Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 07 november 2002
gepubliceerd op 06 december 2002

Ministerieel besluit tot voorlopige erkenning van het Vlaams betaalorgaan voor het Europees Oriëntatie- en Garantiefonds voor de Landbouw, afdeling Garantie

bron
ministerie van de vlaamse gemeenschap
numac
2002036485
pub.
06/12/2002
prom.
07/11/2002
ELI
eli/besluit/2002/11/07/2002036485/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

MINISTERIE VAN DE VLAAMSE GEMEENSCHAP

Departement Economie, Werkgelegenheid, Binnenlandse Aangelegenheden en Landbouw


7 NOVEMBER 2002. - Ministerieel besluit tot voorlopige erkenning van het Vlaams betaalorgaan voor het Europees Oriëntatie- en Garantiefonds voor de Landbouw, afdeling Garantie


De Vlaamse minister van Leefmilieu en Landbouw, Gelet op Verordening (EG) nr. 1663/95 van de Commissie van 7 juli 1995 houdende uitvoeringsbepalingen van Verordening (EEG) Nr. 729/70 van de Raad aangaande de procedure inzake de goedkeuring van de rekeningen van het EOGFL, afdeling Garantie;

Gelet op Verordening (EG) nr. 1258/1999 van de Raad van 17 mei 1999 betreffende de financiering van het gemeenschappelijk landbouwbeleid;

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 8 juni 2001 tot oprichting van een Vlaams betaalorgaan voor het Europees Oriëntatie- en Garantiefonds voor de Landbouw, afdeling Garantie;

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 3 juli 2002 tot bepaling van de bevoegdheden van de leden van de Vlaamse regering;

Overwegende dat de afdeling Accounting van de Administratie Budgettering, Accounting en Financieel Management van het departement Algemene Zaken en Financiën van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap belast is met de uitvoering van de accreditatie-audit volgens artikel 5 van het besluit van de Vlaamse regering van 8 juni 2001 tot oprichting van een Vlaams betaalorgaan voor het Europees Oriëntatie- en Garantiefonds voor de Landbouw, afdeling Garantie;

Overwegende dat de afdeling Accounting van de Administratie Budgettering, Accounting en Financieel Management van het departement Algemene Zaken en Financiën van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap de accreditatie-audit op 26 februari 2002 voltooide;

Overwegende dat het opvolgingsverslag gevolg geeft aan het erkenningsonderzoek aan de hand van een gemotiveerd en onderbouwd actieplan en overwegende dat de Afdeling Accounting van de Administratie Budgettering, Accounting en Financieel Management van het departement Algemene Zaken en Financiën van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap advies en visum heeft verleend;

Overwegende dat het betaalorgaan de aanbevelingen van de accreditatie-audit ter harte heeft genomen en het dossierbeheer- en controlesysteem volgens deze aanbevelingen heeft verbeterd, Besluit :

Artikel 1.Het Vlaams betaalorgaan voor het EOGFL Garantie wordt voorlopig erkend conform de bepalingen van artikel 1 van Verordening (EG) nr. 1663/95 van de Commissie van 7 juli 1995 houdende uitvoeringsbepalingen van Verordening (EEG) nr. 729/70 van de Raad aangaande de procedure inzake de goedkeuring van de rekeningen van het EOGFL, afdeling Garantie.

Art. 2.§ 1. De delegatie van bepaalde bevoegdheden van het Vlaams Betaalorgaan aan de verschillende beheersdiensten wordt geregeld in protocols tussen het Vlaams Betaalorgaan en de beheersdiensten in kwestie zoals bedoeld in artikel 2, § 5, 2°, en artikel 3, § 4, van het besluit van de Vlaamse regering van 8 juni 2001 tot oprichting van een Vlaams betaalorgaan voor het Europees Oriëntatie- en Garantiefonds voor de Landbouw, afdeling Garantie. § 2. De protocols, bedoeld in § 1, leggen in ieder geval de volgende zaken vast : 1° de algemene samenwerkingsregels;2° de controle- en beheerssystemen, bedoeld in artikel 2, § 5, 2°, van voornoemd besluit;3° de delegatie van de Technische dienst en het toestaan van betalingen, bedoeld in artikel 3, § 4, van voornoemd besluit;4° de verzekering van een tijdige en correcte uitvoering van het toestaan van betalingen, het uitvoeren van de betalingen, het voeren van de administratie van de betalingen en van de taken van de Technische dienst en de dienst Interne Controle, bedoeld in artikel 3, § 3, van voornoemd besluit;5° de afhandelingsprocedure van foutieve betaalopdrachten zonder de continuïteit van het beheerssysteem en de correcte uitbetaling in het gedrang te brengen;6° de responsabiliseringsregels, afspraken en eventuele verdeelsleutels met betrekking tot de sancties die het betaalorgaan kan oplopen;7° de verzekering dat de uitoefening door de beheersdiensten van alle gedelegeerde bevoegdheden gebeurt : a) overeenkomstig de Europese, federale en Vlaamse regelgeving ter zake;b) rekeninghoudend met de tekortkomingen, vastgesteld of nog vast te stellen door : 1) de dienst Interne Controle van het Vlaams Betaalorgaan of een gelijkwaardige procedure;2) het extern erkenningsonderzoek;3) het jaarlijks extern onderzoek voor de certificering van de rekeningen;4) controlemissies van de Europese Instellingen.

Art. 3.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 maart 2002.

Brussel, 7 november 2002.

De Vlaamse minister van Leefmilieu en Landbouw, V. DUA

^