Etaamb.openjustice.be
Mededeling
gepubliceerd op 11 oktober 2002

Regeringscommissaris voor Sociale Zekerheid Mededeling De Hoge Raad voor Vrijwilligers Inleiding In de loop van het Internationaal Jaar voor de Vrijwilliger in 2001 is duidelijk geworden dat er een grote behoefte is aan een permanent ve Daarom werd beslist een Hoge Raad voor Vrijwilligers op te richten die blijvend de aandacht moet ve(...)

bron
ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu
numac
2002022832
pub.
11/10/2002
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

MINISTERIE VAN SOCIALE ZAKEN, VOLKSGEZONDHEID EN LEEFMILIEU


Regeringscommissaris voor Sociale Zekerheid Mededeling De Hoge Raad voor Vrijwilligers Inleiding In de loop van het Internationaal Jaar voor de Vrijwilliger in 2001 is duidelijk geworden dat er een grote behoefte is aan een permanent vertegenwoordigend orgaan voor vrijwilligers. Zo een orgaan moet het voor de vrijwilligersorganisaties en de beleidsvoerders mogelijk maken om op gestructureerde wijze met elkaar in contact te komen.

Daarom werd beslist een Hoge Raad voor Vrijwilligers op te richten die blijvend de aandacht moet vestigen op de noden en belangen van vrijwilligers. Het besluit dat de oprichting van deze Raad mogelijk maakt, is op 4 oktober 2002 is in het Belgisch Staatsblad verschenen (koninklijk besluit van 2 oktober 2002).

De Hoge Raad heeft vier kerntaken : - verzamelen, systematiseren en analyseren van informatie over vrijwilligers en vrijwilligerswerk; - onderzoeken van specifieke problemen waarmee vrijwilligers en vrijwilligerswerk geconfronteerd worden; - adviezen geven en voorstellen doen met betrekking tot vrijwilligers en vrijwilligerswerk; - contacten onderhouden met organisaties, instellingen en overheden die te maken hebben met vrijwilligers en vrijwilligerswerk.

Samenstelling van de Hoge Raad Er moet nu worden overgegaan tot de selectie van de mensen die in de Hoge Raad zullen zetelen. Het is belangrijk dat deze selectie ernstig verloopt en dat een grote representativiteit kan worden bereikt. Het koninklijk besluit zelf legt hiertoe een aantal voorwaarden op. 1. Overkoepelende verenigingen De kandidaten moeten voorgedragen worden door organisaties die overkoepelend zijn en die dus andere organisaties vertegenwoordigen die hoofdzakelijk met vrijwilligers werken.Op die manier wordt vermeden dat organisaties in de Hoge Raad terechtkomen die enkel zichzelf vertegenwoordigen : deze organisaties zijn immers niet representatief voor een sector van vrijwilligerswerk. Het is wél toegelaten dat organisaties binnen een sector waarin nog geen overkoepelende structuren bestaan, afspreken dat ze gezamenlijk een kandidaat voordragen.

De voordragende organisaties mogen geen commerciële organisaties zijn.

Het is daarentegen niet verplicht dat ze rechtspersoonlijkheid hebben. 2. Diversiteit De diversiteit van het vrijwilligerswerk moet weerspiegeld worden in de Hoge Raad.Om die reden is het maatschappelijk veld ruwweg ingedeeld in 10 grote sectoren waarbinnen organisaties actief kunnen zijn.

Elk van deze sectoren moet vertegenwoordigd zijn in de Raad : 1. Vorming en onderwijs.2. Jeugd.3. Gezondheidszorg.4. Maatschappelijk en justitieel welzijnswerk.5. Sport.6. Cultuur (kunsten, kunstpatrimonium, wetenschappen).7. Humanitaire actie en internationale solidariteit.8. Religie, levensbeschouwelijke strekkingen, politiek. 9. Leefmilieu, natuur, dierenwelzijn, ecologie,... 10. Toerisme, recreatie en andere. De indeling in sectoren is enkel een hulpmiddel om een grote diversiteit te garanderen. Voor de werking van de Raad zelf zal dit geen consequenties hebben, daar de Raad in zijn geheel de vrijwilliger en het vrijwilligerswerk vertegenwoordigt. De kandiderende organisaties bepalen zelf in welke sector ze zich situeren. 3. Procedure Een goede, duidelijke procedure is noodzakelijk om tot een correct resultaat te komen.Daarom werden volgende regels bepaald voor het indienen van een kandidatuur. 1. Enkel organisaties kunnen een lid voor de Hoge Raad voordragen. Personen die niet voorgedragen worden door een organisatie komen niet in aanmerking. 2. Kandidaturen moeten ingediend worden voor 29 november 2002.De postdatum geldt als bewijs. Ze moeten via aangetekende brief worden gericht aan : Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid Hoge Raad voor Vrijwilligers Zwarte Lievevrouwenstraat 3C 1000 Brussel 3. De kandidaturen zijn enkel geldig indien ze volgende elementen bevatten : - naam en adres van de voordragende organisatie; - naam en adres van minstens één persoon die gemachtigd is om namens deze organisatie op te treden; - naam en adres van al de organisaties die door de voordragende organisatie overkoepeld en vertegenwoordigd worden en hun totaal geschat aantal leden; - naam en adres van de koepelorganisatie waarvan de voordragende organisatie eventueel lid is. Kandidaturen van koepelorganisaties die vertegenwoordigd zijn in koepels van een hoger niveau die zelf ook een kandidaat voordragen, zullen geweerd worden; - de sector of sectoren waarvoor de organisatie een kandidaat-lid voordraagt; - naam en adres van de persoon die als kandidaat-lid voorgedragen wordt; - de vermelding of het een voordracht betreft voor een effectief dan wel voor een plaatsvervangend lid; - de taalgroep waartoe het voorgedragen lid meent te behoren.

Nationale organisaties kunnen kiezen of zij een lid voor de Nederlandstalige dan wel de Franstalige zetels voordragen.

Het is van groot belang dat de Hoge Raad voldoende representatief is.

Enkel op die manier kan hij uitgroeien tot een volwaardige gesprekspartner voor de overheid. Alle vrijwilligersorganisaties hebben er dus belang bij zelf of via hun koepelstructuren, in te gaan op deze oproep.

^