Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 26 april 2007
gepubliceerd op 04 mei 2007

Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2007014146
pub.
04/05/2007
prom.
26/04/2007
ELI
eli/besluit/2007/04/26/2007014146/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

26 APRIL 2007. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart 1968, inzonderheid op artikel 1, eerste lid, gewijzigd bij de wetten van 21 juni 1985, 20 juli 1991, 5 augustus 2003 en 20 juli 2005;

Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, inzonderheid op de artikelen 17 en 71, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 20 juli 1990, 1 februari 1991, 18 september 1991, 16 juli 1997, 9 oktober 1998, 24 juni 2000, 17 oktober 2001, 4 april 2003, 20 juni 2006 en 21 december 2006;

Gelet op de omstandigheid dat de gewestregeringen bij het ontwerpen van dit besluit betrokken zijn;

Gelet op het advies nr. 41.505/4 van de Raad van State, gegeven op 14 november 2006 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Overwegende dat met een inhaaltoelating (verkeersbord F107) niet kan worden afgeweken van het inhaalverbod voortvloeiend uit artikel 17.2. 6°, van het verkeersreglement (inhaalverbod bij neerslag);

Overwegende dat de Vlaamse Regering van oordeel is dat de implementatie van dit besluit ongeveer 7 maanden tijd zal vergen;

Overwegende dat de andere Gewestregeringen dienaangaande geen bijzondere eisen hebben gesteld;

Op de voordracht van Onze Minister van Mobiliteit, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Artikel 17.2. van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 20 juli 1990, 4 april 2003 en 21 december 2006, wordt aangevuld als volgt : « 7° buiten de bebouwde kom, op de openbare wegen waarvan de rijbaan twee rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat, voor bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton.

Deze bepaling is niet van toepassing bij het inhalen van voertuigen die gebruik maken van een voorbehouden rijstrook voor traag verkeer, noch ten opzichte van landbouwvoertuigen. »

Art. 2.In hetzelfde besluit wordt een artikel 17.2bis. ingevoegd, luidend als volgt : « 17.2bis. In afwijking van artikel 17.2., 7°, is het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen buiten de bebouwde kom, op de openbare wegen waarvan de rijbaan twee rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat, toegelaten voor de bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton wanneer het verkeersbord F107 is aangebracht, behoudens bij neerslag voor voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een toegelaten massa van meer dan 7,5 ton. »

Art. 3.In artikel 71.2. van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 23 juni 1978, 8 april 1983, 17 september 1988, 20 juli 1990, 1 februari 1991, 18 september 1991, 16 juli 1997, 9 oktober 1998, 17 oktober 2001, 4 april 2003 en 20 juni 2006 worden de volgende verkeersborden ingevoegd : « F107 » Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld « Inhaaltoelating.

Vanaf dit verkeersbord tot aan het verkeersbord F109 is het voor de bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton toegelaten om een gespan, een tweewielig motorvoertuig of een voertuig met meer dan twee wielen links in te halen. « F109 » Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld « Einde van de inhaaltoelating.

Einde van de toelating voor de bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton om een gespan, een tweewielig motorvoertuig of een voertuig met meer dan twee wielen links in te halen. ».

Art. 4.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2008.

Art. 5.Onze Minister bevoegd voor het Wegverkeer is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te brussel, 26 april 2007.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit, R. LANDUYT

^