Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 12 maart 2009
gepubliceerd op 30 maart 2009

Ministerieel besluit houdende overdracht van bevoegdheid door de Minister van Landsverdediging inzake het gunnen en uitvoeren van overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, inzake vervreemding en inzake diverse uitgaven

bron
ministerie van landsverdediging
numac
2009007061
pub.
30/03/2009
prom.
12/03/2009
ELI
eli/besluit/2009/03/12/2009007061/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

12 MAART 2009. - Ministerieel besluit houdende overdracht van bevoegdheid door de Minister van Landsverdediging inzake het gunnen en uitvoeren van overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, inzake vervreemding en inzake diverse uitgaven


De Minister van Landsverdediging, Gelet op de wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, inzonderheid op artikel 6, gewijzigd bij de wet van 19 juli 2001;

Gelet op het koninklijk besluit van 14 oktober 1996 betreffende het voorafgaand toezicht en de overdracht van bevoegdheid inzake de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten en inzake de toekenning van concessies voor openbare werken op federaal niveau, gewijzigd door het koninklijk besluit van 20 juli 2000;

Gelet op het koninklijk besluit van 21 december 2001 tot bepaling van de algemene structuur van het Ministerie van Landsverdediging en tot vastlegging van de bevoegdheden van bepaalde autoriteiten, gewijzigd door de koninklijke besluiten van 23 december 2002, 27 maart 2003, 5 februari 2004, 21 oktober 2005 en 10 augustus 2006;

Gelet op het ministerieel besluit van 27 april 2006 houdende de overdracht van bevoegdheid door de Minister van Landsverdediging inzake het gunnen en uitvoeren van overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten en inzake diverse uitgaven;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 16 februari 2009, Besluit : HOOFDSTUK I. - Definities

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit, wordt verstaan onder : 1° « de minister » : de Minister van Landsverdediging;2° « Div MP » : de chef van de Procurement Division van de algemene directie material resources;3° « tabel » : één van de genummerde tabellen in de bijlage bij dit besluit;4° « chef van de leidende dienst » : de chef van de leidende dienst is altijd de Ondersectiechef die verantwoordelijk is voor de overheidsopdracht;5° « de wet » : de wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten;6° « onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking » : de onderhandelingsprocedure zonder naleving van de bekendmakingsregels bij de aanvang van de procedure in de zin van artikel 17, § 2, van de wet;7° « diverse uitgaven » : de uitgaven die worden gedaan door het Ministerie van Landsverdediging met uitzondering van deze die vallen onder de definitie van overheidsopdrachten zoals gedefinieerd in het artikel 5 van de wet;8° « BMSO » : Belgian Military Supply Office in Washington DC, Verenigde Staten;9° « BPO » : Belgian Pipeline Organisation;10° de cel FOR : FOD Overschrijdende Raamcontracten van de Federale Overheidsdienst Personeel en Organisatie;11° DGMR : Chef van de Algemene Directie Material Ressources. HOOFDSTUK II. - Overdracht van bevoegdheid inzake overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten Afdeling I. - Bepalingen toepasselijk op alle opdrachten

Art. 2.Aan de overheden, hierna « ordonnateurs » benoemd, vermeld in de bij dit besluit gevoegde tabellen, worden de hierna bepaalde bevoegdheden overgedragen.

In geval van afwezigheid van een ordonnateur worden zijn bevoegdheden uitgeoefend door een vervanger aangeduid in tabel 2.

De overgedragen bevoegdheid mag niet verder worden overgedragen.

Elk ordonnateur kan de bevoegdheid, toegekend aan ordonnateurs die hen hiërarchisch en/of functioneel ondergeschikt zijn, beperken.

Art. 3.De overdracht omvat de bevoegdheid om : 1° de opdracht voor te bereiden binnen de perken van tabel 1, dat wil zeggen : a) beslissen over de gunningswijze en het inzetten van de procedure;b) het bestek goedkeuren.Div MP keurt de bestekken goed voor de minister. 2° de inschrijvers bij een algemene procedure en onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking en de kandidaten bij een beperkte procedure of onderhandelingsprocedure met bekendmaking te selecteren binnen de perken van tabel 1.3° de offertes te evalueren en deze die niet regelmatig zijn af te wijzen binnen de perken van tabel 1;4° de opdracht al dan niet te gunnen, binnen de perken van tabel 1, dat wil zeggen : a) het gunningsverslag goedkeuren, de contracten ondertekenen of de offerte goedkeuren;b) de beslissing van niet-gunning, bepaald in artikel 18 van de wet, nemen. De overdracht omvat ook de bevoegdheid om sommige elementen van een opdracht eventueel te wijzigen en de uitvoeringsbeslissingen te nemen overeenkomstig artikel 4.

Art. 4.§ 1. De wijzigingsclausules die afwijken van de essentiële bepalingen en/of voorwaarden van een opdracht : 1° die door de minister werd gegund, worden ondertekend door Div MP, indien het wijzigingen betreft zonder financiële weerslag of waarvan de financiële weerslag kan becijferd worden en voor zover deze minder bedraagt dan het bedrag bepaald in tabel 1 voor het gunnen van opdrachten bij onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking.Enkel het bedrag van de bijakte dient in rekening te worden gebracht; 2° die door een overheid uit tabel 1 werd gegund, worden door deze overheid ondertekend binnen de perken van haar bevoegdheid vermeld in deze tabel om opdrachten bij onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking te gunnen.Enkel het bedrag van de bijakte dient in rekening te worden gebracht.

De essentiële bepalingen en/of voorwaarden zijn de prijzen, de termijnen en al wat in het bestek of in het contract als essentieel is vermeld. § 2. De wijzigingsclausules die afwijken van de niet-essentiële bepalingen en/of voorwaarden van de opdracht, worden ondertekend door de chef van de leidende dienst, en dit binnen de perken van hun bevoegdheid vermeld in tabel 1 om opdrachten bij onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking te gunnen.

De leidende dienst wordt in het bestek aangeduid. § 3. De wijzigingsclausules met administratief karakter in verband met de aannemer zoals juridische vorm, naam, maatschappelijke zetel of statuten, worden ondertekend door de chef van de leidende dienst.

De wijzigingsclausules met betrekking tot de wijziging van de rechtspersoonlijkheid van de aannemer worden ondertekend door de ordonnateur die de opdracht heeft gegund.

De akten van overdracht van een opdracht worden goedgekeurd door de ordonnateur die de opdracht heeft gegund. § 4. De chef van de leidende dienst beslist over het aanvaarden onder beding van korting wegens minderwaarde van werken, leveringen en diensten.

Het bedrag van de korting moet binnen de perken blijven van zijn bevoegdheid vermeld in tabel 1 om opdrachten bij onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking te gunnen. § 5. De ordonnateurs uit tabel 1 nemen de beslissingen inzake de verbreking en de toepassing van de maatregelen van ambtswege van de door hun gegunde opdrachten, waarvan de waarde van het gedeelte dat verbroken wordt of waarop de maatregelen van ambtswege worden toegepast, hun bevoegdheid vermeld in tabel 1 om opdrachten te gunnen bij onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking, niet overschrijdt.

Div MP heeft de bevoegdheid om hogergenoemde beslissingen te nemen in de opdrachten gegund door de minister en dit binnen de perken van hun bevoegdheid vermeld in tabel 1 om opdrachten bij onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking te gunnen. § 6. De ordonnateurs nemen de beslissingen inzake de teruggave van boeten binnen de perken van hun delegatie in tabel 1. Deze beperkingen betreffen het bedrag van de toegepaste boete voor de betrokken levering, prestatie of werk. Het in aanmerking te nemen bedrag om de bevoegde autoriteit te bepalen is dit van de werkelijk ingehouden boete op de factuur, ongeacht het bedrag van de voorgestelde teruggave of het uiteindelijk bepaalde eindbedrag van de boete. § 7. De ordonnateurs kennen de schadevergoeding toe voortvloeiend uit de verbrekingen of uit de eenvoudige toepassing van contractuele of reglementaire bepalingen volgens de regels van artikel 4, § 1.

Art. 5.§ 1. Het bedrag van de bevoegdheid omvat het totale werkelijke of geraamde bedrag van de opdracht in lopende euro, erbij inbegrepen de bijkomende kosten, met uitsluiting van de belasting op de toegevoegde waarde en rekening houdend met de regels uit de artikelen 2, 28 en 54 van het koninklijk besluit van 8 januari 1996 betreffende de overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten en de concessies voor openbare werken. § 2. In het geval van meerjarige open - of bestelovereenkomsten van werken heeft het bedrag, in alle stadia, betrekking op de opdracht voor het beschouwde budgettair jaar overeenkomstig tabel 1. In geval van verlenging van deze opdrachten wordt de bevoegdheid bepaald rekening houdend met de gunningswijze van de oorspronkelijke opdracht. § 3. In het geval van opdrachten van werken met voorwaardelijke schijven heeft het bedrag in alle stadia betrekking op het geheel van de schijven, overeenkomstig tabel 1. § 4. Div MP heeft de bevoegdheid om de meerjarige open - of bestelovereenkomsten gegund door de minister te verlengen.

Div MP heeft de bevoegdheid om in de meerjarige opdrachten met gedefinieerde opties of voorwaardelijke schijven gegund door de minister, deze opties of schijven te bestellen.

De ordonnateurs van tabel 1 mogen de opdrachten die zij hebben gegund verlengen. Zij mogen de opties of schijven bestellen van de opdrachten die zij hebben gegund. Afdeling II. - Bepalingen toepasselijk op ruilovereenkomsten

en uitgestelde contracten

Art. 6.Div MP heeft de bevoegdheid om ruilovereenkomsten voor te bereiden, te gunnen en uit te voeren, mits naleving van de wetgeving op de overheidsopdrachten en van de bepalingen uit afdeling I van dit hoofdstuk.

De bevoegdheid wordt bepaald door tabel 1, in functie van de ruilwaarde en de gunningswijze.

Art. 7.De overheden in tabel 7 aangeduid, hebben de bevoegdheid om in vredestijd uitgestelde contracten voor werken, leveringen en diensten voor te bereiden. In oorlogstijd, of ermee gelijkgesteld, gaan ze over tot de uitvoering.

Div MP heeft de bevoegdheid om in vredestijd de uitgestelde contracten voor werken, leveringen en diensten te gunnen en te verbreken. Afdeling III. - Speciale overdrachten van bevoegdheid

Art. 8.§ 1. De directeur van het BMSO mag de opdrachten in de Verenigde Staten van Amerika en Canada voorbereiden, gunnen en uitvoeren binnen de perken van tabel 1.

Boven deze drempel is een bijzondere overdracht van bevoegdheid vanwege de minister vereist, in voorkomend geval na goedkeuring door de Ministerraad. § 2. De onderstafchef operaties en training en de chef van de divisie synthese, evaluatie en coördinatie van dit stafdepartement hebben de bevoegdheid ten belope van 67.000 EUR om niet-meerjarige opdrachten te gunnen waarvan het principe werd goedgekeurd door de chef defensie.

Deze bevoegdheid geldt niet voor de aankoop van voertuigen. § 3. De defensieattachés en de directeur BMSO hebben de bevoegdheid ten belope van 67.000 EUR om opdrachten te gunnen waarvan het principe werd goedgekeurd door de chef defensie en bestemd om de specifieke behoeften voor de werking van hun bureau en/of voor de uitvoering van hun opdracht te dekken. Deze bevoegdheid geldt niet voor de aankoop van voertuigen. § 4. In het domein van de host nation support heeft de commandant van de territoriale directie de bevoegdheid om opdrachten in het kader van de steun aan de werking van de communicatielijnen van de vreemde strijdkrachten, voor te bereiden, te gunnen en uit te voeren. Elke opdracht wordt gegund voor rekening van deze vreemde staten en voor een maximaal bedrag van 330.000 EUR. § 5. De directeur van BPO heeft de bevoegdheid om opdrachten, bestemd om aan specifieke behoeften voor zijn opdracht te voldoen, voor te bereiden, te gunnen en uit te voeren, ten belope van volgende maximumbedragen : 1° 270.000 EUR voor de opdrachten gegund bij aanbesteding of offerteaanvraag; 2° 135.000 EUR voor de opdrachten gegund bij onderhandelingsprocedure met bekendmaking in de zin van artikel 17, § 3 van de wet; 3° 67.000 EUR voor de opdrachten gegund bij onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking.

Bovendien mag de directeur bestellingen aan de cel FOR overmaken ten belope van maximum 135.000 EUR. § 6. Het overmaken van bestellingen aan de cel FOR mag slechts gebeuren door de ordonnateurs opgenomen in tabel 1 en de door hun aangeduide overheden en dit binnen de aangeduide limieten. § 7. De directeur-generaal van Imago en Publieke Relaties heeft de delegatiebevoegdheid om overheidsopdrachten, bestemd om aan behoeften te voldoen die eigen zijn aan zijn opdracht, voor te bereiden, te gunnen en uit te voeren, ten belope van 31.000 EUR. § 8. De commandant van elk schip van de marinecomponent, dat in het kader van haar opdracht, op oefening of op manoeuvre in het buitenland, zich in een buitenlandse aanleghaven moet herbevoorraden inzake voeding (Klas 1) heeft de delegatiebevoegdheid voor het afsluiten van opdrachten voor leveringen van voeding (Klas 1) ten bedrage van 31.000 EUR. § 9. In het geval van een ontplooiing van een Belgisch detachement in het kader van humanitaire operaties of training in het buitenland kan de DGMR beslissen om een gedelegeerde ordonnateur aan te duiden die de troepen vergezelt. Deze ordonnateur zal de bevoegdheid hebben overheidsopdrachten voor te bereiden, te gunnen en te laten uitvoeren via een onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking op basis van artikel 17 § 2, 1° c) van de wet tot een bedrag van 330.000 EUR voor werken en leveringen en 165.000 EUR voor diensten voor zover deze overheidsopdrachten noodzakelijk zijn om te beantwoorden aan dringende behoeften, eigen aan de specifieke situatie ter plaatse, zonder dewelke het goed verloop van de opdracht in het gedrang zou worden gebracht.

De aanduiding van een gedelegeerde ordonnateur zal gebeuren in één van de bijlagen aan het Operatieorder.

Art. 9.§ 1. Bij hoogdringendheid en in omstandigheden die niet toelaten een overheid aangeduid in tabel 1 te doen tussenkomen en wanneer zij met opdracht, op oefening of op manoeuvre zijn in het buitenland, hebben : - de overheid met de hoogste graad die de eenheid of de instelling beveelt; - de boordcommandant van een militair luchtvaartuig; - de commandant van een schip van de marinecomponent, de bevoegdheid om opdrachten te gunnen die noodzakelijk zijn om : - mensenlevens te beschermen; - te voorzien in de medische verzorging, het vervoer of de repatriëring van het militair personeel en de eventuele burgers die deel uitmaken van het gevolg der strijdkrachten; - de gebruiksveiligheid van het militair materieel of de goede uitvoering van de opdracht te verzekeren.

Voor de boordcommandant van een luchtvaartuig geldt deze bevoegdheid ook in België. § 2. Bij hoogdringendheid en in omstandigheden die niet toelaten een overheid aangeduid in tabel 1 te doen tussenkomen, heeft de onderstafchef operaties en training overdracht van bevoegdheid om opdrachten voor te bereiden, te gunnen en uit te voeren die noodzakelijk zijn om de goede uitvoering van een operatie of van een dringende transportopdracht te verzekeren. § 3. De bepalingen van dit artikel gelden voor zover de opdracht niet dient voorgelegd aan de Ministerraad en voor zover de bedragen bepaald in artikel 9, § 1, van het koninklijk besluit van 14 oktober 1996 betreffende het voorafgaand toezicht en de overdracht van bevoegdheid inzake de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten en inzake de toekenning van concessies voor openbare werken op federaal niveau, niet worden overschreden. Afdeling IV. - Bijzondere procedures

Art. 10.§ 1. Voor opdrachten van werken, leveringen en diensten in gemeenschappelijk, nationaal of internationaal verband : 1° de conventies, voorbereid door de betrokken stafdepartementen en algemene directies in samenwerking met Div MP, na het akkoord van de Ministerraad, worden ondertekend en gewijzigd door Div MP, binnen de perken van haar bevoegdheid om opdrachten bij onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking te gunnen.2° tenzij het verdrag of de conventie het anders bepaalt, worden de opdrachten, die eruit voortspruiten, voorbereid, gegund en uitgevoerd volgens de regels van Afdeling I. § 2. Voor de opdrachten van werken, leveringen en diensten in naam en voor rekening van zowel nationale als internationale derden geldt dezelfde regeling als in § 1. HOOFDSTUK III. - Bepalingen toepasselijk op vervreemding

Art. 11.Div MP heeft de bevoegdheid om : § 1. 1° onderhandse contracten te sluiten voor verkoop van overtollig materieel waarvan het bedrag 220.000 EUR niet overschrijdt; 2° voor verkoop van het materieel aangeboden tijdens de openbare verkopen, contracten te sluiten waarvan het bedrag 220.000 EUR niet overschrijdt. Bij toewijzing van meerdere percelen aan een zelfde kandidaat zal het cumulatief bedrag van deze percelen in beschouwing worden genomen. § 2. De Sectiechef van de verkoopdienst heeft de bevoegdheid om : 1° onderhandse contracten te sluiten voor verkoop van overtollig materieel waarvan het bedrag 110.000 EUR niet overschrijdt; 2° voor verkoop van het materieel aangeboden tijdens de openbare verkopen, contracten te sluiten waarvan het bedrag 110.000 EUR niet overschrijdt. Bij toewijzing van meerdere percelen aan een zelfde kandidaat zal het cumulatief bedrag van deze percelen in beschouwing worden genomen.

Art. 12.Artikel 11 is niet van toepassing op contracten betreffende wapens en munitie.

Art. 13.De overgedragen bevoegdheid, zoals vermeld in artikel 11, mag niet verder worden overgedragen. HOOFDSTUK IV. - Overdracht van bevoegdheid inzake diverse uitgaven

Art. 14.De overheden aangeduid in tabel 6 hebben de bevoegdheid om diverse uitgaven vast te leggen tengevolge van verbintenissen die voortvloeien uit een door de Minister goedgekeurd verbruiksprogramma en die geen betrekking hebben op overheidsopdrachten maar die noodzakelijk zijn voor het in werking stellen van hun stafdepartement, algemene directie, component of dienst zoals uitgaven van internationale aard, cursuskosten, kosten ter gelegenheid van zendingen in het buitenland in het kader van de richtlijnen van de minister, medische en farmaceutische onkosten, representatiekosten en huurkosten voor onroerende goederen.

Art. 15.De goedkeuring van de uitgaven gebeurt door de overheden die bevoegd zijn om te beslissen over deze uitgaven. Deze overheden mogen, op hun verantwoordelijkheid, een beperkt aantal hen ondergeschikte overheden, aanduiden die bevoegd zijn om deze uitgaven goed te keuren.

Voor wat betreft de overeenkomsten afgesloten met de regering van de Verenigde Staten van Amerika (FMS Cases) mogen zij de directeur van het Belgian Military Supply Office (BMSO) aanduiden. HOOFDSTUK V. - Slotbepalingen

Art. 16.Het ministerieel besluit van 27 april 2006 houdende overdracht van bevoegdheid door de Minister van Landsverdediging inzake het gunnen en uitvoeren van overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten en inzake diverse uitgaven wordt opgeheven, met uitzondering van Hoofdstuk IV dat in werking blijft.

Art. 17.Dit besluit treedt in werking op 1 april 2009.

Brussel, 12 maart 2009.

P. DE CREM

Bijlage aan het ministerieel besluit van 12 maart 2009 Tabel 1 Overdracht van bevoegdheid (in euro) (zonder BTW)

Algemene procedure

Beperkte procedure Onderhandelings- procedure met bekendmaking (artikel 17, § 3 wet)

Onderhandelings- procedure zonder bekendmaking (artikel 17, § 2 wet) (***)

Bijzondere gevallen (*)

Teruggave boete

1

Div MP

2.700.000 (****)

1.350.000

680.000 (**)

2.700.000 (**) (****)

67.000

2

Sectiechefs Div MP (uitgezonderd de sectiechefs v/d verkoopdienst en v/d Management & Support Sectie), Directeur BMSO.

1.350.000

680.000

220.000

-

31.000

3

Ondersectiechefs van Div MP (uitgezonderd de Ondersectiechefs v/d verkoopdienst en v/d Management & Support Sectie).

540.000

270.000

110.000

-

22.000

4

Gedecentraliseerde ordonnateurs van categorie A (tabel 3)

67.000

67.000

67.000

-

3.350

5

Gedecentraliseerde ordonnateurs van categorie B (tabel 4)

31.000

31.000

31.000

-

1.550

6

Gedecentraliseerde ordonnateurs van categorie C (tabel 5)

22.000

22.000

22.000

-

1.100

7

Ordonnateurs aangeduid in tabel 8

5.500


8

Ordonnateurs nominatief aangeduid door CHOD

2.500


Opmerkingen (*) Opdrachten toe te vertrouwen aan het Federale Overheidsdienst Overschrijdende Raamcontracten, aan vreemde staten, aan bevoorradingsorganismen als NAVO-agentschap opgericht of aan BMSO. (**) Behalve voor opdrachten voor te leggen aan de Ministerraad in toepassing van artikelen 2 tot en met 4 van het koninklijk besluit van 14 oktober 1996.

De opdrachten te gunnen door BMSO of toe te vertrouwen aan een bevoorradingsorganisme als NAVO-agentschap opgericht of aan een vreemde staat, worden aan de Ministerraad voorgelegd onder dezelfde voorwaarde als de opdrachten volgens de onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking. In het dossier kan een nota bijgevoegd worden voor delegatie aan MRMP of BMSO voor de gunning en de uitvoering van de markt. (***) Het beschikken over een delegatiebevoegdheid met betrekking tot het voorbereiden, gunnen en uitvoeren van Procurement van meer dan 5.500,- EUR exclusief BTW geeft de betrokken ordonnateur NIET automatisch de bevoegdheid om uitgaven goed te keuren in het kader van de procedure kredietopening. (****) Voor dossiers betreffende opdrachten die moeten worden voorgelegd aan de Commissie AD HOC is MLV steeds ordonnateur.

Bijkomende opmerking : Voor al de opdrachten die moeten voorgelegd worden aan de Ministerraad in toepassing van artikelen 2 tot en met 4 van het koninklijk besluit van 14 oktober 1996, is MLV ordonnateur. Indien het dossier in de fase AVA door de MR werd goedgekeurd en er werd NIET gevraagd om het dossier in gunning nogmaals aan de MR voor te leggen, dan wordt de bevoegdheidsdrempel gewoon gerespecteerd en zal het contract enkel aan de MoD ter ondertekening worden voorgelegd indien hij de bevoegde ordonnateur is (door het bereiken van de betrokken drempel). Indien echter de MR (bij de voorlegging in fase AVA) heeft gevraagd om het dossier in gunning opnieuw voor te leggen, dan wordt de MoD (naar analogie met de procedure AVA) opnieuw de bevoegde ordonnateur ongeacht de bereikte drempel.

Tabel 2 Vervangers bij afwezigheid 1. Voor Div MP a.Voor de Div MP : Chef van de Management & Support Section (MRMP-G) of in zijn/haar afwezigheid, de oudste in graad aanwezige sectiechef.

Deze delegatie gebeurt aan de hand van een nota. b. Voor de sectiechefs : de oudste in graad aanwezige ondersectiechef.c. Voor de ondersectiechef : de oudste in graad aanwezige officier van deze ondersectie of de aanwezige niveau A met de meeste anciënniteit.2. Voor de gedecentraliseerde ordonnateurs De overheid aangeduid om de functie ad interim te vervullen. Tabel 3 Gedecentraliseerde ordonnateurs van categorie A - De commandant van de Koninklijke Militaire School. - De onderstafchef inlichtingen en veiligheid Tabel 4 Gedecentraliseerde ordonnateurs van categorie B - De commandant van de Technische Elementen voor Medische interventie.

Tabel 5 Gedecentraliseerde ordonnateurs van categorie C - De commandant van het militair hospitaal. - De commandant van de dienst opsporing en vernietiging van oorlogstuigen. - De commandanten van de intergeallieerde instellingen Tabel 6 Bevoegdheid inzake diverse uitgaven - De chef defensie en de vice-chef defensie - De onderstafchefs en hun divisiechefs - De directeurs-generaal en hun divisiechefs - De commandanten van de componenten Tabel 7 Overdracht van bevoegdheid inzake voorbereiding en uitvoering van uitgestelde contracten voor werken, leveringen en diensten De chefs van de secties en ondersecties van de Div MP. De opperofficier of hoofdofficier, ondervoorzitter van het gemengd comité voor de in oorlogstijd dringend noodzakelijke werken, de ondervoorzitters der provinciale commissies der werken, de militaire leden en hun respectievelijke plaatsvervangers in het comité en de commissies.

De opperofficier of hoofdofficier lid van het gemengd comité voor luchtvervoer.

De voorzitter van de interministeriële commissie voor hulp aan zieken en gewonden in oorlogstijd.

De opperofficier of hoofdofficier voor het gemengd comité voor het zeevervoer.

De militaire commissaris bij de gemengde commissie voor televerbindingen.

De militaire commissarissen van de interministeriële commissies voor de spoorwegen, voor het wegvervoer, voor de waterwegen en havens, voor het gemengd comité voor vervoer ter land.

De commandanten van de componenten.

Tabel 8 Lijst der ordonnateurs bevoegd tot en met 5.500,- EUR exclusief BTW in het kader van de procedure kredietopening 1. In het kader van Ops De ACOS Ops&Trg 2.Tijdens oefeningen en Man, Ops in het buitenland of ontplooiingen in het kader van hun opdracht en als de omstandigheden het vereisen De Comd van detachementen BoordComd AC Comd van schepen NC 3. Als Bg verantwoordelijke voor Defensie DG BudFin - BFB 4.Voor lokale aankopen bestemd om te voldoen aan behoeften die eigen zijn aan zijn opdracht De ACOS IS De DG IPR Comd TLP 5. Voor aankopen in het kader van de uitvoering van hun herbevoorradingsopdracht DGMR en mits de behoefte officieel genotifieerd is, hetzij via een output van het beheerssysteem ILIAS of hetzij via een (vereenvoudigde) aankoopaanvraag door de respectievelijke materieelbeheerders MRMP MRMP-L MRMP-A MRMP-N MRMP-S MRMP-I MRMP-C PMT HQ NATO

^