Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 30 december 2009
gepubliceerd op 12 januari 2010

Koninklijk besluit houdende wijziging van artikel 3 van het koninklijk besluit van 9 mei 2008 houdende erkenning van de leden, titularis van een mandaat in het Executief van de Moslims van België, gewijzigd bij koninklijk besluit van 30 maart 2009

bron
federale overheidsdienst justitie
numac
2010009002
pub.
12/01/2010
prom.
30/12/2009
ELI
eli/besluit/2009/12/30/2010009002/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

30 DECEMBER 2009. - Koninklijk besluit houdende wijziging van artikel 3 van het koninklijk besluit van 9 mei 2008 houdende erkenning van de leden, titularis van een mandaat in het Executief van de Moslims van België, gewijzigd bij koninklijk besluit van 30 maart 2009


VERSLAG AAN DE KONING Sire, De leden, titularis van een mandaat in het Executief van de Moslims van België, beschikken, overeenkomstig artikel 3 van het koninklijk besluit van 9 mei 2008 houdende erkenning van de leden, titularis van een mandaat in het Executief van de Moslims van België, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 maart 2009, over een mandaat dat op 31 december 2009 verstrijkt.

De verlenging van deze termijn zal, zoals blijkt uit het Verslag aan de Koning bijgevoegd bij voornoemd koninklijk besluit van 30 maart 2009, worden geëvalueerd op basis van het dossier.

Het beheer van de financiële middelen is strikter, maar nog voor verbetering vatbaar, met name op het vlak van het toezicht door de boekhouder en de revisor.

Verdere administratieve ondersteuning zijn vanuit de overheid noodzakelijk, zonder evenwel een inmenging te doen in de opportuniteit van de uitgaven, welke een interne aangelegenheid is.

Wat het vernieuwingsproces betreft, werden door het Executief stappen ondernomen, maar aan de andere kant dringt de vaststelling zich op dat het hele proces zeer langzaam verloopt.

De verdeeldheid van de Moslimgemeenschap in verschillende groepen, maakt het problematisch om tot een volledig eensgezind standpunt te komen.

Het Executief van de Moslims van België heeft in de loop van 2009 een aantal vergaderingen gehouden en een consultatie van de moslimgemeenschap georganiseerd op 5 december 2009.

Tijdens een ontmoeting met het Executief van de Moslims van België, op 8 december 2009 werd mij mondeling toelichting verschaft bij het proces.

Daarbij oriënteert men zich op het behoud van een structuur met een algemene vergadering en een Executief, waarvan de wijze waarop die representatief moeten worden samengesteld nog niet is bepaald. Drie pistes werden onderzocht, maar er is intern nog geen algemene consensus over de wijze waarop de lokale gemeenschappen moeten worden betrokken bij het geheel.

Dat wordt mede veroorzaakt door het feit dat over de rol van het Executief zelf enige onduidelijkheid bestaat, alhoewel de niet limitatieve taken opgesomd in het Verslag aan de Koning bij het koninklijk besluit van 3 mei 1999 houdende erkenning van het Executief van de Moslims van België, richtinggevend zijn.

Het Executief van de Moslims van België is het Orgaan-Hoofd van de Islamitische eredienst, belast met het beheer van de temporalïën van de Islamitische eredienst en die opdracht dient eerder restrictief te worden ingevuld (erkenning van moskeeën, aanstelling van imams en aalmoezeniers, toezicht op de rekeningen en begrotingen van de comités ingericht bij de lokale gemeenschappen).

Het Executief in de zin van een representatief orgaan van de Islamitische eredienst, is niet het representatief orgaan van de gehele Moslimgemeenschap in België in al zijn domeinen, waaraan tal van niet godsdienstige aspecten verbonden zijn.

Op dit ogenblik is er geen alternatief voorhanden en het is duidelijk dat het vernieuwingsproces dient te worden verdergezet, maar in een versnelde vorm.

De huidige structuren zijn niet voldoende representatief en er dient dan ook een snelle oplossing te worden voorgesteld.

Aangezien er echter op dit ogenblik moskeeën erkend zijn, imams ten laste van de begroting van de FOD Justitie worden uitbetaald, islamitische consulenten in de strafinrichtingen werkzaam zijn en islamleerkrachten in het onderwijs aangesteld zijn, hebben de administratieve overheden en de lokale erkende gemeenschappen in alle geval de noodzaak om over een contactpunt met de organen van de Islamitische eredienst te beschikken. Het is inderdaad onmogelijk dat de administratieve overheden rechtsreeks met de verschillende correspondenten contacten zouden onderhouden en zij dienen ook inmenging in de interne aangelegenheden van de Islamitische eredienst te vermijden.

Teneinde een juridisch vacuüm te vermijden, verdient het aanbeveling dat het huidige Executief zijn opdracht kan verderzetten en de continuïteit van het vernieuwingsproces verzekeren, maar het weze duidelijk dat de termijn om dat te bereiken uitermate kort dient te worden gehouden, zodat het proces effectief wordt versneld.

Met het oog daar op stel ik dan ook voor dat het huidige Executief in zijn mandaat zou worden verlengd tot uiterlijk 30 juni 2010.

Indien op die datum geen concrete voorstellen werden geformuleerd, om tot de samenstelling van representatieve organen van de islamitische eredienst te komen, die het voorwerp uitmaken van een consensus binnen de Moslimgemeenschap in België, met een redelijke realisatietermijn, dan zal het mandaat niet meer worden verlengd en zullen enkel de lopende zaken vanaf 1 juli 2010 nog kunnen worden behartigd.

Indien de concrete organisatie van de vernieuwing op 15 mei 2010 vaststaat (structuur, wijze van samenstelling van de organen, voldoende representativiteit, kalender van de nodige activiteiten met reservatie van de plaatsen waar iets doorgang moet vinden) kan het mandaat nog worden verlengd binnen redelijke beperkingen.

Deze termijnen worden ingegeven door een bezorgdheid om zo snel als mogelijk representatieve organen te hebben, welke over voldoende slagkracht beschikken om het beheer van de dossiers en de verdere uitbouw van de Islamitische eredienst binnen het Belgische kader te verzekeren.

Er werd reeds een aanzienlijke tijd toegekend aan het huidige Executief dat als een overgangsregime dient te worden aanzien.

Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, De zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Justitie, S. DE CLERCK

30 DECEMBER 2009. - Koninklijk besluit houdende wijziging van artikel 3 van het koninklijk besluit van 9 mei 2008 houdende erkenning van de leden, titularis van een mandaat in het Executief van de Moslims van België, gewijzigd bij koninklijk besluit van 30 maart 2009;

ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 4 maart 1870 op de temporaliën van de erediensten, inzonderheid op artikel 19bis, ingevoegd bij de wet van 19 juli 1974 en gewijzigd bij de wetten van 17 april 1985, 18 juli 1991 en 10 maart 1999;

Gelet op het koninklijk besluit van 3 mei 1999 houdende erkenning van het Executief van de Moslims van België;

Gelet op het koninklijk besluit van 27 maart 2008 houdende schorsing van de artikelen 4 tot en met 9 van het koninklijk besluit van 3 mei 1999 houdende erkenning van het Executief van de Moslims van België;

Gelet op het koninklijk besluit van 9 mei 2008 houdende erkenning van de leden, titularis van een mandaat in het Executief van de Moslims van België, inzonderheid op artikel 3, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 maart 2009;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 23 december 2009;

Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, artikel 3, § 1;

Gelet op de dringende noodzakelijkheid;

Overwegende dat het mandaat van het Executief van de Moslims van België verloopt op 31 december 2009 en dat slechts in de loop van een vergadering tussen de FOD Justitie en het Executief, gehouden op 8 december 2009, enige duidelijkheid werd verschaft over de mogelijke opties met het oog op de vernieuwing van de representatieve organen van de islamitische eredienst;

Dat bij brief van 16 december 2009, door de voorzitter van het Executief van de Moslims van België verdere toelichting werd verschaft;

Overwegende dat in een aantal dossiers zoals de islamconsulenten in de strafinrichtingen, de erkende moskeeën, de aangestelde imams en de leerkrachten islam in het onderwijs, dienen te blijven beschikken over een aanspreekpunt dat de continuïteit van de dossiers waarborgt en dat eveneens kan optreden als representatief orgaan naar de verschillende burgerlijke administratieve overheden toe;

Overwegende dat er op dit ogenblik geen alternatief voorhanden is;

Overwegende dat de niet verlenging van de leden, titularis van een mandaat in het huidige Executief van de Moslims van België, een juridisch vacuüm zou doen ontstaan en het vernieuwingsproces dat gaande is, maar evenwel duidelijk dient te worden versneld, in vraag zou stellen;

Op de voordracht van de Minister van Justitie, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Artikel 3 van het koninklijk besluit van 9 mei 2008 houdende erkenning van de leden, titularis van een mandaat in het Executief van de Moslims van België; wordt vervangen door de volgende bepaling : « Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 31 maart 2008 en houdt op uitwerking te hebben op 30 juni 2010.

Het Executief van de Moslims van België dient uiterlijk op 15 mei 2010, een concreet voorstel en een planning voor te leggen voor de praktische organisatie van de vernieuwing van de representatieve organen van de islamitische eredienst in België.

De eventuele verlenging van de termijn van 30 juni 2010 zal worden geëvalueerd in functie van de voorstellen die voor de voornoemde vervaldatum van 15 mei 2010 dienen te worden voorgelegd. »

Art. 2.De Minister bevoegd voor Justitie is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Châteauneuf-de-Grasse, 30 december 2009.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Justitie, S. DE CLERCK

^