Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 25 april 2014
gepubliceerd op 10 september 2014

Koninklijk besluit betreffende de minimale administratieve en operationele functies die de hulpverleningszones moet oprichten

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
numac
2014000442
pub.
10/09/2014
prom.
25/04/2014
ELI
eli/besluit/2014/04/25/2014000442/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

25 APRIL 2014. - Koninklijk besluit betreffende de minimale administratieve en operationele functies die de hulpverleningszones moet oprichten


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten betreffende de civiele veiligheid, artikel 21;

Gelet op de impactanalyse van de regelgeving, uitgevoerd overeenkomstig artikels 6 en 7 van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën van 9 juli 2013;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 4 september 2013;

Gelet op het advies n° 55.173/2 van de Raad van State, gegeven op 24 februari 2014, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op voordracht van de Minister van Binnenlandse Zaken en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.De minimale administratieve en operationele functies waarover de hulpverleningszones beschikt worden opgesomd in bijlage 1 van dit besluit.

Art. 2.Onze Minister van Binnenlandse Zaken is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 25 april 2014.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Binnenlandse Zaken, Mevr. J. MILQUET

Bijlage : Minimale administratieve en operationele functies die de hulpverleningszones moeten instellen

Functies

Mogelijke taken

1. Public relations en communicatie

-interne communicatie en informatie -externe communicatie en informatie (relatie met de media, de externe partners, de externe autoriteiten, crisiscommunicatie, ...) -...

2. Juridische ondersteuning

-Uitwerking van de reglementen en procedures -Juridische adviezen -Overheidsopdrachten -Statuten van het personeel -Opvolging van de verzekeringsdossiers -Geschillen -...

3. ICT Informatica

-Computeruitrusting -Aankoop van software, ontwikkeling,... -Beheer van het informaticapark -Beheer van de communicatiemiddelen -Onderhoud -Opvolging van de nieuwe technologieën en updates -Herstellingen/onderhoud van de uitrusting -...

4. Financiën

-Coördinatie en uitwerking van de budgetten -Uitwerking van de financiële boordtabellen -Draaiboeken van de overheidsopdrachten, van de ondersteunings- en onderhoudscontracten -Inkomsten en boekhouding -Facturatie -Aankopen, bestelbons en contracten -Patrimonium en inventaris -...

5. Human resources

-Beheer van de rekruteringen (oproep, kandidaturen, testen, ...) -Beheer van het personeel (loopbaan, eindeloopbaan) -Beheer van de individuele gegevens voor de wedden en premies -Ondersteuning bij het vakbondsoverleg en bij de vakbondsonderhandelingen -Verzekeringen van het personeel -Evaluatiebeleid van het personeel -Beleid inzake bevordering in de loopbaan en inzake weddeschaalverhogingen -Voorbereiding van de tuchtdossiers -Analyse van de behoeften, investerings- en rekruteringsplan -...

6. Welzijn op het werk

-Opvolging van de medische onderzoeken -Opvolging van de medische selecties om voertuigen met passagiers te mogen besturen -Toezicht op de lichamelijke conditie uit medisch oogpunt van het operationeel personeel -Medische preventie, hygiëne -Psychologische opvolging -Ergonomische begeleiding -Arbeidsongevallen -Controle van de uiterste gebruiksdatum van geneesmiddelen -Advies en opvolging van het beheer van het medisch materiaal -De leden van de directie adviseren en bijstaan in de definiëring van het veiligheidsbeleid -Het veiligheidsbeleid bezielen en opvolgen -De risico's voor de gezondheid en de veiligheid op het werk evalueren -Zich informeren over de technische en reglementaire vernieuwingen -Alle maatregelen voorstellen die ertoe strekken om de veiligheid, de kwaliteit en de werkomgeving binnen de zone te verbeteren -Preventieprogramma's opstellen teneinde het aantal incidenten en de kostprijs ervan te verminderen -De leden van de zone sensibiliseren en opleiden inzake de veiligheidsaspecten, de kwaliteit en de omgeving -Het Hygiënecomité organiseren, bezielen en beheren -Deelnemen aan de analyse van de tekortkomingen, met name de arbeidsongevallen -Adviezen geven over de overheidsopdrachten en de aankoop van het materieel - ...

7. Materieel (rollend/niet rollend) met inbegrip van de DMH

-Beheer van het materieel en van de vervanging ervan - Verwezenlijking van een meerjarenaankoopplan -Onderhoudsbeleid van het materieel (onderhoud, herstelling, controles,...) - ...

8. Gebouwen

-Beheer van de gebouwen (herstellingen, onderhoud, verbeteringen, verbouwingen, ...) -Uitwerking van een meerjareninvesteringsplan -Controle van de energiekosten - ...

9. Eerste Interventie-uitrusting Werkkledij

-Terbeschikkingstelling - Beheer van de voorraden -Aankoopplan -Onderhoud en controle - ...

10. Beheer van de gespecialiseerde teams

-GRIMP -Kynologenteams -Chemische cel - ...

11. Beheer van de operaties

-Rol van de wachtofficieren -Wachtdiensten van het personeel -Alarmeringsprocedure van de posten -Uitwisselingsprocedures met de dispatching -Voorbereiding en uitvoering van het zonale operationele beleid -De uitvoering van de operationele procedures met betrekking tot de toepassing en de verstrekking van de hulpverlening verzekeren -Het beheer van de bewegingen van operationele voertuigen in het kader van de handhaving van de zonale operationele dekking verzekeren -De samenwerkingsovereenkomsten met de civiele bescherming en de overeenkomsten inzake snelste adequate hulp met de andere zones identificeren en uitwerken -De verspreiding van een zonale operationele cultuur garanderen -Het operationele organisatieschema opstellen en de toepassing ervan verzekeren -Verdeling van het personeel en van het materieel binnen de hulpposten - ...

12. Behandeling van de alarmering

- Relatie met de 112-centra -Uitwisselen van informatie tussen zij die interveniëren en de 112-centra -Dispatching (ter beschikking stellen van de operationele informatie, opstelling van de alarmeringsprocedures, ...) - ...

13. Operationele communicatie

-Beheer van het radiopark, van de procedures en van de fleetmapping - ...

14. Preventie en proactie

-Analyse en inventaris van de recurrente risico's en van de punctuele risico's -De inventarisatie van de hydraulische middelen verzekeren -Beheer en behandeling van de preventiedossiers -Beheer preventietechnici -Beheer themabibliotheek -Campagnes ter bevordering van de preventie en sensibilisering -Uitwerking van voorafgaande interventieplannen - ...

15. Opleiding van het personeel

-Basisopleiding (brandweerman en/of ambulancier) : Integratie van de stagiairs -Begeleiding van de opleiding -Opvolging van het logboek van de opleidingen -Voortgezette opleiding (brandweerman en/of ambulancier): De basisbijscholingen, de verplichte bijscholingen verzekeren, de oefeningen verwezenlijken, de vaardigheden evalueren en de handhaving van de verworven kennis, lacunes wegwerken, ...) -Opleiding gespecialiseerde teams -Feedback van ervaringen -Oefeningen -Controle van de vaardigheden -Opleiding tijdens de stages -Opleiding van de instructeurs -Beheer en opstelling van de cursussen -Uitwerking van de operationele procedures -Identificatie van het pedagogisch materiaal dat nodig is voor de opleidingen -Opstellen van het opleidingsplan van de zone en van de posten -Een beleid inzake de lichamelijke en sportieve activiteiten die nodig zijn voor het behouden van de lichamelijke conditie van de brandweerlieden voorstellen en beheren -De goedkeuring voor het dragen van het individuele ademhalingstoestel organiseren -Relatie met de erkende opleidingscentra - ...

16. Noodplanning

-Deelname aan de veiligheidscellen van de verschillende gemeenten van de zone alsook van de provincie -Deelname aan de uitwerking van de nood- en interventieplannen (algemene en bijzondere, Seveso, ...) Uitwerking van het monodisciplinair interventieplan van de zone -Beheer van grote evenementen -Organisatie en evaluatie van de monodisciplinaire oefeningen en multidisciplinaire oefeningen -Ontwikkeling van de interventieprocedures voor de specifieke risico's -Adviseurs gevaarlijke producten - ...

Gezien om gevoegd te worden bij Ons besluit van 25 april 2014 betreffende de minimale administratieve en operationele functies die de hulpverleningszones moet oprichten.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Binnenlandse Zaken, Mevr. J. MILQUET

^