Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit
gepubliceerd op 11 augustus 2004

Bindende unanieme beslissing nr. 10 van de stuurgroep van de provinciale registratiecommissies genomen in uitvoering van artikel 16, § 2, tweede lid van het koninklijk besluit van 26 december 1998 tot uitvoering van de artikelen 400, 401, 403, Op de algemene vergadering van de Stuurgroep met de provinciale registratiecommissies van 27 januar(...)

bron
federale overheidsdienst sociale zekerheid
numac
2004022488
pub.
11/08/2004
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID


Bindende unanieme beslissing nr. 10 van de stuurgroep van de provinciale registratiecommissies genomen in uitvoering van artikel 16, § 2, tweede lid van het koninklijk besluit van 26 december 1998 tot uitvoering van de artikelen 400, 401, 403, 404 en 406 van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992 en van artikel 30bis van de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders Op de algemene vergadering van de Stuurgroep met de provinciale registratiecommissies van 27 januari 2004 is de stuurgroep overgegaan tot het bindend verklaren van de hiernavermelde beslissing. Het wettelijk vereiste quorum binnen de Stuurgroep werd bereikt.

Advies m.b.t. de registratie als aannemer van een Nederlands natuurlijk persoon (eenpersoonszaak) die in België zijn officiële en feitelijke woonplaats heeft maar die zijn bedrijfsinrichting en voornaamste handelsactiviteit in Nederland heeft.

Vraagstelling : Moet een Nederlandse eenpersoonszaak, meer bepaald een Nederlands natuurlijk persoon die in België is gedomicilieerd en er ook werkelijk verblijft en die hierdoor in toepassing van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 Belgisch rijksinwoner is, maar die tevens zijn handelsactiviteiten vooral in Nederland verricht en aldaar zijn enige bedrijfsinrichting heeft, zijn aanvraag tot het bekomen van een registratie als aannemer indienen bij de provinciale registratiecommissie van het gebied waar hij zijn werkelijke en officiële woonplaats (of domicilie) heeft of bij de provinciale registratiecommissie van het gebied waar hij, in toepassing van het Wetboek van de belasting over toegevoegde waarde, zijn aansprakelijk vertegenwoordiger heeft aangesteld.

Antwoord van de stuurgroep : Reglementeringen Artikel 4 van het koninklijk besluit van 26 december 1998 tot uitvoering van de artikelen 400, 401, 403, 404 en 406 van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992 en van artikel 30bis van de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders : « § 1. Om als aannemer te worden geregistreerd, moet een aanvraag worden ingediend bij de in afdeling 5 hierna bedoelde registratiecommissie. § 2. De aanvraag tot registratie wordt, bij een ter post aangetekend schrijven, gericht tot de voorzitter van de commissie van het gebied waar de aanvrager : - zijn woonplaats heeft, wanneer het een natuurlijk persoon betreft; - zijn maatschappelijke zetel heeft, wanneer het een rechtspersoon betreft; - zijn voornaamste inrichting heeft, wanneer het een tijdelijke vereniging of een vereniging in deelneming betreft.

Als de aanvrager zijn woonplaats, zijn maatschappelijke zetel, zijn voornaamste inrichting of zijn zetel van bestuur of beheer niet in België heeft, dan dient zijn aanvraag, bij een ter post aangetekend schrijven, te worden ingediend : - hetzij bij de commissie van het gebied waar zijn voornaamste Belgische inrichting gelegen is; - hetzij, bij gebrek aan Belgische inrichting, bij de commissie van het gebied waar hij overeenkomstig artikel 2, § 4, woonplaats heeft gekozen.

Als Belgische inrichting wordt beschouwd elke vaste inrichting met behulp waarvan de beroepswerkzaamheden van een buitenlandse onderneming geheel of gedeeltelijk in België worden uitgeoefend.

Een vaste inrichting vormt in het bijzonder : 1° een plaats waar leiding wordt gegeven;2° een filiaal;3° een kantoor;4° een fabriek;5° een werkplaats;6° een agentuur;7° een mijn, een steengroeve of enige andere plaats waar natuurlijke rijkdommen worden gewonnen;8° een bouw- of constructiewerk waarvan de duur een ononderbroken periode van 30 dagen overschrijdt;9° een opslagplaats;10° een goederenvoorraad. Een Belgische inrichting is eveneens de vertegenwoordiger, niet zijnde een onafhankelijk tussenhandelaar optredend in het normale kader van zijn activiteit, die in België werkzaam is voor een niet-inwoner zelfs wanneer de vertegenwoordiger geen machtiging bezit om namens die niet-inwoner overeenkomsten te sluiten.

Artikel 3 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992.

Oplossing Vooreerst dient de situatie te worden geschetst waarin betreffende aannemer zich bevindt : Deze Nederlandse aannemer baat in eigen naam een bedrijf uit met als handelswerkzaamheid de binnenhuisinrichting. Het bedrijf voert vooral werkzaamheden uit in Nederland, alwaar ook de toonzaal - en dit is de enige werkelijke bedrijfsinrichting - is gelegen.

Betrokkene heeft in toepassing van het koninklijk besluit nr. 31 van 29 december 1992 met betrekking tot de toepassingsmodaliteiten van de belasting over toegevoegde waarde ten aanzien van de handelingen verricht door niet in België gevestigde belastingplichtigen, een zogenaamde aansprakelijk vertegenwoordiger laten erkennen die woonachtig of gevestigd is in een gemeente in de provincie Limburg.

Betrokkene heeft zelf zijn officiële woonplaats of domicilie in de provincie Antwerpen. Deze woonplaats is ook zijn werkelijke verblijfplaats.

Op fiscaal vlak is hij dus (in beginsel) een « rijksinwoner » en wordt hij in die hoedanigheid op al zijn belastbare inkomsten belast als natuurlijk persoon, zelf wanneer deze inkomsten werden verkregen in het buitenland (artikel 3, § 1 en § 5 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992).

Hij heeft een Nederlands BTW-nummer en heeft een Belgisch BTW-nummer aangevraagd.

Daar artikel 4, § 2 van voornoemd koninklijk besluit van 26 december 1998 duidelijk stipuleert dat een natuurlijk persoon zijn aanvraag tot registratie dient te richten tot de voorzitter van de commissie van het gebied waar de aanvrager zijn woonplaats heeft, kan in onderhavig geval geen twijfel bestaan over het feit dat bedoelde registratiecommissie deze te Antwerpen is.

Conclusie : Een Nederlandse eenpersoonszaak, meer bepaald een Nederlands natuurlijk persoon die in België is gedomicilieerd en er ook werkelijk verblijft en die hierdoor in toepassing van het Wetboek van inkomstenbelastingen 1992 Belgisch rijksinwoner is, maar die tevens zijn handelsactiviteiten vooral in Nederland verricht en aldaar zijn enige bedrijfsinrichting heeft - moet zijn aanvraag tot het bekomen van een registratie als aannemer overeenkomstig voormeld artikel 4, § 2, indienen bij de provinciale registratiecommissie van het gebied waar hij zijn woonplaats heeft.

Voor de stuurgroep, de voorzitter, I. BRISART Opmerking : Deze bindende beslissing heft de eenparige beslissing nr. 10/2003 van de stuurgroep op.

Samenstelling van de stuurgroep : - Een vertegenwoordiger van de Federatie van Algemene Bouwaannemers - Een vertegenwoordiger van het A.C.L.V.B. - Een vertegenwoordiger van C.S.C. Bâtiment et Industrie - Een vertegenwoordiger van A.C.V. Bouw en Industrie - Een vertegenwoordiger van Agoria - Een vertegenwoordiger van NACEBO - Een vertegenwoordiger van de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg - Een vertegenwoordiger van de Federale Overheidsdienst Financiën - Een vertegenwoordiger van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid - Een vertegenwoordiger van C.G.S.L.B. - Een vertegenwoordiger van de Centrale générale F.G.T.B. - Een vertegenwoordiger van de Confederatie Bouw - Een vertegenwoordiger van het A.B.V.V.

^