Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 13 februari 2019
gepubliceerd op 04 maart 2019

Ministerieel besluit tot specificatie van competenties en vaststelling van een beoordelingssysteem, vermeld in artikel 2, § 1, van het besluit van de Vlaamse Regering van 21 december 2018 tot uitvoering van afdeling 6 - toekenning van betaald educatief verlof in het kader van voortdurende vorming van de werknemers - van hoofdstuk IV van de herstelwet van 22 januari 1985 houdende sociale bepalingen en tot wijziging van artikel 4 van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 mei 2013 betreffende de loopbaanbegeleiding

bron
vlaamse overheid
numac
2019040501
pub.
04/03/2019
prom.
13/02/2019
ELI
eli/besluit/2019/02/13/2019040501/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

VLAAMSE OVERHEID

Werk en Sociale Economie


13 FEBRUARI 2019. - Ministerieel besluit tot specificatie van competenties en vaststelling van een beoordelingssysteem, vermeld in artikel 2, § 1, van het besluit van de Vlaamse Regering van 21 december 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 21/12/2018 pub. 04/03/2019 numac 2019010609 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van afdeling 6 - toekenning van betaald educatief verlof in het kader van voortdurende vorming van de werknemers - van hoofdstuk IV van de herstelwet van 22 januari 1985 houdende sociale bepalingen en tot wijziging van artikel 4 van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 mei 2013 betreffende de loopbaanbegeleiding sluiten tot uitvoering van afdeling 6 - toekenning van betaald educatief verlof in het kader van voortdurende vorming van de werknemers - van hoofdstuk IV van de herstelwet van 22 januari 1985 houdende sociale bepalingen en tot wijziging van artikel 4 van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 mei 2013 betreffende de loopbaanbegeleiding


DE VLAAMSE MINISTER VAN WERK, ECONOMIE, INNOVATIE EN SPORT, Gelet op de herstelwet van 22 januari 1985 houdende sociale bepalingen, artikel 109, § 2, gewijzigd bij het decreet van 12 oktober 2018 houdende het Vlaams opleidingsverlof en houdende diverse bepalingen betreffende het beleidsdomein Werk en Sociale Economie;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 21 december 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 21/12/2018 pub. 04/03/2019 numac 2019010609 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van afdeling 6 - toekenning van betaald educatief verlof in het kader van voortdurende vorming van de werknemers - van hoofdstuk IV van de herstelwet van 22 januari 1985 houdende sociale bepalingen en tot wijziging van artikel 4 van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 mei 2013 betreffende de loopbaanbegeleiding sluiten tot uitvoering van afdeling 6 - toekenning van betaald educatief verlof in het kader van voortdurende vorming van de werknemers - van hoofdstuk IV van de herstelwet van 22 januari 1985 houdende sociale bepalingen en tot wijziging van artikel 4 van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 mei 2013 betreffende de loopbaanbegeleiding, artikel 2, § 1;

Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, gegeven op 18 december 2018;

Gelet op het VESOC-akkoord van 11 juli 2017 betreffende de hervorming van de opleidingsincentives voor werknemers en de daarbij gemaakte afspraak om het beoordelingssysteem betreffende de arbeidsmarktgerichtheid van opleidingen in tripartite overleg uit te werken;

Gelet op de besprekingen van de Werkgroep Opleidingsincentives, bestaande uit afgevaardigden van de Vlaamse sociale partners, het departement WSE en het departement onderwijs en afgevaardigden van de VESOC-ministers, van 29 mei 2018, 7 juni 2018, 5 juli 2018, 17 september 2018, 26 september 2018 en 7 november 2018;

Gelet op het interkabinettenoverleg van 7 november 2018 waar vertegenwoordigers van de vakministers en de viceminister-presidenten aan deelnamen;

Gelet op de bereikte consensustekst in de Werkgroep Opleidingsincentives, bestaande uit afgevaardigden van de Vlaamse sociale partners, het departement WSE en het departement onderwijs, en afgevaardigden van de VESOC-ministers;

Gelet op het akkoord van de SERV omtrent deze consensustekst, gegeven op 20 december 2018;

Gelet op het advies 65.097/1 van de Raad van State, gegeven op 25 januari 2019 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten van de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Besluit : HOOFDSTUK 1. - Definities

Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder: 1° algemene arbeidsmarktcompetentie: de competentie die bijdraagt tot het goed functioneren van alle werkenden op de huidige en de toekomstige arbeidsmarkt, over de grenzen van statuten, functies, organisaties en sectoren heen;2° basiscompetentie: de competentie die relevant is voor alle werkenden en cruciaal is om inzetbaar te zijn in de huidige en toekomstige arbeidsmarkt.Ze verkleint de afstand tot de arbeidsmarkt; 3° beroepsspecifieke competentie: de theoretische kennis en/of de praktische kennis en vaardigheid die in een bepaald (vak)technisch gebied nodig is om de kerntaken van een functie of beroep uit te oefenen. HOOFDSTUK 2. - Competentiegroepen

Art. 2.Een opleiding leidt tot het verwerven van een basiscompetentie, wanneer ze voldoet aan minstens één van de volgende voorwaarden: 1° ze is gericht op basisgeletterdheid, rekenvaardigheid en/of ICT-basisvaardigheid;2° ze betreft een opleiding Nederlands, Frans, Duits of Engels, die geënt is op het Europees Referentiekader voor Talen en leidt tot de verwerving van het niveau B1 of lager van het Europees Referentiekader voor Talen en is onderhevig aan extern toezicht op het kwaliteitsniveau van de opleiding;3° ze betreft een opleiding Nederlands voor anderstaligen. Onder Europees Referentiekader voor Talen, vermeld in het eerste lid, 2°, wordt verstaan: een standaard om taalbekwaamheid in te schatten, zoals gepubliceerd door de Raad van Europa.

Art. 3.Een opleiding leidt tot het verwerven van een beroepsspecifieke competentie, wanneer ze voldoet aan minstens één van de volgende voorwaarden: 1° ze is gericht op het aanleren van competenties die deel uitmaken van een knelpuntberoep zoals gepubliceerd in de lijst van knelpuntenberoepen op de VDAB-website;2° ze is gericht op het aanleren van technologische, technische, exact-wetenschappelijke of wiskundige kennis en de toepassing ervan in beroepen. STEM-opleidingen en zorg STEM-opleidingen die gepubliceerd worden op de onderwijskiezer website voldoen aan deze voorwaarde. 3° ze speelt in op een toekomstig sectoraal tekort aan competenties aangetoond door een competentieprognose uitgevoerd volgens de methodiek van het VLAMT of door een op wetenschappelijk verantwoorde, onderbouwde en aantoonbare wijze;4° ze leidt tot een wettelijk verplicht attest of certificaat dat in België vereist is voor de uitoefening van een beroep. Onder STEM, Onderwijskiezer en VLAMT, vermeld in het eerste lid, 2° en 3°, worden verstaan: 1° STEM: Science, Technology, Engineering, Mathematics;2° Onderwijskiezer is een website van de Centra voor Leerlingbegeleiding bedoeld voor iedereen die op zoek is naar objectieve, onafhankelijke en kwaliteitsvolle informatie over het onderwijslandschap.3° VLAMT: Vlaamse Arbeidsmarktonderzoek voor de Toekomst.

Art. 4.Een opleiding leidt tot het verwerven van een algemene arbeidsmarktcompetentie, wanneer ze voldoet aan minstens drie van de volgende voorwaarden: 1° ze is gericht op de competentiepijler `communicatie en samenwerking', en leidt tot de volgende competentie: effectief en efficiënt uitwisselen van informatie in een werkcontext.Hieronder wordt verstaan taalopleidingen specifiek gericht op een werkcontext en opleidingen rond persoonlijke interactie (mening uiten, omgaan met andere culturen, assertiviteit, omgaan met conflicten, onderhandelen en werken in teams); 2° ze is gericht op de competentiepijler `sociaal overleg en arbeidsverhoudingen in de onderneming', en leidt tot de volgende competentie: op een actieve en democratische manier kunnen deelnemen aan sociaal overleg.Hieronder wordt verstaan een opleiding rond sociaal overleg, sociale wetgeving, het proces van sociale verkiezingen en het functioneren van de sociale overlegorganen de ondernemingsraad en het comité voor preventie en bescherming op het werk; 3° ze is gericht op de competentiepijler `omgaan met informatie', en leidt tot de volgende competentie: kritisch en systematisch kunnen opzoeken, verwerken en gebruiken van relevante informatie.Hieronder wordt verstaan een opleiding rond het gericht opzoeken van informatie, het gebruik van kantoor software, het verwerven van inzicht in de bediening, mogelijkheden en beperkingen van technologie en rond het evalueren van de betrouwbaarheid van informatiebronnen; 4° ze is gericht op de competentiepijler `ontwikkelingspotentieel', en leidt tot de volgende competentie: kunnen identificeren en benutten van mogelijkheden om als werkende het eigen functioneren op de arbeidsmarkt te blijven verbeteren.Hieronder wordt verstaan een opleiding over competentiegericht denken, het omgaan met feedback, het leren uit ervaring, over het kennismanagement en kennisoverdracht en het leren omgaan met een veranderende omgeving; 5° ze is gericht op de competentiepijler `ondernemingszin en ondernemerschap', en leidt tot de volgende competentie: kunnen ontwikkelen en vertalen van ideeën naar producten of diensten en naar activiteiten om de werking van de organisatie te optimaliseren. Hieronder wordt verstaan een opleiding financieel, economisch en juridisch inzicht (financiële analyse en marketing), HR-management (werving en selectie, leiderschap en coachen, opleidingen plannen), werkorganisatie (projectmanagement, productiviteit en zelfsturing) en ethisch en duurzaam ondernemen.

Art. 5.Een opleiding wordt beschouwd als een opleiding die leidt tot het verwerven van één van de groepen van competenties, vermeld in artikel 2, § 1, 1°, van het besluit van de Vlaamse Regering van 21 december 2018Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 21/12/2018 pub. 04/03/2019 numac 2019010609 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van afdeling 6 - toekenning van betaald educatief verlof in het kader van voortdurende vorming van de werknemers - van hoofdstuk IV van de herstelwet van 22 januari 1985 houdende sociale bepalingen en tot wijziging van artikel 4 van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 mei 2013 betreffende de loopbaanbegeleiding sluiten tot uitvoering van afdeling 6 - toekenning van betaald educatief verlof in het kader van voortdurende vorming van de werknemers - van hoofdstuk IV van de herstelwet van 22 januari 1985 houdende sociale bepalingen en tot wijziging van artikel 4 van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 mei 2013 betreffende de loopbaanbegeleiding, als ze leidt tot het behalen van één van de volgende diploma's: 1° een eerste diploma van secundair onderwijs;2° een eerste diploma gegradueerde;3° een eerste bachelordiploma;4° een eerste masterdiploma;5° een eerste beroepskwalificatie van hoogstens niveau 7 van de Vlaamse kwalificatiestructuur. Onder Vlaamse kwalificatiestructuur, vermeld in het eerste lid, 5°, wordt verstaan: de kwalificatiestructuur zoals bepaald in het decreet van 30 april 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 30/04/2009 pub. 16/07/2009 numac 2009035656 bron vlaamse overheid Decreet betreffende de kwalificatiestructuur sluiten betreffende de kwalificatiestructuur. HOOFDSTUK 3. - Slotbepalingen

Art. 6.Dit besluit treedt in werking op 1 mei 2019.

Brussel, 13 februari 2019.

De Vlaamse minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport, Ph. MUYTERS

^