Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 24 januari 2013
gepubliceerd op 07 februari 2013

Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 23 januari 2003 aangaande de consulaire bevolkingsregisters en identiteitskaarten

bron
federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking
numac
2013015028
pub.
07/02/2013
prom.
24/01/2013
ELI
eli/besluit/2013/01/24/2013015028/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

24 JANUARI 2013. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 23 januari 2003Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/01/2003 pub. 19/03/2003 numac 2003015022 bron federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Koninklijk besluit aangaande de consulaire bevolkingsregisters en identiteitskaarten sluiten aangaande de consulaire bevolkingsregisters en identiteitskaarten


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het ontwerp van besluit dat U ter ondertekening wordt voorgelegd, heeft tot doel de consulaire beroepsposten de mogelijkheid te geven een persoon, ingeschreven in de consulaire bevolkingsregisters, van ambtswege af te voeren (in het buitenland). « Afvoering van ambtswege » is een begrip dat geregeld wordt door het koninklijk besluit van 16.07.1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister (art. 8). Ditzelfde koninklijk besluit legt in België de uitdrukkelijke bevoegdheid om over te gaan tot de afvoering van ambtswege bij het college van burgemeester en schepenen De wet inzake consulaire bevolkingsregisters en identiteitskaarten van 26 juni 2002 bepaalt dat in elke consulaire beroepspost bevolkingsregisters gehouden worden. Voor het ogenblik is de consulaire beroepspost, in tegenstelling tot een Belgische gemeente, niet bevoegd om een ingeschreven persoon ambtshalve af te voeren.

Naar aanleiding van de federale wetgevende verkiezingen van 2007 en 2010 hebben de consulaire beroepsposten vastgesteld dat een aantal ingeschreven Belgen niet meer woonachtig waren op aangegeven adres.

Verder onderzoek leverde in de meeste gevallen een negatief resultaat op, veel landen beschikken immers over geen bevolkingsregisters zoals België. Met als gevolg dat onze consulaire beroepsposten hoofdbeheerder blijven van de dossiers van personen waarmee er al jaren geen meer contact geweest is. Dit heeft mogelijk te maken met het feit dat deze personen intussen verhuisd zijn, een andere nationaliteit (door toepassing van de vroegere regels van art. 22, § 1, 1°, van het wetboek Belgische nationaliteit opgeheven door de wet van 27 december 2006Relevante gevonden documenten type wet prom. 27/12/2006 pub. 28/12/2006 numac 2006021363 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen (1) type wet prom. 27/12/2006 pub. 28/12/2006 numac 2006021365 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen (1) sluiten) hebben, afstand gedaan hebben van de Belgische nationaliteit of overleden zijn.

Een identiteitskaart en/of paspoort vervalt minstens elke vijf jaar, de federale wetgevende verkiezingen worden minstens om de 4 jaar georganiseerd. Redelijkerwijs kan men aannemen dat een Belg in het buitenland binnen een periode van zeven jaar onder andere in het kader van bovengenoemde dienstverleningen contact zal hebben met de consulaire beroepspost.

Het besluit dat ter ondertekening wordt voorgelegd, heeft als doel bovenstaande situatie overzichtelijker maken door aan de consulaire beroepsposten de mogelijkheid te geven personen ambtshalve te schrappen na een controle van de gegevens. Als uit het onderzoek blijkt dat de persoon op een nieuw adres woont, zal dit nieuwe adres ingevoerd worden. Indien een persoon overleden is en er geen wettelijk bewijs van voorgelegd kan worden, wordt een schrapping ingevoerd. Na voorlegging van overlijdensakte zal het IT 150 in het Rijksregister aangepast worden.

Daar de gegevens van de consulaire bevolkingsregisters ook de basis vormen voor het rijksregister, kan het vermelden van niet langer juiste gegevens aanleiding geven tot vergissingen en fouten.

Teneinde de rechten van de onderdanen te garanderen, zal men op de hoogte gesteld worden van de mogelijkheid en voorwaarden tot afvoering bij de eerste inschrijving in de consulaire bevolkingsregisters. Aan elke Belg, die afgevoerd werd van ambtswege, zal de mogelijkheid tot een nieuwe inschrijving geboden worden.

Het ontwerp werd voorgelegd aan het advies van de Raad van State. De Raad bracht zijn advies uit op 26 november 2012.

Er werd rekening gehouden met de opmerkingen van de Raad van State.

Wat betreft de procedure afvoering van ambtswege betreft, zijn we de mening toegedaan dat het posthoofd in plaats van de Minister (of zijn afgevaardigde) de eindbeslissing dient te nemen. Aangezien deze beter op de hoogte is van de situatie ter plaatse.

Er is geen reden om af te wijken van de gewone regels van inwerkingtreding.

Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en getrouwe dienaar, De Minister van Buitenlandse Zaken, D. REYNDERS

Raad van State Afdeling Wetgeving

advies 52.300/4 van 26 november 2012 over een ontwerp van koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 23 januari 2003Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/01/2003 pub. 19/03/2003 numac 2003015022 bron federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Koninklijk besluit aangaande de consulaire bevolkingsregisters en identiteitskaarten sluiten aangaande de consulaire bevolkingsregisters en identiteitskaarten' Op 26 oktober 2012 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Vice-Eerste Minister en Minister van Buitenlandse Zaken verzocht binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 23 januari 2003Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/01/2003 pub. 19/03/2003 numac 2003015022 bron federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Koninklijk besluit aangaande de consulaire bevolkingsregisters en identiteitskaarten sluiten aangaande de consulaire bevolkingsregisters en identiteitskaarten'.

Het ontwerp is door de vierde kamer onderzocht op 26 november 2012. De kamer was samengesteld uit Pierre LIENARDY, kamervoorzitter, Jacques JAUMOTTE en Bernard BLERO, staatsraden, Yves DE CORDT en Christian BEHRENDT, assessoren, en Colette GIGOT, griffier.

Het verslag is uitgebracht door Gabrielle JOTTRAND, eerste auditeur.

De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het advies is nagezien onder toezicht van Pierre LIENARDY. Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 26 november 2012.

Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § l, eerste lid, 1 °, van de gecoôrdineerde wetten op de Raad van State, zoals het is vervangen bij de wet van 2 april 2003Relevante gevonden documenten type wet prom. 02/04/2003 pub. 14/05/2003 numac 2003000376 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van sommige aspecten van de wetgeving met betrekking tot de inrichting en de werkwijze van de afdeling wetgeving van de Raad van State type wet prom. 02/04/2003 pub. 16/04/2003 numac 2003000298 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van de wet van 4 juli 1989 betreffende de beperking en de controle van de verkiezingsuitgaven voor de verkiezingen van de federale Kamers, de financiering en de open boekhouding van de politieke partijen, en van het Kieswetboek type wet prom. 02/04/2003 pub. 02/05/2003 numac 2003000309 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot wijziging van de wet van 15 april 1994 betreffende de bescherming van de bevolking en van het leefmilieu tegen de uit ioniserende stralingen voortspruitende gevaren en betreffende het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle en tot regeling van de overdracht van sommige personeelsleden van de Dienst Veiligheid van de Staat op het gebied van de kernenergie sluiten, beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de voornoemde gecoôrdineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten.

Wat deze drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de volgende opmerkingen. 1. In de aanhef van de ontwerptekst wordt verwezen naar de wet van 26 juni 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/06/2002 pub. 27/07/2002 numac 2002015104 bron ministerie van buitenlandse zaken, buitenlandse handel en internationale samenwerking Wet inzake consulaire bevolkingsregisters en identiteitskaarten sluiten inzake consulaire bevolkingsregisters en identiteitskaarten', zonder dat evenwel gepreciseerd wordt welke van de bepalingen ervan precies de rechtsgrond vormen van de ontwerptekst. De afdeling Wetgeving merkt in dit verband op dat zowel artikel 3, derde lid, als artikel 4 van de wet van 26 juni 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/06/2002 pub. 27/07/2002 numac 2002015104 bron ministerie van buitenlandse zaken, buitenlandse handel en internationale samenwerking Wet inzake consulaire bevolkingsregisters en identiteitskaarten sluiten kunnen worden aangevoerd. 2. Voorts bepaalt de ontwerptekst de voorwaarden waaronder een persoon ingeschreven in een consulair bevolkingsregister van ambtswege afgevoerd kan worden, maar hij bevat geen enkele aanwijzing omtrent de procedure die moet worden gevolgd alvorens tot een zodanige afvoering wordt besloten. Wellicht moet ervan uitgegaan worden dat in voorkomend geval artikel 6, § 1, van de wet van 26 juni 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/06/2002 pub. 27/07/2002 numac 2002015104 bron ministerie van buitenlandse zaken, buitenlandse handel en internationale samenwerking Wet inzake consulaire bevolkingsregisters en identiteitskaarten sluiten moet worden toegepast, dat de Minister van Buiteniandse Zaken of de daartoe door hem aangewezen ambtenaar machtigt om zo nodig te onderzoeken waar zich de hoofdverblijfplaats van betrokkene bevindt. 3. Het derde lid van de aanhef moet als volgt worden gesteld : « Gelet op advies 52.300/4 van de Raad van State, gegeven op 26 november 2012, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;" (1) 4. Artikel 2 van het ontwerp preciseert niet op welke datum het besluit in werking treedt. De steller van het ontwerp moet kunnen uitleggen om welke specifieke reden wordt afgeweken van de gangbare termijn van inwerkingtreding bepaald bij artikel 6, eerste lid, van de wet van 31 mei 1961 betreffende het gebruik der talen in wetgevingszaken, het opmaken, bekendmaken en inwerkingtreden van wetten en verordeningen'.

Behoudens een specifieke motivering moet alleszins de datum van inwerkingtreding worden vastgesteld teneinde elkeen een redelijke termijn te geven om kennis te nemen van de nieuwe regels.

De Griffier, C. GIGOT. De Voorzitter, P. LIENARDY. _______ Nota (1) Beginselen van de wetgevingstechniek - Handleiding voor het opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, tab Wetgevingstechniek, aanbeveling 36.1 en formule F 3-5-2.

24 JANUARI 2013. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 23 januari 2003Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/01/2003 pub. 19/03/2003 numac 2003015022 bron federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Koninklijk besluit aangaande de consulaire bevolkingsregisters en identiteitskaarten sluiten aangaande de consulaire bevolkingsregisters en identiteitskaarten ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 26 juni 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/06/2002 pub. 27/07/2002 numac 2002015104 bron ministerie van buitenlandse zaken, buitenlandse handel en internationale samenwerking Wet inzake consulaire bevolkingsregisters en identiteitskaarten sluiten inzake consulaire bevolkingsregisters en identiteitskaarten, inzonderheid op artikel 3, § 3 en artikel 4;

Gelet op het koninklijk besluit van 23 januari 2003Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/01/2003 pub. 19/03/2003 numac 2003015022 bron federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Koninklijk besluit aangaande de consulaire bevolkingsregisters en identiteitskaarten sluiten aangaande de consulaire bevolkingsregisters en identiteitskaarten;

Gelet op het advies nr. 52.300/4 van de Raad van State, gegeven op 26 november 2012 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op voordracht van de Minister van Buitenlandse Zaken, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.In het Koninklijk besluit van 23 januari 2003Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/01/2003 pub. 19/03/2003 numac 2003015022 bron federale overheidsdienst buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking Koninklijk besluit aangaande de consulaire bevolkingsregisters en identiteitskaarten sluiten aangaande de consulaire bevolkingsregisters en identiteitskaarten wordt een artikel 3/1 ingevoegd luidende : « Artikel 3/1.De consulaire beroepspost kan overgaan tot afvoering van ambtswege uit de bevolkingsregisters indien blijkt dat een persoon niet langer op aangegeven adres woonachtig is en wanneer het onmogelijk is gebleken de nieuwe hoofdverblijfplaats van deze persoon op te sporen. De beslissingen tot afvoering van ambtswege nemen aanvang op de datum van de beslissing door het hoofd van de consulaire beroepspost of zijn gemachtigde. »

Art. 2.De minister bevoegd voor Buitenlandse Zaken is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 24 januari 2013.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Buitenlandse Zaken, D. REYNDERS

^