Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 30 augustus 2017
gepubliceerd op 13 oktober 2017

Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 28 september 2016, gesloten in het Paritair Comité voor de gezondheidsinrichtingen en -diensten, betreffende de bepaling van sectorale referentiefuncties en een sectorale functieclassificatie

bron
federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg
numac
2017201555
pub.
13/10/2017
prom.
30/08/2017
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

30 AUGUSTUS 2017. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 28 september 2016, gesloten in het Paritair Comité voor de gezondheidsinrichtingen en -diensten, betreffende de bepaling van sectorale referentiefuncties en een sectorale functieclassificatie (1)


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;

Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor de gezondheidsinrichtingen en -diensten;

Op de voordracht van de Minister van Werk, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 28 september 2016, gesloten in het Paritair Comité voor de gezondheidsinrichtingen en -diensten, betreffende de bepaling van sectorale referentiefuncties en een sectorale functieclassificatie.

Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 30 augustus 2017.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Werk, K. PEETERS _______ Nota (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Bijlage Paritair Comité voor de gezondheidsinrichtingen en -diensten Collectieve arbeidsovereenkomst van 28 september 2016 Bepaling van sectorale referentiefuncties en een sectorale functieclassificatie (Overeenkomst geregistreerd op 3 november 2016, onder het nummer 135642/CO/330) Voorwoord De ondertekenende werkgevers en werknemersorganisaties willen met deze collectieve arbeidsovereenkomst de loonharmonisering ingezet met het sociaal akkoord van 2000-2005 voortzetten, en bevestigen hun engagement om met deze nieuwe sectorale functieclassificatie te komen tot een geharmoniseerd loonmodel voor alle sectoren gevat door deze collectieve arbeidsovereenkomst.

Ze houden er rekening mee dat dit op verschillende tijdstippen en met een verschillende snelheid kan gebeuren in functie van de door de bevoegde overheden vrijgemaakte budgetten.

Deze collectieve arbeidsovereenkomst geeft uitvoering aan punt 13 van het sociaal akkoord van 26 april 2005 betreffende de federale gezondheidssectoren - privésector voor de periode 2005-2010.

De ondertekenende partijen erkennen dat de aanpassing van de lonen op basis van deze sectorale functieclassificatie slechts mogelijk is ten belope van de effectieve tenlasteneming van de kost ervan, door financiële middelen die de bevoegde voogdijoverheden recurrent garanderen ten behoeve van de aanpassing van de lonen op basis van deze sectorale functieclassificatie. De ondertekenende partijen engageren zich om binnen dit gegarandeerd budgettair kader te opereren.

Deze overwegingen, bekommernissen en ambities indachtig, komen de ondertekenende partijen het volgende overeen :

Artikel 1.Toepassingsgebied Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers en werknemers van : - de inrichtingen die aan de wet op de ziekenhuizen onderworpen zijn; - de psychiatrische verzorgingstehuizen; - de forensisch psychiatrische centra; - de initiatieven van beschut wonen; - de rusthuizen voor bejaarden, de rust- en verzorgingstehuizen en de dagverzorgingscentra; - de revalidatiecentra; - de thuisverpleging; - de geïntegreerde diensten voor thuisverzorging; - de diensten voor het bloed van het Rode Kruis van België; - de medisch-pediatrische centra; - de wijkgezondheidscentra.

Onder "werknemers" wordt verstaan : het mannelijk en vrouwelijk personeel.

Deze collectieve arbeidsovereenkomst beperkt zich tot de rechten die geopend worden met het budget dat effectief ten laste wordt genomen door de bevoegde voogdijoverheid.

Een uitbreiding van het toepassingsgebied dan wel een uitbreiding van de bovenvermelde rechten zal het voorwerp uitmaken van onderhandelingen te voeren op het moment dat de bevoegde voogdijoverheid bijkomende middelen ter beschikking stelt.

Deze collectieve arbeidsovereenkomst is niet van toepassing op leidinggevend personeel zoals bedoeld in artikel 4, 4° van de wet van 4 december 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 04/12/2007 pub. 07/12/2007 numac 2007012768 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Wet betreffende de sociale verkiezingen van het jaar 2008 sluiten betreffende de sociale verkiezingen, noch op de artsen, met uitzondering van de artsen in de wijkgezondheidscentra.

Art. 2.Doel Deze collectieve arbeidsovereenkomst heeft tot doel het bepalen van de sectorale referentiefuncties en de sectorale functieclassificatie.

De invoering van deze sectorale functieclassificatie in de ondernemingen behorend tot het toepassingsgebied van onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst, alsook de koppeling van deze functieclassificatie aan nieuwe barema's maakt onderdeel uit van afzonderlijke collectieve arbeidsovereenkomsten.

De bestaande collectieve arbeidsovereenkomsten inzake functieclassificatie en loonschalen afgesloten in het Paritair Comité voor de gezondheidsinrichtingen en -diensten en de loonschalen afgesproken in de ondernemingen behorend tot het toepassingsgebied van onderhavige collectieve arbeidsovereenkomst blijven dus onverkort van toepassing.

De sectorale functieclassificatie op zich, zoals bepaald in deze collectieve arbeidsovereenkomst, kan geen recht openen op een herziening van het overeengekomen loon, noch ten voordele, noch ten nadele van werkgever en werknemer.

Art. 3.De classificatiemethode if-ic De sectorale referentiefuncties werden beschreven en gewogen volgens de "if-ic methode".

Deze analytische methode werd ontwikkeld door de vereniging zonder winstoogmerk genaamd "Instituut functieclassificatie - Institut de classification de fonctions" (vzw if-ic), Sainctelettesquare 13-15 te 1000 Brussel, in samenwerking met de sociale partners van het Paritair Comité voor de gezondheidsinrichtingen en -diensten.

De vzw if-ic is systeemhouder van de classificatiemethode.

In de vzw if-ic wordt het ontwikkelingsproces van de sectorale functieclassificatie begeleid door de "if-ic stuurgroep", samengesteld uit vertegenwoordigers van de organisaties die erkend zijn in het Paritair Comité voor de gezondheidsinrichtingen en -diensten.

De if-ic stuurgroep beslist bij unanimiteit. Indien geen consensus kan worden bereikt, kan het probleem worden voorgelegd aan het Paritair Comité voor de gezondheidsinrichtingen en -diensten.

De if-ic stuurgroep : - bepaalt welke sectorale referentiefuncties worden omschreven; - valideert de sectorale functiebeschrijvingen; - valideert de wegingen van de sectorale functiebeschrijvingen; - bepaalt welke sectorale referentiefuncties een onderhoud vereisen; - bepaalt welke sectorale referentiefuncties worden geschrapt; - bepaalt en keurt de afspraken over de werking van de "if-ic technische werkgroep" goed.

In de vzw if-ic worden de technische werkzaamheden begeleid door de "if-ic technische werkgroep" bestaande uit experts-classificatiedeskundigen van werkgevers- en werknemersorganisaties aangewezen door de organisaties die erkend zijn in het Paritair Comité voor de gezondheidsinrichtingen en diensten. De if-ic technische werkgroep beslist in consensus.

De if-ic technische werkgroep : - maakt de sectorale functiebeschrijvingen; - weegt de sectorale functiebeschrijvingen volgens de if-ic methode met het oog op validering in de if-ic stuurgroep; - adviseert de if-ic stuurgroep tot onderhoud van bestaande sectorale functiebeschrijvingen of tot schrapping van verouderde functiebeschrijvingen.

De if-ic medewerkers stellen de sectorale functiebeschrijvingen voor aan de if-ic technische werkgroep op basis van interviews in de instellingen.

De sectorale functiebeschrijvingen zijn genderneutraal opgesteld.

Elke functiebeschrijving wordt als volgt opgemaakt : - titel met vermelding M/V; - unieke functiecode, functiecategorie - functiedepartement, functiefamilie; - algemeen doel; - activiteiten en taken; - criteria.

Elk van de functiebeschrijvingen wordt geanalyseerd op basis van volgende waarderingscriteria : 1. Kennis en kunde : kennis, kunde en vaardigheden, evenals de inwerktijd die nodig zijn om de functie op een normaal niveau te kunnen uitoefenen, ongeacht hoe deze kennis verworven wordt;2. Leidinggeven : hiërarchisch of niet-hiërarchisch aansturen van medewerkers in de organisatie naar het bereiken van de vooropgestelde doeleinden;het hiërarchisch leidinggeven is het aansturen en toezicht houden op de werkzaamheden van een groep hiërarchisch ondergeschikte medewerkers in dezelfde organisatie. Niet-hiërarchisch leidinggeven is het aansturen van medewerkers in dezelfde organisatie in het kader van taakdelegatie of het vaktechnisch aansturen van medewerkers in structurele projecten; 3. Communicatie : vereiste vaardigheden inclusief empathische vaardigheden om relaties, zowel mondeling als schriftelijk, intern of extern, met (groepen) mensen te onderhouden bij een normale uitoefening van de functie;de aard van de contacten alsook de complexiteit van de contacten in de uitvoering van de functie; 4. Probleemoplossing : moeilijkheidsgraad van de problemen en samenhang van de diverse taken en situaties in de uitoefening van de functie;5. Verantwoordelijkheid : de beslissingsruimte of autonomie waarover de functiehouder beschikt en de impact van de beslissingen op materieel of immaterieel vlak voor de organisatie of andere functies in de organisatie;6. Omgevingsfactoren : factoren die bezwarend, ongunstig of gevaarlijk zijn bij het normaal uitoefenen van de functie, met andere woorden de structurele ongemakken in de uitoefening van de taken op materieel, fysiek of psychisch vlak en de mate waarin die voorkomen. De analyse van de referentiefuncties op basis van deze waarderingscriteria heeft als resultaat het toekennen van een score voor elk criterium. De optelsom van de score per criterium leidt tot een totale waarderingsscore voor elke sectorale referentiefunctie.

De waarderingsscore van de sectorale referentiefuncties wordt nooit publiek bekendgemaakt.

Art. 4.Functiecategorieën en functiedepartementen Aan de hand van de totale waarderingsscore voor elke referentiefunctie wordt een rangorde van de sectorale referentiefuncties opgemaakt.

Die rangorde maakt het mogelijk om de sectorale referentiefuncties op basis van hun waarderingsscores te clusteren in categorieën van functies met een gelijke waarde. Er zijn 17 categorieën van toepassing.

Elke categorie heeft een boven en een ondergrens, uitgedrukt in waarderingsscores.

Categorie 4 : waarderingsscore tussen 128 en 144,5.

Categorie 5 : waarderingsscore tussen 145 en 164,5.

Categorie 6 : waarderingsscore tussen 165 en 188,5.

Categorie 7 : waarderingsscore tussen 189 en 211,5.

Categorie 8 : waarderingsscore tussen 212 en 238,5.

Categorie 9 : waarderingsscore tussen 239 en 270.

Categorie 10 : waarderingsscore tussen 270,5 en 304,5.

Categorie 11 : waarderingsscore tussen 305 en 343,5.

Categorie 12 : waarderingsscore tussen 344 en 387,5.

Categorie 13 : waarderingsscore tussen 388 en 435,5.

Categorie 14 : waarderingsscore tussen 436 en 489,5.

Categorie 15 : waarderingsscore tussen 490 en 543,5.

Categorie 16 : waarderingsscore tussen 544 en 598,5.

Categorie 17 : waarderingsscore tussen 599 en 654,5.

Categorie 18 : waarderingsscore tussen 655 en 709,5.

Categorie 19 : waarderingsscore tussen 710 en 763,5.

Categorie 20 : waarderingsscore tussen 764 en 815.

De toegekende categorie per referentiefunctie wordt opgenomen in de functiewijzer in bijlage 1.

Art. 5.De sectorale referentiefuncties worden eveneens ondergebracht in 6 functiedepartementen en 14 functiefamilies. Binnen het functiedepartement verpleging en verzorging wordt eveneens een onderverdeling gemaakt naargelang de sector(en) waarin de functies voorkomen : 1. Administratie a.administratie; b. financiële dienst;c. informatica;d. personeelsdienst.2. Hotel, logistiek en techniek a.hoteldienst; b. technische dienst;c. magazijn en verkoop;d. keuken.3. Medisch-technisch en apotheek a.apotheek; b. laboratorium;c. medisch-technische dienst.4. Paramedisch a.paramedische diensten. 5. Psycho-sociaal a.psycho-sociale dienst. 6. Verpleging-verzorging a.alle sectoren; b. algemene ziekenhuizen;c. psychiatrie;d. residentiële ouderenzorg/thuisverpleging;e. revalidatie/wijkgezondheidscentra/bloed-transfusiecentra. De departementen en functiefamilies zijn indicatief om een vlotte lezing mogelijk te maken.

Art. 6.In bijlage 1 van deze collectieve arbeidsovereenkomst wordt de functiewijzer opgenomen.

De functiewijzer bevat een lijst met vermelding van : - de titel van de sectorale referentiefuncties; - de categorie waartoe de sectorale referentiefunctie behoort; - de unieke if-ic functiecode per sectorale referentiefunctie; - het functiedepartement en de functiefamilie waartoe de sectorale referentiefunctie behoort.

Art. 7.In bijlage 2 van deze collectieve arbeidsovereenkomst worden de beschrijvingen van alle sectorale referentiefuncties integraal opgenomen.

Elke sectorale functiebeschrijving vermeldt : - de titel van de sectorale referentiefunctie; - de categorie waartoe de sectorale referentiefunctie behoort; - de unieke if-ic functiecode per sectorale referentiefunctie; - het functiedepartement en de functiefamilie waartoe de sectorale referentiefunctie behoort; - algemeen doel; - activiteiten en taken; - criteria.

Art. 8.Het onderhoud van de sectorale referentiefuncties Onder "onderhoud" wordt verstaan : - het aanpassen van bestaande sectorale functiebeschrijvingen omdat de inhoud van de functie gewijzigd is; - het toevoegen van nieuwe sectorale functiebeschrijvingen omdat er bijkomende functies ontstaan; - het schrappen van bestaande sectorale functiebeschrijvingen omdat functies verdwijnen.

Minstens één keer per jaar beslist de if-ic stuurgroep voor welke sectorale referentiefuncties een onderhoudsprocedure wordt opgestart, teneinde de sectorale functieclassificatie actueel te houden.

Hiervoor kunnen de werknemers- en werkgeversorganisaties vertegenwoordigd in het Paritair Comité voor de gezondheidsinrichtingen en -diensten evoluties in organisaties en in functies melden.

Vragen tot onderhoud moeten gemeld worden aan de vzw if-ic met het formulier in bijlage 3.

Art. 9.§ 1. Deze collectieve arbeidsovereenkomst wordt gesloten onder de sectoraal opschortende voorwaarde dat de bevoegde overheid een structureel en aan de geïndexeerde lonen aangepast budget, specifiek voor een (gedeeltelijke) invoering van het sectoraal functieclassificatiesysteem, juridisch bindend [1] garandeert aan de ondertekenende partijen. § 2. Partijen komen uitdrukkelijk overeen dat de sectorale implementatie bedongen in onderhavige overeenkomst beperkt wordt ten belope van de effectieve tenlasteneming van de kost ervan, door de bevoegde voogdijoverheid middels structurele financiering ten behoeve van de invoering ter beschikking gesteld wordt. § 3. Deze collectieve arbeidsovereenkomst treedt ten vroegste in werking op 28 september 2016 en is gesloten voor onbepaalde duur.

Zij kan op verzoek van de meest gerede ondertekenende partij worden herzien of opgezegd met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden.

De organisatie die het initiatief tot herziening of opzegging neemt, moet in een gewone brief aan de voorzitter van het Paritair Comité voor de gezondheidsinrichtingen en -diensten de redenen ervan aangeven en amendementsvoorstellen indienen. De andere organisaties verbinden zich ertoe deze binnen een maand na ontvangst ervan in het Paritair Comité voor de gezondheidsinrichtingen en diensten te bespreken.

Bijlage 1 : functielijst;

Bijlage 2 : functiebeschrijvingen;

Bijlage 3 : formulier onderhoudsprocedure.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 30 augustus 2017.

De Minister van Werk, K. PEETERS _______ Nota [1] Bijvoorbeeld via tripartite overeenkomst, via de regelgeving,...

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^