Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 26 september 2010
gepubliceerd op 29 oktober 2010

Koninklijk besluit dat de afschaffing machtigt van overweg nr. 1 « Lentestraat » op de spoorlijn 51A mits de aanleg van een fietspad en dat de onmiddellijke inbezitneming van algemeen nut verklaart van de hiervoor nodige percelen alsook van de percelen nodig voor de bouw van een ongelijkvloerse kruising voor de vertakking « Blauwe Toren » op de spoorlijnen 51 en 51A, gelegen op het grondgebied van de gemeente Brugge

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2010014227
pub.
29/10/2010
prom.
26/09/2010
ELI
eli/besluit/2010/09/26/2010014227/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

26 SEPTEMBER 2010. - Koninklijk besluit dat de afschaffing machtigt van overweg nr. 1 « Lentestraat » op de spoorlijn 51A mits de aanleg van een fietspad en dat de onmiddellijke inbezitneming van algemeen nut verklaart van de hiervoor nodige percelen alsook van de percelen nodig voor de bouw van een ongelijkvloerse kruising voor de vertakking « Blauwe Toren » op de spoorlijnen 51 en 51A, gelegen op het grondgebied van de gemeente Brugge


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 12 april 1835 betreffende de tolgelden en politiereglementen op de spoorwegen, artikel 2;

Gelet op de wet van 26 juli 1962, gewijzigd bij de wet van 6 april 2000, betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte;

Gelet op de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, artikel 10, § 2, 2°;

Gelet op het koninklijk besluit van 14 juni 2004 tot hervorming van de beheersstructuren van de spoorweginfrastructuur, artikel 4;

Gelet op het koninklijk besluit van 18 oktober 2004 houdende vaststelling van de statuten van de naamloze vennootschap van publiek recht Infrabel;

Overwegende dat beleidsmatig wordt gestreefd naar meer duurzame mobiliteit en dat het spoor daarin een belangrijke rol speelt;

Overwegende dat het noodzakelijk is te beschikken over een infrastructuur aangepast aan de huidige eisen van de dienstverlening en van de omgeving;

Overwegende dat de bestaande vertakking « Blauwe Toren » op de spoorlijnen 51 en 51A, met haar gelijkvloerse kruising, niet meer voldoet aan deze eisen voor het verwerken van de haventrafieken en reizigerstrafieken, in het bijzonder in het toeristische seizoen, wegens gebrek aan capaciteit;

Overwegende dat de bouw van een ongelijkvloerse kruising voor deze vertakking de aangewezen manier is om een oplossing te bieden voor de huidige problemen;

Overwegende bovendien dat overwegen potentiële hindernissen vormen voor de spoorwegexploitatie en hun afschaffing het vlotte verloop van de uitbating van de spoorlijnen ten goede komt en de veiligheid van het wegverkeer en het spoorverkeer bevordert en dat derhalve de afschaffing van de overwegen maximaal dient nagestreefd te worden;

Overwegende dat de lijn 51A een hoofdlijn is met een belangrijke reizigerstrafiek en goederentrafiek;

Overwegende dat de aanleg van een fietspad langs de lijn 51A aan de westelijke zijde, tussen de « Lentestraat » en de « Krinkelstraat », vanuit technisch en financieel oogpunt en op vlak van ruimtelijke ordening de meest geschikte oplossing vormt voor eventuele verkeersproblemen, veroorzaakt door de afschaffing van de overweg nr. 1 « Lentestraat » op de lijn 51A;

Overwegende dat het voorstel van Infrabel, zoals weergegeven in het werkplan 30-3270-0510-098.340-002, toelaat deze ongelijkvloerse kruising en dit fietspad te realiseren;

Overwegende dat het voor de uitvoering van bovengenoemde werken vereist is te beschikken over de percelen aangeduid op het plan 30-3236-0510-098.616-005 en gelegen op het grondgebied van de gemeente Brugge;

Overwegende dat de start van de werken voorzien is tegen eind 2010 en dat de nieuwe sporen in 2014 in gebruik dienen genomen te worden en dat, derhalve, de onmiddellijke inbezitneming van de bedoelde percelen ten algemenen nutte onontbeerlijk is;

Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Brugge geen bezwaar heeft tegen de afschaffing van de overweg nr. 1, mits de aanleg van een goed uitgerust fietspad langs de lijn 51A;

Overwegende de resultaten van het openbaar onderzoek waaraan voornoemde plannen werden onderworpen en het feit dat aan de bezwaren en opmerkingen kan tegemoet gekomen worden met behoud van de in bezit te nemen percelen zoals aangeduid in deze plannen;

Op de voordracht van de Staatssecretaris voor Mobiliteit, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Het algemeen nut vordert voor de bouw van een ongelijkvloerse kruising voor de vertakking « Blauwe Toren » op de spoorlijnen 51 en 51A en voor de aanleg van een fietspad langs de lijn 51A de onmiddellijke inbezitneming van de percelen gelegen op het grondgebied van de gemeente Brugge en opgenomen in het plan 30-3236-0510-098.616-005, gevoegd bij dit besluit.

Art. 2.Infrabel is gemachtigd tot de afschaffing van overweg nr. 1 op de spoorlijn 51A te Brugge mits de aanleg van een fietspad langs deze spoorlijn aan de westelijke zijde, tussen de « Lentestraat » en de « Krinkelstraat », zoals aangegeven op het werkplan 30-3270-0510-098.340-002, gevoegd bij dit besluit.

Art. 3.Bij gebrek aan afstand in der minne, worden de voor de werken benodigde en op het in artikel 1 vermelde plan aangewezen percelen ingenomen en bezet overeenkomstig de wet van 26 juli 1962, gewijzigd bij de wet van 6 april 2000, betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte.

Art. 4.De Minister bevoegd voor Mobiliteit is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 26 september 2010.

ALBERT Van Koningswege : De Staatssecretaris voor Mobiliteit, E. SCHOUPPE

Bijlage bij het koninklijk besluit van 26 september 2010 - Annexe à l'arrêté royal du 26 septembre 2010 Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^