Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 10 augustus 2004
gepubliceerd op 18 augustus 2004

Ministerieel besluit tot vaststelling van de samenstelling en de werking van de commissie voor de evaluatie van de geschiktheid voor de uitoefening van de functie coördinator bij een Justitiehuis

bron
federale overheidsdienst justitie
numac
2004009568
pub.
18/08/2004
prom.
10/08/2004
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

10 AUGUSTUS 2004. - Ministerieel besluit tot vaststelling van de samenstelling en de werking van de commissie voor de evaluatie van de geschiktheid voor de uitoefening van de functie coördinator bij een Justitiehuis


De Minister van Justitie, Gelet op het koninklijk besluit van 13 juni 1999 tot vaststelling van sommige administratieve en geldelijke bepalingen voor de personeelsleden van de buitendiensten van de Dienst Justitiehuizen van de Federale Overheidsdienst Justitie die bekleed zijn met een bijzondere graad, inzonderheid op artikel 14;

Gelet op het advies van de Inspecteur van financiën gegeven op 11 mei 2004;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Ambtenarenzaken van 20 juli 2004;

Gelet op het protocol nr. 278 van 22 juli 2004 van het Sectorcomité III-Justitie;

Gelet op de wetten van de Raad van State gecoördineerd op 12 januari 1973, inzonderheid op artikel 3, § 1, vervangen bij wet van 4 juli 1989 en gewijzigd bij wet van 4 augustus 1996;

Gelet op de dringende noodzakelijkheid;

Overwegende dat de Justitiehuizen op 1 juli 1999 werden opgericht;

Overwegende dat, voor de goede werking van de dienst, de coördinatoren bij een Justitiehuis moeten worden aangewezen om een efficiënte en effectieve uitwerking te kunnen geven aan de wet op de autonome werkstraffen;

Overwegende dat het, ten einde deze aanwijzingen te kunnen doorvoeren, noodzakelijk is de samenstelling en de werking van de commissie voor de evaluatie van de kandidaten voor die bijzondere functie, vast te stellen, Besluit :

Artikel 1.De evaluatiecommissie, bedoeld in de artikel 14 van het koninklijk besluit van 13 juni 1999 tot vaststelling van sommige administratieve en geldelijke bepalingen voor de personeelsleden van de buitendiensten van de Dienst Justitiehuizen van de Federale Overheidsdienst Justitie die bekleed zijn met een bijzondere graad, omvat een Nederlandstalige en Franstalige afdeling.

Per afdeling is de evaluatiecommissie samengesteld uit : 1° de Directeur-generaal van het Directoraat-generaal Uitvoering van Straffen en Maatregelen of een ambtenaar door hem aangeduid die voorzitter is;2° een regionaal directeur van de buitendiensten van de Dienst Justitiehuizen;3° een ambtenaar van het Directoraat-generaal Uitvoering van Straffen en Maatregelen bekleed met een graad van tenminste rang 13 of een adjunct-adviseur die een uitgesproken kennis heeft van het werkterrein. De voorzitter en de leden hebben elk ten minste één plaatsvervanger.

De Minister van Justitie duidt de leden en hun plaatsvervangers aan.

Art. 2.De evaluatiecommissie hoort de kandidaten alvorens te oordelen over hun geschiktheid voor het uitoefenen van de gesolliciteerde functie. Bij deze beoordeling wordt zowel rekening gehouden met de kandidatuur, het curriculum vitae en het persoonlijk dossier van de kandidaten als met de functieprofielen voor coördinator die zijn vastgesteld bij het ministerieel besluit van 23 juni 1999 tot vaststelling van de functiebeschrijvingen -en profielen voor het personeel van de buitendiensten van de Dienst Justitiehuizen van de Federale Overheidsdienst Justitie.

Voor het beoordelen van de kandidaten voor de functie van coördinator bij een Justitiehuis gaat de evaluatiecommissie na in welke mate de kandidaat beantwoordt aan de vereiste vermeld in artikel 13, 2° van het koninklijk besluit van 13 juni 1999 tot vaststelling van sommige administratieve en geldelijke bepalingen voor de personeelsleden van de buitendiensten van de Federale Overheidsdienst Justitie die bekleed zijn met een bijzondere graad, namelijk blijk geven van een onafhankelijke houding ten opzichte van alle betrokken diensten.

Art. 3.De vacant verklaring van de functie van coördinator bij een Justitiehuis wordt aangekondigd door de Directeur-generaal van het Directoraat-generaal Uitvoering van Straffen en Maatregelen.

Deze aankondiging bepaalt de termijn waarbinnen de kandidaturen, vergezeld van het curriculum vitae, moeten worden ingediend en vermeldt dat de kandidaten verplicht zijn hun kandidatuur per ter post aangetekende brief te versturen.

De in het vorig lid bedoelde termijn bedraagt minimum vijftien dagen volgend op de dag waarop de vacature van de functie van coördinator bij een Justitiehuis wordt ter kennis gebracht.

De aankondiging wordt ter kennis gebracht van het personeelslid door de hiërarchische meerdere. In geval van afwezigheid van het personeelslid wordt betrokken bij een ter post aangetekende brief in kennis gebracht. In dat geval wordt de datum van deze brief beschouwd als de datum van kennisgeving.

Art. 4.De commissie stelt een rangschikking op van de geslaagde kandidaten en motiveert haar evaluatie.

Art. 5.De evaluatiecommissie kan slechts geldig vergaderen wanneer 3 leden (effectieve of plaatsvervangende) aanwezig zijn. De evaluatiecommissie beslist bij meerderheid van stemmen.

De vergaderingen van de evaluatiecommissie zijn niet openbaar. De beraadslagingen en de stemmingen van de evaluatiecommissie zijn geheim.

Het is de leden van de evaluatiecommissie verboden te beraadslagen en de stemming bij te wonen over personen die bloed- of aanverwant tot en met de 3de graad zijn.

Art. 6.Dit besluit treedt in werking op de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Brussel, 10 augustus 2004.

Mevr.L. ONKELINX

^