Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 29 september 2003
gepubliceerd op 01 oktober 2003

Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs inzake de geldigheidsduur van de rijbewijzen geldig voor de categorieën C, CE, D en DE

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2003014228
pub.
01/10/2003
prom.
29/09/2003
ELI
eli/besluit/2003/09/29/2003014228/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

29 SEPTEMBER 2003. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs inzake de geldigheidsduur van de rijbewijzen geldig voor de categorieën C, CE, D en DE


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het ontwerp van besluit dat ik de eer heb aan Uwe Majesteit ter ondertekening voor te leggen., beoogt, in het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs, de overgangsperiode voorzien voor vijf jaar in het artikel 86 te verlengen naar vijf jaar en zes maand, gelet op de bijzondere omstandigheden.

Het artikel 86 § 1 van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs liet toe dat de rijbewijzen C, CE, D en DE die vóór 1989 behaald werden, nog vijf jaar na 1 oktober 1998 geldig bleven, op voorwaarde dat er geen bezoldigd vervoer mee gebeurde. Op 30 september 2003 loopt deze overgangsregel af.

Spijts de uitgebreide informatiecampagnes, de verschillende berichten in gespecialiseerde informatiebladen en de pers en de onderrichtingen aan de verschillende betrokken sectoren, blijkt dat er laattijdig een enorme aanvraag is voor medische onderzoeken bij de erkende bevoegde geneesheren. met name bij de medische centra van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid en de erkende Arbeidsgeneeskundige diensten.

Er zijn wachttijden tot half november 2003 en zelfs later. Deze wachttijden zullen in de toekomst nog toenemen.

Het is nodig de overgangsregeling uit te breiden met 6 maand om de sociale en economische gevolgen van zo een situatie te beperken. Er is immers een structurele nood aan voldoende beroepschauffeurs binnen de sectoren Voor de K.M.O.'s kan dit zelfs leiden tot financiële en familiale moeilijkheden.

Deze reglementering is het voorwerp geweest van een overleg met alle betrokken partijen. Een snelle interventie zal eveneens toelaten de sociale en economische repercussies voor alle betrokken partijen vooralsnog te beperken.

Dit is het voorwerp van het besluit dat aan de handtekening van Uwe Majesteit voorgelegd wordt.

Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, De zeer eerbiedige en trouwe dienaar, De Minister van Mobiliteit, B. ANCIAUX

29 SEPTEMBER 2003. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs; inzake de geldigheidsduur van de rijbewijzen geldig voor de categorieën C, CE, D en DE ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs zoals gewijzigd door het koninklijk besluit van 7 mei 1999 tot wijziging van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs en zoals gewijzigd door het koninklijk besluit van 20 juli 2000 betreffende de invoering van de euro in de regelgeving die ressorteert onder het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur en zoals gewijzigd door het koninklijk besluit van 14 december 2001 houdende bijkomende bepalingen betreffende de invoering van de euro in de regelgeving die ressorteert onder het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur en zoals gewijzigd door het koninklijk besluit van 5 september 2002 tot wijziging van het koninklijk besluit van 3 maart 1998 betreffende het rijbewijs en van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer;

Gelet op de wetten betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart 1968. laatst gewijzigd bij de wet van 7 februari 2003;

Gelet op het advies van de Inspecteur van financiën, gegeven op 24 september 2003;

Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoordineerd op 12 januari 1973, inzonderheid op artikel 3, § 1, vervangen bij de wet van 4 juli 1989 en gewijzigd bij de wet van 4 augustus 1996;

Gelet op de dringende noodzakelijkheid;

Overwegende dat het artikel 86, § 1, van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs toeliet dat de rijbewijzen C. CE, D en DE die vóór 1989 behaald werden, nog vijfjaar na 1 oktober 1998 geldig bleven, op voorwaarde dat er geen bezoldigd vervoer mee gebeurde. Op 30 september 2003 loopt deze overgangsregel af.

Spijts de uitgebreide informatiecampagnes, de verschillende berichten in gespecialiseerde informatiebladen en de pers en de onderrichtingen aan de verschillende betrokken sectoren. blijkt dat er laattijdig een enorme aanvraag is voor medische onderzoeken bij de erkende geneesheren van de medische centra van de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid en bij de erkende Arbeidsgeneeskundige diensten.

Er zijn wachttijden tot hall november 2003 en zelfs later. Deze wachttijden zullen in de toekomst nog toenemen.

Het is nodig de overgangsregeling uit te breiden met zes maanden om de sociaal economische gevolgen zowel voor de individuele chauffeurs als voor de sector te beperken. Er is immers een permanente nood aan voldoende beroepschauffeurs binnen de sectoren;

Op de voordracht van Onze Minister van Mobiliteit, Besluit :

Artikel 1.In artikel 86, § 1, van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs worden de woorden "gedurende een termijn van vijf jaar" vervangen door de woorden "gedurende een termijn van vijfjaar en zes maand''.

Art. 2.Onze Minister van Mobiliteit is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 29 september 2003.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit, B. ANCIAUX

^