Etaamb.openjustice.be
Mededeling
gepubliceerd op 05 december 2007

Mededeling betreffende de interpretatie van het begrip « specifiek met het oog op nomadisch gebruik bij het Instituut gereserveerde geografische nationale E.164 nummers » bedoeld in artikel 43, vierde lid, van het koninklijk besluit van 27 april 20 1. Inleiding Artikel 43 van het koninklijk besluit van 27 april 2007 betreffende het beheer van(...)

bron
federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie
numac
2007011553
pub.
05/12/2007
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE


Mededeling betreffende de interpretatie van het begrip « specifiek met het oog op nomadisch gebruik bij het Instituut gereserveerde geografische nationale E.164 nummers » bedoeld in artikel 43, vierde lid, van het koninklijk besluit van 27 april 2007 betreffende het beheer van de nationale nummeringsruimte en de toekenning en intrekking van gebruiksrechten voor nummers 1. Inleiding Artikel 43 van het koninklijk besluit van 27 april 2007 betreffende het beheer van de nationale nummeringsruimte en de toekenning en intrekking van gebruiksrechten voor nummers (B.S. 28 juni 2007) stelt in zijn vierde lid: « Specifieke met het oog op nomadisch gebruik bij het Instituut gereserveerde geografische nationale E.164-nummers mogen gebruikt worden voor nomadische diensten op voorwaarde dat : 1° de houder van het nummer, zowel op het ogenblik van de verdere toewijzing aan de abonnee als gedurende de periode dat de abonnee het nummer gebruikt, waarborgt dat de geografische dienstidentiteit van het aan de abonnee toegewezen nationale E.164-nummer correspondeert met het door de abonnee opgegeven adres, waarbij dit adres duidelijk en aan de hand van objectieve gegevens gerelateerd is aan de abonnee; 2° de operator de abonnee uitdrukkelijk en uiterlijk bij het onderschrijven van het contract en daarna minstens twee maal per jaar op individuele wijze wijst op de beperkingen inzake, naargelang het geval, de bereikbaarheid van de nooddiensten die gebruik maken van de nationale korte nummers 100, 101 en 112 of de fysieke lokalisatie van de oproeper indien er met het betrokken geografisch nummer oproepen worden gemaakt naar de nationale korte nummers 100, 101 en 112 van bepaalde nooddiensten in België; 3° de operator de door de abonnee gevraagde overdracht van het nummer naar een andere operator van een openbare telefoondienst aangeboden op een vaste locatie of naar een andere operator die het gebruik van geografische nationale E.164-nummers voor nomadische diensten toestaat mogelijk maakt. » Artikel 43, lid 4, voert het nieuwe begrip « specifiek met het oog op nomadisch gebruik (1) bij het Instituut gereserveerde geografische E.164- nummers » in. Dit nieuwe begrip en zijn verhouding tot de reservatieprocedure voorzien in artikel 10 van het koninklijk besluit van 27 april 2007 is niet verduidelijkt in het verslag aan de Koning.

Deze mededeling heeft tot doel de nodige verduidelijkingen aan te brengen vertrekkende van de achtergrond en de onderliggende redenen die weerhouden werden bij het schrijven van de betrokken passage. 2. Achtergrond Zoals bekend werd vóór de inwerkingtreding van het koninklijk besluit van 27 april 2007 een tijdelijke regeling uitgewerkt waarbij in overeenstemming met artikel 19, § 2, van het koninklijk besluit van 10 december 1997 betreffende het beheer van het nummeringsplan om technische redenen en in het belang van de eindgebruiker voor een overgangsperiode een voorwaardelijke uitzondering werd toegestaan inzake de strikte interpretatie van § 2 van artikel 10 van het koninklijk besluit van 10 december 1997, dat stelde: « een geografisch nationaal E.164-nummer bevat informatie over de plaats van de gebruiker » en « geografische nummers worden toegewezen voor diensten met geografische betekenis ». (voor meer details zie de Mededeling van het BIPT van 8 september 2005 over het nummeringsbeleid voor publieke VoIP-diensten met nomadisch karakter) Onder deze regeling gaf de Minister van Telecommunicatie echter geen uitzondering om andere geografische nummers dan de nummers uit de nummerblokken waarvoor bovenvermelde uitzondering gold te gebruiken voor nomadische VoIP-diensten zoals de (ingeporteerde) geografische nummers van operatoren van openbare telefoondiensten.

De nummers uit de nummerblokken bestemd voor nomadische VoIP-diensten correspondeerden dus met een welbepaald dienstendomein van nummers dat gericht was op het leveren van nomadiciteit, dat zich onderscheidt van het dienstendomein van de « klassieke » geografische nummers die geen nomadiciteit leveren.

Aangezien overeenkomstig artikel 4 van het koninklijk besluit van 16 maart 2000 betreffende de vaste nummeroverdraagbaarheid « overgedragen nummers [enkel gebruikt kunnen worden] overeenkomstig de doelstellingen die door het Instituut zijn vastgelegd voor de betreffende dienstendomeinen » was het niet mogelijk om een geografisch nummer dat gebruikt werd voor een klassieke openbare telefoondienst te porteren om het nadien uit te baten als een nummer dat op nomadische wijze kan gebruikt worden.

Op basis van het voorgaande kwam men tot de slotsom dat klanten van openbare telefoondiensten het recht hebben om hun geografische nummers over te dragen naar de categorie van de publieke elektronische communicatiediensten (spraakdiensten) maar deze niet mochten gebruiken voor nomadische VoIP-toepassingen zolang de Minister van Telecommunicatie hiervoor geen toestemming heeft gegeven.

Bij de redactie van het koninklijk besluit van 27 april 2007 heeft de Minister van Telecommunicatie, in nauw overleg met de Minister van Binnenlandse Zaken, bevoegd voor de nooddiensten 101, 100/112, geoordeeld dat het hierboven beschreven regime in de gegeven omstandigheden - m.a.w zolang dat er geen afdoende oplossing bestaat voor de lokalisatie van noodoproepen die uitgaan van een VOIP-aansluiting die gebruikmaakt van geografische nummers die nomadisch gebruikt worden - voldoening geeft, in die zin dat: 1) het vermijdt dat een operator die een openbare telefoondienst aanbiedt zijn volledige klantenbestand zou plaatsen op geografische nummers die op nomadische wijze kunnen gebruikt worden.Een dergelijke overschakelingsoperatie zou immers inhouden dat de klanten van deze operator in de huidige omstandigheden (2) geen beroep meer zouden kunnen doen op de nooddiensten (zie artikel 43, vijfde lid). 2) het vermijdt dat een eindgebruiker een vals veiligheidgevoel gegeven wordt.Zonder een wijziging van zijn telefoonnummer zou een eindgebruiker die beslist gebruik te maken van een VoIP-dienst met een nomadisch karakter er immers gemakkelijk(er) van kunnen uitgaan dat hem een identieke dienstverlening, met inbegrip van toegang tot de nooddiensten wordt gegeven, hetgeen dus momenteel niet het geval is. 3. Interpretatie De woorden « specifiek met het oog op nomadisch gebruik bij het Instituut gereserveerde geografische nationale E.164-nummers » in artikel 43, vierde lid, van het koninklijk besluit van 27 april 2007 betreffende het beheer van de nationale nummeringsruimte en de toekenning en intrekking van gebruiksrechten voor nummers hebben de bedoeling aan te geven dat : (a) het Instituut nummerreeksen van 10.000 (of indien noodzakelijk 1.000) nummers dient te reserveren voor aanvragers die in hun reservatie-aanvraag bedoeld in artikel 10 van het koninklijk besluit, vermelden dat zij de aangevraagde geografische nationale E.164 nummers willen bestemmen voor nomadisch gebruik; (b) het Instituut deze nummerreeksen onderscheidt van nummerreeksen van geografische nationale E.164 nummers waarmee geen nomadische diensten worden verstrekt door in zijn nummerdatabank een specifieke indicatie te plaatsen naast eerstgenoemde nummerreeksen; (c) de operator die nomadische diensten wil aanbieden aan de hand van geografische nationale E.164 nummers dit enkel kan doen met geografische nationale E.164 nummers die afkomstig zijn uit de in (a) en (b) bedoelde nummerreeksen. 4. Toekomstige ontwikkelingen Het streefdoel is om te komen tot een snelle en afdoende oplossing voor het lokaliseren van noodoproepen die uitgaan van een VoIP-aansluiting die gebruikmaakt van geografische nummers die nomadisch gebruikt worden.Eens deze gerealiseerd, wordt het regelgevende kader idealiter herzien. 5. Publicatie Het Instituut wordt gevraagd deze mededeling te publiceren op zijn website. Brussel, 20 november 2007.

De Minister van Economie, Energie, Buitenlandse Handel en Wetenschapsbeleid, M. VERWILGHEN Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken, P. DEWAEL Vice-Eerste Minister en Minister van Begroting en Consumentenzaken, Mevr. F. VAN DEN BOSSCHE _______ Nota's (1) Met nomadiciteit wordt bedoeld: « eigenschap van een elektronische communicatiedienst waardoor deze dienst gebruikt kan worden vanuit potentieel om het even welke aansluiting op een elektronische-communicatienetwerk » (artikel 1, 14° koninklijk besluit van 27 april 2007). (2) te weten: geen technische oplossing door de operatoren geïmplementeerd voor de afhandeling van noodoproepen die voldoet aan de vereisten van de nooddiensten en die voorzien moet worden in een koninklijk besluit gebaseerd op artikel 107, § 3, van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie.

^