Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 03 maart 1998
gepubliceerd op 03 juni 1998

Ministerieel besluit tot uitvoering van artikel 14, 1e lid van het decreet van 19 april 1995 tot regeling van de bemiddeling tegen betaling

bron
ministerie van de vlaamse gemeenschap
numac
1998035481
pub.
03/06/1998
prom.
03/03/1998
ELI
eli/besluit/1998/03/03/1998035481/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

3 MAART 1998. - Ministerieel besluit tot uitvoering van artikel 14, 1e lid van het decreet van 19 april 1995 tot regeling van de bemiddeling tegen betaling


De Vlaamse minister van Leefmilieu en Tewerkstelling, Gelet op het decreet van 19 april 1995 tot regeling van de arbeidsbemiddeling tegen betaling in het Vlaamse Gewest, inzonderheid op artikel 14;

Gelet op het advies van de erkenningscommissie voor bureaus voor arbeidsbemiddeling tegen betaling in het Vlaamse Gewest gegeven op 28 januari 1998, Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, inzonderheid op artikel 3, § 1, gewijzigd bij de wet van 4 augustus 1996;

Gelet op de dringende noodzakelijkheid;

Overwegende dat de bureaus voor arbeidsbemiddeling tegen betaling zonder verwijl in kennis moeten worden gesteld van de teksten waarin de rechten van de werknemer en de opdrachtgevende werkgever worden uiteengezet, gezien de bureaus overeenkomstig voormeld decreet ertoe gehouden zijn deze tekst te overhandigen of in extenso aan te plakken en gezien voormeld decreet op 1 december ll. in werking is getreden, Besluit :

Artikel 1.De tekst bedoeld in artikel 14 van het decreet van 19 april 1995 tot regeling van de arbeidsbemiddeling tegen betaling in het Vlaamse Gewest, gevoegd bij dit ministerieel besluit, wordt vastgesteld.

Art. 2.Dit besluit treedt in werking op 1 maart 1998.

Brussel, 3 maart 1998.

De Vlaamse minister van Leefmilieu en Tewerkstelling Th. KELCHTERMANS

Bijlage bij het ministerieel besluit tot uitvoering van artikel 14, 1e lid van het het decreet van 19 april 1995 tot regeling van de arbeidsbemiddeling tegen betaling in het Vlaamse Gewest A. Bureaus voor arbeidsbemiddeling tegen betaling van personen met een hogere functie 1° Het bureau dient deze tekst te overhandigen aan de gegadigden of in extenso aan te plakken in de voor het publiek toegankelijke lokalen van het bureau op de plaats waar hij het best kan worden gelezen.2° Het bureau weigert elke opdracht die in strijd is met de gedragscode. 3° Alle klachten m.b.t. de overtreding van deze bepalingen kunnen medegedeeld worden aan de afdeling Inspectie van de administratie Werkgelegenheid, Markiesstraat 1, 1000 Brussel.

Gemeenschappelijke rechten van de opdrachtgever en de kandidaten 4° Het bureau is ertoe gehouden in zijn briefwisseling melding te maken van het erkenningsnummer en de erkende activiteit.5° Het bureau mag in zijn werking geen banden van exclusieve of overwegende aard onderhouden met een uitzendbureau, een outplacementbureau of een sociaal secretariaat.6° Het bureau waarborgt alle verstrekte inlichtingen op vertrouwelijke wijze te behandelen.7° Het bureau dient inzage te verlenen aan de werkzoekende en aan de opdrachtgever betreffende de over hen opgeslagen gegevens, en zal op hun verzoek, na beëindiging van de opdracht hun dossier teruggeven.8° Het bureau dient de betrokken partijen op een objectieve, respectvolle en niet-discriminerende wijze te behandelen.9° Het bureau mag niet in de plaats treden van de opdrachtgevende werkgever bij de aanwervingsbeslissing, de onderhandelingen daaromtrent of diens personeelsbeleid.10° Het commissieloon van het bureau dient te schommelen tussen op zijn minst 18% van het totale bruto jaarinkomen van de kandidaat bij indiensttreding tot maximaal 55% van het totale bruto jaarinkomen. De vergoedingen voor onkosten worden ofwel forfaitair ofwel met gedetailleerde opgave aangerekend zoals vastgelegd in de overeenkomst tussen het bureau en de opdrachtgever. 11° Het bureau mag geen bemiddelingsactiviteiten uitoefenen voor zover deze activiteiten verband houden met een staking, uitsluiting of een schorsing van de arbeidsovereenkomst of wanneer deze activiteiten leiden tot een tewerkstelling die strijdig is met de openbare orde of waarvan het bureau duidelijk kan vaststellen dat zij een inbreuk inhouden op de sociale of fiscale wetgeving. Het bureau weigert elke opdracht die in strijd is met de openbare orde of de goede zeden. 12° Het bureau mag in geen geval in een drankgelegenheid of in een aanhorigheid van een dergelijke gelegenheid worden gevestigd. Zo het bureau gevestigd is in een handelshuis moeten het zonder toedoen van de handelaar of diens aangestelde toegankelijk zijn langs een afzonderlijke ingang. 13° De persoon die de professionele verantwoordelijkheid draagt, alsook zijn aangestelden en lasthebbers, dienen aan ten minste één van de volgende voorwaarden te voldoen : a) als persoon met een hogere functie in de sector van het personeels- of bedrijfsbeleid een beroepservaring hebben van ten minste 10 jaar;b) houder zijn van een diploma van ten minste het hoger onderwijs van het lange type en als persoon met een hogere functie in de sector van het personeels- of bedrijfsbeleid een beroepservaring hebben van ten minste 5 jaar.14° Persoonlijkheidsonderzoeken en psychologische tests kunnen enkel plaatsvinden door of onder verantwoordelijkheid van een psycholoog.15° Iedere bemiddelingsopdracht dient door een schriftelijke overeenkomst te worden bekrachtigd.16° Het bureau geeft aan de opdrachtgever en aan de kandidaat een duidelijk beeld van zijn diensten en werkingsmodaliteiten en stelt hem in kennis van de gedragscode. Het verduidelijkt zijn doelstellingen, methoden en de context van zijn tussenkomst.

De opdracht wordt in een schriftelijke overeenkomst vastgelegd met duidelijke afspraken over de verplichtingen van de partijen.

De overeenkomst dient te bevatten : - een beschrijving van de te volgen werkwijze; - de honoraria, onkosten en betalingswijze; - een indicatie van de tijdsduur, met concrete afspraken voor iedere fase van het bemiddelingsproces. - een functiebeschrijving van de gezochte kandidaat, waarbij uitdrukkelijk het minimumloon of de minimumvergoeding wordt opgenomen. 17° Het bureau verbindt zich ertoe de grootst mogelijke beroepsbekwaamheid, integriteit en vakkennis aan te bieden.Het bureau zal ten allen tijde de hoogst mogelijke ethische normen in acht nemen bij de uitvoering van zijn opdrachten Het biedt slechts diensten aan uitgevoerd door deskundig personeel.

Indien psychodiagnostische instrumenten worden toegepast, dan moeten deze voldoende wetenschappelijk onderbouwd zijn, onder meer inzake validiteit, betrouwbaarheid en normering. 18° Het bureau aanvaardt slechts opdrachten voor vacatures die bestaan of binnen voorzienbare termijn zullen ontstaan.19° Het bureau waarborgt de onafhankelijke, objectieve en onpartijdige advisering aan de opdrachtgever.Daarbij zal het bureau elke regeling die de objectiviteit of de onpartijdigheid van het gegeven advies in het gedrang zou kunnen brengen, afwijzen. 20° Het bureau verbindt er zich toe de bemiddeling binnen een redelijke termijn te laten verlopen.Het bureau dient zich hier in het bijzonder te houden aan de concrete afspraken gemaakt bij het opstellen van de opdracht. 21° Het bureau verbindt zich ertoe geplaatste kandidaten nooit te benaderen voor andere opdrachtgevers, tenzij de wens voor functieverandering van de kandidaten zelf uitgaat. Rechten van de opdrachtgever 22° Het bureau mag de informatie over de opdrachtgevende werkgever enkel gebruiken binnen het kader van de bemiddelingsactviteiten.23° Het bureau handelt uitsluitend in functie van een precieze opdracht van de opdrachtgever.24° Het weigert elke opdracht die niet binnen zijn bevoegdheidsdomein valt of zijn materiële middelen overschrijdt.25° Personeelsleden die werken bij de opdrachtgever zullen gedurende een periode van 2 jaar door het bureau niet benaderd worden voor functies in het eigen adviesbureau of bij derden, tenzij contractueel anders wordt overeengekomen. Rechten van de kandidaat 26° Het bureau dient de persoonlijke levenssfeer van de werkzoekende te eerbiedigen en mag de gegevens die tot de persoonlijke levenssfeer behoren, enkel gebruiken met toestemming en in het belang van de werkzoekende in het kader van zijn professionele inschakeling.27° Informatie omtrent een werkzoekende kan slechts aan derden worden doorgegeven na uitdrukkelijke toestemming van de kandidaat.28° Het bureau dat een geautomatiseerd bestand van de kandidaten bijhoudt, dient hiervan aangifte te doen bij de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer.29° Het bureau mag onder geen beding enige vergoeding van de werkzoekende vragen of aanvaarden.Alle kosten verbonden aan de bemiddelingsopdracht vallen ten laste van de opdrachtgever en het bureau. 30° Het bureau wijst de opdrachtgever erop zijn sociale en fiscale verplichtingen na te leven en weigert de opdracht indien blijkt dat de opdrachtgever deze verplichtingen niet nakomt.31° De medewerking van de kandidaten moet berusten op overleg en vrijwilligheid.32° Het bureau zal een bijzondere discretie en omzichtigheid hanteren wanneer het kandidaten benadert bij de uitoefening van hun professionele activiteiten.33° Het bureau verstrekt aan de kandidaten voldoende informatie over de openstaande arbeidsplaats;aldus worden zo snel als mogelijk volgende gegevens uitdrukkelijk vermeld : - de naam en aard van de functie en de functievereisten; - de naam, het adres en het werkdomein van de opdrachtgever; - de naam en het telefoonnummer van een contactpersoon; - de bijzondere arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden; - de aard, een indicatie van de tijdsduur en het verloop van de bemiddelingsprocedure; - desgevallend, de afname van psychologische en/of medische onderzoeken; - desgevallend, de opname in een geautomatiseerd bestand. 34° Er worden geen referenties en gegevens gevraagd bij de huidige of vroegere werkgever zonder voorafgaande en uitdrukkelijke toestemming van de kandidaat.35° Het bureau verbindt zich ertoe om alle kandidaten binnen een redelijke termijn schriftelijk op de hoogte te brengen van de beslissing die over hen genomen is. In geval van afwijzing van de kandidaat vermeldt het bureau uitdrukkelijk de redenen hiervan.

De kandidaat heeft, op aanvraag, recht op alle informatie over de resultaten van interviews, tests en praktische proeven. 36° De overlegging van gezegelde en eensluidend verklaarde afschriften van diploma's, getuigschriften, attesten en andere stukken mogen door het bureau pas gevraagd worden na afloop van de bemiddelingsprocedure.37° Indien de bemiddelingsprocedure een productieve praktische proef omvat, mag deze proef niet langer duren dan nodig om de bekwaamheid van de kandidaat te onderzoeken. B. Bureaus voor arbeidsbemiddeling tegen betaling van schouwspelartiesten 1° Het bureau dient deze tekst te overhandigen aan de gegadigden of in extenso aan te plakken in de voor het publiek toegankelijke lokalen van het bureau op de plaats waar hij het best kan worden gelezen.2° Het bureau weigert elke opdracht die in strijd is met de gedragscode. 3° Alle klachten m.b.t. de overtreding van deze bepalingen kunnen medegedeeld worden aan de afdeling Inspectie van de administratie Werkgelegenheid, Markiesstraat 1, 1000 Brussel.

Gemeenschappelijke rechten van de opdrachtgever en de kandidaten 4° Het bureau is ertoe gehouden in zijn briefwisseling melding te maken van het erkenningsnummer en de erkende activiteit.5° Het bureau mag in zijn werking geen banden van exclusieve of overwegende aard onderhouden met een uitzendbureau, een outplacementbureau of een sociaal secretariaat.6° Het bureau waarborgt alle verstrekte inlichtingen op vertrouwelijke wijze te behandelen.7° Het bureau dient inzage te verlenen aan de werkzoekende en aan de opdrachtgever betreffende de over hen opgeslagen gegevens, en zal op hun verzoek, na beëindiging van de opdracht hun dossier teruggeven.8° Het bureau dient de betrokken partijen op een objectieve, respectvolle en niet-discriminerende wijze te behandelen.9° Het bureau mag niet in de plaats treden van de opdrachtgevende werkgever bij de aanwervingsbeslissing, de onderhandelingen daaromtrent of diens personeelsbeleid.10° Het commissieloon van het bureau dient te schommelen tussen op zijn minst 18% van het totale bruto inkomen bij indiensttreding tot maximaal 55% van het totale bruto inkomen. De vergoedingen voor onkosten worden ofwel forfaitair ofwel met gedetailleerde opgave aangerekend zoals vastgelegd in de overeenkomst tussen het bureau en de opdrachtgever. 11° Het bureau mag geen bemiddelingsactiviteiten uitoefenen voor zover deze activiteiten verband houden met een staking, uitsluiting of een schorsing van de arbeidsovereenkomst of wanneer deze activiteiten leiden tot een tewerkstelling die strijdig is met de openbare orde of waarvan het bureau duidelijk kan vaststellen dat zij een inbreuk inhouden op de sociale of fiscale wetgeving.Het bureau weigert elke opdracht die in strijd is met de openbare orde of de goede zeden. 12° Het bureau mag in geen geval in een drankgelegenheid of in een aanhorigheid van een dergelijke gelegenheid worden gevestigd. Zo het bureau gevestigd is in een handelshuis moet het zonder toedoen van de handelaar of diens aangestelde toegankelijk zijn langs een afzonderlijke ingang. 13° De persoon die de professionele verantwoordelijkheid draagt, alsook zijn aangestelden en lasthebbers, dienen aan ten minste één van de volgende voorwaarden te voldoen : a) in de betrokken sector een beroepservaring van ten minste 10 jaar, of een beroepservaring op directieniveau in de betrokken sector hebben van ten minste 5 jaar;b) als bemiddelaar in een bureau een beroepservaring hebben van ten minste vijf jaar;c) houder zijn van een diploma van ten minste het hoger onderwijs van het korte type of een gelijkwaardig diploma in de kunstopleidingen behorende tot de groep woord-dans-muziek, en een beroepservaring hebben van ten minste twee jaar als schouwspelartiest of als bemiddelaar in een bureau.14° Iedere bemiddelingsopdracht dient door een schriftelijke overeenkomst te worden bekrachtigd.15° Het bureau geeft aan de opdrachtgever en aan de schouwspelartiest een duidelijk beeld van zijn diensten en werkingsmodaliteiten en stelt hem in kennis van de gedragscode. Het verduidelijkt zijn doelstellingen, methoden en de context van zijn tussenkomst.

De opdracht wordt in een schriftelijke overeenkomst vastgelegd met duidelijke afspraken over de verplichtingen van de partijen.

De overeenkomst dient minimaal te bevatten : - een beschrijving van de aangeboden diensten en de gevolgde werkwijze; - het vastgestelde loon, het commissieloon en de betalingswijze; - een gedetailleerd overzicht van de kostenvergoedingen; - de tijdsduur van de opdracht.

Indien de bemiddelingsactiviteiten aangeboden worden tezamen met andere diensten, dient het bureau de voormelde gegevens m.b.t. de bemiddelingsopdracht afzonderlijk te vermelden. 16° Het bureau verbindt zich ertoe de grootst mogelijke beroepsbekwaamheid, integriteit en vakkennis aan te bieden.Het bureau zal ten allen tijde de hoogst mogelijke ethische normen in acht nemen bij de uitvoering van zijn opdrachten.

Het biedt slechts diensten aan uitgevoerd door deskundig personeel.

Rechten van de opdrachtgever 17° Het bureau mag de informatie over de opdrachtgevende werkgever enkel gebruiken binnen het kader van de bemiddelingsactviteiten.18° Het bureau handelt uitsluitend in functie van een opdracht van hetzij de opdrachtgever, hetzij de schouwspelartiest.19° Het weigert elke opdracht die niet binnen zijn bevoegdheidsdomein valt of zijn materiële middelen overschrijdt. Rechten van de kandidaat 20° Het bureau dient de persoonlijke levenssfeer van de werkzoekende te eerbiedigen en mag de gegevens die tot de persoonlijke levenssfeer behoren, enkel gebruiken met toestemming en in het belang van de werkzoekende in het kader van zijn professionele inschakeling.21° Informatie omtrent een schouwspelartiest kan slechts aan derden worden doorgegeven na uitdrukkelijke toestemming van de schouwspelartiest.22° Het bureau dat een geautomatiseerd bestand van de kandidaten bijhoudt, dient hiervan aangifte te doen bij de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer.23. Het bureau mag onder geen beding enige vergoeding van de werkzoekende vragen of aanvaarden.Alle kosten verbonden aan de bemiddelingsopdracht vallen ten laste van de opdrachtgever en het bureau. 24° Het bureau wijst de opdrachtgever erop zijn sociale en fiscale verplichtingen na te leven en weigert de opdracht indien blijkt dat de opdrachtgever deze verplichtingen niet nakomt.

^