Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 26 april 2000
gepubliceerd op 18 augustus 2000

Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 31 maart 1998, gesloten in het Paritair Comité voor het hotelbedrijf, tot wijziging van de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 1 van 25 juni 1997, gesloten in uitvoering van het protocolakkoord van 14 mei 1997 - invoering van een nieuwe functieclassificatie en tot vaststelling van de minimumlonen

bron
ministerie van tewerkstelling en arbeid
numac
2000012295
pub.
18/08/2000
prom.
26/04/2000
ELI
eli/besluit/2000/04/26/2000012295/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

26 APRIL 2000. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 31 maart 1998, gesloten in het Paritair Comité voor het hotelbedrijf, tot wijziging van de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 1 van 25 juni 1997, gesloten in uitvoering van het protocolakkoord van 14 mei 1997 - invoering van een nieuwe functieclassificatie en tot vaststelling van de minimumlonen (1)


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;

Gelet op de collectieve arbeidsovereenkomst van 25 juni 1997, gesloten in het Paritair Comité voor het hotelbedrijf, in uitvoering van het protocolakkoord van 14 mei 1997 - invoering van een nieuwe functieclassificatie en tot vaststelling van de minimumlonen, algemeen verbindend verklaard bij koninklijk besluit van 22 maart 1999;

Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor het hotelbedrijf;

Op de voordracht van Onze Minister van Werkgelegenheid, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 31 maart 1998, gesloten in het Paritair Comité voor het hotelbedrijf, tot wijziging van de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 1 van 25 juni 1997, gesloten in uitvoering van het protocolakkoord van 14 mei 1997 - invoering van een nieuwe functieclassificatie en tot vaststelling van de minimumlonen.

Art. 2.Onze Minister van Werkgelegenheid is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 26 april 2000.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Werkgelegenheid, Mevr. L. ONKELINX _______ Nota (1) Verwijzingen naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 5 december 1968, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Koninklijk besluit van 22 maart 1999, Belgisch Staatsblad van 30 september 1999.

Bijlage Paritair Comité voor het hotelbedrijf Collectieve arbeidsovereenkomst van 31 maart 1998 Wijziging van de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 1 van 25 juni 1997, gesloten in uitvoering van het protocolakkoord van 14 mei 1997 - invoering van een nieuwe functieclassificatie en tot vaststelling van de minimumlonen (Overeenkomst geregistreerd op 2 juli 1998 onder het nummer 48573/CO/302)

Artikel 1.Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers en de werknemers van de ondernemingen die ressorteren onder het Paritair Comité voor het hotelbedrijf.

Voor de toepassing van deze collectieve arbeidsovereenkomst wordt onder "werknemers" verstaan de mannelijke en vrouwelijke werknemers die bezoldigd worden op basis van een vast uur- of maandloon.

Art. 2.Voor de toepassing van onderhavige arbeidsovereenkomst wordt verstaan onder collectieve arbeidsovereenkomst : de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 1 van 25 juni 1997, gesloten in het Paritair Comité voor het hotelbedrijf, in uitvoering van het protocolakkoord van 14 mei 1997 - invoering van een functieclassificatie en tot vaststelling van de minimumlonen.

Art. 3.De in bijlage 1 gevoegde exhaustieve lijst van referentiefuncties zoals bepaald in artikel 3 van de collectieve arbeidsovereenkomst, wordt aangevuld met de referentiefunctie Assistent zaakvoerder met referentienummer 806.

Art. 4.De in artikel 5 vermelde bijlage 2 van de collectieve arbeidsovereenkomst wordt aangevuld met de functieomschrijvingen van de referentiefuncties Diskjockey en Assistent zaakvoerder, zoals opgenomen in bijlage van onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst.

Art. 5.In artikel 4 van de collectieve arbeidsovereenkomst wordt de lijst van referentiefuncties met bediendestatuut aangevuld met de referentiefunctie Assistent zaakvoerder met 147 wegingspunten.

Art. 6.In artikel 8 van de collectieve arbeidsovereenkomst worden volgende referentiefuncties en hun wegingen ingevoegd : - in functiecategorie V : Diskjockey met 92 wegingspunten; - in functiecategorie VIII : Assistent zaakvoerder met 147 wegingspunten.

Art. 7.Deze collectieve arbeidsovereenkomst treedt in werking met ingang van 1 juli 1997.

Zij is gesloten voor een onbepaalde tijd. Ze kan worden opgezegd door elk van de partijen, mits een opzeggingstermijn van drie maanden bij een ter post aangetekende brief gericht aan de voorzitter van het Paritair Comité voor het hotelbedrijf en aan de daarin vertegenwoordigde organisaties.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 26 april 2000.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Werkgelegenheid Mevr. L. ONKELINX Bijlage 1 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 31 maart 1998, gesloten in het Paritair Comité voor het hotelbedrijf, tot wijziging van de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 1 van 25 juni 1997, gesloten in uitvoering van het protocolakkoord van 14 mei 1997 - invoering van een nieuwe functieclassificatie en tot vaststelling van de minimumlonen.

Functieomschrijving USB Afdeling : Recreatie

Code : HRC. REF. 606 Functie : Diskjockey (M/V) ORGANISATIE : Een diskjockey ressorteert onder de zaakvoerder, uitbater of recreatieverantwoordelijke.

DOEL : Animeren van dansavonden met muziek.

Bedienen van muziek-, geluid- en lichtinstallaties.

HOOFDTAKEN : - stelt muziek- en lichtinstallatie op; - zorgt voor de muziek : legt platen of CD's op, maakt keuze uit nummers en lanceert deze; - mixt de muziek naargelang de sfeer in de zaal of de wensen van de bezoekers of de zaakvoerder; - draait verzoeknummers; - volgt nieuwigheden in de muziek op, beschikt over aankoopbudget; - doet speciale aankondigingen; - zorgt voor de nodige lichteffekten; - overlegt met de verantwoordelijke de verschillende amusementsactiviteiten of evenementen, zorgt dan ook voor de uitvoering ervan; - rangschikt en zet gebruikt materiaal op orde; - verzorgt de gelijklopende video-clips.

HRC. REF. 606 1. VERANTWOORDELIJKHEID Is verantwoordelijk voor : - creëren van een ontspannen sfeer en amusement conform wensen van de directie; - technisch correct laten verlopen van mixage; - installatie en materiaal. 2. KENNIS EN KUNDE kennis van muziek, opvolgen van nieuwigheden; technisch inzicht van de installaties - mixages. 3. PROBLEEMOPLOSSING technisch operationeel; gebrek aan sfeer - zoeken naar alternatieven. 4. COMMUNICATIE EN OVERLEG microfoonstem.5. VAARDIGHEDEN 6.INCONVENIENTEN zwaarte : bakken met platen en CD's; houding : eenzijdige bewegingen - plaatsgebonden; werksfeer : lawaai, hoge temperatuur en rook; risico :....

Functieomschrijving USB Afdeling : Administratie

Code : HRC. REF. 606 Functie : Assistent zaakvoerder (M/V) ORGANISATIE : Ressorteert onder de zaakvoerder.

Superviseert de medewerkers.

DOEL : Assisteert de zaakvoerder bij de dagelijkse operationele werking, dienstverlening en bedrijfsvoering.

Staat in voor de mede-coördinatie en controle van de werkzaamheden.

HOOFDTAKEN : 1. Superviseert de verkoop/produktie in overleg met de zaakvoerder : - controleert de uitvoering van de werkzaamheden;houdt toezicht op de werkvoortgang; - waarborgt de naleving van richtlijnen in verband met kwaliteit, kwantiteit, dienstverlening, veiligheid en hygiëne; - houdt toezicht op een klantvriendelijke dienstverlening; staat in voor de informatie en begeleiding; behandelt klachten; - werkt mee en springt in voor medewerkers/collega's. 2. Werkorganisatie en planning : - staat in voor de uitvoering en controle van : * werkplanning en taakverdeling; * bestellingen, receptie, voorraad, inventaris; * operationaliteit van het werkmateriaal. 3. Personeelszaken : - geeft advies voor selectie en aanwerving; - staat in voor opleiding en begeleiding; - geeft aanwijzingen en instructies, motiveert en begeleidt. 4. Administratie : - controleert geldstroom (kassarapporten, geldigheid betalingsmiddelen), facturen; - controleert gegevens met betrekking tot personeelsbezetting, verkoop, voorraad, verlies volgens interne richtlijnen; - staat in voor gegevensverwerking en controle; maakt overzichten, klasseert documenten. 5. Vervangt zaakvoerder tijdens afwezigheid. HRC. REF. 806 1. VERANTWOORDELIJKHEID Is verantwoordelijk voor : - dagelijkse operationele werking en dienstverlening; - vlot verloop van de normale bedrijfsvoering; - werkorganisatie en supervisie werkzaamheden; - naleving van interne richtlijnen; - correcte, nauwkeurige en ordelijke administratie.;

Gevolgen : korte termijn, invloed op groepsmedewerkers, directe kontrole door zaakvoerder. 2. KENNIS EN KUNDE bedrijfskennis en ervaring; kennis van de werkposten - procedures; gegevensverwerking - inzicht in samenhang. 3. PROBLEEMOPLOSSING problemen van allerlei aard; zoekt naar oplossingen in overleg met zaakvoerder; volgt richtlijnen en afspraken. 4. COMMUNICATIE EN OVERLEG mondeling en schriftelijk : informatie van uitéénlopende aard;neemt deel aan intern overleg, correct, zakelijk en ondersteunend, dienstverlenend, kontaktvaardigheden. 5. VAARDIGHEDEN 6.INCONVENIENTEN zwaarte : / houding : rondlopend werksfeer : afwisselend risico : / Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 26 april 2000.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Werkgelegenheid Mevr. L. ONKELINX

^