Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 09 februari 1999
gepubliceerd op 22 juni 1999

Ministerieel besluit houdende vaststelling van de classificatienormen waaraan vakantieparken dienen te voldoen

bron
ministerie van de vlaamse gemeenschap
numac
1999035658
pub.
22/06/1999
prom.
09/02/1999
ELI
eli/besluit/1999/02/09/1999035658/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

9 FEBRUARI 1999. - Ministerieel besluit houdende vaststelling van de classificatienormen waaraan vakantieparken dienen te voldoen


De minister-president van de Vlaamse regering en de Vlaamse minitser van Buitenlands Beleid, Europese Aangelegenheden, Wetenschap en Technologie Gelet op het decreet van 3 maart 1993 houdende het statuut van terreinen voor openluchtrecreatieve verblijven;

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 23 februari 1995, betreffende de exploitatie van de terreinen voor openluchtrecreatieve verblijven, inzonderheid artikel 4, gewijzigd bij besluit van 24 juli 1996;

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 19 december 1997 tot bepaling van de bevoegdheden van de leden van de Vlaamse regering, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse regering van 28 september 1998 en 19 september 1998;

Gelet op het advies van het Technische Comité van de openluchtrecreatieve verblijven, gegeven op 24 juni, 3 september en 14 oktober 1998, Besluit :

Artikel 1.In uitvoering van artikel 4 van het besluit van de Vlaamse regering van 23 februari 1995 betreffende de exploitatie van de terreinen voor openluchtrecreatieve verblijven worden de vakantieparken ingedeeld in 6 categorieën, van 0 tot 5 sterren, op basis van de tabel gevoegd als bijlage bij dit besluit, waarin de classificatienormen zijn opgenomen.

Art. 2.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 januari 1999.

Brussel, 9 februari 1999.

L. VAN DEN BRANDE

Bijlage Tabel Indeling per categorie van de vakantieparken Normen voor het bekomen van de categorie 0, 1, 2, 3, 4 of 5 sterren Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld TOELICHTING De normen opgenomen in bovenstaande lijst hebben voornamelijk een functioneel karakter, d.w.z. dat deze effectief door de verblijver op een gemakkelijke manier moeten kunnen gebruikt worden.

De categorie O is een minimale normering waaraan vergunde weekendverblijfparken (volgens het K.B. van 30/10/'73 betreffende de weekendverblijfparken of het K.B. van 31/12/'75 betreffende de weekendverblijfparken in de kustgemeenten) moeten voldoen.

A. Lay-out en faciliteiten van het terrein 1. Parkeergelegenheid Hierbij wordt een onderscheid gemaakt tussen : 1.1 open parking : een terrein dat niet volledig afgesloten (met omheining of muur) en niet overdekt is. 1.2 afsluitbare parking : een terrein dat volledig afgesloten kan worden en met een aparte toegang. 1.3 afsluitbare en bewaakte parking : een terrein dat volledig afgesloten kan worden en waar een toezichter zich op de parking bevindt of camera's aanwezig zijn of waar een ticketsysteem van toepassing is of waar de parking vanuit de receptie kan bewaakt worden.

Een terrein die een parking naast het verblijf voorziet, is ook toegelaten maar dan moet er minimum (cat. 1) 10 % en maximum (cat. 5) 50 % parking voorzien worden voor bezoekers.

Een vergund weekendverblijfpark dient te beschikken over een nabij de hoofdingang gelegen parkeerterrein met parkeerruimte voor een aantal wagens dat ten minste gelijk is aan 1/20 van het totaal aantal verblijven (art. 2, punt 11° van het KB van 30/10/'73). 2. Aantal verblijfplaatsen per ha t.o.v. de totale oppervlakte Voor het bepalen van dit aantal wordt rekening gehouden met de effectieve oppervlakte van het terrein, d.w.z. inclusief alle faciliteiten op het terrein.

Het aantal percelen per hectare, berekend over het gehele eigendom, mag bij vergunde weekendverblijfparken niet minder dan 15 en niet meer dan 35 bedragen (art. 2, punt 6° van het KB van 30/10/'73).

De faciliteiten Bij het constateren of een bepaalde faciliteit aanwezig is, wordt uitgegaan van de toeristisch aanvaarde betekenis en het functionele karakter ervan. In die zin werd aan de faciliteiten een maximumwaarde toegekend (tussen haakjes vermeld in normenlijst). Die waarde kan volledig of gedeeltelijk toegekend worden afhankelijk van de functionaliteit (gebruiksvriendelijkheid) en de kwaliteit van de faciliteit. 3. Outdoorfaciliteiten Een vergund weekendverblijfpark dient te beschikken over een ruimte bestemd voor sport en spel en groene ruimte van tenminste 15 % van de totale oppervlakte (art.2 punt 6° van KB van 30/10/'73).

Er werden 11 outdoor faciliteiten opgesomd. De faciliteit « andere » komt voor, dit in functie van toekomstige ontwikkelingen van nieuwe faciliteiten op een bestaand terrein. Elke faciliteit die onder de categorie « andere » valt, komt telkens opnieuw in aanmerking voor een maximum puntenwaarde van 2.

Aan elke faciliteit werd een waarde toegekend in relatie tot de belangrijkheid van deze faciliteit voor een vakantiepark in Vlaanderen. De maximumscore bedraagt 45.

Elk park dient minimaal over een speeltuin te beschikken. 4. Indoorfaciliteiten Er werden 14 indoor faciliteiten opgesomd.De indoorfaciliteiten zijn voor de Vlaamse vakantieparken van iets groter belang dan de outdoorfaciliteiten en vertegenwoordigen een percentage van 55.

Aan elke faciliteit werd ook een waarde toegekend in relatie tot de belangrijkheid van deze faciliteit voor een vakantiepark in Vlaanderen. De faciliteit « andere » komt hier ook voor, dit in functie van toekomstige ontwikkelingen van nieuwe faciliteiten op een bestaand terrein. Elke faciliteit die onder de categorie « andere » valt, komt telkens opnieuw in aanmerking voor een maximum puntenwaarde van 2 De totaalscore Afhankelijk van het aantal in- en outdoorfaciliteiten die aanwezig zijn op het terrein wordt de categorie bepaald aan de hand van de behaalde score. De maximum score bedraagt 100 punten (45 +55).

Voor de categorieën 1, 2 en 3 is resp. een totaalscore van 30, 40 en 62 noodzakelijk om te voldoen aan de desbetreffende categorie. De categorieën 4 en 5 vereisen een totaalscore van resp. 77 en 90. Voor deze categorieën is het bovendien noodzakelijk dat bepaalde faciliteiten zeker aanwezig zijn (aangeduid in tabel met kruisje). 5. Zwemgelegenheid Hiermee wordt een indoor of outdoor gelegenheid bedoeld. recreatief zwembad : een bad van minimum 150 m2 met daarbovenop minstens 1 van volgende voorzieningen aangebracht op een voor de gebruiker aangename en gebruiksvriendelijke manier : - een kinderbad - kleine recreatieve waterbanen voor kinderen en/of volwassenen - golfslag in het water - whirlpool - kruidenbad - sauna - solarium 6. Receptie - openingstijden In geval van nood of hoogdringendheid dient de verblijver steeds te kunnen uitchecken en afrekenen.De exploitant dient hierbij dag en nacht bereikbaar te zijn om de verblijver te bedienen.

De exploitant zorgt voor een duidelijke aankondiging van de openingsuren van de receptie op het terrein, in de promotiepublikaties en in de verblijfseenheden. (zie ook berichtenservice) 7. Drank- en eetgelegenheid 7.1 cafe : enkel dranken en sandwiches kunnen besteld worden 7.2 cafetaria/snack : dranken en een keuken met een kleine kaart (bv. spaghetti, lasagne, pizza,...) 7.3 selfservice restaurant : dranken met keuze uit verschillende menu's of buffetten 7.4 restaurant à la carte met bediening : tafelbedekking, uitgebreide kaart, 1 of meerdere kelners, reservatie mogelijk 8. Winkel 8.1 winkelruimte : Een lokaal zonder bediening waar de gast basisartikelen kan verkrijgen om in zijn verblijfseenheid te kunnen koken (ontbijt en lunch). 8.2 winkel : winkel met bediening waar de gast alle basisartikelen kan kopen 8.3 superette : winkel met meer dan de basisartikelen met bediening 9. Bewaring van waardevolle zaken Een gezamenlijke, niet zichtbare en bewaakte kluis aan de receptie of verschillende persoonlijke kluizen (eveneens bewaakt) aan de receptie of een aparte kluis in de wooneenheid van de klant.10. Animatie Hierbij gaat de voorkeur uit naar kinderanimatie maar een aktiviteitenkalender met verschillende evenementen voor jong en oud gedurende de schoolvakanties is ook geldig.Er moet animatie zijn in functie van de doelgroep van het park.

Duidelijke meldingen van de uren en de mogelijkheden aan de receptie of in de verblijfseenheden. Voor de categorie 5 in meerdere talen (N-F-E-D) en het ganse jaar door. 11. Fietsen De bewaakte fietsenstalling moet overdekt en gesloten kunnen worden, bij voorkeur in de buurt van de receptie of in een buurt waar er gemakkelijk toezicht is.Voor de categorie vijf sterren kan minimum één fiets per verblijver gehuurd worden.

Alle te verhuren fietsen dienen in goede staat te zijn. Een equivalent aantal vrouwen-, heren- en kinderfietsen dient voorzien te worden.

Kinderzitjes moeten ook te verkrijgen zijn. 12. Berichtenservice Berichten van persoonlijke en/of dringende aard dienen steeds in de verblijfseenheid gemeld te worden.Algemene berichten worden per strooibrief, telefoon, TV of persoonlijk aangekondigd.

Noodzakelijke berichten van algemene aard zoals : - Brandveiligheidsvoorschriften - Openingsuren receptie - Tarieven van alle aangeboden diensten dienen steeds in de wooneenheden aanwezig te zijn en aan de receptie uitgehangen te worden en dit geldt voor alle categorieën. 13. Openbare telefoon die steeds toegankelijk is Op het terrein dient voor alle categorieën minstens één telefoon die steeds toegankelijk is, aanwezig te zijn. B. Voorzieningen van de verblijfseenheden 14. Basisvoorzieningen Voor een goed begrip : lokaal = afgesloten ruimte met muren en toegang via een deur en met een venster die rechtstreekse verbinding biedt met de buitenwereld om daglicht binnen te laten en naar buiten te kunnen kijken ruimte = een afgebakende plaats in een lokaal (bv.gescheiden door halfhoge muur, L-vormige ruimte) Alle aparte lokalen van de eenheid dienen luchtververst en verlicht te kunnen worden en elk raam dient minimum voorzien te worden van een ondoorzichtig overgordijn. De badkamer moet steeds in een apart lokaal gemaakt worden en voorzien zijn van toilet, lavabo, douche of bad en moet ten allen tijde goed onderhouden en schoongemaakt worden.

Voor categorie 1 wordt een « studio » voor 2 pers. waarbij het kookgedeelte zich bevindt in de kamer waar geslapen wordt, toegelaten.

Vanaf categorie 2 dient voor de slaapkamer een apart lokaal voorzien te worden.

Vanaf categorie 3 dient een aparte ruimte voorzien te worden voor het koken. 15. Zitplaatsen Een zitplaats in de eetplaats betekent een stoel.Een zitplaats in een salon betekent een fauteuil (mag bv. een 3-zit-zetel zijn voor 3 pers.). 16. Verwarming Voor de basiscategorie O dient er verwarming te zijn in de leefruimte. Vanaf cat. 1 dient ook de badkamer een eigen verwarming te hebben.

Vanaf cat. 2 komt daar de slaapkamer bij, voor cat. 3, 4 en 5 elke ruimte (met uitzondering van de berging, kelder, zolder en garage). 17. Radio - TV - telefoon Voor de cat.O, 1, 2, 3 is een radio noodzakelijk. Een TV met kabel- of satellietontvangst wordt aanvaard als een radio. Vanaf cat. 4 is een TV met kabelontvangst vereist.

Voor de categorieën 4 en 5 moet een verblijf met telefoon verkregen kunnen worden of een toestel (GSM) moet gehuurd kunnen worden vanaf het jaar 2002. Indien seminaries en congressen door het park verzorgd worden, dienen een aantal verblijven voorzien te zijn van aansluitingen voor fax en modem en dit vanaf categorie 4. 18. Kookmiddelen Elk verblijf dient minimum over kookplaten, een koelkast, een koffiezet en keukengerief in functie van het aantal personen te beschikken.De kwaliteit van deze voorzieningen dient te verhogen per categorie. 19. Minimum oppervlakte van de wooneenheden De oppervlaktes van de verschillende verdiepen (maximaal 2 verdiepen) mogen opgeteld worden.De exploitant dient steeds te melden voor hoeveel personen het verblijf maximaal kan gehuurd worden. 20. Minimum aantal slaapkamers per verblijfseenheid Voor de laagste categorieën wordt toegestaan dat er in de leefruimte kan geslapen worden. 21. Oppervlakte/aantal slaapkamers van de verblijfseenheden Bijvoorbeeld: Een terrein met 100 verblijven dat 5 sterren wil, dient 85 verblijven te hebben die voldoen aan de normen 19.1-19.5 en 20.1-20.5 binnen de categorie 5. 15 verblijven mogen voldoen aan diezelfde normen maar dan maximum 2 categorieën lager, in dit geval categorie 3 of 4.

Hetzelfde terrein dat 2 sterren beoogt, dient 70 verblijven in orde te hebben volgens de bovenvermelde normen binnen de categorie 2 en 30 verblijven binnen de categorie 1 (slechts 1 categorie lager).

C. Diensten Alle tegen betaling verkrijgbare diensten dienen in de verblijfseenheid kenbaar gemaakt te worden. 22. Diensten per verblijfseenheid : 22.1 badkamerset : 2 badhanddoeken en 2 handdoeken, 1 stuk zeep, 2 washandjes per 2 pers. 22.2 slaapkamerset : beddegoed en -linnen 22.3 keukenset : spons, 2 keukenhanddoeken en afwasprodukt 22.4 schoonmaak : volledige schoonmaak (behalve vaatwas) 22.5 kinderstoeltje, -bed en -park : apart te verkrijgen al of niet tegen meerprijs 23. Diensten van het park : 23.1 afhalen van warme gerechten : bv. frituur, pizzeria, chinees, halve kip, andere bereide gerechten 23.2 betaling met credit cards : aan de receptie, in de superette of supermarkt en in de eetgelegenheden 23.3 wisselmogelijkheid : via wisselautomaat of aan een loket 23.4 wasserette : openingsuren en tarieven kenbaar maken, selfservice of met bediening 23.5 ontbijtservice : geleverd aan de verblijfseenheid of ontbijtbuffet in restaurant 23.6 shuttledienst (naar openbaar vervoer) : per bus of per auto 23.7 babysit : dag en nacht, kinderen onder 3 jaar D. Onderhoud In de vorige punten zijn de kwalitatieve normen opgenomen. Onderzoek heeft uitgewezen dat de vakantieparkganger evenveel belang hecht aan de goede staat van onderhoud en properheid van de logies en de parkfaciliteiten. 24. Onder « in voldoende staat van onderhoud » wordt met name verstaan het uiterlijk van de zaken: slecht vuilnisbeheer, barsten in muren, versleten vloerbedekking, gescheurd behang, barsten in het sanitair, onkruidgroei in groenzones, kapotte speeltuigen etc.Het betreft hier dus zaken van slecht of achterstallig onderhoud. Dit betekent niet dat bij de inspecties alle muren aan een grondige controle worden onderworpen, maar wel dat indien bij de inspectie blijkt dat zaken van achterstallig onderhoud voor de gast duidelijk in het oog springen het park een termijn van drie maanden zal worden gegund om deze zaken te herstellen. Bij het niet herstellen van deze zaken zal het park niet meer in aanmerking komen voor een steraanduiding. 25. Bij het begrip « proper » zal gekeken worden naar de frisheid, hygiëne en netheid van de verblijven en faciliteiten, het sanitair en de gemeenschappelijke ruimten.Het betreft hier een in het dagelijks verkeer als hygiënisch ervaren toestand van de ruimten alsmede voorzieningen om deze hygiëne te kunnen handhaven. Zo zal gekeken worden naar de hygiëne van het sanitair, naast het uiterlijk, tot uitdrukking komend in de aanwezigheid van bv. voldoende toiletpapier; voor de slaapkamer proper beddengoed (indien van toepassing), een prullenbak, een proper vloeroppervlak (geen stof, rommel onder het bed) etc.; ook de gemeenschappelijke ruimten moeten een nette en verzorgde indruk nalaten. Ook hier geldt dat indien tijdens de inspectie blijkt dat de gast duidelijk geconfronteerd wordt met een in het dagelijks verkeer als onvoldoende ervaren mate van hygiëne, het park zijn sterren kan worden afgenomen.

E. Facultatieve normen Naast de voor ieder park geldende algemene eisen van onderhoud en hygiëne worden aan de inrichting en uitstraling van het park opklimmende kwaliteitseisen gesteld. Deze verschillen uiteraard naar de categorie waarin het park is ingedeeld.

Met het stellen van kwaliteitseisen wordt een handvat geboden om vakantieparken, die - hoewel zij voldoen aan de voorzieningen als in de normenlijst genoemd - een algemene indruk maken die niet in overeenstemming is met hun indeling, te kunnen terugzetten. Zo kan met name indien over een bepaald park klachten binnenkomen van gasten of de gebreken reeds uit de inspecties blijken, het betreffende park op grond van deze norm worden teruggezet. Uiteraard zal de ondernemer eerst in de gelegenheid worden gesteld kennis te nemen van de geconstateerde klachten en gebreken en drie maanden de tijd worden gegund om de geconstateerde gebreken te herstellen.

De vakantieparken zijn afhankelijk van hun sterrenindeling in opklimmende volgorde te onderscheiden in : eenvoudig (1*), standaard (2*), middenklasse (3*), eersteklas (4*) en luxueus (5*) vakantiepark.

Het onderscheid tussen 1 en 2 sterren vakantieparken en tussen de 3 en 4 sterren vakantieparken, zit hem met name in het aantal daarmee gepaard gaande voorzieningen en de door de gast hoger gestelde verwachtingen. Dus een 2 sterren standaardvakantiepark is een vakantiepark met meer voorzieningen dan het 1-sterren eenvoudige vakantiepark, waar door de gast dus ook hogere eisen mogen gesteld worden dan aan een 1-sterren vakantiepark. 26 en 27. Bij een eenvoudig en standaard vakantiepark kunnen in het algemeen geen hoge eisen aan de kwaliteit van inrichting en uitstraling worden gesteld. Het zal hier gaan om parken waar de basisvoorzieningen voor een één sterren vakantiepark aanwezig zijn (voor 2 sterren meer dan de basisvoorzieningen) d.m.v. eenvoudige materialen, zonder afbreuk te doen aan hun functionaliteit. Wat de uitstraling betreft van deze categorie parken zal sprake moeten zijn van een zekere mate van gastvrijheid die de gast mag verwachten.

Bij klachten omtrent een park kan op grond van dit criterium het park worden teruggezet als duidelijk blijkt dat het park niet voldoet aan de minimale eisen qua inrichting en gastvrijheid zoals die van een 1 of met name 2 sterren vakantiepark mag worden verwacht. 28 en 29. Bij een middenklasse en eersteklas vakantiepark mag verwacht worden dat de verblijven gerieflijk en de faciliteiten kwalitatief voor de gast zijn. De materialen en kwaliteit van de voorzieningen van het park en de logies (incl. sanitair) zullen een gerieflijke en bijzonder goede indruk moeten maken. Daarbij moet genoeg bewegingsruimte zijn voor de gast zowel in het park als in de verblijven. Ook de uitstraling van het park (service, sfeer, ligging en uiterlijk) moet in overeenstemming zijn met de indeling als resp. 3 en 4 sterren park, d.w.z. meer dan hetgeen een gast mag verwachten bij een eenvoudig of standaard vakantiepark. Zo zal het voor de gast, bij het betreden van het park, door de kwaliteit van de faciliteiten en de aankleding van de verblijven, inclusief de geboden service, meteen duidelijk moeten zijn dat het hier niet om een eenvoudig of standaard vakantiepark gaat. Het park moet voor de gasten voldoende en degelijke animatie (voornamelijk tijdens de schoolvakanties) verzorgen. 30. Bij een luxueus vakantiepark dat voor indeling in de hoogste categorie in aanmerking wil komen, zal het moeten gaan om een park met een door de gast in het algemeen als weldadig ervaren inrichting en uitstraling.Meer dan voldoende ontspannings- en sportmogelijkheden moeten aanwezig zijn waarbij de gast op een uiterst vlotte manier alles kan bereiken en reserveren. De verblijven moeten blijk geven van kwalitatief hoogwaardige en duurzame materialen en ruime bewegingsvrijheid aan de gast bieden. De verblijven dienen zo ingeplant te zijn op het terrein dat elke gast over zijn eigen privacy kan beschikken. Een sterk team van animators dient op meertalige basis een sterk onderhoudend programma voor de kinderen (0 - 16 jaar) te voorzien. Het park in zijn geheel, waaronder de aangeboden service, moet een zodanige internationale allure uitstralen dat het park in aanmerking komt voor indeling in de hoogste categorie, dat wil zeggen een service die de gast als het ware tegemoet treedt en een uitstraling van de logies en de faciliteiten in zijn geheel die als luxueus overkomt.

F. Voorzieningen voor gehandicapten 31. Omschrijving van de sanitaire accommodaties voor gehandicapten : 1.WC-lokalen - minimumafmetingen zijn 1,5 x 1,5 m; - de deur moet naar buiten opendraaien en voorzien zijn van een verticaal handvat op een hoogte van 90 cm en op 25 cm van de scharnierzijde; - de vrije doorgangsbreedte van de deur bedraagt minimum 80 cm; - de hoogte van het zitvlak van de WC-pot, gemeten vanaf de vloer bedraagt 50 tot 55 cm; - aan weerszijden van de WC-pot zijn handvatten voorzien op een hoogte van 85 cm en over een minimumlengte van 50 cm; 2. Wastafels - de ruimte onder de wastafel moet vrij zijn; - de benedenrand van de spiegel bevindt zich op een hoogte van maximum 110 cm;

NOTA : - de bepalingen van het KB genomen in uitvoering van de wet van 17 juli 1975 betreffende de toegang van gehandicapten tot openbare gebouwen zijn van toepassing.

Gezien om gevoegd te worden bij het ministerieel besluit van 9 februari 1999 houdende vaststelling van classificatienormen waaraan vakantieparken moeten voldoen.

Brussel, 9 februari 1999.

De minister-president van de Vlaamse regering en de Vlaamse minister van Buitenlands Beleid, Europese Aangelegenheden, Wetenschap en Technologie L. VAN DEN BRANDE

^