Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 26 april 2000
gepubliceerd op 18 augustus 2000

Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 29 juni 1998, gesloten in het Paritair Comité voor het hotelbedrijf, tot wijziging van de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 1 van 25 juni 1997, gesloten in uitvoering van het protocolakkoord van 14 mei 1997 - invoering van een nieuwe functieclassificatie en tot vaststelling van de minimumlonen

bron
ministerie van tewerkstelling en arbeid
numac
2000012277
pub.
18/08/2000
prom.
26/04/2000
ELI
eli/besluit/2000/04/26/2000012277/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

26 APRIL 2000. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 29 juni 1998, gesloten in het Paritair Comité voor het hotelbedrijf, tot wijziging van de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 1 van 25 juni 1997, gesloten in uitvoering van het protocolakkoord van 14 mei 1997 - invoering van een nieuwe functieclassificatie en tot vaststelling van de minimumlonen (1)


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;

Gelet op de collectieve arbeidsovereenkomst van 25 juni 1997, gesloten in het Paritair Comité voor het hotelbedrijf, in uitvoering van het protocolakkoord van 14 mei 1997 - invoering van een nieuwe functieclassificatie en tot vaststelling van de minimumlonen, algemeen verbindend verklaard bij koninklijk besluit van 22 maart 1999;

Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor het hotelbedrijf;

Op de voordracht van Onze Minister van Werkgelegenheid, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 29 juni 1998, gesloten in het Paritair Comité voor het hotelbedrijf, tot wijziging van de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 1 van 25 juni 1997, gesloten in uitvoering van het protocolakkoord van 14 mei 1997 - invoering van een nieuwe functieclassificatie en tot vaststelling van de minimumlonen.

Art. 2.Onze Minister van Werkgelegenheid is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 26 april 2000.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Werkgelegenheid, Mevr. L. ONKELINX _______ Nota (1) Verwijzingen naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 5 december 1968, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Koninklijk besluit van 22 maart 1999, Belgisch Staatsblad van 30 september 1999.

Bijlage Paritair Comité voor het hotelbedrijf Collectieve arbeidsovereenkomst van 29 juni 1998 Wijziging van de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 1 van 25 juni 1997, gesloten in uitvoering van het protocolakkoord van 14 mei 1997 - invoering van een nieuwe functieclassificatie en tot vaststelling van de minimumlonen (Overeenkomst geregistreerd op 6 augustus 1998 onder het nummer 48813/CO/302)

Artikel 1.Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers en de werknemers van de ondernemingen die ressorteren onder het Paritair Comité voor het hotelbedrijf.

Voor de toepassing van deze collectieve arbeidsovereenkomst wordt onder "werknemers" verstaan de mannelijke en vrouwelijke werknemers die bezoldigd worden op basis van een vast uur- of maandloon.

Art. 2.Voor de toepassing van onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst wordt verstaan onder collectieve arbeidsovereenkomst : de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 1 van 25 juni 1997, gesloten in uitvoering van het protocolakkoord van 14 mei 1997 - invoering van een nieuwe functieclassificatie en tot vaststelling van de minimumlonen.

Art. 3.De in bijlage 1 gevoegde exhaustieve lijst van referentiefuncties zoals bepaald in artikel 3 van de collectieve arbeidsovereenkomst, wordt aangevuld met de referentiefunctie Medewerker sneldienstrestauratie - onthaal/zaal - crew met referentienummer 116D en de referentiefunctie Medewerker sneldienstrestauratie - keuken/grill - crew met referentienummer 116E.

Art. 4.De in artikel 5 vermelde bijlage 2 van de collectieve arbeidsovereenkomst wordt aangevuld met de functieomschrijvingen van de referentiefuncties Medewerker sneldienstrestauratie onthaal/zaal - crew en Medewerker sneldienstrestauratie - keuken/grill - crew, zoals opgenomen in bijlage van onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst.

Art. 5.In artikel 8 van de collectieve arbeidsovereenkomst worden volgende referentiefuncties en hun wegingen ingevoegd : - in functiecategorie III : Medewerker sneldienstrestauratie - onthaal/zaal - crew met 55,5 wegingspunten; - in functiecategorie III : Medewerker sneldienstrestauratie - keuken/grill - crew met 54,5 wegingspunten.

Art. 6.Deze collectieve arbeidsovereenkomst treedt in werking met ingang van 1 juli 1997.

Zij is gesloten voor een onbepaalde tijd. Ze kan worden opgezegd door elk van de partijen, mits een opzeggingstermijn van drie maanden bij een ter post aangetekende brief gericht aan de voorzitter van het Paritair Comité voor het hotelbedrijf en aan de daarin vertegenwoordigde organisaties.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 26 april 2000.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Werkgelegenheid, Mevr. L. ONKELINX

Bijlage 1 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 29 juni 1998, gesloten in het Paritair Comité voor het hotelbedrijf, tot wijziging van de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 1 van 25 juni 1997, gesloten in het Paritair Comité voor het hotelbedrijf, in uitvoering van het protocolakkoord van 14 mei 1997 - invoering van een nieuwe functieclassificatie en tot vaststelling van de minimumlonen.

Functieomschrijving USB Afdeling : Zaal-bediening : fastfood - sneldienstrestauratie

Code : HRC. REF. 116D Functie : Medewerker sneldienstrestauratie - onthaal/zaal - crew (M/V) ORGANISATIE : Operationeel : werkt enkel in de zaal en ressorteert rechtstreeks onder de ploegverantwoordelijke (shift/crew leader).

Hiërarchisch : ressorteert onder de assistent zaakvoerder en zaakvoerder.

DOEL : Onthalen en bedienen van de klanten, bestellingen opnemen.

Opruimen van de zaal en in orde houden van de toiletten.

Respecteren van interne normen en standaarden.

Voldoen aan kwaliteit, service en hygiëne normen.

HOOFDTAKEN : - onthaalt klant aan de toonbank en drive, indien van toepassing; - neemt bestelling op, registreert deze in de kassa; - bakt frieten met behulp van een voorgeprogrammeerd systeem en stelt eventueel salades samen; - zet de bestelling klaar op een dienblad of verzamelt deze in draagtassen om mee te nemen; - ontvangt de betaalmiddelen en rekent af rekening houdende met instructies inzake speciale acties; - staat in voor het onderhoud van werkpost, apparatuur en materiaal; - indien noodzakelijk begeleidt klanten (in rolstoel, met kleine kinderen, enz.); - ruimt ook tafels af en houdt de zaal in orde, vult de voorraad sausen, servetten, drinkrietjes, enz. aan, vervangt en perst vuilniszakken, schikt stoelen, houdt de toiletten in orde, staat in voor het algemeen onderhoud van de terreinen, parking, terrassen, faciliteiten voor kinderen (indien van toepassing), etc.

HRC. REF. 116D 1. VERANTWOORDELIJKHEID Is verantwoordelijk voor : - klantvriendelijk onthaal; - persoonlijke hygiëne; - correct afrekenen; - aanvullen van voorraad (sausen, servetten, drinkrietjes, etc.); - samenstellen van salades; - bakken van frieten met behulp van voorgeprogrammeerde systemen; - respecteren van interne normen met betrekking tot kwaliteit, service, hygiëne en voorkomen (uniform).

Gevolgen : verkeerde bestellingen kunnen ongenoegen opwekken bij de klanten, kleine kasverschillen. 2. KENNIS EN KUNDE - interne opleiding : moet de werkpost "onthaal" kunnen uitvoeren; - kennis van de toetsen van de kassa en van de drive-uitrusting (indien van toepassing); - kennis van de producten en kennis van interne normen en procedures met betrekking tot kwaliteit, service en hygiëne. 3. PROBLEEMOPLOSSING - operationeel - piekperiodes; - intervenieert bij kleine incidenten, bijvoorbeeld opruimen van omgevallen dranken, aanvullen voorraden in samenspraak met ploegverantwoordelijke (shift/crew leader). 4. COMMUNICATIE EN OVERLEG - mondeling; - klantenkontakt; - dienstverlenend optreden - teamwerk keuken-onthaal/zaal. 5. VAARDIGHEDEN - stiptheid bij bedienen van de kassa. 6. INCONVENIENTEN - zwaarte : tot + 10 kg.; - houding : staand - rondlopend; - werksfeer :tempodruk tijdens piekperiode - enig hinderlijk lawaai - temperatuurverschillen; risico : brandwonden, uitglijden.

Functieomschrijving USB Afdeling : Keuken : fastfood - sneldienstrestauratie

Code : HRC. REF. 116E Functie : Medewerker sneldienstrestauratie - keuken/grill - crew (M/V) ORGANISATIE : Operationeel : werkt enkel in de keuken en ressorteert rechtstreeks onder de ploegverantwoordelijke (shift/crew leader).

Hiërarchisch : ressorteert onder de assistent zaakvoerder en zaakvoerder.

DOEL : Bereiden van hamburgers en salades, garneren van broodjes, frituren van vis- en gevogeltebereidingen en bakken van frieten met behulp van voorgeprogrammeerde systemen.

Respecteren van interne normen en standaards.

Voldoen aan kwaliteit, service en hygiëne normen.

HOOFDTAKEN : - stelt keukenapparatuur in; - zet alle componenten klaar voor de bereiding van salades en hamburgers; - stelt assortiment salades samen volgens model en volgens verwachte verkoop; - tijdens de bediening werkt aan bepaalde werkposten : - verwarmt broodjes; - bakt hamburgers; - frituurt vis- en gevogeltebereidingen; - garneert broodjes met saus, sla en vlees/vis of kip; - bakt frieten; - staat in voor het onderhoud van werkposten, apparatuur en materiaal; - ruimt ook tafels af en houdt de zaal in orde, vult de voorraad sausen, servetten, drinkrietjes, enz... aan, vervangt en perst vuilniszakken, schikt stoelen, houdt de toiletten in orde, staat in voor het algemeen onderhoud van de terreinen, parking, terrassen, faciliteiten voor kinderen (indien van toepassing), enz.

HRC. REF. 116E 1. VERANTWOORDELIJKHEID Is verantwoordelijk voor : - kwantiteit, kwaliteit en versheid van de voedingswaren volgens richtlijnen; - voor correct en hygiënisch bereiden van spijzen volgens model en voorschriften (ingrediënten, presentatie, portionering); - aanvullen van voorraad waarmee hij zelf moet werken; - persoonlijke hygiëne en hygiëne van de werkplaats; - strikt respecteren van interne normen m.b.t. kwaliteit, service, hygiëne. 2. KENNIS EN KUNDE - goede praktische kennis van de keukenwerkzaamheden; - interne opleiding : moet bepaalde werkposten optimaal kunnen uitvoeren; - kennis van interne normen en procedures met betrekking tot de kwaliteit, servis en hygiëne; - herkennen van geluidsignalen. 3. PROBLEEMOPLOSSING - operationeel - piekperiodes; - intervenieert bij kleine incidenten; - oplossingen binnen voorschriften; - efficiënt werkritme : heeft invloed op andere werkposten. 4. COMMUNICATIE EN OVERLEG - mondeling; - teamwerk keuken-onthaal/zaal. 5. VAARDIGHEDEN - bewegingsvaardigheid.6. INCONVENIENTEN - zwaarte : tot + 10 kg; - houding : staand - rondlopend; - werksfeer : tempodruk tijdens piekperiode temperatuurverschillen - enig hinderlijk lawaai; - risico : brand- en snijwonden, uitglijden.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 26 april 2000.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Werkgelegenheid, Mevr. L. ONKELINX

^