Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 11 september 2019
gepubliceerd op 15 oktober 2019

Ministerieel besluit tot vervanging van de bijlage bij het ministerieel besluit van 14 februari 2013 tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 februari 2016 tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten en kmo-groeitrajecten, wat betreft de aanstelling en de werking van de auditbureaus

bron
vlaamse overheid
numac
2019014916
pub.
15/10/2019
prom.
11/09/2019
ELI
eli/besluit/2019/09/11/2019014916/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

VLAAMSE OVERHEID

Economie, Wetenschap en Innovatie


11 SEPTEMBER 2019. - Ministerieel besluit tot vervanging van de bijlage bij het ministerieel besluit van 14 februari 2013Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 14/02/2013 pub. 12/03/2013 numac 2013035240 bron vlaamse overheid Ministerieel besluit tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 december 2008 tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten, wat betreft de aanstelling en de werking van de auditbureaus sluiten tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 februari 2016Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 26/02/2016 pub. 11/04/2016 numac 2016035422 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten en kmo-groeitrajecten sluiten tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten en kmo-groeitrajecten, wat betreft de aanstelling en de werking van de auditbureaus


DE VLAAMSE MINISTER VAN WERK, ECONOMIE, INNOVATIE EN SPORT, Gelet op het decreet van 16 maart 2012 betreffende het economisch ondersteuningsbeleid, artikel 37;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 26 februari 2016Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 26/02/2016 pub. 11/04/2016 numac 2016035422 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten en kmo-groeitrajecten sluiten tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten en kmo-groeitrajecten, artikel 14, § 1, 3°, en § 2, 2°, en § 3;

Gelet op het ministerieel besluit van 14 februari 2013Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 14/02/2013 pub. 12/03/2013 numac 2013035240 bron vlaamse overheid Ministerieel besluit tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 december 2008 tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten, wat betreft de aanstelling en de werking van de auditbureaus sluiten tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 februari 2016Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 26/02/2016 pub. 11/04/2016 numac 2016035422 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten en kmo-groeitrajecten sluiten tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten en kmo-groeitrajecten, wat betreft de aanstelling en de werking van de auditbureaus;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 5 september 2019;

Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, artikel 3, § 1;

Gelet op de dringende noodzakelijkheid;

Overwegende dat het decreet van 29 maart 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 29/03/2019 pub. 23/04/2019 numac 2019011877 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het kwaliteits- en registratiemodel van dienstverleners in het beleidsdomein Werk en Sociale Economie type decreet prom. 29/03/2019 pub. 25/04/2019 numac 2019011811 bron vlaamse overheid Decreet betreffende de opleidingscheques voor werknemers, de invoering van een registratieverplichting voor sportmakelaars en tot wijziging van diverse andere bepalingen inzake het beleidsdomein Werk en Sociale Economie sluiten betreffende het kwaliteits- en registratiemodel van dienstverleners in het beleidsdomein Werk en Sociale Economie en het besluit van de Vlaamse Regering van 24 mei 2019 tot uitvoering van het decreet van 29 maart 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 29/03/2019 pub. 23/04/2019 numac 2019011877 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het kwaliteits- en registratiemodel van dienstverleners in het beleidsdomein Werk en Sociale Economie type decreet prom. 29/03/2019 pub. 25/04/2019 numac 2019011811 bron vlaamse overheid Decreet betreffende de opleidingscheques voor werknemers, de invoering van een registratieverplichting voor sportmakelaars en tot wijziging van diverse andere bepalingen inzake het beleidsdomein Werk en Sociale Economie sluiten betreffende het kwaliteits- en registratiemodel van dienstverleners in het beleidsdomein Werk en Sociale Economie in werking zijn getreden;

Overwegende dat dienstverleners die al geregistreerd zijn in het kader van het kwaliteits- en registratiemodel voor dienstverleners in het beleidsdomein Werk en Sociale Economie op dit ogenblik alleen geregistreerd kunnen worden als dienstverlener van de kmo-portefeuille nadat ze tijdens een audit hebben aangetoond dat ze effectief opleiding geven of adviesopdrachten uitvoeren;

Overwegende dat dit, in het kader van de verdere stroomlijning van de groepen dienstverleners, een overbodige administratieve belasting is;

Overwegende dat dit besluit die bijkomende administratieve belasting remedieert waardoor de geregistreerde dienstverleners van het beleidsdomein Werk en Sociale Economie met een minimale administratieve last geregistreerd kunnen worden voor de kmo-portefeuille, zodat de huidige ongunstige economische omstandigheden voor ondernemingen beperkt blijven;

Overwegende dat om die redenen dit besluit dringend in werking moet treden, Besluit :

Artikel 1.De bijlage bij het ministerieel besluit van 14 februari 2013Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 14/02/2013 pub. 12/03/2013 numac 2013035240 bron vlaamse overheid Ministerieel besluit tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 december 2008 tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten, wat betreft de aanstelling en de werking van de auditbureaus sluiten tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 februari 2016Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 26/02/2016 pub. 11/04/2016 numac 2016035422 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten en kmo-groeitrajecten sluiten tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten en kmo-groeitrajecten, wat betreft de aanstelling en de werking van de auditbureaus, vervangen bij het ministerieel besluit van 1 juli 2019, wordt vervangen door de bijlage die bij dit besluit is gevoegd.

Art. 2.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 2 september 2019.

Brussel, 11 september 2019.

De Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport, Ph. MUYTERS

Bijlage bij het ministerieel besluit tot vervanging van de bijlage bij het ministerieel besluit van 14 februari 2013Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 14/02/2013 pub. 12/03/2013 numac 2013035240 bron vlaamse overheid Ministerieel besluit tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 december 2008 tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten, wat betreft de aanstelling en de werking van de auditbureaus sluiten tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 februari 2016Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 26/02/2016 pub. 11/04/2016 numac 2016035422 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten en kmo-groeitrajecten sluiten tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten en kmo-groeitrajecten, wat betreft de aanstelling en de werking van de auditbureaus Bijlage bij het ministerieel besluit van 14 februari 2013Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 14/02/2013 pub. 12/03/2013 numac 2013035240 bron vlaamse overheid Ministerieel besluit tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 december 2008 tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten, wat betreft de aanstelling en de werking van de auditbureaus sluiten tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 februari 2016Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 26/02/2016 pub. 11/04/2016 numac 2016035422 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten en kmo-groeitrajecten sluiten tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten en kmo-groeitrajecten, wat betreft de aanstelling en de werking van de auditbureaus Bijlage. Kmop-norm als vermeld in artikel 1, 5°

A. Activiteit Omschrijving vereiste: De dienstverlener is transparant over de inhoud van de activiteit en over de expertise en ervaring die hij heeft opgebouwd voor die activiteit. Hij beschikt zelf over de nodige expertise en ervaring om de dienst op een professionele manier aan te bieden en uit te voeren of hij doet daarvoor een beroep op een bevoegde contractant.

Vrijstelling

Deze module hoeft niet geaudit te worden voor dienstverleners met een Qfor- of ISO 9001-certificaat met als scope advies, opleiding voor advies of opleiding, en dienstverleners die geregistreerd zijn als dienstverlener in het kader van het decreet van 29 maart 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 29/03/2019 pub. 23/04/2019 numac 2019011877 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het kwaliteits- en registratiemodel van dienstverleners in het beleidsdomein Werk en Sociale Economie type decreet prom. 29/03/2019 pub. 25/04/2019 numac 2019011811 bron vlaamse overheid Decreet betreffende de opleidingscheques voor werknemers, de invoering van een registratieverplichting voor sportmakelaars en tot wijziging van diverse andere bepalingen inzake het beleidsdomein Werk en Sociale Economie sluiten betreffende het kwaliteits- en registratiemodel van dienstverleners in het beleidsdomein Werk en Sociale Economie en het besluit van de Vlaamse Regering van 24 mei 2019 tot uitvoering van het decreet van 19 maart 2019 betreffende het kwaliteits- en registratiemodel van dienstverleners in het beleidsdomein Werk en Sociale Economie.

Hetzelfde geldt voor dienstverleners die lid zijn van het IAB, IBR of BIBF voor advies.

A.1

De dienstverlener omschrijft de subsidiabele activiteiten die hij aanbiedt en uitvoert, en hij communiceert erover op een duidelijke, beschrijvende en gestaafde manier.

A.2

De dienstverlener communiceert voor elk project duidelijk met de klant over de aanpak en de grenzen van de opdracht. Hij geeft een gedetailleerde beschrijving met vermelding van de context, de doelstellingen, de inhoud, de methodologie, de uitvoeringsmodaliteiten (met inbegrip van wie de opdracht uitvoert) en de prijsstelling. De dienstverlener communiceert ook duidelijk over mogelijke afwijkingen, opvolging en evaluatie.

A.3

De dienstverlener toetst bij de opdrachtgever af in welke mate het voorstel beantwoordt aan zijn behoeften.

A.4

De dienstverlener houdt van elke lopende of uitgevoerde opdracht een uitgebreid projectdossier bij dat toegankelijk is. Hij bewaart de dossiers gedurende een periode die afgestemd is op de aard van de activiteiten of die bepaald is in specifieke archiveringseisen die eraan verbonden zijn.

A.5

De dienstverlener beschikt over voldoende geschikte menselijke middelen om de activiteit uit te voeren.

A.6

De dienstverlener maakt gebruik van aangepaste ondersteunende middelen, infrastructuur en processen om de activiteit in te plannen, op te volgen en uit te voeren. Hij maakt daarvoor gebruik van een registratiesysteem waarin de uitgevoerde projecten geraadpleegd kunnen worden.

E. Bewijs van ervaring inzake de verleende diensten Omschrijving vereiste: De dienstverlener beschikt op bedrijfsniveau en op individueel niveau over de nodige kennis en kunde om een specifieke dienstverlening aan te bieden. Die kennis en kunde zijn opgedaan gedurende de loopbaan van het individu dat de opdracht zal uitvoeren. Ze zijn niet noodzakelijk beperkt tot de ervaring die opgedaan is bij de dienstverlener die de registratie aanvraagt. De dienstverlener ziet erop toe dat de persoon met de juiste kennis en kunde op het gepaste project wordt ingezet.

Vrijstelling

Deze module hoeft niet geaudit te worden voor dienstverleners met een Qfor- of ISO 9001-certificaat met als scope advies, opleiding voor advies of opleiding, en dienstverleners die geregistreerd zijn als dienstverlener in het kader van het decreet van 29 maart 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 29/03/2019 pub. 23/04/2019 numac 2019011877 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het kwaliteits- en registratiemodel van dienstverleners in het beleidsdomein Werk en Sociale Economie type decreet prom. 29/03/2019 pub. 25/04/2019 numac 2019011811 bron vlaamse overheid Decreet betreffende de opleidingscheques voor werknemers, de invoering van een registratieverplichting voor sportmakelaars en tot wijziging van diverse andere bepalingen inzake het beleidsdomein Werk en Sociale Economie sluiten betreffende het kwaliteits- en registratiemodel van dienstverleners in het beleidsdomein Werk en Sociale Economie en het besluit van de Vlaamse Regering van 24 mei 2019 tot uitvoering van het decreet van 19 maart 2019 betreffende het kwaliteits- en registratiemodel van dienstverleners in het beleidsdomein Werk en Sociale Economie.

Hetzelfde geldt voor dienstverleners die lid zijn van het IAB, IBR of BIBF voor advies.

Startende dienstverleners zijn vrijgesteld van de audit van deze module bij een eerste audit. Bij registratie als dienstverlener moeten ze de module laten auditeren binnen twee jaar.

ALGEMENE VEREISTEN

E.1

De dienstverlener heeft een representatief aantal mensdagen gepresteerd en gefactureerd. Representatief betekent dat de gepresteerde dagen verspreid zijn over verschillende klanten en gespreid zijn over een aantal opeenvolgende maanden. De dagen zijn gepresteerd in een recente periode. Dat geldt voor elke activiteit waarvoor de dienstverlener een registratie aanvraagt.

E.2

De dienstverlener ziet erop toe en is ervoor verantwoordelijk dat de persoon met de juiste kennis, ervaring en competenties wordt ingezet.

Dat geldt voor elke fase van het project. De dienstverlener maakt daarvoor gebruik van een competentiebeheerssysteem.

E.3

De dienstverlener gebruikt degelijke hr-processen voor zijn medewerkers en contractanten. Die bevatten eisen met betrekking tot rekrutering en selectie, integratie, opleiding en begeleiding, opvolging en evaluatie. Wat de evaluatie betreft, gaat het in het bijzonder over de evaluatie van de opdrachten die de medewerkers en contractanten hebben uitgevoerd. De processen dragen bij tot de toekenning van (deel)projecten aan hen.

ERVARINGSVEREISTEN

E.4

De dienstverlener communiceert duidelijk aan de klant over de ervaring van degene die de opdracht uitvoert. Het betreft zijn ervaring met de aangeboden activiteiten, al dan niet opgedaan bij de dienstverlener.

E.5

De dienstverlener heeft een representatief aantal jaren ervaring als dienstverlener opgedaan binnen de activiteit waarvoor hij een registratie aanvraagt.

T. Klanttevredenheid Omschrijving vereiste: De dienstverlener heeft tevreden klanten, in het bijzonder voor de dienst waarvoor hij een registratie aanvraagt. Hij peilt op een systematische en diepgaande manier naar de tevredenheid. Aan alle klanten biedt hij de mogelijkheid om de dienstverlening te evalueren.

De tevredenheidspeiling slaat zowel op inhoudelijke als vormelijke aspecten van de verkregen dienst. De resultaten van de peiling zijn toegankelijk. De bevraging leidt tot continue verbetering.

Vrijstelling

Deze module hoeft niet geaudit te worden voor dienstverleners met een Qfor- of ISO 9001-certificaat met als scope advies, opleiding voor advies of opleiding, en dienstverleners die geregistreerd zijn als dienstverlener in het kader van het decreet van 29 maart 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 29/03/2019 pub. 23/04/2019 numac 2019011877 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het kwaliteits- en registratiemodel van dienstverleners in het beleidsdomein Werk en Sociale Economie type decreet prom. 29/03/2019 pub. 25/04/2019 numac 2019011811 bron vlaamse overheid Decreet betreffende de opleidingscheques voor werknemers, de invoering van een registratieverplichting voor sportmakelaars en tot wijziging van diverse andere bepalingen inzake het beleidsdomein Werk en Sociale Economie sluiten betreffende het kwaliteits- en registratiemodel van dienstverleners in het beleidsdomein Werk en Sociale Economie en het besluit van de Vlaamse Regering van 24 mei 2019 tot uitvoering van het decreet van 19 maart 2019 betreffende het kwaliteits- en registratiemodel van dienstverleners in het beleidsdomein Werk en Sociale Economie.

Startende dienstverleners zijn vrijgesteld van de audit van deze module bij een eerste audit. Bij registratie moeten ze de module laten auditeren binnen twee jaar.

T.1

De dienstverlener hanteert een systematische schriftelijke of mondelinge klantentevredenheidspeiling. Alle klanten krijgen de mogelijkheid om hun mening te geven.

T.2

De tevredenheidspeiling slaat zowel op inhoudelijke als vormelijke aspecten van de dienstverlening. Alle aspecten van de dienstverlening komen op een gedifferentieerde wijze aan bod. Specifiek voor opleiding: zowel de deelnemer als de opdrachtgever krijgt de mogelijkheid om zijn mening te geven. Het systeem laat een scoring van de verschillende onderdelen toe.

T.3

De dienstverlener bevraagt bij de klant zowel tussentijds als finaal de mate waarin de vooraf bepaalde verwachtingen ingelost zijn.

T.4

De dienstverlener registreert de resultaten van de klantentevredenheidspeiling. Uit de registratie blijkt dat de evaluatie representatief is en dat de klanten tevreden zijn, zowel in het algemeen als over de subsidiabele dienstverlening.

T.5

De tevredenheidspeiling laat toe om concrete getuigenissen op te nemen.

T.6

De dienstverlener verwerkt systematisch de resultaten van de klantentevredenheidspeiling en registreert ze.

T.7

De analyse en verwerking van de resultaten van de klantentevredenheidspeiling of andere systematische initiatieven dragen bij tot continue verbetering.

K. Kennis kmo-portefeuille Omschrijving vereiste: De dienstverlener heeft kennis van de kmo-portefeuille en de regels ervan, met als doel ze correct te gebruiken.

ALGEMENE VEREISTEN

K.1

De dienstverlener beschrijft gericht en bondig de activiteiten waarvoor hij een registratieaanvraag indient. Hij beperkt zich tot de activiteiten die daarvoor in aanmerking komen.

K.2

Als de dienstverlener al beschikt over een registratie van de kmo-portefeuille, legt hij een kopie voor van de verklaring op erewoord die hij in het verleden daarvoor heeft ingediend. Bij gebrek aan een kopie deelt hij schriftelijk mee wie de verklaring op erewoord ondertekend heeft.

K.3

De overeenkomst tussen de dienstverlener en de opdrachtgever wordt conform de voorschriften opgesteld.

K.4

De factuur van de dienstverlener aan de opdrachtgever wordt conform de voorschriften opgesteld.

K.5

De dienstverlener controleert of de subsidieaanvragen tijdig zijn ingediend.

Bij subsidieaanvragen die ingediend zijn voor 1 april 2016, bevestigt de dienstverlener alleen de subsidieaanvragen die tijdig zijn ingediend.

Bij subsidieaanvragen die ingediend worden vanaf 1 april 2016, deelt de dienstverlener via de website mee welke subsidieaanvragen buiten de termijn zijn ingediend.

K.6

De dienstverlener controleert of de subsidie voor dienstverlening aan de steunvragende onderneming wordt aangevraagd.

Bij subsidieaanvragen die ingediend zijn voor 1 april 2016, bevestigt de dienstverlener alleen de subsidieaanvragen voor dienstverlening aan de steunvragende onderneming.

Bij subsidieaanvragen die ingediend worden vanaf 1 april 2016, deelt de dienstverlener via de website mee welke subsidieaanvragen geen betrekking hebben op dienstverlening aan de steunvragende onderneming.

K.7

De prijs voor dezelfde dienst is dezelfde, ongeacht of de dienst door de kmo-portefeuille wordt betaald.

SPECIFIEKE VEREISTEN VOOR OPLEIDING EN ADVIES

K.8.1

Opleiding De dienstverlener bewaart de aanwezigheidslijsten.

K.8.2

Opleiding De dienstverlener reikt een gepersonaliseerd vormingsattest uit.

K.8.3

Advies De dienstverlener bewaart het verleende advies en de bijbehorende stavingsdocumenten.

K.8.4

Advies De dienstverlener bevestigt alleen subsidieaanvragen voor adviezen die niet van permanente of periodieke aard zijn. De adviezen hebben geen betrekking op de gewone bedrijfsuitgaven van de onderneming.

K.8.5

Advies De dienstverlener verleent een schriftelijk gepersonaliseerd advies op maat.

Dat advies kan de volgende vormen aannemen: 1) schriftelijke raadgevingen en aanbevelingen die bestaan uit een analyse van de probleemstelling, een eigenlijk advies, een implementatieplan en de begeleiding bij de implementatie;2) als het advies na 1 april 2016 is ingediend: schriftelijke raadgevingen en aanbevelingen die bestaan uit het identificeren, in kaart brengen en onderzoeken van opportuniteiten en oplossingen met betrekking tot het bedrijfsfunctioneren van de onderneming. I. Integriteit Omschrijving vereiste: De dienstverlener leeft de regelgeving, de wetgeving en de algemeen aanvaarde handelspraktijken na. Hij is bevoegd om de activiteit waarvoor hij een registratie aanvraagt, uit te voeren.

Vrijstelling

Deze module hoeft niet geaudit te worden voor dienstverleners die lid zijn van het IAB, IBR of BIBF en dienstverleners die geregistreerd zijn als dienstverlener in het kader van het decreet van 29 maart 2019Relevante gevonden documenten type decreet prom. 29/03/2019 pub. 23/04/2019 numac 2019011877 bron vlaamse overheid Decreet betreffende het kwaliteits- en registratiemodel van dienstverleners in het beleidsdomein Werk en Sociale Economie type decreet prom. 29/03/2019 pub. 25/04/2019 numac 2019011811 bron vlaamse overheid Decreet betreffende de opleidingscheques voor werknemers, de invoering van een registratieverplichting voor sportmakelaars en tot wijziging van diverse andere bepalingen inzake het beleidsdomein Werk en Sociale Economie sluiten betreffende het kwaliteits- en registratiemodel van dienstverleners in het beleidsdomein Werk en Sociale Economie en het besluit van de Vlaamse Regering van 24 mei 2019 tot uitvoering van het decreet van 19 maart 2019 betreffende het kwaliteits- en registratiemodel van dienstverleners in het beleidsdomein Werk en Sociale Economie.

Bevoegdheid en hoedanigheid

I.1

Bij de aankomst van de auditor geeft de dienstverlener onmiddellijk toegang tot de opgevraagde documenten. De dienstverlener heeft die documenten met zorg voorbereid.

I.2

De dienstverlener heeft een juridisch bestaan. Hij is bevoegd om de activiteit waarvoor hij een registratie aanvraagt, uit te voeren.

I.3

De bestuurders en verantwoordelijken van de dienstverlener in een recent verleden zijn bekend. Ze zijn in het verleden niet in vraag gesteld of betrokken geweest bij onderzoeken naar onrechtmatig gebruik van de kmo-portefeuille of bij een niet-verschoonbaar faillissement.

De bestuurders en verantwoordelijken besteden er de nodige aandacht aan dat dit ook het geval is voor medewerkers en onderaannemers.

I.4

De dienstverlener voert de diensten waarvoor hij een registratie vraagt, op een onafhankelijke wijze uit.

I.5

De dienstverlener voert de diensten waarvoor hij een registratie vraagt, zelf uit of hij besteedt ze uit. Voor de uitbesteding beschikt hij over een geldige dienstenovereenkomst. De dienstverlener behoudt de verantwoordelijkheid voor alle aspecten van de geleverde diensten.

Continuïteit en bedrijfspraktijken

I.6

De dienstverlener stelt zijn jaarrekeningen of resultatenrekening tijdig op. Hij legt ze tijdig neer bij de Balanscentrale van de Nationale Bank van België als dat is opgelegd door het vennootschapsrecht.

I.7

De dienstverlener vervult zijn sociale en fiscale verplichtingen.

I.8

De maatschappelijke zetel van de dienstverlener heeft een beperkt aantal veranderingen ondergaan in de voorbije drie jaar.

I.9

De dienstverlener is solvabel, rendabel en beschikt over de nodige liquide middelen.

I.10

De dienstverlener beheert actief de klantenvorderingen. De achterstallige betalingen door klanten zijn beperkt en ze kunnen uitgelegd en gestaafd worden. Ze zijn niet het gevolg van mogelijke betwisting van de kwaliteit van de geleverde diensten.

I.11

De dienstverlener respecteert zijn financiële engagementen ten aanzien van zijn leveranciers en andere geldschieters. De achterstallige betalingen aan leveranciers en andere geldschieters zijn beperkt en ze kunnen uitgelegd en gestaafd worden.

Gezien om gevoegd te worden bij het ministerieel besluit van 11 september 2019 tot vervanging van de bijlage bij het ministerieel besluit van 14 februari 2013Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 14/02/2013 pub. 12/03/2013 numac 2013035240 bron vlaamse overheid Ministerieel besluit tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 19 december 2008 tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten, wat betreft de aanstelling en de werking van de auditbureaus sluiten tot uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 februari 2016Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 26/02/2016 pub. 11/04/2016 numac 2016035422 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten en kmo-groeitrajecten sluiten tot toekenning van steun aan kleine en middelgrote ondernemingen voor ondernemerschapsbevorderende diensten en kmo-groeitrajecten, wat betreft de aanstelling en de werking van de auditbureaus.

Brussel, 11 september 2019.

De Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport, Ph. MUYTERS

^