Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 14 mei 2019
gepubliceerd op 29 mei 2019

Ministerieel besluit tot vaststelling van de onderrichtingen voor de kiezers voor de buitengewone gemeenteraadsverkiezing van 16 juni 2019 in Bilzen

bron
vlaamse overheid
numac
2019012665
pub.
29/05/2019
prom.
14/05/2019
ELI
eli/besluit/2019/05/14/2019012665/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

VLAAMSE OVERHEID

Kanselarij en Bestuur


14 MEI 2019. - Ministerieel besluit tot vaststelling van de onderrichtingen voor de kiezers voor de buitengewone gemeenteraadsverkiezing van 16 juni 2019 in Bilzen


DE VLAAMSE MINISTER VAN Binnenlands Bestuur, Inburgering, WONEN, GELIJKE KANSEN EN ARMOEDEBESTRIJDING, Gelet op het Lokaal en Provinciaal Kies decreet van 8 juli 2011Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/07/2011 pub. 25/08/2011 numac 2011035664 bron vlaamse overheid Decreet houdende de organisatie van de lokale en provinciale verkiezingen en houdende wijziging van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, het Provinciedecreet van 9 december 2005 en het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn sluiten, artikel 123, § 3;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 7 juli 2017Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 07/07/2017 pub. 10/08/2017 numac 2017020590 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering houdende de delegatie van diverse bevoegdheden inzake de organisatie van de gemeenteraadsverkiezingen, de stadsdistrictsraadsverkiezingen, de verkiezingen van de raad voor maatschappelijk welzijn en de provincieraadsverkiezingen aan de Vlaamse minister, bevoegd voor de binnenlandse aangelegenheden sluiten houdende de delegatie van diverse bevoegdheden inzake de organisatie van de gemeenteraadsverkiezingen, de stadsdistrictsraadsverkiezingen, de verkiezingen van de raad voor maatschappelijk welzijn en de provincieraadsverkiezingen aan de Vlaamse minister, bevoegd voor de binnenlandse aangelegenheden, artikel 16, tweede lid;

Overwegende dat de gemeenteraad van Bilzen op 7 mei 2019 heeft beslist om op 16 juni 2019 een buitengewone gemeenteraadsverkiezing te houden op basis van artikel 218, § 1, 3°, van het Lokaal en Provinciaal Kies decreet van 8 juli 2011Relevante gevonden documenten type decreet prom. 08/07/2011 pub. 25/08/2011 numac 2011035664 bron vlaamse overheid Decreet houdende de organisatie van de lokale en provinciale verkiezingen en houdende wijziging van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, het Provinciedecreet van 9 december 2005 en het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn sluiten, Besluit : Enig artikel. De onderrichtingen voor de kiezers voor de buitengewone gemeenteraadsverkiezing van 16 juni 2019 in Bilzen worden vastgesteld als volgt: "Onderrichtingen voor de kiezers 1° U wordt tot de stemming toegelaten van 8 tot 13 uur.Als u in het stemlokaal aanwezig bent of in de wachtrij staat aan te schuiven voor 13 uur, krijgt u nog de toelating om na 13 uur te stemmen. 2° De lijsten staan op het stembiljet in de volgorde van de nummering die door loting is vastgesteld.De kandidaten van een lijst staan op het stembiljet onder elkaar in de volgorde zoals ze zijn voorgedragen. 3° De stemming verloopt als volgt: a) U geeft uw identiteitskaart en uw oproepingsbrief af aan de voorzitter van het stembureau, die beide documenten controleert.b) U krijgt een in vieren gevouwen stembiljet waarop een stempel is aangebracht.c) In een van de stemhokjes brengt u op het stembiljet uw stem aan, ofwel door met het kiespotlood het stemvak onder de lijstnaam rood te kleuren, als u akkoord gaat met de volgorde van de kandidaten of als de lijst maar één kandidaat telt, ofwel door met het kiespotlood het stemvak naast de naam van een of meer kandidaten van dezelfde lijst rood te kleuren, als u een of meer voorkeurstemmen wilt uitbrengen. Als u het stemvak onder de lijstnaam en ook het stemvak naast de naam van een kandidaat van dezelfde lijst rood hebt gekleurd, telt alleen uw voorkeurstem. d) U kunt ook blanco stemmen.e) U vouwt uw stembiljet opnieuw in vieren, met de stempel aan de buitenkant.U mag niet langer in het stemhokje blijven dan de tijd die u nodig hebt om te stemmen. f) U toont het dichtgevouwen stembiljet aan de voorzitter en stopt het in de stembus.g) Uw oproepingsbrief wordt afgestempeld en u krijgt die samen met uw identiteitskaart terug.U verlaat onmiddellijk het stemlokaal. 4° Uw stem is ongeldig in de volgende gevallen: a) U hebt een ander stembiljet gebruikt dan het stembiljet dat u van de voorzitter hebt ontvangen.b) U hebt op een stembiljet meer dan één lijststem uitgebracht, op kandidaten van verschillende lijsten gestemd of zowel een lijststem als een of meer voorkeurstemmen op kandidaten van een andere lijst uitgebracht.c) U hebt de vorm of de afmetingen van het stembiljet veranderd, u hebt binnen in het stembiljet een papier of een ander voorwerp gestopt, u hebt op het stembiljet een teken, een tekst of een doorhaling aangebracht. Als u uw stembiljet per ongeluk ongeldig hebt gemaakt, kunt u aan de voorzitter een nieuw stembiljet vragen en opnieuw stemmen. 5° U bent strafbaar als u stemt zonder dat u daartoe het recht hebt of als u zonder geldige volmacht in de plaats van iemand anders stemt.6° U hebt recht op de terugbetaling van uw reiskosten (alleen binnenlandse trajecten): a) als u op de dag van de verkiezingen niet meer in de gemeente woont waar u moet stemmen;b) als u als loon- of weddetrekkende uw beroep uitoefent in het buitenland of in een andere gemeente dan waar u moet stemmen.Dat geldt ook voor de leden van uw gezin die met u samenwonen; c) als u als student voor uw studies verblijft in een andere gemeente dan waar u moet stemmen;d) als u in behandeling bent in een verpleeg- of gezondheidsinrichting in een andere gemeente dan waar u moet stemmen. Als u met de trein reist, kunt u een gratis treinbiljet krijgen. Hou er rekening mee dat de loketbediende een attest kan vragen, bijvoorbeeld van uw werkgever, van de verpleeginrichting of van de onderwijsinstelling. Als u eigen vervoer gebruikt, kunt u uw reiskosten terugvorderen bij de provincie Limburg met het formulier A98, dat te verkrijgen is bij uw gemeentebestuur.".

Brussel, 14 mei 2019.

De Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding, L. HOMANS

^