Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 27 oktober 2000
gepubliceerd op 04 januari 2001

Koninklijk besluit waarbij de onmiddellijke inbezitneming van een perceel, gelegen op het grondgebied van de gemeente Genk van algemeen nut wordt verklaard

bron
ministerie van verkeer en infrastructuur
numac
2000014268
pub.
04/01/2001
prom.
27/10/2000
ELI
eli/besluit/2000/10/27/2000014268/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

27 OKTOBER 2000. - Koninklijk besluit waarbij de onmiddellijke inbezitneming van een perceel, gelegen op het grondgebied van de gemeente Genk van algemeen nut wordt verklaard


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 23 juli 1926 houdende oprichting van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen, inzonderheid op artikel 1bis, vervangen door de wet van 21 maart 1991;

Gelet op de wet van 26 juli 1962 gewijzigd bij de wet van 7 juli 1978 betreffende de onteigeningen ten algemenen nutte en de concessies voor de bouw van de autosnelwegen, inzonderheid op artikel 5;

Gelet op de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, inzonderheid op artikel 10, § 2, 2°;

Overwegende dat omwille van te kleine bochtstralen op spoorlijn 231 ter hoogte van het Albertkanaal te Genk, de schroefkoppelingen van alle treinen voor de bediening van het bedrijf Sikel losgeschroefd dienen te worden om vervorming van de wagenkasten en ontsporing door verbuffering te voorkomen;

Overwegende dat het aantal wagens per bediening jaarlijks toeneemt en dat het tijdsverlies als gevolg van het los- en vastdraaien van schroefkoppelingen hierdoor ook zal toenemen en bijkomend personeel zal vergen;

Overwegende dat hierdoor de spoorwegexploitatie van lijn 231 op deze plaats ondoeltreffend verloopt;

Overwegende dat de verbetering van het spoorwegtracé, met name de vergroting van de bochtstraal, in de huidige omstandigheden op de best passende wijze antwoord biedt aan de gestelde vervoersproblematiek;

Overwegende dat deze verbetering van het spoorwegtracé vereist dat het perceel, aangeduid op het plan nr. D5.32.302a en gelegen op het grondgebied van de gemeente Genk, in bezit genomen wordt;

Overwegende dat de gelijktijdige uitvoering van de verbeteringswerken van het spoortracé en de in 2001 geplande spoorvernieuwingswerken aan deze lijn aangewezen is;

Overwegende dat de in 2001 geplande spoorvernieuwingswerken niet uitgesteld kunnen worden, en dat wegens de vooropstaande duurtijd van de vereiste procedures en van de werkzaamheden, de onmiddellijke inbezitneming van het bedoelde perceel onontbeerlijk is voor het algemeen nut;

Op de voordracht van onze Minister van Mobiliteit en Vervoer, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Het algemeen nut vordert voor de uitvoering van de werken ter verbetering van de bocht op de spoorlijn 231 ter hoogte van het Albertkanaal, de onmiddellijke inbezitneming van het perceel gelegen op het grondgebied van de gemeente Genk en opgenomen in het plan nr.

D5.32.302a, gevoegd bij dit besluit.

Art. 2.Bij gebrek aan afstand in der minne, wordt het voor de werken benodigde en op voormeld plan aangewezen perceel ingenomen en bezet overeenkomstig de wet van 26 juli 1962 betreffende de onteigeningen ten algemenen nutte en de concessies voor de bouw van de autosnelwegen, inzonderheid artikel 5.

Art. 3.Onze Minister van Mobiliteit en Vervoer is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 27 oktober 2000.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit en Vervoer, Mevr. I. DURANT Bijlage bij het koninklijk besluit van 27 oktober 2000 Tabel der innemingen Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^