Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 23 januari 2003
gepubliceerd op 27 februari 2003

Koninklijk besluit betreffende kabelbaaninstallaties voor personenvervoer

bron
federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie en programmatorische federale overheidsdienst consumentenzaken
numac
2003011056
pub.
27/02/2003
prom.
23/01/2003
ELI
eli/besluit/2003/01/23/2003011056/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

23 JANUARI 2003. - Koninklijk besluit betreffende kabelbaaninstallaties voor personenvervoer


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 9 februari 1994 betreffende de veiligheid van de consumenten, inzonderheid op artikel 4, § 1, gewijzigd bij de wet van 4 april 2001;

Gelet op de Richtlijn 2000/9/EG betreffende kabelbaaninstallaties voor personenvervoer;

Overwegende dat de betrokken partijen werden gehoord door de Europese Commissie, en dat dus het advies van de Commissie voor de veiligheid van de consumenten niet meer vereist is;

Gelet op het advies 34.181/1 van de Raad van State, gegeven op 7 november 2002;

Op de voordracht van Onze Minister van Consumentenzaken, Hebben Wij besloten en besluiten Wij : HOOFDSTUK I. - Algemeen

Artikel 1.§ 1. Dit besluit is van toepassing op kabelbaaninstallaties voor personenvervoer. § 2. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : 1° « kabelbaaninstallaties voor personenvervoer » : installaties bestaande uit verschillende componenten, die ontworpen, gebouwd, geassembleerd en in bedrijf gesteld worden met het oog op het vervoer van personen. Bij deze op het betrokken terrein aangelegde installaties geschiedt het vervoer van personen met voertuigen of met sleeptoestellen, die worden voortgetrokken door en/of opgehangen zijn aan langsheen het tracé aangebrachte kabels; 2° « installaties » : een compleet op het betrokken terrein aangelegd systeem, bestaande uit infrastructuur en subsystemen.De infrastructuur, die speciaal voor iedere installatie wordt ontworpen en ter plaatse wordt aangelegd, omvat het tracé, de systeemdata, de voor de bouw en de werking van de installatie noodzakelijke stations- en lijnconstructies, met inbegrip van de funderingen; 3° « veiligheidscomponent » : een elementair onderdeel, een groep van onderdelen, een deelverzameling of een verzameling van materiaal alsmede elke inrichting, dat/die in de installatie ter waarborging van de veiligheid verwerkt is en in de veiligheidsanalyse geïdentificeerd is, en waarvan een defect of een werkingsfout een risico inhoudt voor de veiligheid of de gezondheid van personen, ongeacht of het passagiers, personeel of derden betreft;4° « opdrachtgever » : iedere natuurlijke of rechtspersoon voor wiens rekening een installatie wordt gebouwd;5° « bedrijfstechnische voorwaarden » : alle technische voorzieningen en maatregelen die van invloed zijn op het ontwerp en de uitvoering en die vereist zijn voor een veilige werking;6° « onderhoudtechnische voorwaarden » : alle technische voorzieningen en maatregelen die van invloed zijn op het ontwerp en de uitvoering en die vereist zijn voor het onderhoud ter verzekering van een veilige werking;7° « subsystemen » : de in bijlage I opgesomde onderdelen van een kabelbaaninstallatie;8° « Europese specificatie » : een gemeenschappelijke technische specificatie, een Europese technische goedkeuring of een nationale norm waarin een Europese norm omgezet is;9° « essentiële eisen » : de in bijlage II vermelde eisen die van toepassing zijn op de betrokken installatie, infrastructuur en subsystemen;10° « de Minister » : de Minister tot wiens bevoegdheid de bescherming van de veiligheid van de consumenten behoort;11° « de wet » : de wet van 9 februari 1994 betreffende de veiligheid van de consumenten. § 3. De in dit besluit beoogde installaties zijn : 1° kabelspoorwegen en andere installaties waarvan de voertuigen worden gedragen door wielen of door andere draagvoorzieningen en voortbewogen met één of meer kabels;2° zweefbanen waarvan de voertuigen worden gedragen en/of voortbewogen door één of meer kabels.Deze categorie omvat ook gondelbanen en stoeltjesliften; 3° skisleepliften die gebruikers welke met passende benodigdheden zijn uitgerust, langs kabels voorttrekken. § 4. Dit besluit is van toepassing op : - installaties die na de inwerkingtreding van dit besluit gebouwd en in bedrijf gesteld worden; - subsystemen en veiligheidscomponenten die na de inwerkingtreding van dit besluit in de handel gebracht worden.

Indien belangrijke bestanddelen, subsystemen of veiligheidscomponenten van bestaande installaties zodanig worden gewijzigd dat een nieuwe vergunning tot inbedrijfstelling nodig is, dienen die wijzigingen en de gevolgen daarvan voor de installatie in haar geheel te voldoen aan de essentiële eisen. § 5. Van het toepassingsgebied van dit besluit zijn uitgesloten : - de liften in de zin van het koninklijk besluit van 10 augustus 1998 tot uitvoering van de richtlijn van het Europees Parlement en van de Raad van de Europese Unie van 29 juni 1995 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen der lid-Staten betreffende liften; - de traditioneel gebouwde kabeltrams; - de installaties die gebruikt worden voor landbouwdoeleinden; - de al dan niet vaste kermistoestellen en installaties in pretparken, die worden gebruikt voor vrijetijdsbesteding en niet voor personenvervoer; - mijnbouwinstallaties en installaties die aangelegd of gebruikt worden voor industriële doeleinden; - kabelponten; - tandradbanen; - met kettingen voortbewogen installaties.

Art. 2.§ 1. De bepalingen van dit besluit zijn van toepassing onverminderd de reglementering die ter omzetting van andere communautaire bepalingen.

De naleving van de essentiële eisen kan echter vereisen gebruik te maken van bijzondere Europese specificaties. § 2. De verwijzingen naar de nationale normen die worden gebruikt voor de omzetting van geharmoniseerde Europese normen, worden bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad . § 3. Bij ontbreken van Europese geharmoniseerde normen stelt de Minister de betrokken partijen in kennis van de bestaande nationale normen en technische specificaties die belangrijk of nuttig worden geacht voor de juiste toepassing van de essentiële eisen. § 4. Aanvullende technische specificaties die noodzakelijk zijn ter vervollediging van de Europese specificaties of andere normen, mogen de essentiële eisen niet in het gedrang brengen. § 5. Wanneer de Minister van mening is dat de Europese specificaties niet geheel voldoen aan de essentiële eisen legt de Minister de kwestie voor aan de het comité bedoeld in artikel 17 van de Richtlijn 2000/9/EG betreffende kabelbaaninstallaties voor personenvervoer dat de Europese Commissie bijstaat.

Art. 3.§ 1. De installaties en de bijbehorende infrastructuur, de subsystemen en de veiligheidscomponenten van een installatie voldoen aan de in bijlage II vermelde essentiële eisen welke daarop van toepassing zijn. § 2. Wanneer een nationale norm ter omzetting van een op Europees niveau geharmoniseerde norm beantwoordt aan de essentiële eisen, geldt het vermoeden dat volgens deze norm vervaardigde installaties en bijbehorende infrastructuur, subsystemen en veiligheidscomponenten van een installatie voldoen aan de desbetreffende essentiële eisen.

Art. 4.§ 1. Elk installatieproject wordt op verzoek van de opdrachtgever of zijn gemachtigde onderworpen aan een veiligheidsanalyse als omschreven in bijlage III. Daarbij wordt rekening gehouden met alle veiligheidsaspecten van het systeem en van zijn omgeving in het kader van ontwerp, uitvoering en inbedrijfstelling en kunnen, op basis van de opgedane ervaring, de risico's worden onderkend die zich tijdens de werking kunnen voordoen. § 2. Aan de hand van de veiligheidsanalyse wordt een veiligheidsrapport opgesteld dat aangeeft welke maatregelen moeten worden genomen om risico's uit te sluiten en dat een lijst bevat van de veiligheidscomponenten en de subsystemen waarvoor de in hoofdstuk II ofwel hoofdstuk III bedoelde bepalingen gelden. HOOFDSTUK II. - Veiligheidscomponenten

Art. 5.De veiligheidscomponenten mogen : - alleen in de handel worden gebracht indien zij de uitvoering mogelijk maken van installaties die aan de essentiële eisen voldoen; - alleen in bedrijf worden genomen indien zij de uitvoering mogelijk maken van installaties die, zolang zij naar behoren worden geïnstalleerd en onderhouden en volgens hun bestemming worden gebruikt, geen gevaar opleveren voor de veiligheid en de gezondheid van personen en eventueel de veiligheid van goederen.

Art. 6.§ 1. De veiligheidscomponenten die zijn voorzien van de CE-markering van overeenstemming volgens het model van bijlage IX en die vergezeld zijn van een EG-verklaring van overeenstemming als bedoeld in bijlage IV, worden beschouwd als in overeenstemming zijnde met alle bepalingen van dit besluit. § 2. Voordat een veiligheidscomponent in de handel wordt gebracht, moet de producent of diens in de Gemeenschap gevestigde gemachtigde : 1° de veiligheidscomponent onderwerpen aan een overeenstemmingbeoordelingsprocedure volgens bijlage V, En 2° de CE-markering van overeenstemming op de veiligheidscomponent aanbrengen en een EG-verklaring van overeenstemming volgens bijlage IV opstellen. § 3. De overeenstemmingbeoordelingsprocedure voor een veiligheidscomponent wordt op verzoek van de producent of diens in de Gemeenschap gevestigde gemachtigde uitgevoerd door de in artikel 13 bedoelde aangemelde instantie die hij daartoe heeft gekozen. § 4. Ingeval de veiligheidscomponenten onderworpen zijn aan andere besluiten die op andere aspecten betrekking hebben en die voorzien in het aanbrengen van een CE-markering van overeenstemming, dan geeft deze markering aan dat de veiligheidscomponenten geacht worden ook in overeenstemming te zijn met de eisen van die andere besluiten. § 5. Indien noch de producent noch diens in de Gemeenschap gevestigde gemachtigde aan de verplichtingen van de §§ 1 tot en met 4 heeft voldaan, rusten deze verplichtingen op eenieder die de veiligheidscomponent in de Gemeenschap in de handel brengt. Dezelfde verplichtingen gelden voor degene die veiligheidscomponenten voor eigen gebruik vervaardigt. HOOFDSTUK III. - Subsystemen

Art. 7.De subsystemen mogen alleen in de handel worden gebracht indien zij de uitvoering mogelijk maken van installaties die aan de essentiële eisen voldoen.

Art. 8.§ 1. Worden beschouwd als in overeenstemming zijnde met de dienovereenkomstige essentiële eisen, de subsystemen die vergezeld zijn van de EG-verklaring van overeenstemming volgens het model in bijlage VI en de in § 3 van dit artikel bedoelde technische documentatie. § 2. De EG-keuringsprocedure voor subsystemen wordt op verzoek van de producent of diens in de Gemeenschap gevestigde gemachtigde of, indien er geen gemachtigde is, op verzoek van de natuurlijke of rechtspersoon die het subsysteem in de handel brengt, ingeleid door de in artikel 13 bedoelde aangemelde instantie die de producent of diens gemachtigde of de natuurlijke of rechtspersoon daartoe heeft gekozen. De EG-verklaring van overeenstemming wordt opgesteld door de producent of diens gemachtigde of de natuurlijke of rechtspersoon, op grond van de in bijlage VII bedoelde EG-keuringsprocedure. § 3. De aangemelde instantie stelt het EG-keuringscertificaat op overeenkomstig bijlage VII en stelt de technische documentatie samen die bij het EG-keuringscertificaat wordt gevoegd. De technische documentatie moet alle noodzakelijke documenten bevatten met betrekking tot de kenmerken van het subsysteem alsook in voorkomend geval alle stukken tot staving van de overeenstemming van de veiligheidscomponenten. De technische documentatie dient tevens alle gegevens te bevatten betreffende de gebruiksvoorwaarden en -beperkingen en de voorschriften inzake onderhoud. HOOFDSTUK IV. - Installaties

Art. 9.§ 1. De bouw en inbedrijfstelling van een installatie zijn onderworpen aan een vergunning door de Minister. § 2. De veiligheidscomponenten en subsystemen mogen alleen worden ingebouwd en in bedrijf gesteld indien zij ertoe bijdragen dat deze installaties, mits naar behoren geïnstalleerd en onderhouden en in overeenstemming met hun bestemming gebruikt, de veiligheid en de gezondheid van personen en eventueel de veiligheid van de goederen niet in gevaar kunnen brengen. § 3. De opdrachtgever of diens gemachtigde legt de veiligheidsanalyse, de EG-verklaringen van overeenstemming en de technische documentatie horende bij de subsystemen en de veiligheidscomponenten voor aan de Minister en bewaart een kopie daarvan bij de installatie.

Art. 10.Installaties kunnen slechts in bedrijf worden gehouden wanneer zij voldoen aan de voorwaarden van het in artikel 4, § 2, bedoelde veiligheidsrapport. HOOFDSTUK V. - Vrijwaringmaatregelen

Art. 11.§ 1. Wanneer er wordt vastgesteld dat een veiligheidscomponent, die voorzien is van de CE-markering van overeenstemming en vergezeld is van een EG-verklaring van overeenstemming, ofwel een subsysteem dat vergezeld is van een EG-verklaring van overeenstemming, en die in overeenstemming met zijn bestemming wordt gebruikt, gevaar kan opleveren, neemt de Minister alle maatregelen om de gebruiksomstandigheden voor deze veiligheidscomponent of dit subsysteem te beperken of het gebruik ervan te verbieden.

De Minister stelt de Europese Commissie onmiddellijk van de getroffen maatregelen in kennis en geeft de redenen van zijn besluit aan, waarbij hij vermeldt of de niet-overeenstemming met name voortvloeit uit : 1° het niet beantwoorden aan de essentiële eisen;2° een verkeerde toepassing van de Europese specificaties, voor zover de toepassing van die specificaties wordt aangevoerd;3° een leemte in de Europese specificaties. § 2. Wanneer een veiligheidscomponent die voorzien is van de CE-markering van overeenstemming niet in overeenstemming blijkt te zijn, neemt de Minister passende maatregelen tegen degene die deze markering op de veiligheidscomponent heeft aangebracht en de EG-verklaring heeft opgesteld en stelt hij de Europese Commissie en de overige lid-Staten van de Europese Unie daarvan in kennis. § 3. Wanneer een subsysteem dat vergezeld is van de EG-verklaring van overeenstemming niet in overeenstemming blijkt te zijn, neemt de Minister passende maatregelen tegen degene die de verklaring heeft opgesteld en stelt hij de Europese Commissie en de overige lid-Staten van de Europese Unie daarvan in kennis.

Art. 12.Wanneer er wordt vastgesteld dat een vergunde installatie die conform haar bestemming wordt gebruikt, een gevaar kan opleveren, neemt de Minister alle passende maatregelen om de gebruiksomstandigheden van deze installatie te beperken of de uitbating ervan te verbieden. HOOFDSTUK VI. - Aangemelde instanties

Art. 13.§ 1. De Minister meldt bij de Europese Commissie en de overige lid-Staten van de Europese Unie de instanties aan die met de uitvoering van de overeenstemmingsbeoordelingsprocedure bedoeld in de artikelen 6 en 8 zijn belast, en vermeldt daarbij voor elke instantie de bevoegdheden. § 2. De in bijlage VIII opgenomen criteria worden gehanteerd voor de beoordeling van de aan te melden instanties. De instanties die voldoen aan de beoordelingscriteria welke in de relevante geharmoniseerde Europese normen zijn opgenomen, worden geacht aan de genoemde criteria te voldoen. § 3. Indien een Belgische aangemelde instantie niet meer voldoet aan de criteria van bijlage VIII, trekt de Minister zijn aanmelding in.

Hij brengt de Europese Commissie en de overige lid-Staten van de Europese Unie daarvan onverwijld op de hoogte. HOOFDSTUK VII. - CE-markering van overeenstemming

Art. 14.§ 1. De CE-markering van overeenstemming bestaat uit de initialen « C » in de grafische vorm van bijlage IX. § 2. De CE-markering van overeenstemming moet zichtbaar en leesbaar worden aangebracht op iedere veiligheidscomponent of indien dit niet mogelijk is, op een vast aan de component bevestigd etiket. § 3. Het is verboden om op veiligheidscomponenten merktekens aan te brengen waardoor er bij derden verwarring kan ontstaan ten aanzien van de betekenis en de vorm van de CE-markering van overeenstemming. Er kunnen andere merktekens worden aangebracht, mits zij de zichtbaarheid en de leesbaarheid van de CE-markering niet verminderen. § 4. Onverminderd artikel 11 : 1° ontstaat, wanneer er wordt vastgesteld dat de CE-markering ten onrechte is aangebracht, voor de producent van de veiligheidscomponent of diens in de Gemeenschap gevestigde gemachtigde, de verplichting om het product weer in overeenstemming te brengen met de voor de CE-markering geldende bepalingen en een einde te maken aan de overtreding;2° indien de tekortkoming blijft bestaan, worden alle maatregelen genomen om het in de handel brengen van de betrokken veiligheids-component te beperken of te verbieden of zich te verzekeren van de uit de handel name ervan, overeenkomstig de artikelen 4 en 5 van de wet. HOOFDSTUK VIII. - Slotbepaling

Art. 15.Installaties waarvoor een vergunning is verleend maar waarvan de aanleg vóór de datum van inwerkingtreding van dit besluit nog niet is aangevangen, dienen aan de bepalingen van dit besluit te voldoen, tenzij de Minister hierover anders beslist, onder opgave van redenen, doch zonder afstand te nemen van een even hoog beschermingsniveau.

Art. 16.Worden aanvaard tot 3 mei 2004 : - de bouw en inbedrijfstelling van installaties; - het in de handel brengen van subsystemen en veiligheidscomponenten, die in overeenstemming zijn met de voorschriften die gelden vóór de inwerkingtreding van dit besluit.

Art. 17.Onze Minister tot wiens bevoegdheid de Consumentenzaken behoren, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 23 januari 2003.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Consumentenzaken, J. TAVERNIER

BIJLAGE I SUBSYSTEEM VAN EEN INSTALLATIE Voor de toepassing van het koninklijk besluit van 23 januari 2003 betreffende kabelbaaninstallaties voor personenvervoer wordt een installatie onderverdeeld in infrastructuur en de volgende subsystemen, waarbij telkens rekening wordt gehouden met de bedrijfstechnische en onderhoudstechnische voorwaarden : 1. Kabels en kabelverbindingen 2.Aandrijving en remmen 3. Mechanische inrichtingen 3.1. Kabelspaninrichtingen 3.2. Mechanische inrichtingen in de stations 3.3. Mechanische inrichtingen van de lijn 4. Voertuigen 4.1. Passagiersruimten, stoelen of sleeptoestellen 4.2. Ophanging 4.3. Loopwerk 4.4. Verbindingen met de kabel 5. Elektrotechnische inrichtingen 5.1. Bedienings-, controle- en veiligheidsinrichtingen 5.2. Communicatie- en informatievoorzieningen 5.3. Bliksemafleiding 6. Ontruimingsinrichtingen 6.1. Vaste ontruimingsinrichtingen 6.2. Mobiele ontruimingsinrichtingen Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 23 januari 2003 betreffende kabelbaaninstallaties voor personenvervoer.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Consumentenzaken, J. TAVERNIER

BIJLAGE II ESSENTIELE EISEN 1. Onderwerp In deze bijlage worden de essentiële eisen vastgesteld die van toepassing zijn op het ontwerp, de bouw en de inbedrijfstelling van installaties in de zin van artikel 1, § 2, van het koninklijk besluit van 23 januari 2003 betreffende kabelbaaninstallaties voor personenvervoer, inclusief de bedrijfstechnische en onderhoudstechnische voorwaarden. 2. Algemene eisen 2.1. Veiligheid van personen De veiligheid van passagiers, personeel en derden is een fundamentele vereiste bij het ontwerp, de aanleg en de exploitatie van installaties. 2.2. Veiligheidsbeginselen Bij het ontwerp, de aanleg, het bedrijf en het onderhoud van een installatie moeten de volgende beginselen in de aangegeven volgorde worden toegepast : - door passende ontwerp- en bouwvoorzieningen risico's uitsluiten of tenminste beperken; - voor risico's die niet door ontwerp- en bouwvoorzieningen kunnen worden uitgesloten de nodige beveiligingsmaatregelen vaststellen; - voor de risico's die door de in het eerste en tweede streepje bedoelde maatregelen niet volledig kunnen worden uitgesloten, voorzorgsmaatregelen vaststellen en bekendmaken. 2.3. Invloed van externe factoren Installaties moeten zo worden ontworpen en gebouwd dat zij op veilige wijze kunnen worden bediend met inachtneming van het type installatie, de kenmerken van het terrein en van de omgeving, de atmosferische en meteorologische omstandigheden, nabijgelegen constructies en mogelijke obstakels op de grond en in de lucht. 2.4. Dimensionering De installatie, de subsystemen en alle veiligheidscomponenten moeten zodanig worden gedimensioneerd, ontworpen en uitgevoerd dat zij op een voldoende veiligheidsniveau bestand zijn tegen alle voorzienbare belastingen - ook buiten bedrijf - waarbij met name rekening moet worden gehouden met externe factoren, dynamische effecten, moeheidverschijnselen evenals met de stand van de techniek. Dit geldt ook voor de materiaalkeuze. 2.5. Montage 2.5.1. De installatie, de subsystemen en alle veiligheidscomponenten moeten zodanig worden ontworpen en uitgevoerd dat zij veilig kunnen worden geassembleerd en gemonteerd. 2.5.2. De veiligheidscomponenten moeten zodanig worden ontworpen dat assemblagefouten door de constructie of door passende merktekens op de veiligheidscomponenten, worden voorkomen. 2.6. Betrouwbaarheid van de installatie 2.6.1. De veiligheidscomponenten dienen zo te worden ontworpen en uitgevoerd en gebruikt dat de veilige werking van deze componenten en/of de veiligheid van de installatie overeenkomstig de in bijlage III bedoelde veiligheidsanalyse in alle gevallen wordt gewaarborgd opdat een defect hoogst onwaarschijnlijk is en met een passende veiligheidsmarge. 2.6.2. De installatie moet zodanig zijn ontworpen en uitgevoerd, dat tijdens de werking tijdig passende maatregelen kunnen worden getroffen in geval van een defect van een component dat direct of indirect van invloed kan zijn op de veiligheid. 2.6.3. De in de punten 2.6.1 en 2.6.2 bedoelde veiligheidsgaranties moet van toepassing zijn op elk willekeurig tijdsinterval tussen twee geplande inspecties van de betrokken component. De tijdsintervallen tussen de inspecties van de veiligheidscomponenten moeten in de gebruiksaanwijzing duidelijk worden vermeld. 2.6.4. Veiligheidscomponenten die als reserveonderdeel worden gemonteerd, moeten voldoen aan de essentiële eisen van het koninklijk besluit van 23 januari 2003 betreffende kabelbaaninstallaties voor personenvervoer alsmede aan de voorwaarden voor een goede wisselwerking met andere onderdelen van de installatie. 2.6.5. Maatregelen moeten worden getroffen om te voorkomen dat brand in de installatie gevaar oplevert voor de vervoerde personen en het personeel. 2.6.6. Er moeten maatregelen worden getroffen voor de bescherming van de installatie en van personen tegen de bliksem. 2.7. Veiligheidsvoorzieningen 2.7.1. Defecten in de installatie die tot een gevaarlijke storing kunnen leiden moeten in de mate van het mogelijke worden gedetecteerd, gesignaleerd en door een veiligheidsvoorziening worden verwerkt.

Hetzelfde geldt voor normaal voorzienbare gebeurtenissen van buitenaf die de veiligheid in gevaar kunnen brengen. 2.7.2. De installatie moet te allen tijde via handbediening kunnen worden stilgelegd. 2.7.3. Wanneer de installatie door een veiligheidsvoorziening is stilgelegd, mag zij niet weer in werking kunnen worden gesteld zonder dat passende maatregelen zijn getroffen. 2.8. Onderhoudstechnische voorwaarden De installatie moet zodanig zijn ontworpen en uitgevoerd dat zowel geplande als niet-geplande controles en herstellingen veilig kunnen worden verricht. 2.9. Hinderfactoren De installatie moet zodanig zijn ontworpen en uitgevoerd dat schade of hinder door uitstootgassen, geluid en trillingen onder het vastgestelde maximum blijven. 3. Infrastructurele eisen 3.1. Tracé, snelheid, afstand tussen de voertuigen 3.1.1. De installatie moet zodanig zijn ontworpen dat zij, door inachtneming van de kenmerken van het terrein en van de omgeving, de atmosferische en meteorologische omstandigheden, nabijgelegen constructies en mogelijke obstakels op de grond en in de lucht, veilig kan functioneren en geen enkel gevaar vormt, zulks in alle bedrijfs-, onderhouds- of reddingsomstandigheden. 3.1.2. Tussen de voertuigen, sleepinrichtingen, geleiderails, kabels enz. en alle nabijgelegen constructies op de grond en in de lucht en mogelijke obstakels moet zijdelings en verticaal in voldoende ruimte worden voorzien, waarbij rekening moet worden gehouden met bewegingen van de kabels en de voertuigen of de sleepinrichtingen in zijdelingse, verticale of lengterichting, steeds uitgaande van de meest ongunstige voorzienbare bedrijfsomstandigheden. 3.1.3. Voor de maximale afstand tussen de voertuigen en de grond moet rekening gehouden worden met de aard van de installatie, het type voertuigen en de ontruimingsmogelijkheden; voor open voertuigen moet ook worden gelet op valrisico's en op de psychologische aspecten die samenhangen met de hoogte. 3.1.4. De maximale snelheid van de voertuigen en de sleepinrichtingen, de minimale onderlinge afstand en het versnelling- en afremmingvermogen moeten zo zijn gekozen dat de veiligheid van personen en de correcte werking van de installatie gewaarborgd zijn. 3.2. Stations en lijnconstructies 3.2.1. De stations en lijnconstructies moeten zodanig zijn ontworpen, gebouwd en uitgerust dat zij stabiel zijn. Zij moeten in alle mogelijke bedrijfsomstandigheden een veilige geleiding van kabels, voertuigen en sleepinrichtingen alsmede veilig onderhoud mogelijk maken. 3.2.2. De in- en uitstapzones van de installatie moeten zodanig zijn ingericht dat het verkeer van voertuigen en sleepinrichtingen en personen veilig kan verlopen. In het bijzonder moeten de voertuigen en sleepinrichtingen in de stations kunnen voortbewegen zonder gevaar voor personen, waarbij rekening gehouden moet worden met hun eventuele actieve deelneming. 4. Eisen ten aanzien van de kabels, aandrijving en de remmen en de mechanische en elektrische installaties 4.1. Kabels en kabelsteunen 4.1.1. Alle technische mogelijke voorzieningen dienen te worden getroffen om : - een breuk van de kabels en de bevestigingspunten te vermijden; - de maximale belasting effectief mogelijk te maken; - de goede geleiding van de kabels te verzekeren en ontsporing te voorkomen; - het controleren van de kabels mogelijk te maken. 4.1.2. Indien het gevaar van ontsporing van de kabels niet volledig kan worden weggenomen, moeten maatregelen worden getroffen opdat in geval van ontsporing de kabels worden opgevangen en de installatie wordt stopgezet zonder gevaar voor personen. 4.2. Mechanische installaties 4.2.1. Aandrijving De aandrijving van een installatie moet uit een oogpunt van prestaties en inzetbaarheid aangepast zijn aan de verschillende bedrijfstoestanden en -omstandigheden. 4.2.2. Noodaandrijving Er moet een noodaandrijving zijn met een energievoorziening die onafhankelijk is van die van de hoofdaandrijving, tenzij uit de risicobeoordeling blijkt dat een noodaandrijving niet noodzakelijk is voor een eenvoudige, snelle en veilige evacuatie van gebruikers uit voertuigen en sleepinrichtingen. 4.2.3. Remsysteem 4.2.3.1. De installatie en/of de voertuigen moet/moeten in geval van nood op elk moment tot stilstand kunnen worden gebracht, ook bij de meest ongunstige toegelaten belastings- en wrijvingsomstandigheden voor de aandrijfschijf. De remweg moet zo kort zijn als de veiligheid van de installatie vereist. 4.2.3.2. De afremming moet binnen passende grenzen gebeuren, zodanig dat de veiligheid van de gebruikers en een goede reactie van de voertuigen, kabels en overige onderdelen van de installatie gewaarborgd zijn. 4.2.3.3. Alle installaties moeten zijn uitgerust met twee of meer remsystemen die elk afzonderlijk de installatie tot stilstand kunnen brengen en zodanig zijn gecoördineerd, dat het systeem dat in werking is automatisch wordt vervangen wanneer het niet meer afdoende functioneert. Het laatste remsysteem van de trekkabel moet rechtstreeks op de aandrijfschijf werken. Deze voorschriften gelden niet voor sleepliften. 4.2.3.4. De installatie moet voorzien zijn van een doeltreffende stop- en stillegginginrichting die het onmogelijk maakt dat de installatie voortijdig weer in werking wordt gesteld. 4.3. Bedieningsinrichtingen De bedieningsinrichtingen moeten zodanig zijn ontworpen en uitgevoerd dat zij bedrijfszeker en betrouwbaar functioneren en bestand zijn tegen de normale bedrijfsbelasting en externe invloeden zoals vochtigheid, temperatuur of elektromagnetische storingen, en dat zelfs bij bedieningsfouten geen gevaarlijke situaties ontstaan. 4.4. Communicatie-inrichtingen Het personeel van de installatie moet via geschikte inrichtingen permanent onderling kunnen communiceren en in noodgevallen de gebruikers behoorlijk kunnen instrueren. 5. Voertuigen en sleepinrichtingen 5.1. De voertuigen en/of sleepinrichtingen moeten zodanig zijn ontworpen en ingericht dat de gebruikers er in voorzienbare gebruiks-omstandigheden niet kunnen uitvallen en geen andere gevaren lopen. 5.2. De bevestiging van de voertuigen en sleepinrichtingen aan de kabel moeten zodanig zijn gedimensioneerd en uitgevoerd dat ook in de minst gunstige omstandigheden : - de kabel niet wordt beschadigd; - de bevestiging niet kan verschuiven, tenzij dat geen noemenswaardig gevaar oplevert voor de veiligheid van het voertuig, de sleepinrichting en de installatie. 5.3. De deuren van de voertuigen (gondels, cabines) moeten gesloten en vergrendeld kunnen worden. De vloer en de wanden van de voertuigen moeten zodanig ontworpen en gebouwd zijn dat zij in alle omstandigheden bestand zijn tegen de door de gebruikers uitgeoefende druk en belasting. 5.4. Indien voor de bedrijfsveiligheid de aanwezigheid van een personeelslid aan boord is vereist, dient het voertuig te zijn voorzien van alle uitrusting voor het uitoefenen van diens functie. 5.5. De voertuigen en/of sleepinrichtingen en met name de ophanging moeten zodanig zijn ontworpen en uitgevoerd dat de veiligheid van de personeelsleden die er volgens de toepasselijke regels en voorschriften werkzaam zijn, verzekerd is. 5.6. Bij voertuigen met een loskoppelbare bevestiging moeten alle maatregelen worden getroffen opdat slecht vastgekoppelde voertuigen of bij aankomst niet losgekoppelde voertuigen nog vóór het vertrek en zonder gevaar voor de gebruikers tot stilstand kunnen worden gebracht en het neerstorten verhinderd wordt. 5.7. Voertuigen van kabelspoorwegen en, wanneer het type installatie zulks toelaat, van pendelbanen met twee kabels moeten voorzien zijn van een op de rails werkende automatische reminrichting, indien de mogelijkheid van een breuk van de bewegende kabel niet redelijkerwijs kan worden uitgesloten. 5.8. Wanneer het gevaar voor ontsporing van het voertuig door andere maatregelen niet volledig kan worden uitgesloten, moet het voertuig worden uitgerust met een voorziening die het ontsporen belet en waardoor het zonder gevaar voor personen tot stilstand kan worden gebracht. 6. Voorzieningen voor de gebruikers De toegang tot de in- en uitstapplaats evenals het in- en uitstappen zelf moet met inachtneming van de omloop en de stilstand van de voertuigen zodanig zijn georganiseerd, dat de veiligheid van personen, in het bijzonder op plaatsen waar een valrisico bestaat, gewaarborgd is.Kinderen en personen met een verminderde mobiliteit moeten de installatie op veilige wijze kunnen gebruiken wanneer de vervoerdienst ook voor hen is bestemd. 7. Bedrijfstechnische voorwaarden 7.1. Veiligheid 7.1.1. Alle nodige technische voorzieningen en maatregelen moeten worden getroffen opdat de installatie overeenkomstig haar bestemming, haar technische specificaties en de vastgestelde gebruiksvoorwaarden kan worden gebruikt, en opdat de voorschriften voor een veilige werking en regelmatig onderhoud kunnen worden nageleefd. De handleiding en dienovereenkomstige voorschriften worden opgesteld in de officiële taal of talen van de Gemeenschap die de lidstaat op wiens grondgebied de installatie wordt aangelegd overeenkomstig het Verdrag kan aanwijzen. 7.1.2. De met de bediening van de installatie belaste personen, die voor deze taak geschikt moeten zijn, moeten gepaste werkmiddelen ter beschikking worden gesteld. 7.2. Veiligheid bij stilvallen van de installatie Er dienen technische voorzieningen en maatregelen te worden getroffen zodat de gebruikers in geval van een storing van de installatie die niet meteen kan worden verholpen, binnen een - afhankelijk van het type installatie en de omgeving - redelijke tijd in veiligheid kunnen worden gebracht. 7.3. Overige bijzondere veiligheidsvoorzieningen 7.3.1. Bedieningsposten en werkruimten Bewegende delen van de installatie die in de stations normaal bereikbaar zijn, moeten zodanig zijn ontworpen, uitgevoerd en geïnstalleerd, dat alle risico's worden vermeden; is dit niet mogelijk, dan moeten beveiligingsvoorzieningen worden aangebracht om elke rechtstreekse aanraking van delen van de installatie die tot ongevallen kan leiden te voorkomen. Deze voorzieningen mogen niet gemakkelijk los te maken of te omzeilen zijn. 7.3.2. Valgevaar De voor werkzaamheden en andere ingrepen bestemde posten en zones en de toegang daartoe moeten, zelfs wanneer zij slechts incidenteel worden gebruikt, zodanig zijn ontworpen en ingericht dat de personen die zich daar bevinden, niet kunnen vallen. Is deze valbeveiliging niet toereikend, dan moeten de posten bovendien zijn voorzien van bevestigingspunten voor een persoonlijke veiligheidsuitrusting.

Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 23 januari 2003 betreffende kabelbaaninstallaties voor personenvervoer.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Consumentenzaken, J. TAVERNIER BIJLAGE III VEILIGHEIDSANALYSE Bij de veiligheidsanalyse die voor alle installaties in de zin van artikel 1, § 2, van het besluit van 23 januari 2003 betreffende kabelbaaninstallaties voor personenvervoer dient te worden uitgevoerd, moet rekening worden gehouden met alle beoogde gebruikswijzen. De analyse moet vakkundig en volgens een erkende of gevestigde methode worden uitgevoerd waarbij rekening wordt gehouden met de complexiteit van de installatie. Het doel is ook te waarborgen dat in het ontwerp en de uitvoering van de voorgestelde installatie rekening is gehouden met de plaatselijke omgeving en met de meest ongunstige omstandigheden, teneinde een bevredigend veiligheidsniveau te garanderen.

De veiligheidsanalyse heeft met name betrekking op de veiligheidsvoorzieningen en de werking ervan op de installatie en de met die inrichtingen verbonden subsystemen, zodat zij : - bij een eerste teken van defect of storing kunnen reageren en de installatie in gegarandeerde veiligheid (fail safe) kan doorlopen of stilvallen, Of - redundant zijn en gecontroleerd worden, Of - van dien aard zijn, dat de defectwaarschijnlijkheid ervan kan worden berekend en zij van een veiligheidsniveau zijn dat vergelijkbaar is met dat van de veiligheidsvoorzieningen die voldoen aan in het eerste en tweede streepje bedoelde criteria.

Op basis van de veiligheidsanalyse wordt een inventaris opgemaakt van de risico's en gevaarlijke situaties alsmede de lijst van veiligheidscomponenten. Het resultaat van de veiligheidsanalyse moet in een veiligheidsrapport worden samengevat.

Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 23 januari 2003 betreffende kabelbaaninstallaties voor personenvervoer.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Consumentenzaken, J. TAVERNIER

BIJLAGE IV VEILIGHEIDSCOMPONENTEN : EG-VERKLARING VAN OVEREENSTEMMING Deze bijlage is van toepassing op de in artikel 1, § 2, van het koninklijk besluit van 23 januari 2003 betreffende kabelbaaninstallaties voor personenvervoer bedoelde veiligheidscomponenten, teneinde vast te stellen dat deze voldoen aan de desbetreffende essentiële eisen.

De EG-verklaring van overeenstemming en de begeleidende documenten dienen te zijn gedateerd en ondertekend. De verklaring dient te zijn opgesteld in dezelfde taal/talen als de in bijlage II, punt 7.1.1., bedoelde handleiding. De handleiding moet in dezelfde taal of talen zijn opgesteld.

De verklaring dient de volgende gegevens te bevatten : - referentie van de Richtlijn 2000/9/EG; - naam, firmanaam en volledig adres van de producent of diens in de Gemeenschap gevestigde gemachtigde. Bij gemachtigden dient ook de naam, de firmanaam en het volledige adres van de producent te worden aangegeven; - beschrijving van de component (merk, type, enz.); - gevolgde procedure voor de verklaring van overeenstemming; - alle toepasselijke bepalingen waaraan de component moet voldoen, met name die in verband met het gebruik; - naam en adres van de bij de conformiteitsbeoordelingsprocedure betrokken aangemelde instantie(s), datum waarop het EG-keuringscertificaat is afgegeven, met in voorkomend geval de geldigheidsduur en -voorwaarden van het certificaat; - in voorkomend geval, de referentie van de toepasselijke geharmoniseerde specificaties; - identiteit van de ondertekenaar die gemachtigd is verplichtingen aan te gaan voor de producent of diens in de Gemeenschap gevestigde gemachtigde.

Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 23 januari 2003 betreffende kabelbaaninstallaties voor personenvervoer.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Consumentenzaken, J. TAVERNIER

BIJLAGE V VEILIGHEIDSCOMPONENTEN : OVEREENSTEMMINGSBEOORDELING 1. Toepassingsgebied Deze bijlage is van toepassing op de veiligheidscomponenten, teneinde te beoordelen of deze voldoen aan de essentiële eisen.Deze bijlage heeft betrekking op de beoordeling door (een) aangemelde instantie(s) van de intrinsieke overeenstemming van een afzonderlijk beschouwde component met de technische specificaties waaraan deze moet voldoen. 2. Inhoud van de procedures De beoordelingsprocedures die door de aangemelde instanties worden toegepast, zowel in de ontwerp- als in de productiefase, worden uitgevoerd volgens de modules die zijn vastgesteld in Besluit 93/465/EEG van de Raad op de in de hiernavolgende tabel aangegeven wijze.De in deze tabel aangegeven oplossingen zijn te beschouwen als gelijkwaardig en zijn ter keuze van de producent.

Conformiteitbeoordeling van de veiligheidscomponenten Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Bij gebruik van de modules moeten de in elke module voorziene specifieke aanvullende voorwaarden in aanmerking worden genomen.

MODULE B : EG-TYPEONDERZOEK 1. In deze module wordt dat deel van de procedure beschreven in het kader waarvan een aangemelde instantie vaststelt en verklaart dat een representatief exemplaar van de betrokken productie voldoet aan de bepalingen van het bovenvermelde koninklijk besluit.2. De aanvraag om een EG-typeonderzoek wordt door de producent of diens in de Gemeenschap gevestigde gemachtigde ingediend bij een aangemelde instantie van zijn keuze. De aanvraag omvat : - naam en adres van de producent, alsmede naam en adres van de gemachtigde indien de aanvraag door laatstgenoemde wordt ingediend; - een schriftelijke verklaring dat er geen gelijkluidende aanvraag is ingediend bij een andere aangemelde instantie; - de technische documentatie als omschreven in punt 3.

De aanvrager stelt een voor de betrokken productie representatief exemplaar, dat hierna « type » wordt genoemd, ter beschikking van de aangemelde instantie. De aangemelde instantie kan om meer exemplaren verzoeken indien dit nodig is voor het keuringsprogramma. 3. Op basis van de technische documentatie moet kunnen worden beoordeeld of de component in overeenstemming is met de voorschriften van het bovenvermelde koninklijk besluit.Voorzover dat voor deze beoordeling nodig is, dient de technische documentatie inzicht te verschaffen in het ontwerp, het fabricageproces en de werking van de component.

De technische documentatie omvat, voorzover dat voor de beoordeling noodzakelijk is : - een algemene beschrijving van het type; - ontwerp- en fabricagetekeningen, alsmede schema's van delen, onderdelen, stroomlopen, enz.; - beschrijvingen en toelichtingen die nodig zijn voor het begrijpen van genoemde tekeningen en schema's en van de werking van de component; - een lijst van de Europese specificaties die geheel of gedeeltelijk zijn toegepast en beschrijvingen van de oplossingen die zijn gekozen om aan de essentiële eisen te voldoen indien er geen Europese specificaties bestaan; - de resultaten van de bij het ontwerp verrichte berekeningen, onderzoeken, enz.; - de keuringsverslagen.

Tevens dient het toepassingsgebied van de component erin vermeld te worden. 4. De aangemelde instantie : 4.1. bestudeert de technische documentatie, controleert of het type in overeenstemming daarmee vervaardigd is en identificeert de onderdelen die ontworpen zijn overeenkomstig de relevante bepalingen van de Europese specificaties, alsook de onderdelen die zijn ontworpen zonder dat de desbetreffende bepalingen van de Europese specificaties in acht werden genomen; 4.2. verricht of geeft opdracht tot het verrichten van de passende controles en de noodzakelijke proeven om na te gaan of de door de producent gekozen oplossingen voldoen aan de essentiële eisen indien de Europese specificaties niet zijn toegepast; 4.3. verricht of geeft opdracht tot het verrichten van de passende controles en de noodzakelijke proeven om ingeval de producent heeft besloten ze toe te passen, na te gaan of de desbetreffende Europese specificaties werkelijk zijn toegepast; 4.4. stelt in overleg met de aanvrager de plaats vast waar de noodzakelijke controles en proeven zullen worden uitgevoerd. 5. Indien het type voldoet aan de bepalingen van het bovenvermelde koninklijk besluit, verstrekt de aangemelde instantie een verklaring van EG-typeonderzoek aan de aanvrager.De verklaring bevat naam en adres van de producent, de conclusies van de controle, de voorwaarden voor de geldigheid en de geldigheidsduur van de verklaring en de noodzakelijke gegevens voor de identificatie van het goedgekeurde type.

Een lijst van de belangrijke onderdelen van de technische documentatie wordt als bijlage bij de verklaring gevoegd en een afschrift daarvan wordt door de aangemelde instantie bewaard.

Indien aan de producent een verklaring van EG-typeonderzoek wordt geweigerd, dan geeft de aangemelde instantie een uitvoerige motivatie van de weigering. Er moet in een beroepsprocedure worden voorzien. 6. De aangemelde instantie die in het bezit is van de technische documentatie betreffende de verklaring van EG-typeonderzoek wordt door de aanvrager in kennis gesteld van alle in de goedgekeurde component aangebrachte wijzigingen;voor de betrokken wijzigingen moet aanvullende goedkeuring worden verleend indien zij van invloed kunnen zijn op de overeenstemming met de essentiële eisen of de voor de component voorgeschreven gebruiksomstandigheden. Deze aanvullende goedkeuring wordt gegeven in de vorm van een aanvulling op de oorspronkelijke verklaring van EG-typeonderzoek. 7. Iedere aangemelde instantie doet aan de andere aangemelde instanties een overzicht toekomen van de verstrekte en ingetrokken verklaringen van EG-typeonderzoek en bijbehorende aanvullingen.8. De overige aangemelde instanties kunnen afschriften van de verklaringen van EG-typeonderzoek en/of de aanvullingen krijgen.De bijlagen bij de verklaringen worden ter beschikking van de overige aangemelde instanties gehouden. 9. Gedurende ten minste dertig jaar na de datum waarop de laatste component vervaardigd is, bewaart de producent of zijn gemachtigde naast de technische documentatie ook een afschrift van de verklaring van EG-typeonderzoek en van de aanvullingen daarop. MODULE D : PRODUCTIEKWALITEITSBORGING 1. In deze module wordt de procedure beschreven waarbij de producent die aan de eisen van punt 2 voldoet, garandeert en verklaart dat de betrokken componenten in overeenstemming zijn met het type als beschreven in de verklaring van EG-typeonderzoek en voldoen aan de voorschriften van het bovenvermelde koninklijk besluit die op die componenten van toepassing zijn.De producent of zijn in de Gemeenschap gevestigde gemachtigde brengt de CE-markering aan op alle componenten en stelt een schriftelijke verklaring van overeenstemming op. De CE-markering is vergezeld van een identificatienummer van de aangemelde instantie die belast is met het in punt 4 bedoelde toezicht. 2. De producent hanteert een goedgekeurd productiekwaliteitssysteem, verricht op de componenten een eindkeuring en beproeving als omschreven in punt 3 en is onderworpen aan het toezicht als omschreven in punt 4. 3. Kwaliteitssysteem 3.1. De producent dient voor de betrokken componenten bij een aangemelde instantie van zijn keuze een aanvraag voor de beoordeling van zijn kwaliteitssysteem in.

Deze aanvraag behelst : - alle relevante informatie voor de bedoelde categorie componenten; - de documentatie over het kwaliteitssysteem; - voor zover van toepassing, de technische documentatie betreffende het goedgekeurde type en een afschrift van de verklaring van EG-typeonderzoek. 3.2. Het kwaliteitssysteem moet waarborgen dat de componenten in overeenstemming zijn met het type als beschreven in de verklaring van « EG-typeonderzoek » en met de voorschriften van het bovenvermelde koninklijk besluit die daarop van toepassing zijn.

Alle door de producent gevolgde beginselen, voorschriften en bepalingen moeten systematisch en ordelijk worden aangegeven in een documentatie van schriftelijk vastgelegde beleidslijnen, procedures en instructies. Deze documentatie over het kwaliteitssysteem dient ervoor te zorgen dat de kwaliteitsprogramma's, -plannen, -handleidingen en -rapporten door iedereen op dezelfde manier worden geïnterpreteerd.

Zij dient met name een behoorlijke beschrijving te bevatten van : - de kwaliteitsdoelstellingen, het organisatieschema en de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de bedrijfsleiding met betrekking tot de kwaliteit van de componenten; - de fabricageprocédés, de kwaliteitscontrole- en kwaliteitsborgings-technieken alsmede de in dat verband systematisch toe te passen technieken en maatregelen; - de onderzoeken en proeven die vóór, tijdens en na de fabricage worden verricht en de frequentie waarmee dat zal gebeuren; - de kwaliteitsrapporten, zoals keuringsverslagen, beproevingsgegevens, ijkgegevens, rapporten betreffende de kwalificatie van het betrokken personeel, enz.; - de middelen om controle uit te oefenen op het bereiken van de vereiste kwaliteit van de componenten en de doeltreffende werking van het kwaliteitssysteem. 3.3. De aangemelde instantie beoordeelt het kwaliteitssysteem om na te gaan of dit voldoet aan de in punt 3.2 bedoelde eisen. Zij veronderstelt dat aan deze eisen wordt voldaan wanneer het gaat om kwaliteitssystemen waarbij de desbetreffende geharmoniseerde norm wordt toegepast.

Ten minste één lid van het beoordelingsteam dient ervaring te hebben met het beoordelen van de technologie van de component in kwestie. De beoordelingsprocedure omvat een inspectiebezoek aan de installaties van de producent.

De producent wordt van de beslissing in kennis gesteld. De kennisgeving bevat de conclusies van het onderzoek en het met redenen omklede beoordelingsbesluit. 3.4. De producent verbindt zich ertoe de verplichtingen die voortvloeien uit het goedgekeurde kwaliteitssysteem na te komen en te zorgen dat het passend en doeltreffend blijft.

De aangemelde instantie die het kwaliteitssysteem heeft goedgekeurd, wordt door de producent of diens gemachtigde voortdurend op de hoogte gebracht van elke voorgenomen wijziging van het kwaliteitssysteem.

De aangemelde instantie beoordeelt de voorgestelde wijzigingen en beslist of het gewijzigde kwaliteitssysteem nog steeds voldoet aan de in punt 3.2 bedoelde eisen dan wel of een nieuwe beoordeling noodzakelijk is.

Zij stelt de producent van haar beslissing in kennis. De kennisgeving bevat de conclusies van het onderzoek en het met redenen omklede beoordelingsbesluit. 4. Toezicht onder verantwoordelijkheid van de aangemelde instantie 4.1. Het toezicht heeft tot doel ervoor te zorgen dat de producent naar behoren voldoet aan de verplichtingen die voortvloeien uit het goedgekeurde kwaliteitssysteem. 4.2. De producent verleent de aangemelde instantie voor inspectiedoeleinden toegang tot de fabricage-, keurings-, beproevings- en opslagruimten en verstrekt haar alle nodige informatie, met name : - de documentatie over het kwaliteitssysteem; - de kwaliteitsrapporten, zoals keuringsverslagen, beproevingsgegevens, ijkgegevens, rapporten betreffende de kwalificatie van het betrokken personeel, enz. 4.3. De aangemelde instantie verricht periodieke controles om erop toe te zien dat de producent het kwaliteitssysteem onderhoudt en toepast; zij bezorgt de producent een controlerapport. 4.4. De aangemelde instantie kan bovendien onaangekondigde bezoeken brengen aan de producent. Bij die bezoeken kan de aangemelde instantie zo nodig proeven verrichten of laten verrichten om zich van de goede werking van het kwaliteitssysteem te vergewissen. Zij verstrekt de producent een verslag van het bezoek en, voorzover van toepassing, een beproevingsrapport. 5. De producent houdt gedurende een periode van ten minste dertig jaar na de datum waarop de laatste component werd vervaardigd de volgende gegevens ter beschikking van de nationale autoriteiten : - de in punt 3.1, tweede streepje, bedoelde documentatie; - de in punt 3.4, tweede alinea, bedoelde aanpassingen; - de in punt 3.4, laatste alinea, en in de punten 4.3 en 4.4 bedoelde beslissingen en rapporten van de aangemelde instantie. 6. Iedere aangemelde instantie stelt de andere aangemelde instanties in kennis van de ter zake dienende informatie over afgifte en intrekking van kwaliteitssysteemgoedkeuringen. MODULE F : PRODUCTKEURING 1. In deze module wordt de procedure beschreven waarbij de producent of diens in de Gemeenschap gevestigde gemachtigde garandeert en verklaart dat de aan de in punt 3 bedoelde bepalingen onderworpen componenten in overeenstemming zijn met het type als beschreven in de verklaring van EG-typeonderzoek en voldoen aan de voorschriften die op deze componenten van toepassing zijn.2. De producent neemt alle nodige maatregelen om ervoor te zorgen dat het fabricageproces waarborgt dat de componenten in overeenstemming zijn met het type als beschreven in de verklaring van EG-typeonderzoek en met de voorschriften die erop van toepassing zijn.De producent of zijn in de Gemeenschap gevestigde gemachtigde brengt op elke component de CE-markering aan en stelt een verklaring van overeenstemming op. 3. De aangemelde instantie verricht passende onderzoeken en proeven teneinde na te gaan of de component in kwestie in overeenstemming is met de voorschriften die erop van toepassing zijn;dit geschiedt naar keuze van de producent via onderzoek en beproeving van iedere component afzonderlijk zoals aangegeven in punt 4, dan wel via onderzoek en beproeving op statistische basis zoals aangegeven in punt 5.

De producent of diens gemachtigde bewaart gedurende een periode van ten minste dertig jaar na de vervaardiging van de laatste component een afschrift van de verklaring van overeenstemming. 4. Keuring door onderzoek en beproeving van iedere component afzonderlijk 4.1. Alle componenten worden afzonderlijk onderzocht en er worden passende proeven, als omschreven in de relevante Europese specificatie(s) of daarmee gelijkstaande proeven verricht, teneinde na te gaan of zij in overeenstemming zijn met het type als beschreven in de verklaring van EG-typeonderzoek en met de voorschriften die erop van toepassing zijn. 4.2. De aangemelde instantie brengt op iedere goedgekeurde component haar identificatienummer aan of laat dit doen; tevens stelt zij ten aanzien van de verrichte proeven een schriftelijke verklaring van overeenstemming op. 4.3. De producent of diens gemachtigde moet in staat zijn de verklaringen van overeenstemming van de aangemelde instantie voor te leggen indien daarom wordt verzocht. 5. Statistische keuring 5.1. De producent biedt zijn componenten aan in de vorm van homogene partijen en neemt alle nodige maatregelen om ervoor te zorgen dat het fabricageproces de homogeniteit van iedere geproduceerde partij waarborgt. 5.2. Alle componenten moeten voor keuring in de vorm van homogene partijen beschikbaar zijn. Van iedere partij wordt steekproefsgewijs een monster genomen. De componenten in het monster worden afzonderlijk onderzocht en er worden passende proeven als omschreven in de Europese specificatie(s) of daarmee gelijkstaande proeven uitgevoerd, teneinde de overeenstemming met de desbetreffende voorschriften van dit besluit te controleren en te bepalen of de partij wordt goed- dan wel afgekeurd. 5.3. Bij de statistische procedure wordt gebruik gemaakt van de volgende elementen : - een statistische methode; - een steekproefschema en de operationele karakteristieken daarvan. 5.4. Indien een partij wordt goedgekeurd, brengt de aangemelde instantie op iedere component haar identificatienummer aan of laat dit doen; tevens stelt zij ten aanzien van de verrichte proeven een schriftelijke verklaring van overeenstemming op. Alle componenten van het monster mogen in de handel worden gebracht, behalve die componenten van het monster die niet in overeenstemming werden bevonden.

Indien een partij wordt afgekeurd, neemt de aangemelde instantie passende maatregelen om te voorkomen dat die partijen in de handel worden gebracht. Wanneer het vaak voorkomt dat partijen worden afgekeurd, kan de aangemelde instantie de statistische keuring staken.

De producent mag onder verantwoordelijkheid van de aangemelde instantie tijdens het fabricageproces het identificatienummer van die instantie aanbrengen. 5.5. De producent of diens gemachtigde moet in staat zijn de verklaringen van overeenstemming van de aangemelde instantie voor te leggen indien daarom wordt verzocht.

MODULE G : EENHEIDSKEURING 1. In deze module wordt de procedure beschreven waarbij de producent garandeert en verklaart dat de betrokken component waarvoor de in punt 2 bedoelde verklaring is afgegeven, in overeenstemming is met de voorschriften die erop van toepassing zijn.De producent of zijn in de Gemeenschap gevestigde gemachtigde brengt de CE-markering aan op elke component en stelt een verklaring van overeenstemming op. 2.De aangemelde instantie onderzoekt de component en voert passende proeven uit als omschreven in de relevante Europese specificatie(s) of daarmee gelijkstaande proeven teneinde overeenstemming van het product met de voorschriften die erop van toepassing zijn te controleren.

De aangemelde instantie brengt haar identificatienummer op de component aan of laat dit aanbrengen; tevens stelt zij ten aanzien van de verrichte proeven een verklaring van overeenstemming op. 3. Op basis van de technische documentatie moet kunnen worden beoordeeld of de component in overeenstemming is met de voorschriften die erop van toepassing zijn en inzicht kan worden verkregen in het ontwerp, het fabricageproces en de werking van de component. De technische documentatie omvat, voorzover dat voor de beoordeling noodzakelijk is : - een algemene beschrijving van het type; - ontwerp- en fabricagetekeningen, alsmede schema's van onderdelen, samengestelde onderdelen, schakelingen, enz.; - beschrijvingen en toelichtingen die nodig zijn voor het begrijpen van genoemde tekeningen en schema's en van de werking van de component; - een lijst van de Europese specificaties die geheel of gedeeltelijk zijn toegepast en een beschrijving van de oplossingen die zijn gekozen om aan de essentiële eisen te voldoen ingeval de Europese specificaties niet zijn toegepast; - de resultaten van de in het kader van het ontwerp verrichte berekeningen, onderzoeken, enz.; - de beproevingsrapporten; - het toepassingsgebied van de componenten.

MODULE H : VOLLEDIGE KWALITEITSBORGING 1. In deze module wordt de procedure beschreven in het kader waarvan de producent die aan de eisen van punt 2 voldoet, garandeert en verklaart dat de betrokken componenten voldoen aan de eisen die op die producten van toepassing zijn.De producent of zijn in de Gemeenschap gevestigde gemachtigde brengt op iedere component de CE-markering aan en stelt een verklaring van overeenstemming op. De CE-markering gaat vergezeld van het identificatienummer van de aangemelde instantie die belast is met het toezicht als omschreven in punt 4. 2. De producent hanteert een goedgekeurd kwaliteitssysteem voor ontwerp, fabricage, eindkeuring van componenten en beproeving als omschreven in punt 3 en is onderworpen aan het toezicht als omschreven in punt 4. 3. Kwaliteitssysteem 3.1. De producent dient bij een aangemelde instantie een aanvraag voor beoordeling van zijn kwaliteitssysteem in. Deze aanvraag behelst : - alle relevante informatie over de categorie componenten die men wil gaan fabriceren; - de documentatie over het kwaliteitssysteem. 3.2. De toepassing van het kwaliteitssysteem moet waarborgen dat de componenten voldoen aan de eisen die erop van toepassing zijn.

Alle door de producent gevolgde beginselen, voorschriften en bepalingen moeten systematisch en ordelijk worden aangegeven in een documentatie van schriftelijk vastgelegde beleidslijnen, procedures en instructies. De documentatie over het kwaliteitssysteem dient ervoor te zorgen dat de kwaliteitsbepalende beleidsmaatregelen en procedures zoals kwaliteitsprogramma's, -plannen, -handleidingen en -rapporten door iedereen op dezelfde manier worden geïnterpreteerd.

De documentatie bevat met name een behoorlijke beschrijving van : - de kwaliteitsdoelstellingen, het organisatieschema en de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de bedrijfsleiding met betrekking tot de kwaliteit van ontwerp en component; - de technische ontwerpspecificaties, met inbegrip van de Europese specificaties die worden toegepast en, indien de Europese specificaties niet volledig worden toegepast, de middelen die zullen worden aangewend om te waarborgen dat wordt voldaan aan de essentiële eisen die op de producten van toepassing zijn; - de controle- en keuringstechnieken voor het ontwerp, de procédés en systematische maatregelen die zullen worden toegepast bij het ontwerpen van de componenten die onder de bedoelde categorie componenten vallen; - de daarbij gebruikte fabricage-, kwaliteitsbeheersing- en kwaliteitsborgingtechnieken en -procédés en de in dat verband systematisch toe te passen maatregelen; - de onderzoeken en proeven die voor, tijdens en na de fabricage worden verricht en de frequentie waarmee dat zal gebeuren; - de kwaliteitsrapporten, zoals keuringsverslagen, beproevingsgegevens, ijkgegevens, rapporten betreffende de kwalificatie van het betrokken personeel, enz.; - de middelen om controle uit te oefenen op het bereiken van de vereiste kwaliteit van ontwerp en component, en de doeltreffende werking van het kwaliteitssysteem. 3.3. De aangemelde instantie beoordeelt het kwaliteitssysteem om na te gaan of dit voldoet aan de in punt 3.2 bedoelde eisen. Zij veronderstelt dat aan deze eisen wordt voldaan wanneer het gaat om kwaliteitssystemen waarbij de desbetreffende geharmoniseerde norm wordt toegepast.

Ten minste één lid van het beoordelingsteam dient ervaring te hebben in het beoordelen van de betrokken technologie. De beoordelingsprocedure omvat een bezoek aan de installaties van de producent.

De producent wordt van de beslissingen in kennis gesteld. De kennisgeving bevat de conclusies van het onderzoek en het met redenen omklede beoordelingsbesluit. 3.4. De producent verbindt zich ertoe de verplichtingen die voortvloeien uit het goedgekeurde kwaliteitssysteem na te komen en te zorgen dat het passend en doeltreffend blijft.

De aangemelde instantie die het kwaliteitssysteem heeft goedgekeurd wordt door de producent of zijn gemachtigde voortdurend op de hoogte gebracht van elke voorgenomen wijziging van het kwaliteitssysteem.

De aangemelde instantie beoordeelt de voorgestelde wijzigingen en beslist of het gewijzigde kwaliteitssysteem nog steeds voldoet aan de in punt 3.2 bedoelde eisen dan wel of een nieuwe beoordeling noodzakelijk is.

Zij stelt de producent van haar beslissing in kennis. De kennisgeving bevat de conclusies van het onderzoek en het met redenen omklede beoordelingsbesluit. 4. Toezicht onder verantwoordelijkheid van de aangemelde instantie 4.1. Het toezicht heeft tot doel ervoor te zorgen dat de producent naar behoren voldoet aan de verplichtingen die voortvloeien uit het goedgekeurde kwaliteitssysteem. 4.2. De producent verleent de aangemelde instantie voor inspectiedoeleinden toegang tot de ontwerp-, fabricage-, keurings-, beproevings- en opslagruimten en verstrekt haar alle nodige informatie, met name : - de documentatie over het kwaliteitssysteem; - de kwaliteitsrapporten die in het kader van het ontwerpgedeelte van het kwaliteitssysteem moeten worden opgemaakt, zoals resultaten van analyses, berekeningen, beproevingen, enz.; - de kwaliteitsrapporten die in het kader van het fabricagegedeelte van het kwaliteitssysteem moeten worden opgemaakt, zoals keuringsverslagen, beproevingsgegevens, ijkgegevens, rapporten betreffende de kwalificatie van het betrokken personeel, enz. 4.3. De aangemelde instantie verricht periodieke controles om erop toe te zien dat de producent het kwaliteitssysteem onderhoudt en toepast en bezorgt de producent een beproevingsverslag. 4.4. De aangemelde instantie kan bovendien onaangekondigde bezoeken brengen aan de producent. Bij die bezoeken kan de aangemelde instantie zonodig proeven verrichten of laten verrichten om zich van de goede werking van het kwaliteitssysteem te vergewissen. Zij verstrekt de producent een verslag van het bezoek en, voor zover van toepassing, een keuringsverslag. 5. De producent houdt gedurende een periode van ten minste dertig jaar na de vervaardiging van de laatste component de volgende gegevens ter beschikking van de nationale autoriteiten : - de in punt 3.1, tweede streepje, bedoelde documentatie; - de in punt 3.4, tweede alinea, bedoelde wijzigingen; - de in punt 3.3, laatste alinea en in de punten 4.3 en 4.4 bedoelde beslissingen en verslagen van de aangemelde instantie. 6. Iedere aangemelde instantie stelt de andere aangemelde instanties in kennis van de ter zake dienende informatie over afgifte en intrekking van kwaliteitssysteemgoedkeuringen. 7. Aanvullende bepalingen : onderzoek van het ontwerp 7.1. De producent dient bij een aangemelde instantie een aanvraag voor onderzoek van het ontwerp in. 7.2. De aanvraag moet inzicht verschaffen in ontwerp, fabricageproces en werking van de component en beoordeling van de overeenstemming met de voorschriften van het bovenvermelde koninklijk besluit mogelijk maken.

De aanvraag behelst : - de technische ontwerpspecificaties, met inbegrip van de Europese specificaties die zijn toegepast; - het nodige bewijsmateriaal ter staving van de adequaatheid daarvan, met name wanneer de Europese specificaties niet volledig zijn toegepast. Dit bewijsmateriaal moet de resultaten omvatten van proeven die door het bevoegde laboratorium van de producent of te zijnen behoeve zijn uitgevoerd. 7.3. De aangemelde instantie onderzoekt de aanvraag en indien het ontwerp voldoet aan de bepalingen van het bovenvermelde koninklijk besluit die daarop van toepassing zijn, verstrekt zij de aanvrager een certificaat van EG-ontwerponderzoek.

Het certificaat bevat de conclusies van het onderzoek, de voorwaarden voor de geldigheid daarvan, de noodzakelijke gegevens voor identificatie van het goedgekeurde ontwerp en, voorzover van toepassing, een beschrijving van de werking van de component. 7.4. De aanvrager houdt de aangemelde instantie, die het certificaat van EG-ontwerponderzoek heeft verstrekt, op de hoogte van elke wijziging in het goedgekeurde ontwerp.

Voor wijzigingen in het goedgekeurde ontwerp moet aanvullende goedkeuring worden verleend door de aangemelde instantie die het certificaat van EG-ontwerponderzoek heeft afgegeven, indien dergelijke wijzigingen van invloed kunnen zijn op de overeenstemming met de essentiële eisen of de voor de component voorgeschreven gebruiksomstandigheden. Deze aanvullende goedkeuring wordt verleend in de vorm van een aanvulling op het oorspronkelijke certificaat van EG-ontwerponderzoek. 7.5. De aangemelde instanties verstrekken de andere aangemelde instanties relevante gegevens over : - de afgegeven certificaten van EG-ontwerponderzoek en de aanvullingen; - de ingetrokken certificaten van EG-ontwerponderzoek en de aanvullingen; - de geweigerde certificaten van « EG-ontwerponderzoek » en de aanvullingen.

Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 23 januari 2003 betreffende kabelbaaninstallaties voor personenvervoer.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Consumentenzaken, J. TAVERNIER

BIJLAGE VI SUBSYSTEMEN : EG-VERKLARING VAN OVEREENSTEMMING Deze bijlage is van toepassing op de in artikel 7 van het koninklijk besluit van 23 januari 2003 betreffende kabelbaaninstallaties voor personenvervoer bedoelde subsystemen, teneinde vast te stellen dat deze voldoen aan de desbetreffende essentiële eisen.

De EG-verklaring van overeenstemming wordt opgesteld door de producent of diens gemachtigde of, indien er geen gevolmachtigde is, op verzoek van de in de Gemeenschap gevestigde natuurlijke of rechtspersoon die het subsysteem in de handel brengt; de verklaring en de begeleidende technische documentatie dienen te zijn gedateerd en ondertekend.

Deze EG-verklaring van overeenstemming dient net als het technisch dossier te worden opgesteld in dezelfde taal/talen als de in bijlage II, punt 7.1.1 bedoelde handleiding en dient de volgende onderdelen te bevatten : - referenties van het bovenvermelde koninklijk besluit; - naam en adres van de aanvrager voor de EG-keuring; - beschrijving van het subsysteem; - naam en adres van de aangemelde instantie die de EG-keuring verricht heeft; - alle relevante bepalingen waaraan het subsysteem moet voldoen, met name, in voorkomend geval, de voorwaarden of de beperkingen die aan de exploitatie zijn verbonden; - het resultaat van de EG-keuring volgens Bijlage VII (EG-keuringscertificaat); - nadere gegevens over degene die gemachtigd is de verklaring bindend te ondertekenen namens de producent, diens gemachtigde, of, indien er geen gemachtigde is, de in de Gemeenschap gevestigde natuurlijke of rechtspersoon die het subsysteem in de handel brengt.

Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 23 januari 2003 betreffende kabelbaaninstallaties voor personenvervoer.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Consumentenzaken, J. TAVERNIER

BIJLAGE VII SUBSYSTEMEN : OVEREENSTEMMINGSBEOORDELING 1. De EG-keuring is de procedure waarbij een aangemelde instantie, op verzoek van de verantwoordelijke producent of diens gemachtigde of, indien er geen gevolmachtigde is, op verzoek van de in de Gemeenschap gevestigde natuurlijke of rechtspersoon die het subsysteem in de handel brengt, een subsysteem keurt en verklaart, dat dit : - overeenstemt met het koninklijk besluit van 23 januari 2003 betreffende kabelbaaninstallaties voor personenvervoer en de overige voorschriften die voor de naleving van het verdrag van toepassing zijn; - conform de technische documentatie voltooid is. 2. Het subsysteem wordt in elk van de volgende stadia gekeurd : - ontwerp; - fabricage en beproeving bij aflevering van het gefabriceerde subsysteem. 3. De documentatie die bij het keuringscertificaat is gevoegd, dient als volgt te zijn samengesteld : - uitvoeringstekeningen en berekeningen, schema's van de elektrische en hydraulische circuits, schema's van de bedieningscircuits, beschrijvingen van de computersystemen en automatische inrichtingen, handleidingen voor gebruik en onderhoud, enz.; - een lijst van de veiligheidscomponenten die in dit subsysteem zijn gebruikt; - kopieën van de EG-verklaringen van overeenstemming volgens bijlage IV voor deze veiligheidscomponenten met bijbehorende uitvoeringstekeningen en berekeningen evenals een kopie van de verslagen over eventuele verrichte proeven en onderzoeken. 4. Dossiers en correspondentie over de EG-keuringsprocedure moeten worden opgesteld in dezelfde taal/talen als de in bijlage II, punt 7.1.1 bedoelde handleiding. 5. Toezicht 5.1. Middels toezicht moet worden gewaarborgd dat aan de verplichtingen die uit de technische documentatie voortvloeien tijdens de aanleg van het subsysteem wordt voldaan. 5.2. De aangemelde instantie die verantwoordelijk is voor de EG-keuring tijdens de aanleg moet voortdurend toegang hebben tot de bouwterreinen, de fabricageafdelingen, de beproevingsinstallaties, de opslagterreinen en, voorzover van toepassing, de prefabricage afdelingen - in het algemeen tot alle ruimten die zij voor het vervullen van haar opdracht meent te moeten bezoeken. De producent of diens gemachtigde of, indien er geen gevolmachtigde is, de in de Gemeenschap gevestigde natuurlijke of rechtspersoon die het subsysteem in de handel brengt moet haar alle documenten ter beschikking stellen of laten stellen die zij daartoe nuttig acht, met name werktekeningen en technische documentatie ten aanzien van het subsysteem. 5.3. De aangemelde instantie die verantwoordelijk is voor de EG-keuring bij de aanleg verricht periodieke audits teneinde zich ervan te vergewissen dat de bepalingen van het bovenvermelde koninklijk besluit in acht worden genomen; bij die gelegenheid verstrekt zij het met de aanleg belaste personeel een auditrapport.

Zij kan verlangen bij bepaalde fases van de fabricage te worden betrokken. 5.4. De aangemelde instantie kan voorts onaangekondigde bezoeken brengen aan de bouwterreinen of de fabricageafdelingen. Bij gelegenheid van deze bezoeken kan de aangemelde instantie gedeeltelijke of volledige "audits" verrichten. Zij verstrekt het met de aanleg belaste personeel een bezoekrapport en, voorzover van toepassing, een auditrapport. 6. Elke aangemelde instantie publiceert periodiek de relevante informatie ten aanzien van : - ontvangen aanvragen voor een EG-keuring; - afgegeven EG-keuringscertificaten; - geweigerde EG-keuringscertificaten.

Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 23 januari 2003 betreffende kabelbaaninstallaties voor personenvervoer.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Consumentenzaken, J. TAVERNIER

BIJLAGE VIII MINIMUMCRITERIA VOOR DE AANWIJZING VAN AAN TE MELDEN INSTANTIES 1. De aangemelde instantie, de directeur daarvan en het met de uitvoering van het onderzoek of de keuring belaste personeel mogen niet tevens de ontwerper, de producent, de leverancier of de installateur zijn van de veiligheidscomponenten of subsystemen die zij controleren, noch de gemachtigde van een der genoemde personen noch de natuurlijke of rechtspersoon die deze veiligheidscomponenten of subsystemen op de markt brengen.Zij mogen bij het ontwerpen, de fabricage, de bouw, de verkoop of het onderhoud van deze veiligheidscomponenten of subsystemen en bij de exploitatie noch rechtstreeks noch als gemachtigden van de betrokken partijen optreden.

De mogelijkheid van uitwisseling van technische informatie tussen producent en aangemelde instantie wordt door deze bepaling niet uitgesloten. 2. De instantie en het met de controle belaste personeel leggen bij de keuring maximale beroepsintegriteit en technische bekwaamheid aan de dag en zijn vrij van elke vorm van druk en manipulatie, met name van financiële aard, die hun beoordeling of de uitslagen van hun keuring kan beïnvloeden, inzonderheid door personen of groeperingen die bij de resultaten van de keuringen belang hebben.3. De instantie dient te beschikken over het nodige personeel en over de nodige middelen om de met de uitvoering van de keuringen verbonden technische en administratieve taken op passende wijze te vervullen; tevens dient de instantie toegang te hebben tot het nodige materiaal voor bijzondere keuringen. 4. Het personeel dat met de keuringen is belast dient : - een gedegen technische en beroepsopleiding te hebben genoten; - een behoorlijke kennis te bezitten van de voorschriften betreffende de keuringen die het verricht en voldoende ervaring met deze keuringen te hebben; - de vereiste bekwaamheid te bezitten om verklaringen, verslagen en rapporten op te stellen die nodig zijn om het verrichten van de keuringen vast te leggen. 5. De onafhankelijkheid van het personeel dat met de keuringen is belast, dient te zijn gewaarborgd.De bezoldiging van een functionaris mag niet afhangen van het aantal keuringen dat hij verricht, noch van de uitslag van deze keuringen. 6. De instantie dient een verzekering tegen wettelijke aansprakelijkheid te sluiten.7. Het personeel van de instantie is verplicht tot geheimhouding van al wat hun uit hoofde van hun taak ter kennis is gekomen behalve tegenover de bevoegde ambtenaren aangeduid door het koninklijk besluit van 23 maart 1995 tot aanduiding van de ambtenaren belast met het toezicht op de uitvoering van de wet van 9 februari 1994 betreffende de veiligheid van de consumenten alsmede van haar uitvoeringsbesluiten, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 12 oktober 1995. Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 23 januari 2003 betreffende kabelbaaninstallaties voor personenvervoer.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Consumentenzaken, J. TAVERNIER

BIJLAGE IX CE-MARKERING VAN OVEREENSTEMMING De CE-markering van overeenstemming bestaat uit de initialen « CE » in de volgende grafische vorm : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Bij verkleining of vergroting van de CE-markering moeten de verhoudingen van bovenstaande afbeelding in acht worden genomen.

De onderscheiden onderdelen van de CE-markering moeten nagenoeg dezelfde hoogte hebben, die minimaal 5 millimeters bedraagt. Bij veiligheidscomponenten van geringe grootte mag van deze minimumafmeting worden afgeweken.

De CE-markering wordt gevolgd door de laatste twee cijfers van het jaar waarin de CE-markering wordt aangebracht en door het identificatienummer van de aangemelde instantie die optreedt in het kader van de in artikel 6, § 3, van het koninklijk besluit van 23 januari betreffende kabelbaaninstallaties voor personenvervoer bedoelde procedures.

Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 23 januari 2003 betreffende kabelbaaninstallaties voor personenvervoer.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Consumentenzaken, J. TAVERNIER Voor de raadpleging van de voetnoot, zie beeld

begin


Publicatie : 2003-02-27 Numac : 2003011056

^