Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit
gepubliceerd op 02 december 2016

Verrekenprijzen. - Toelichting bij de formulieren 275 CBC, 275 MF en 275 LF ingevoerd door de koninklijke besluiten van 28 oktober 2016 in uitvoering van de artikelen 321/2, 321/4 en 321/5 van het wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 en(...) Dit bericht bevat de toelichtingen van : - De opgave 275 CBC (koninklijk besluit van 28 oktober (...)

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2016003417
pub.
02/12/2016
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN


Verrekenprijzen. - Toelichting bij de formulieren 275 CBC, 275 MF en 275 LF ingevoerd door de koninklijke besluiten van 28 oktober 2016 in uitvoering van de artikelen 321/2, 321/4 en 321/5 van het wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 (WIB92) en het formulier 275 CBC NOT inzake de in artikel 321/3 WIB 92 bedoelde notificatieverplichting Dit bericht bevat de toelichtingen van : - De opgave 275 CBC ( koninklijk besluit van 28 oktober 2016Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/10/2016 pub. 02/12/2016 numac 2016003878 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vastlegging van het model van formulier als bedoeld in artikel 321/2, paragraaf 5, van het Wetboek van inkomstenbelastingen 1992 type koninklijk besluit prom. 28/10/2016 pub. 02/12/2016 numac 2016003377 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vastlegging van het model van formulier als bedoeld in artikel 321/4, § 4, van het Wetboek van inkomstenbelastingen 1992 type koninklijk besluit prom. 28/10/2016 pub. 02/12/2016 numac 2016003380 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vastlegging van het model van formulier als bedoeld in artikel 321/5, § 4, van het Wetboek van inkomstenbelastingen 1992 type koninklijk besluit prom. 28/10/2016 pub. 03/03/2017 numac 2017010892 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vastlegging van het model van formulier als bedoeld in artikel 321/2, paragraaf 5, van het Wetboek van inkomstenbelastingen 1992. - Duitse vertaling type koninklijk besluit prom. 28/10/2016 pub. 03/03/2017 numac 2017010890 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vastlegging van het model van formulier als bedoeld in artikel 321/5, § 4, van het Wetboek van inkomstenbelastingen 1992. - Duitse vertaling type koninklijk besluit prom. 28/10/2016 pub. 03/03/2017 numac 2017010896 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vastlegging van het model van formulier als bedoeld in artikel 321/4, § 4, van het Wetboek van inkomstenbelastingen 1992. - Duitse vertaling sluiten tot vastlegging van het model van formulier als bedoeld in artikel 321/2, paragraaf 5, WIB 92) - De opgave 275 MF ( koninklijk besluit van 28 oktober 2016Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/10/2016 pub. 02/12/2016 numac 2016003878 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vastlegging van het model van formulier als bedoeld in artikel 321/2, paragraaf 5, van het Wetboek van inkomstenbelastingen 1992 type koninklijk besluit prom. 28/10/2016 pub. 02/12/2016 numac 2016003377 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vastlegging van het model van formulier als bedoeld in artikel 321/4, § 4, van het Wetboek van inkomstenbelastingen 1992 type koninklijk besluit prom. 28/10/2016 pub. 02/12/2016 numac 2016003380 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vastlegging van het model van formulier als bedoeld in artikel 321/5, § 4, van het Wetboek van inkomstenbelastingen 1992 type koninklijk besluit prom. 28/10/2016 pub. 03/03/2017 numac 2017010892 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vastlegging van het model van formulier als bedoeld in artikel 321/2, paragraaf 5, van het Wetboek van inkomstenbelastingen 1992. - Duitse vertaling type koninklijk besluit prom. 28/10/2016 pub. 03/03/2017 numac 2017010890 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vastlegging van het model van formulier als bedoeld in artikel 321/5, § 4, van het Wetboek van inkomstenbelastingen 1992. - Duitse vertaling type koninklijk besluit prom. 28/10/2016 pub. 03/03/2017 numac 2017010896 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vastlegging van het model van formulier als bedoeld in artikel 321/4, § 4, van het Wetboek van inkomstenbelastingen 1992. - Duitse vertaling sluiten tot vastlegging van het model van formulier als bedoeld in artikel 321/4, paragraaf 4, WIB 92) - De opgave 275 LF ( koninklijk besluit van 28 oktober 2016Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 28/10/2016 pub. 02/12/2016 numac 2016003878 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vastlegging van het model van formulier als bedoeld in artikel 321/2, paragraaf 5, van het Wetboek van inkomstenbelastingen 1992 type koninklijk besluit prom. 28/10/2016 pub. 02/12/2016 numac 2016003377 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vastlegging van het model van formulier als bedoeld in artikel 321/4, § 4, van het Wetboek van inkomstenbelastingen 1992 type koninklijk besluit prom. 28/10/2016 pub. 02/12/2016 numac 2016003380 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vastlegging van het model van formulier als bedoeld in artikel 321/5, § 4, van het Wetboek van inkomstenbelastingen 1992 type koninklijk besluit prom. 28/10/2016 pub. 03/03/2017 numac 2017010892 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vastlegging van het model van formulier als bedoeld in artikel 321/2, paragraaf 5, van het Wetboek van inkomstenbelastingen 1992. - Duitse vertaling type koninklijk besluit prom. 28/10/2016 pub. 03/03/2017 numac 2017010890 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vastlegging van het model van formulier als bedoeld in artikel 321/5, § 4, van het Wetboek van inkomstenbelastingen 1992. - Duitse vertaling type koninklijk besluit prom. 28/10/2016 pub. 03/03/2017 numac 2017010896 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vastlegging van het model van formulier als bedoeld in artikel 321/4, § 4, van het Wetboek van inkomstenbelastingen 1992. - Duitse vertaling sluiten tot vastlegging van het model van formulier als bedoeld in artikel 321/5, paragraaf 4, WIB 92) Dit bericht bevat eveneens een formulier en de toelichting ervan om te voldoen aan de in artikel 321/3 WIB 92 bedoelde notificatieverplichting. Deze opgave 275 CBC NOT is geen verplicht model maar wordt enkel toegevoegd uit een bekommernis van uniformiteit en gebruiksgemak.

De wettelijke bepalingen zijn beschikbaar op de website van de FOD Financiën www.fisconetplus.be) 1. Opgave 275 CBC - Landenrapport De opgave 275 CBC vindt zijn oorsprong in het artikel 321/2 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992. Voorafgaande opmerking Deze opgave is bestemd voor het rapporteren van de verdeling van de inkomsten, belastingen en bedrijfsactiviteiten van een multinationale groep per rechtsgebied.

Algemene instructies Behandeling van bijkantoren en vaste inrichtingen De gegevens van de vaste inrichting moeten gerapporteerd worden onder verwijzing naar het rechtsgebied waarin deze gelegen is en niet onder verwijzing naar het rechtsgebied van de vestigingsplaats van de bedrijfseenheid (= hoofdhuis) waarvan de vaste inrichting een onderdeel is. In de rapportage betreffende het rechtsgebied van de vestigingsplaats die betrekking heeft op de bedrijfseenheid waarvan de vaste inrichting deel uitmaakt, worden geen financiële gegevens opgenomen die gerelateerd zijn aan de vaste inrichting.

De periode waarop het landenrapport betrekking heeft Het landenrapport heeft betrekking op de rapporteringsperiode van de multinationale groep. Voor groepsentiteiten moet het landenrapport op een consistente basis, naar goeddunken van de rapporterende entiteit de volgende informatie weergeven : (i) informatie over de boekjaren van de relevante groepsentiteiten die eindigen op dezelfde datum als de rapporteringsperiode van de multinationale groep of die eindigen binnen de periode van 12 maanden die voorafgaat aan die datum, of (ii) informatie over alle relevante groepsentiteiten waarover gerapporteerd wordt voor de rapporteringsperiode van de rapporterende entiteit. Gegevensbronnen De rapporterende entiteit maakt van jaar tot jaar op consistente wijze gebruik van dezelfde gegevensbronnen bij het invullen van het landenrapport. De rapporterende entiteit kan ervoor kiezen om gegevens te gebruiken uit de geconsolideerde staten, uit wettelijk voorgeschreven jaarrekeningen van afzonderlijke entiteiten, uit gereguleerde jaarrekeningen of uit rapporten voor intern beheer. Het is niet noodzakelijk om de rapportage op het gebied van inkomsten, winst en belastingen in het landenrapport in overeenstemming te brengen met de geconsolideerde jaarrekening. Indien wettelijk voorgeschreven jaarrekeningen gebruikt worden als de basis voor de verslaglegging, moeten alle bedragen omgezet worden in de in Tabel 1 aangegeven gebruikte valuta van de rapporterende entiteit, tegen de gemiddelde wisselkoers over het jaar dat is aangegeven in Tabel 3 "Aanvullende gegevens". Er hoeven echter geen aanpassingen gedaan te worden voor verschillen in boekhoudbeginselen die in de verschillende rechtsgebieden worden toegepast.

De rapporterende entiteit geeft in Tabel 3 "Aanvullende gegevens" een korte beschrijving van de gegevensbronnen die gebruikt worden bij het opmaken van het landenrapport Indien er een verandering wordt aangebracht in de van jaar tot jaar gebruikte gegevensbron, zet de rapporterende entiteit in Tabel 3 "Aanvullende gegevens" de redenen voor de verandering en de gevolgen daarvan uiteen.

Specifieke instructies per kolom Tabel 1. Overzicht van de verdeling van inkomsten, belastingen en bedrijfsactiviteiten naar rechtsgebied Rechtsgebied In de eerste kolom van Tabel 1 van het landenrapport somt de rapporterende entiteit alle fiscale rechtsgebieden op waarvan de groepsentiteiten van de multinationale groep fiscaal inwoner zijn. Een rechtsgebied wordt gedefinieerd als een Staat of als een rechtsgebied dat geen Staat is, maar wel fiscale autonomie heeft. Er dient een afzonderlijke regel (Niet Toewijsbaar - NT) toegevoegd te worden voor alle groepsentiteiten van de multinationale groep die volgens de rapporterende entiteit van geen enkel rechtsgebied fiscaal inwoner zijn. Wanneer een groepsentiteit fiscaal inwoner is van méér dan één rechtsgebied, worden de beslissingsregels (tie breaker) van het van toepassing zijnde belastingverdrag toegepast om het rechtsgebied van de fiscale woonplaats van de groepsentiteit te bepalen. Wanneer er geen toepasselijk belastingverdrag is, wordt over de groepsentiteit gerapporteerd in het rechtsgebied waar de groepsentiteit haar plaats van werkelijke leiding heeft. De plaats van werkelijke leiding wordt vastgesteld in overeenstemming met de bepalingen van artikel 4 van het OESO Modelverdrag en de daarbij horende commentaar.

Opbrengsten In de drie kolommen onder de hoofding "Opbrengsten" van Tabel 1 van het landenrapport verstrekt de rapporterende entiteit de volgende informatie : (i) de som van de uit transacties met verbonden ondernemingen gegenereerde opbrengsten van alle groepsentiteiten van de multinationale groep in het relevante rechtsgebied; (ii) de som van de uit transacties met onafhankelijke partijen gegenereerde opbrengsten van alle groepsentiteiten van de multinationale groep in het relevante rechtsgebied; en (iii) het totaal van (i) en (ii).

Opbrengsten omvatten opbrengsten die voortkomen uit de verkoop van voorraad en eigendommen, uit diensten, royalty's, interest en premies en andere bedragen. Van de opbrengsten zijn uitgesloten de van andere groepsentiteiten ontvangen betalingen die behandeld worden als dividenden in het rechtsgebied van de schuldenaar.

Winst (Verlies) vóór Inkomstenbelasting In de vijfde kolom van Tabel 1 van het landenrapport vermeldt de rapporterende entiteit de som van de winst (het verlies) vóór inkomstenbelasting voor alle groepsentiteiten die fiscaal inwoner zijn van het relevante rechtsgebied. De winst (het verlies) vóór inkomstenbelasting dient tevens alle uitzonderlijke inkomsten- en uitgavenposten te omvatten.

Betaalde Inkomstenbelastingen (op cashbasis) In de zesde kolom van Tabel 1 van het landenrapport vermeldt de rapporterende entiteit het totale bedrag aan inkomstenbelasting dat in de loop van de relevante rapporteringsperiode werkelijk betaald werd door alle groepsentiteiten die fiscaal inwoner zijn van het relevante rechtsgebied. Betaalde belastingen omvatten zowel de voorafbetalingen als de afrekeningen inzake belastingen die door de groepsentiteit aan het rechtsgebied waarvan ze inwoner is en aan alle andere rechtsgebieden werden betaald. Betaalde belastingen omvatten eveneens de voorheffingen die betaald zijn door andere entiteiten (verbonden ondernemingen en onafhankelijke ondernemingen) ter zake van betalingen aan de groepsentiteit. Dus, indien vennootschap A, die fiscaal inwoner is van rechtsgebied A, interest ontvangt in rechtsgebied B, moet de in rechtsgebied B ingehouden voorheffing door vennootschap A gerapporteerd worden.

Verschuldigde inkomstenbelastingen - lopend jaar In de zevende kolom van Tabel 1 van het landenrapport geeft de rapporterende entiteit de som op van de nog te betalen belastingen die geboekt zijn op belastbare winsten of verliezen van de weergegeven rapporteringsperiode van alle groepsentiteiten die fiscaal inwoner zijn van het relevante rechtsgebied. De verschuldigde belastingen hebben enkel betrekking op de bedrijfsactiviteiten van de lopende rapporteringsperiode en omvatten geen uitgestelde belastingen of voorzieningen voor onzekere belastingschulden.

Gestort kapitaal In de achtste kolom van Tabel 1 van het landenrapport vermeldt de rapporterende entiteit de som van het gestorte kapitaal van alle groepsentiteiten die fiscaal inwoner zijn van het relevante rechtsgebied.. Voor vaste inrichtingen wordt het gestorte kapitaal opgegeven door de juridische entiteit waartoe ze behoren, tenzij er voor regelgevende doeleinden sprake is van een vastgestelde vermogensvereiste in het rechtsgebied van de vaste inrichting.

Gereserveerde winst In de negende kolom van Tabel 1 van het landenrapport geeft de rapporterende entiteit de som op van de totale gereserveerde winst op het einde van het boekjaar van alle groepsentiteiten die fiscaal inwoner zijn van het relevante rechtsgebied.. Voor vaste inrichtingen moet de gereserveerde winst worden opgegeven door de juridische entiteit waartoe ze behoren.

Aantal personeelsleden In de tiende kolom van Tabel 1 van het landenrapport vermeldt de rapporterende entiteit het totale aantal personeelsleden in voltijdse equivalenten van alle groepsentiteiten die fiscaal inwoner zijn van het relevante rechtsgebied. Het aantal personeelsleden mag worden gerapporteerd op het einde van het jaar, op basis van de gemiddelde tewerkstelling over het jaar, of op elke andere basis die van jaar tot jaar en in de verschillende rechtsgebieden consistent wordt toegepast.

Hiertoe mogen onafhankelijke contractanten die deelnemen aan de gewone bedrijfsactiviteiten van de groepsentiteit worden gerapporteerd als personeelsleden. Een redelijke afronding of benadering van het aantal personeelsleden is toelaatbaar, op voorwaarde dat een dergelijke afronding of benadering de relatieve verdeling van de personeelsleden over de verschillende rechtsgebieden niet wezenlijk vertekent. De benadering moet van jaar tot jaar en met betrekking tot alle entiteiten consistent zijn.

Activa (andere dan liquiditeiten, geldbeleggingen, immateriële vaste activa en aandelen binnen financiële vaste activa) In de elfde kolom van Tabel 1 van het landenrapport vermeldt de rapporterende entiteit de som van de netto boekwaarden van de materiële activa van alle groepsentiteiten die fiscaal inwoner zijn van het relevante rechtsgebied.. Voor vaste inrichtingen worden activa opgegeven onder verwijzing naar het rechtsgebied waarin de vaste inrichtingen gevestigd zijn. Materiële activa omvatten dan ook geen kasmiddelen en kasequivalenten, immateriële of financiële activa.

Tabel 2. Lijst van alle groepsentiteiten van de multinationale groep die vallen onder iedere totalisatie per rechtsgebied Groepsentiteiten die fiscaal inwoner zijn van het rechtsgebied De rapporterende entiteit noteert per fiscaal rechtsgebied en via de naam van de rechtspersoon alle groepsentiteiten van de multinationale groep die fiscaal inwoner zijn van het relevante rechtsgebied. Zoals hierboven vermeld met betrekking tot vaste inrichtingen, wordt een vaste inrichting echter in de lijst opgenomen onder verwijzing naar het fiscaal rechtsgebied waar ze gevestigd is. De juridische entiteit waartoe de vaste inrichting behoort, dient eveneens vermeld te worden (bijv. XYZ Vennootschap - rechtsgebied A vaste inrichting).

Rechtsgebied naar het recht waarvan de groepsentiteit is ingericht of opgericht indien verschillend van het rechtsgebied waarvan de groepsentiteit fiscaal inwoner is De rapporterende entiteit vermeldt de naam van het rechtsgebied naar het recht waarvan de groepsentiteit van de multinationale groep is ingericht of opgericht, indien dat niet hetzelfde is als het rechtsgebied waarvan de groepsentiteit een fiscale inwoner is.

Belangrijkste Bedrijfsactiviteit(en) De rapporterende entiteit moet de aard vermelden van de belangrijkste bedrijfsactiviteit(en) die wordt (worden) uitgevoerd door de groepsentiteit in het relevante rechtsgebied, door één of meer van de toepasselijke vakjes aan te kruisen.

Tabel 3. Aanvullende gegevens Gelieve hier beknopt alle verdere informatie of toelichting te verstrekken die u noodzakelijk acht of die helpt om de informatie uit het landenrapport beter te begrijpen.

In deze tabel dient op zijn minst de volgende informatie te worden weergegeven : (i) de gegevensbronnen (geconsolideerde staten, jaarrekeningen van afzonderlijke entiteiten, interne rapporten,...) waaruit de informatie die wordt gerapporteerd afkomstig is alsook de keuze voor de gebruikte boekhoudkundige normen (IFRS, BE GAAP of Local GAAP). Gelieve, indien relevant, een korte uitleg te geven over de belangrijkste gevolgen van deze keuze met betrekking tot de interpretatie van de verstrekte cijfers (vb. de toegepaste boekhoudregels, uit welke boekhoudposten werd gerapporteerd, rapportage van het personeelsbestand,...); (ii) indien de gegevensbronnen waaruit gerapporteerd wordt in verschillende valuta werden opgesteld, de wisselkoers van deze valuta ten opzichte van de valuta waarin gerapporteerd werd; (iii) toelichting bij de aard van de bedrijfsactiviteiten indien in Tabel 2 "andere" werd aangekruist.

Inwerkingtreding Dit formulier is van toepassing voor rapporteringsperiodes van multinationale groepen of boekjaren die beginnen vanaf 1 januari 2016. 2. Opgave 275 MF - Groepsdossier De opgave 275 MF vindt zijn oorsprong in het artikel 321/4 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992. Voorafgaande opmerking Deze opgave moet dienen om een overzicht te geven van de multinationale groep, inclusief de aard van de bedrijfsactiviteiten, de immateriële vaste activa, de financiële verrichtingen binnen de groep en de geconsolideerde financiële en fiscale positie van de multinationale groep, haar algehele verrekenprijspolitiek en de wereldwijde allocatie van haar inkomsten en economische activiteiten.

Algemene toelichting Het groepsdossier mag opgenomen worden in het daartoe bestemde tekstvak en/of als bijlage(n). Gelieve, in het tekstvak te noteren "Zie bijlage(n)" wanneer het groepsdossier enkel als bijlage(n) wordt ingediend. Het is niet nodig om voor ieder deel een afzonderlijke bijlage in te dienen.

Opgelet : indien u wenst gebruik te maken van bijlagen, moeten deze in de vorm van een leesbare pdf (die doorzoekbare tekst bevat) worden toegevoegd.

De onderstaande criteria voor de PDF-bestanden zijn bedoeld om discussie te vermijden over de inhoud van de bestanden.

Toegestaan : - Kleuren - Klassieke handtekening - "electronic threads" - Hyperlinks - Bookmarks Geweigerd : - elektronische handtekening - Optional Content Groups (OCG's) of Layers (meerdere "lagen" die enkel zichtbaar zijn op aanvraag) - Opmerkingen of tags - Audio-/videomateriaal - Aangehechte bestanden - Beveiliging/paswoord (openen, drukken of wijzigen van inhoud) - Gecomprimeerde bestanden (de compressie van een PDF-bestand als gevolg van een scanning levert weinig winst op in termen van volume) - Bestanden gecreëerd met een andere software en waarvan de extensie gewijzigd werd in .pdf - PDF-bestanden in een ander formaat dan DINA4 of US Letter - Javascripts Toelichting per tekstvak I. Organisatiestructuur Schema waarin de juridische structuur en de eigendomsstructuur van de multinationale groep en de geografische locatie van de bedrijfsentiteiten wordt beschreven.

II. Beschrijving van de aard van de bedrijfsactiviteiten van de multinationale groep Algemene schriftelijke beschrijving van de multinationale groep, waaronder : - de belangrijkste bronnen van de ondernemingswinst; - een beschrijving van de bevoorradingsketen voor de vijf grootste producten en/of diensten van de groep op basis van omzet alsook de andere producten en/of diensten die meer dan 5 procent bedragen van de totale geconsolideerde groepsomzet. De vereiste beschrijving mag de vorm hebben van een schema of diagram; - een lijst en een korte beschrijving van belangrijke dienstverleningsovereenkomsten tussen entiteiten van de multinationale groep, andere dan diensten op het vlak van onderzoek- en ontwikkeling (O&O), met onder andere een beschrijving van de capaciteiten van de voornaamste locaties die belangrijke diensten verlenen en van de verrekenprijspolitiek voor het toerekenen van de servicekosten betreffende die diensten en het vaststellen van de te betalen prijzen voor deze intra-groepsdiensten; - een beschrijving van de belangrijkste geografische markten voor de producten en diensten van de groep waarnaar wordt verwezen naast het tweede streepje hierboven; - een korte schriftelijke functionele analyse waarin de belangrijkste bijdragen aan waardecreatie door individuele entiteiten binnen de groep worden beschreven, i.e. uitgeoefende sleutelfuncties, belangrijke gelopen risico's, en belangrijke gebruikte activa; - een beschrijving van belangrijke reorganisaties, overnames en afsplitsingen die plaats vonden tijdens de rapporteringsperiode.

III. Immateriële activa van de multinationale groep (zoals gedefinieerd in hoofdstuk VI van de OESO-richtlijnen inzake verrekenprijzen voor multinationale ondernemingen en voor belasting-administraties) Een algemene beschrijving van de globale strategie van de multinationale groep voor de ontwikkeling, de eigendom en de exploitatie van immateriële activa, waaronder de locatie van de voornaamste O&O- faciliteiten en de locatie van het O&O-management.

Een lijst van immateriële activa of groepen van immateriële activa van de multinationale groep die belangrijk zijn voor verrekenprijsaangelegenheden, met vermelding van de entiteiten die er de juridische eigenaar van zijn.

Een lijst van belangrijke overeenkomsten tussen verbonden ondernemingen die verband houden met immateriële activa, waaronder kostenbijdrageregelingen, dienstverlenings-overeenkomsten op het gebied van onderzoek en licentieovereenkomsten.

Een algemene beschrijving van de verrekenprijspolitiek van de groep in verband met O&O en immateriële activa.

Een algemene beschrijving van alle belangrijke overdrachten van belangen in immateriële activa tussen verbonden ondernemingen gedurende de betreffende rapporteringsperiode, met inbegrip van de betrokken entiteiten, landen en betaalde vergoedingen.

IV. Onderlinge financiële activiteiten van de multinationale groep Een algemene beschrijving van hoe de groep gefinancierd wordt, waaronder belangrijke financieringsafspraken met niet-verbonden kredietverstrekkers.

De identificatie van alle entiteiten van de multinationale groep die een centrale financieringsfunctie uitoefenen binnen de groep, met vermelding van het land naar het recht waarvan de entiteit georganiseerd is en de plaats van werkelijke leiding van die entiteit.

Een algemene beschrijving van de algemene verrekenprijspolitiek van de multinationale groep in verband met de financieringsafspraken tussen verbonden entiteiten.

V. Financiële en fiscale positie van de multinationale groep De geconsolideerde jaarrekening van de multinationale groep voor de betreffende rapporteringsperiode indien deze ook anderszins wordt opgemaakt voor financiële verslaggeving, doeleinden van wetgevende aard, intern management, voor fiscale of andere doeleinden.

Een lijst en korte beschrijving van de bestaande eenzijdige voorafgaande beslissingen (rulings) van de multinationale groep en andere regelingen met de fiscus met betrekking tot de allocatie van de inkomsten tussen de landen.

Inwerkingtreding Dit formulier is van toepassing voor rapporteringsperiodes van multinationale groepen of boekjaren die beginnen vanaf 1 januari 2016. 3. Opgave 275 LF - lokaal dossier De opgave 275 LF vindt zijn oorsprong in het artikel 321/5 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992. Voorafgaande opmerkingen Deze opgave is bestemd voor elke Belgische groepsentiteit die ingevolge het overschrijden van één van de criteria vermeld in artikel 321/5 WIB 92 gehouden is tot het indienen van een lokaal dossier bij haar aangifte m.b.t. het boekjaar waarop die aangifte betrekking heeft.

Het lokaal dossier bestaat enerzijds uit een formulier bevattende algemene ondernemingsinformatie in te vullen door elke Belgische groepsentiteit die één van de criteria vermeld in artikel 321/5 WIB 92 overschrijdt en anderzijds een gedetailleerd inlichtingenformulier per bedrijfseenheid die de drempelwaarde aan grensoverschrijdende transacties met groepsentiteiten overschrijdt in het laatst afgesloten boekjaar.

Inzake de verificatie van de drempelwaarde dient rekening gehouden te worden met de volgende elementen : - enkel de grensoverschrijdende transacties met groepsentiteiten komen in aanmerking d.w.z. dat transacties tussen Belgische groepsentiteiten niet opgenomen dienen te worden; - het bedrag dat vergeleken dient te worden met de drempelwaarde is de som van de volgende grensoverschrijdende transacties met groepsentiteiten = goederentransacties (B3) + dienstverleningstransacties (B4) + financiële transacties (B5) + andere transacties (B6).

De term bedrijfseenheid wordt verduidelijkt in artikel 321/1 WIB 92.

Daarbij dient benadrukt te worden dat de concrete invulling van deze terminologie afgestemd dient te worden op de bestaande organisatie- en/of rapporteringsstructuur van de betrokken onderneming. Aldus is het geenszins de bedoeling om opsplitsingen te gaan maken zuiver voor de opmaak van dit inlichtingenformulier. Indien in voorkomend geval er binnen de betrokken onderneming geen bedrijfseenheden bestaan dan volstaat het om in het inlichtingenformulier één lijn per tabel in vullen die dan de volledige cijfers van de betrokken onderneming zal omvatten.

Alle bedragen moeten uitgedrukt worden in EUR (14 posities vóór de komma, 2 decimalen).

Verder mag bij het invullen van de gedetailleerde inlichtingen per bedrijfseenheid in de tabellen B3 t.e.m. B6 rekening worden gehouden met een materialiteitsvereiste van 25.000 € per transactie. Voor alle bedrijfseenheden moet dezelfde werkwijze (met of zonder materialiteitsvereiste) worden toegepast.

Gebruikte afkortingen aj.= aanslagjaar Art. = artikel BNI/ven. = belasting van niet-inwoners vennootschappen Ven.B = vennootschapsbelasting WIB 92 = (van het) Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992 KB/WIB 92 = (van het) Koninklijk besluit tot uitvoering van het WIB 92 FIN = Fiscaal Identificatie Nummer ofwel Tax Identification Number (TIN) http://ec.europa.eu/ taxation_customs/ taxation/tax_cooperation/ mutual_assistance/tin/index_en.htm Landcodes Voor de landcodes wordt de standaard ISO 3166-1 alpha-2 gebruikt. U kan de lijst vinden op de site van de FOD Economie.

De link is : http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/ gegevensinzameling/ nomenclaturen/landen/.

Het bestand `ISO-alpha2' bevat de landcodes.

Algemene ondernemingsinformatie Managementstructuur van de Belgische onderneming (A1) In dit vak geeft u een omschrijving over de departementen/ divisies/afdelingen van de Belgische onderneming en naam van de verantwoordelijke van elk departement/divisie/afdeling. Gelieve zowel de juridische als de operationele structuur te omschrijven. De directie en het leidinggevend personeel van de onderneming moeten minimaal beschreven worden.

Indien de omschrijving te uitgebreid is om op te nemen in het voorziene vak, kan u deze opnemen in een aparte PDF-bijlage. U moet in dat geval hiernaar verwijzen in het voorziene tekstvak.

U kunt in het deel C1 "Andere documenten" desgewenst een schematische voorstelling opnemen in PDF-vorm.

Belgische organisatiestructuur - aandeelhouders of hoofdhuis (A2) In deze tabel vult u de juridische Belgische structuur één niveau naar boven in.

In de kolom "Ondernemingsnummer of identificatienummer" vult u voor Belgische ondernemingen het ondernemingsnummer in, voor buitenlandse ondernemingen vult u het identificatienummer zoals gebruikt in het land waarin de onderneming gevestigd is.

Gelieve de directe aandeelhouders of het hoofdhuis van de onderneming op te nemen.

U kunt in het deel C1 "Andere documenten" desgewenst een schematische voorstelling opnemen in PDF-vorm.

Belgische organisatiestructuur - deelnemingen (A3) Juridische Belgische structuur één niveau naar beneden.

In de kolom "Ondernemingsnummer of identificatienummer" vult u voor Belgische ondernemingen het ondernemingsnummer in, voor buitenlandse ondernemingen vult u het identificatienummer zoals gebruikt in het land waarin de onderneming gevestigd is.

Gelieve de directe deelnemingen waarover de onderneming de controle heeft op te nemen. Het begrip controle dient gelezen te worden zoals omschreven in de consolidatiewetgeving van de groep en zoals dit in de praktijk wordt toegepast door de groep. Dit kan dus Belgische GAAP, IFRS of een andere lokale GAAP zijn.

U kunt in het deel C1 "Andere documenten" desgewenst een schematische voorstelling opnemen in PDF-vorm.

Belgische rapporteringsstructuur (A4) In deze tabel moet u de rapporteringsstructuur binnen de Belgische onderneming en vanuit de Belgische onderneming naar het buitenland worden opgenomen. Het kaderniveau moet beschreven worden (Raad van bestuur, CFO, CEO, hoofd van het fiscale departement en de leiding van de bedrijfseenheden...). Enkel de rapporteringsstructuur voor fiscale doeleinden moet opgenomen worden. Indien geen Belgische rapporteringsstructuur bestaat, bv. omdat deze zich volledig in het buitenland bevindt, moet de rapporteringsstructuur van ten minste de 5 hoogstgeplaatste medewerkers worden vermeld.

Activiteiten (A5) In de kolom "Gedetailleerde omschrijving van de activiteiten" neemt u de belangrijkste activiteiten of functies van de Belgische onderneming op. Bv. de onderneming voert bepaald werk uit volgens een verbintenis ("contract manufacturer"), ...

Belangrijkste concurrenten (A6) In deze tabel neemt u de belangrijkste sectorgenoten of concurrenten van de Belgische onderneming op.

Kerngegevens (A7) Dit vak omvat de kerngegevens van de Belgische onderneming.

Bijkomende uitleg : Uiteindelijke moederentiteit : deze zoals bepaald voor het landenrapport of, indien geen landenrapport moet ingediend worden, zoals bepaald volgens de consolidatiewetgeving : - Naam van de uiteindelijke moederentiteit - Landcode van de uiteindelijke moederentiteit - Fiscaal identificatienummer van de uiteindelijke moederentiteit : het identificatienummer zoals gebruikt in het land waarin de moederentiteit gevestigd is.

Rapporteringsstructuur : - Aantal bedrijfseenheden binnen de onderneming - Aantal van deze bedrijfseenheden waarvoor de drempelwaarde aan verbonden transacties is overschreden Buitenlands hoofdhuis en buitenlandse vaste inrichtingen : - Uw onderneming beschikt over buitenlandse vaste inrichtingen : als vaste inrichting past u de definitie toe zoals voor de inkomstenbelastingen/landenrapport (zelf keuze maken) - Landcodes waar de buitenlandse vaste inrichtingen gevestigd zijn - Uw onderneming is een Belgische vaste inrichting van een buitenlands hoofdhuis - Landcode van het buitenlands hoofdhuis - Fiscaal identificatienummer van het buitenlands hoofdhuis : het identificatienummer zoals gebruikt in het land waarin het buitenlands hoofdhuis gevestigd is.

Herstructureringen : zie voor meer uitleg OESO hoofdstuk 9 : - Uw onderneming heeft het voorwerp uitgemaakt van een overname, fusie of splitsing tijdens het huidige aanslagjaar : enkel wijzigingen die vallen binnen het hierboven beschreven kader van een herstructurering - Uw onderneming heeft een andere onderneming of een bedrijfsactiviteit verworven tijdens het huidige aanslagjaar : enkel wijzigingen die vallen binnen het hierboven beschreven kader van een herstructurering - Uw onderneming heeft wijzigingen in de aandeelhoudersstructuur gekend binnen de groep tijdens het huidige aanslagjaar : enkel wijzigingen die vallen binnen het hierboven beschreven kader van een herstructurering - Uw onderneming is betrokken geweest bij een transactie inzake een immaterieel vast actief tijdens het huidige aanslagjaar : enkel wijzigingen die vallen binnen het hierboven beschreven kader van een herstructurering Overzicht transacties, zowel verbonden als niet-verbonden, enkel in te vullen indien de onderneming niet verplicht is om een jaarrekening volgens het volledige schema voor ondernemingen neer te leggen bij de Balanscentrale van de Nationale Bank van België (A8) Voor zover deze gegevens nog niet gepubliceerd zouden zijn gaat het om de volledige cijfergegevens van de betrokken onderneming weliswaar beperkt tot het operationeel resultaat : aldus omvattende zowel de transacties met groepsentiteiten als transacties met onafhankelijke partijen.

Deze cijfers dienen verstrekt te worden voor het laatste afgesloten boekjaar (BT-0) evenals de twee voorafgaande boekjaren (BT-1 en BT-2).

De definities van de betrokken elementen stemmen overeen met de boekhoudwetgeving : - omzet : rekening 70 + 71 - handelsgoederen, grond- en hulpstoffe : rekening 60 - brutowinst : rekening 70 plus 71 min rekening 60 - andere operationele kosten : rekeningen 61 t.e.m. 64 - bedrijfswinst (-verlies) : code 9901 van de jaarrekening (volledig model) Voor de verzekeringsmaatschappijen, de kredietinstellingen en alle andere ondernemingen die niet een jaarrekening volgens het volledig model voor ondernemingen of verenigingen zijn opgesteld neerleggen moeten de overeenstemmende gegevens worden opgenomen in de tabel of, indien er geen overeenstemming mogelijk is, deze in een aparte PDF-bijlage toegevoegd aan het deel C1 "Andere documenten" bijvoegen.

Gedetailleerde informatie over elke bedrijfseenheid die de drempelwaarde aan grensoverschrijdende transacties met groepsentiteiten overschrijdt in het laatste afgesloten boekjaar Identificatie bedrijfseenheid : dit kan naar keuze van de onderneming een cijfer of een lettercombinatie zijn zolang deze maar consequent worden gebruikt doorheen alle tabellen.

Aard van de activiteiten per bedrijfseenheid (B1) Nacebel code : U kan de lijst met NACEBEL codes vinden op de site van de FOD Economie : FOD Economie > Statistieken & Analyses > Gegevensinzameling > Nomenclaturen > NACE-BEL 2008 De link is : http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/ gegevensinzameling/ nomenclaturen/nacebel/ en selecteer het bestand "NACEBEL 2008". - Profiel - voorbeelden : - Productie - Distributie - O&O - Financieel - Marketing - Management Gelieve in bijlage in het deel C1 "Andere documenten"' meer uitleg op te nemen indien geen van de voorbeelden van toepassing is. - Detailprofiel - voorbeelden - Productie : fully-fledged, contract manufacturer, toll manufacturer - Distributie : fully fledged, limited risk, commissionaire, agent - O&O : fully fledged, contract - Financieel : bank, financing, insurance, leasing - Marketing : - Management Gelieve in bijlage in het deel C1 "Andere documenten" meer uitleg op te nemen indien geen van de voorbeelden van toepassing is.

Gegevenstransacties, zowel verbonden als niet-verbonden per bedrijfseenheid (B2) Het betreft hier dezelfde informatie zoals vermeld onder punt A7 doch met dit onderscheid dat thans de cijfers worden opgesplitst naar de bedrijfseenheden.

De enige afwijking bestaat erin dat tevens de boekhoudstandaard dient te worden vermeld m.b.t. de opbouw van de vermelde cijfers : IFRS, BELGIUM GAAP of andere GAAP. Naargelang de toegepaste methode binnen de onderneming kunnen deze op kasbasis of op transactiebasis zijn.

Voor de verzekeringsmaatschappijen, de kredietinstellingen en alle andere ondernemingen die niet een jaarrekening volgens het volledig model voor ondernemingen of verenigingen zijn opgesteld neerleggen moeten de overeenstemmende gegevens worden opgenomen in de tabel of, indien er geen overeenstemming mogelijk is, deze in een aparte PDF-bijlage toegevoegd aan het deel C1 "Andere documenten" bijvoegen.

Verbonden grensoverschrijdende goederen-transacties per bedrijfseenheid tijdens het huidig belastbaar tijdperk (B3) De verschillende goederentransacties opgenomen in de kolommen stemmen overeen met de definities opgenomen in de Belgische boekhoudwetgeving.

Landcodes niet-inwoner : u vermeldt alle landcodes tezamen.

Toegepaste methode bepaling verrekenprijzen : u kiest tenminste één van de vijf methodes (bv. CUP, Costplus, Resale Minus, Profit Split of TNMM).

Verbonden grensoverschrijdende dienstverleningstransacties per bedrijfseenheid tijdens het huidig belastbaar tijdperk (B4) De verschillende dienstverleningstransacties opgenomen in de kolommen stemmen overeen met de definities opgenomen in de Belgische boekhoud-wetgeving.

Landcodes niet-inwoner : u vermeldt alle landcodes tezamen.

Toegepaste methode bepaling verrekenprijzen : u kiest tenminste één van de vijf methodes (bv. CUP, Costplus, Resale Minus, Profit Split of TNMM).

Verbonden grensoverschrijdende financiële transacties per bedrijfseenheid tijdens het huidig belastbaar tijdperk (B5) De verschillende financiële transacties opgenomen in de kolommen stemmen overeen met de definities opgenomen in de Belgische boekhoudwetgeving.

Landcodes niet-inwoner : u vermeldt alle landcodes tezamen.

Toegepaste methode bepaling verrekenprijzen : u kiest tenminste één van de vijf methodes (bv. CUP, Costplus, Resale Minus, Profit Split of TNMM).

Verbonden grensoverschrijdende andere transacties per bedrijfseenheid tijdens het huidig belastbaar tijdperk (B6) De andere transacties omvatten deze die niet overeenstemmen met één van de bovenstaande transacties of deze die u niet apart kan identificeren.

Landcodes niet-inwoner : u vermeldt alle landcodes tezamen.

Toegepaste methode bepaling verrekenprijzen : u kiest tenminste één van de vijf methodes (bv. CUP, Costplus, Resale Minus, Profit Split of TNMM).

Verrekenprijsmethodologie en -studies per bedrijfseenheid en per aard transactie (B10) Voor een nadere omschrijving van de verrekenprijsmethodologie en -studies kan nuttig verwezen worden naar de vereisten opgenomen onder de local file zoals opgesteld door de OESO in het BEPS actieplan 13 (zie Bijlage II - Hoofdstuk V).

Met raamovereenkomst of modelcontract worden bedoeld de specifieke intercompany contracten afgesloten in het kader van de bepaling van de verrekenprijzen. Dit kan bij wijze van voorbeeld een distributieovereenkomst zijn of een maaklooncontract. Het gaat dus niet om de contracten afgesloten op individuele transacties en betreft dus de overkoepelende overeenkomsten.

Andere documenten (C1) Het derde luik van het formulier laat ondernemingen toe om bepaalde details te verstrekken onder de vorm van een pdf document. Het gaat hier in het bijzonder om documenten waarvan de betrokken onderneming meent dat deze nuttig kunnen zijn voor een beter lezing van hun lokaal dossier. Opgelet : het betreft hier dan ook een louter optioneel vak ter beschikking gesteld aan de ondernemingen teneinde hun toe te laten om zelf bepaalde documenten toe te voegen die hun nuttig lijken voor een betere lezing van de reeds door hun verstrekte informatie in de twee vorige luiken van het lokaal dossier verrekenprijzen.

Bij wijze van voorbeeld van nuttige documenten kan gedacht worden aan : verrekenprijs-methodologie, raamovereenkomsten, verrekenprijsstudies, management- of organisatiestructuren,...

De onderstaande criteria voor de PDF-bestanden zijn bedoeld om discussie te vermijden over de inhoud van de bestanden.

Toegestaan : - Kleuren - Klassieke handtekening - "electronic threads" - Hyperlinks - Bookmarks Geweigerd : - elektronische handtekening - Optional Content Groups (OCG's) of Layers (meerdere "lagen" die enkel zichtbaar zijn op aanvraag) - Opmerkingen of tags - Audio-/videomateriaal - Aangehechte bestanden - Beveiliging/paswoord (openen, drukken of wijzigen van inhoud) - Gecomprimeerde bestanden (de compressie van een PDF-bestand als gevolg van een scanning levert weinig winst op in termen van volume) - Bestanden gecreëerd met een andere software en waarvan de extensie gewijzigd werd in .pdf - PDF-bestanden in een ander formaat dan DINA4 of US Letter - Javascripts Te vervullen formaliteiten Dit formulier moet de vennootschap bij haar aangifte voegen in de Ven.B of in de BNI/ven., naargelang het geval, (tabblad 275 LF in de elektronische aangifte BIZTAX).

Inwerkingtreding Het eerste (algemene ondernemingsinformatie - A1 t.e.m. A8) en het derde deel (andere documenten - C1) van dit formulier zijn van toepassing voor rapporteringsperiodes van multinationale groepen of boekjaren die beginnen vanaf 1 januari 2016 terwijl het tweede deel (gedetailleerd inlichtingenformulier per bedrijfseenheid - B1 t.e.m.

B12) pas van toepassing is voor rapporteringsperiodes van multinationale groepen of boekjaren die beginnen vanaf 1 januari 2017.

Opmerking : als het boekjaar niet op 31.12.2016 afsluit moet het tweede deel van het formulier pas voor het eerst ingediend worden voor het boekjaar dat aanvangt na 01.01.2017.

Voorbeeld : Stel dat een onderneming een boekjaar heeft lopende van 1 juli 2016 tot 30 juni 2017 en dat de drempelwaarden over de verschillende boekjaren worden overschreden. In dit geval dient het tweede deel (B1 t.e.m. B12) van het lokaal dossier voor het eerst te worden ingediend voor het boekjaar beginnend op 1 juli 2017 en eindigend op 30 juni 2018, zijnde het eerste boekjaar beginnend na 01.01.2017. Het eerste deel van het lokaal dossier dient wel reeds ingediend te worden voor het boekjaar beginnend op 1 juli 2016 en eindigend op 30 juni 2017, zijnde het eerste boekjaar beginnend na 01.01.2016. 4. Opgave 275 CBC NOT - Notificatieplicht De opgave 275 CBC NOT vindt zijn oorsprong in het artikel 321/2 en 321/3 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992. Voorafgaande opmerkingen Artikel 321/3 WIB 92 voert een notificatieplicht in voor de Belgische groepsentiteiten van een multinationale groep die ingevolge artikel 321/2, § 4 WIB 92 een landenrapport moet indienen. Deze Belgische groepsentiteiten moeten de Belgische belastingadministratie uiterlijk op de laatste dag van de rapporteringsperiode van de multinationale groep laten weten of ze de uiteindelijke moederentiteit is, of ze de surrogaatmoederentiteit is, of ze de Belgische groepsentiteit overeenkomstig artikel 321/2, § 2 WIB 92 is, of indien ze geen van deze zijn, moeten ze de identiteit van de rapporterende entiteit aangeven.

Wanneer een Belgische groepsentiteit met de rapporteringsverplichting ingevolge artikel 321/2, § 4 WIB 92 wordt geconfronteerd, zal zij alles in het werk dienen te stellen om een zo volledig mogelijk landenrapport met betrekking tot de multinationale groep aan te leveren. Een minimum dat kan verwacht worden van de Belgische groepsentiteit is dat zij contact opneemt met haar ultieme moederentiteit teneinde die informatie te bekomen. Wanneer, desondanks, de ultieme moederentiteit blijft weigeren om de informatie te delen met de Belgische groepsentiteit, zal de Belgische groepsentiteit alsnog een landenrapport moeten indienen met alle informatie die zij tot haar beschikking heeft en bovendien zal zij overeenkomstig artikel 321/2, § 2 WIB 92 de Belgische administratie op de hoogte moeten brengen van deze weigering. Er werd overeengekomen binnen de EU dat in dergelijk geval elke lidstaat op de hoogte wordt gebracht van deze weigering.

In afwachting van een elektronisch indieningskanaal, kan voor de rapporteringsperiodes die beginnen vanaf 01.01.2016 deze notificatie gebeuren via het formulier 275 CBC NOT. Deze notificatie dient te worden verzonden naar de FOD Financiën, Centrum GO Beheer en Gespecialiseerde Controles, afdeling sectorcoördinatie op één van volgende wijzen : - Via e-mail naar BEPS13@minfin.fed.be - Via de post naar : FOD Financiën v Fiscaliteit v Grote Ondernemingen Centrum GO Beheer en Gespecialiseerde Controles v Afdeling Sectorcoördinatie Finto, Kruidtuinlaan 50, bus 3354 1000 Brussel Het telefoonnummer van de dienst is : 02-579 19 50 Definities Voor een nadere bepaling inzake de begrippen van uiteindelijke moederentiteit, surrogaat-moederentiteit, (Belgische) groepsentiteit en rapporterende entiteit kan verwezen worden naar artikel 321/1 WIB 92.

Gebruikte afkortingen WIB 92 = (van het) Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992 FIN = Fiscaal Identificatie Nummer ofwel Tax Identification Number (TIN) http://ec.europa.eu/ taxation_customs/taxation/tax_cooperation/ mutual_assistance/tin/index_en.htm Landcodes Voor de landcodes wordt de standaard ISO 3166-1 alpha-2 gebruikt. U kan de lijst vinden op de site van de FOD Economie.

De link is : http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/ gegevensinzameling/ nomenclaturen/landen/.

Het bestand "SO-alpha2" bevat de landcodes.

Inwerkingtreding Dit formulier is van toepassing voor rapporteringsperiodes van multinationale groepen of boekjaren die beginnen vanaf 1 januari 2016 en voor de eerste maal uiterlijk op 30 september 2017.

Het formulier 275 CBC NOT vindt u hieronder.

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^