Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 05 juli 2013
gepubliceerd op 09 augustus 2013

Ministerieel besluit houdende goedkeuring van het reglement « I » van de Nationale Bank van België

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2013003240
pub.
09/08/2013
prom.
05/07/2013
ELI
eli/besluit/2013/07/05/2013003240/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

5 JULI 2013. - Ministerieel besluit houdende goedkeuring van het reglement « I » van de Nationale Bank van België


De Minister van Financiën, Gelet op de wet van 28 februari 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 28/02/2002 pub. 03/05/2002 numac 2002003192 bron ministerie van financien Wet ter regeling van het opstellen van de betalingsbalans en van de externe vermogenspositie van België en houdende wijziging van de besluitwet van 6 oktober 1944 betreffende de wisselcontrole en van verschillende wettelijke bepalingen sluiten ter regeling van het opstellen van de betalingsbalans, van de externe vermogenspositie en van de statistieken inzake de internationale handel in diensten en de buitenlandse directe investeringen van België en houdende wijziging van de besluitwet van 6 oktober 1944 betreffende de wisselcontrole en van verschillende wettelijke bepalingen, inzonderheid op artikel 3 gewijzigd bij de wet van 1 mei 2006;

Gelet op het koninklijk besluit van 7 februari 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 07/02/2007 pub. 25/04/2007 numac 2007003183 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit met betrekking tot het opstellen van de betalingsbalans, van de externe vermogenspositie en van de statistieken inzake de internationale handel in diensten en de buitenlandse directe investeringen van België sluiten met betrekking tot het opstellen van de betalingsbalans, van de externe vermogenspositie en van de statistieken inzake de internationale handel in diensten en de buitenlandse directe investeringen van België, inzonderheid op de artikelen 1, 2 en 3;

Gelet op de beslissing van het Directiecomité van de Nationale Bank van België van 11 december 2012 die met haar reglement « I » de wijze van toepassing vastlegt van het verzamelen van bepaalde informatie dienstig voor het opstellen van de betalingsbalans en van de externe vermogenspositie en van de statistieken inzake de internationale handel in diensten en de buitenlandse directe investeringen van België, Besluit : Enig artikel. Wordt goedgekeurd het reglement « I » betreffende de enquête over de buitenlandse transacties met betrekking tot de energie genomen door het Directiecomité van de Nationale Bank van België op 11 december 2012 en waarvan de tekst opgenomen is als bijlage.

Brussel, 5 juli 2013.

K. GEENS

Reglement « I » van de Nationale Bank van België betreffende de enquête over de buitenlandse transacties met betrekking tot de energie Het Directiecomité van de Nationale Bank van België, Gelet op de wet van 28 februari 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 28/02/2002 pub. 03/05/2002 numac 2002003192 bron ministerie van financien Wet ter regeling van het opstellen van de betalingsbalans en van de externe vermogenspositie van België en houdende wijziging van de besluitwet van 6 oktober 1944 betreffende de wisselcontrole en van verschillende wettelijke bepalingen sluiten ter regeling van het opstellen van de betalingsbalans, van de externe vermogenspositie en van de statistieken inzake de internationale handel in diensten en de buitenlandse directe investeringen van België en houdende wijziging van de besluitwet van 6 oktober 1944 betreffende de wisselcontrole en van verschillende wettelijke bepalingen, inzonderheid op artikel 3 gewijzigd bij de wet van 1 mei 2006;

Gelet op het koninklijk besluit van 7 februari 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 07/02/2007 pub. 25/04/2007 numac 2007003183 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit met betrekking tot het opstellen van de betalingsbalans, van de externe vermogenspositie en van de statistieken inzake de internationale handel in diensten en de buitenlandse directe investeringen van België sluiten met betrekking tot het opstellen van de betalingsbalans, van de externe vermogenspositie en van de statistieken inzake de internationale handel in diensten en de buitenlandse directeinvesteringen van België;

Overwegende dat artikel 2 van voornoemd koninklijk besluit bepaalt dat de ingezetenen de Nationale Bank van België in kennis dienen te stellen van al hun professionele buitenlandse transacties;

Overwegende dat artikel 3 van datzelfde koninklijk besluit voorziet dat de Nationale Bank van België, bij reglement, preciseert op welke wijze de voornoemde verplichtingen worden toegepast, waarbij voor de categorieën van ingezetenen die ze precies definieert, wordt aangegeven of alle ingezetenen of slechts een gedeelte van hen hun informatie moeten verstrekken;

Overwegende dat de voornoemde verplichting specifiek dient te worden gepreciseerd voor de buitenlandse transacties met betrekking tot de energie, teneinde de betalingsbalans en de statistieken van de internationale handel in diensten van België op correcte en betrouwbare manier op te stellen, Besluit : Definities

Artikel 1.Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder : - « ingezetene » : 1° elke natuurlijke persoon die zijn hoofdverblijfplaats in België heeft, hierbij inbegrepen de ambtenaren van een organisatie naar internationaal of Europees recht, gevestigd in België.Elke persoon die in de bevolkingsregisters van een gemeente ingeschreven is, wordt geacht daar zijn hoofdverblijfplaats te hebben; 2° elke natuurlijke persoon van Belgische nationaliteit die in een Belgische diplomatieke of consulaire vertegenwoordiging in het buitenland een zending vervult, alsook de familieleden die deel uitmaken van zijn gezin en die hem vergezellen;3° elke rechtspersoon naar Belgisch publiekrecht en alle diensten daarvan in België, alsook de Belgische diplomatieke en consulaire vertegenwoordigingen in het buitenland;4° elke rechtspersoon naar Belgisch privaatrecht, voor de activiteiten van zijn maatschappelijke zetel, van zijn bijkantoren en bedrijfszetels gevestigd in België;5° elke rechtspersoon naar buitenlands recht, voor de activiteiten van zijn bijkantoren en bedrijfszetels gevestigd in België;6° elke natuurlijke persoon die, ofschoon hij zijn hoofdverblijfplaats in het buitenland heeft of niet in de bevolkingsregisters van een Belgische gemeente is ingeschreven, op duurzame wijze een onderneming uitbaat in België, en dat voor de activiteiten van die onderneming; - « « niet-ingezetene » : 1° elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die niet als een ingezetene mag beschouwd worden;2° elke natuurlijke persoon van buitenlandse nationaliteit die een betrekking uitoefent in een diplomatieke of consulaire vertegenwoordiging van zijn land die gevestigd is in België, alsook de familieleden die deel uitmaken van zijn gezin en die hem vergezellen;3° de organisaties naar internationaal of Europees recht die gevestigd zijn in België;4° de diplomatieke en consulaire vertegenwoordigingen die in België gevestigd zijn; - « buitenlandse transactie » : 1° elk feit dat vorderingen of schulden tussen een ingezetene en een niet-ingezetene geheel of gedeeltelijk doet ontstaan of tenietdoet;2° elk feit dat de overdracht van een zakelijk recht tussen een ingezetene en een niet-ingezetene veroorzaakt; - « professionele buitenlandse transactie » : 1° elke buitenlandse transactie van ingezeten natuurlijke personen in de uitoefening van een handelsactiviteit of van een vrij beroep;2° elke buitenlandse transactie van ingezeten rechtspersonen; - « buitenlandse goederentransactie » : elke professionele buitenlandse transactie die de aankoop of verkoop inhoudt, bij niet-ingezetenen, van - communautaire goederen in de zin van de Intrastatreglementering; - goederen ingevoerd in of uitgevoerd vanuit België, in de zin van de douanereglementering; - « buitenlandse driehoekshandelstransacties op goederen » : elke professionele buitenlandse transactie die de aankoop van goederen bij een niet-ingezetene en hun wederverkoop aan een niet-ingezetene inhoudt, waarbij de goederen in het buitenland blijven of in de zin van de douanereglementering niet worden vrijgegeven voor het vrije verkeer of voor consumptie in België; - « buitenlandse transacties met betrekking tot de energie » : elke buitenlandse goederentransactie en elke buitenlandse driehoekshandelstransactie die slaat op iedere energievorm, met name elektriciteit, gas, aardolie en andere fossiele brandstoffen, nucleaire brandstoffen, biomassa; - « land van de niet-ingezeten tegenpartij » : 1° het land van verblijf van de niet-ingezeten medecontractant voor de buitenlandse transacties voortvloeiend uit de uitvoering van een contract;2° het land waar de directe investering zich bevindt voor de buitenlandse transacties betreffende directe investeringen in het buitenland;3° het land van verblijf van de niet-ingezetene die verbonden is in een transactie met de ingezetene voor de andere buitenlandse transacties; Georganiseerde enquête en bepaling van de aangifteplichtige ingezetenen

Art. 2.De Nationale Bank van België organiseert een maandelijkse enquête inzake de buitenlandse transacties met betrekking tot de energie waarop alle ingezeten rechtspersonen die dergelijke transacties hebben verricht tijdens de aangifteperiode, gehouden zijn te antwoorden.

Zijn in alle gevallen gehouden te antwoorden op deze enquête alle ingezeten rechtspersonen die - houder zijn van een federale of regionale machtiging voor de levering van energie of - deelnemen aan een markt of beurs waarop energie wordt uitgewisseld, in België evenals in het buitenland.

De enquête wordt voor het eerst georganiseerd voor het geheel van buitenlandse transacties met betrekking tot de energievorm niet vloeibaar aardgas.

De Nationale Bank van België kan de enquête uitbreiden tot andere energievormen. In dat geval deelt zij, ten minste drie maanden voor het begin van de aangifteperiode, op haar website mee voor welke energievormen de enquête georganiseerd wordt. In voorkomend geval neemt zij hiertoe eveneens contact op met de betrokken sectorfederaties.

Gebeurtenissen zoals met name een fusie, een overname, een splitsing, een wijziging van rechtsvorm, van wettelijk statuut of van de economische activiteiten van een aangifteplichtige ingezeten rechtspersoon of zijn toetreding tot een BTW-eenheid, maken geen einde aan de verplichting om de enquête volledig te beantwoorden.

Te verstrekken informatie

Art. 3.§ 1. De aangifteplichtige ingezeten rechtspersonen delen de waarden mee van: - hun aankopen bij niet-ingezetenen van energie met vrijgave voor het vrije verkeer of voor consumptie in België; - hun verkopen aan niet-ingezetenen van energie uitgevoerd uit België; - hun aankopen bij niet-ingezetenen van energie in het kader van buitenlandse driehoekshandelstransacties; - hun wederverkopen aan niet-ingezetenen van energie in het kader van buitenlandse driehoekshandelstransacties.

De mee te delen waarden worden opgesplitst per land van de niet-ingezeten tegenpartij.

Ze worden desgevallend eveneens opgesplitst per energievorm.

Ze dienen qua bedragen uitgedrukt te worden in de munt van de vordering of de schuld die voortvloeit uit de transactie.

Voor de transacties andere dan driehoekshandel dient de waarde van de transactie tegelijkertijd uitgedrukt te worden in - het geldbedrag, - de hoeveelheid samen met de eenheidsprijs van de aan- of verkoop. § 2. De ingezeten rechtspersonen mogen de transacties waarin alle vereiste informatievariabelen, met uitzondering van de waarde, voor eenzelfde periode identiek zijn, groeperen. Desgevallend vermelden zij dus de gemiddelde eenheidsprijzen voor de periode. In dat geval moeten de ingezeten rechtspersonen op elk ogenblik in staat zijn de aldus gegroepeerde transacties te individualiseren. § 3. De vermelding van het land van de niet-ingezeten tegenpartij en van de valuta gebruikt om de waarde van de transacties uit te drukken, gebeurt aan de hand van de afkortingen opgenomen in de lijsten met de land- en muntcodes die door de Nationale Bank van België op haar website gepubliceerd worden.

Deze twee lijsten zijn respectievelijk gebaseerd op de ISO-norm nr. 3166 (2 posities) betreffende de « codes voor het weergeven van landnamen » en op de ISO-norm nr. 4217 (3 posities) betreffende de « codes voor de voorstelling van munteenheden en geldmiddelen ».

Wanneer het nodig is de voornoemde normen te vervolledigen, stelt de Nationale Bank van België de bijkomende te gebruiken codes vast. Zij bepaalt ook de eventuele codes van deze ISO-normen die niet aangewend moeten worden. § 4. Wanneer er voor een bepaalde aangifteperiode geen transacties met het buitenland werden gerealiseerd, moet er een "nihil"-aangifte gedaan worden.

Termijn en wijze van bezorgen van de informatie

Art. 4.§ 1. De antwoorden op de enquêtes moeten elektronisch aan de Nationale Bank van België worden bezorgd.

Wanneer de Nationale Bank van België de aangifteplichtige ingezeten rechtspersonen herinnert aan de verplichting om de enquête te beantwoorden, vermeldt ze de modaliteiten waarop de antwoorden moeten worden verstrekt. § 2. De antwoorden op de enquête bedoeld in de punten 1.2. tot 3.4. van artikel 2 moeten uiterlijk de twintigste kalenderdag na de aangifteperiode aan de Nationale Bank van België worden bezorgd.

Bewaringstermijn van de gegevens

Art. 5.De aangifteplichtige ingezeten rechtspersonen bewaren de gegevens waarop ze zich hebben gebaseerd voor het verstrekken van de vereiste informatie aan de Nationale Bank van België gedurende een periode van vierentwintig maanden. Die termijn gaat in vanaf de datum waarop de antwoorden op de enquêtes aan de Nationale Bank van België worden bezorgd.

Brussel, 11 december 2012 L DUFRESNE, Secretaris.

L. COENE, Gouverneur.

^