Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 15 juli 1998
gepubliceerd op 06 november 1998

Ministerieel besluit tot bepaling van de toepassingsmodaliteiten van het voogdijstelsel in een onderneming

bron
ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest
numac
1998031395
pub.
06/11/1998
prom.
15/07/1998
ELI
eli/besluit/1998/07/15/1998031395/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

15 JULI 1998. - Ministerieel besluit tot bepaling van de toepassingsmodaliteiten van het voogdijstelsel in een onderneming


De Minister-Voorzitter van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering bevoegd voor Plaatselijke besturen, Huisvesting, Werkgelegenheid en Monumenten en Landschappen, en de Minister bevoegd voor Economie, Financiën, Begroting, Energie en Externe betrekkingen;

Gelet op de Ordonnantie van 1 juli 1993 betreffende de bevordering van de economische expansie in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, inzonderheid op artikel 8;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 8 december 1994 houdende uitvoering van artikel 8, § 2, van de Ordonnantie van 1 juli 1993 betreffende de bevordering van de economische expansie in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, inzonderheid artikel 6 zoals gewijzigd bij het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 28 mei 1998;

Gelet op het gunstig advies van het Beheerscomité van de Brusselse Gewestelijke Dienst voor Arbeidsbemiddeling, gegeven op 13 januari 1998;

Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, inzonderheid op artikel 3, § 1, gewijzigd door de wetten van 4 juli 1989 en van 4 augustus 1996;

Overwegende dat de moeilijke toestand op de arbeidsmarkt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest vereist dat de modaliteiten van het voogdijstelsel in de ondernemingen dringend nader bepaald worden om deze maatregel uitvoerbaar te maken, Besluit :

Artikel 1.Artikel 2 van het ministerieel besluit van 4 september 1996 tot nadere bepaling van de toepassingsmodaliteiten van het voogdijstelsel in een onderneming, wordt vervangen door de volgende bepaling : « als verantwoordelijke voor de opleiding van de werknemer in opleiding, moet de voogd : 1° de werknemer in opleiding in de onderneming onthalen, inlichten, begeleiden en zijn integratie bevorderen;2° constructieve voorstellen doen aan de directie van de onderneming in geval van moelijkheden;3° toezien op de toepassing van het opleidingsprogramma en op het werk van de werknemer in opleiding;4° een maandelijks activiteitenverslag opstellen;5° deelnemen aan de eindevaluatie van de stage. De onderneming moet aan de voogd voldoende tijd geven voor de uitoefening van zijn functies. »

Art. 2.Artikel 9 van hetzelfde besluit wordt vervangen door de volgende bepaling : « Het bedrag van de vergoeding wordt berekend op grond van de bruto bezoldiging van de voogd in de maand waarop zijn werkzaamheden aanvingen en blijft onveranderlijk tijdens de duur van de tussenkomst;

De vergoeding wordt echter aangepast in geval van vervanging van voogd. »

Art. 3.Artikel 10 van hetzelfde besluit wordt vervangen door de volgende bepaling : « De vergoeding wordt niet uitbetaald tijdens de maand(en) waarin de voogdijfunctie niet wordt uitgeoefend. Ze is niet verschuldigd voor de maand enkel samengesteld uit de dagen van de vooropzeg. »

Art. 4.Artikel 11 van hetzelfde besluit wordt vervangen door de volgende bepaling : « De financiële tussenkomst wordt toegekend binnen de grenzen van het beschikbare budget.

De tussenkomst duurt zes maanden : de periode van zes maanden moet zich situeren binnen een termijn van negen maanden, te rekenen vanaf de eerste dag van de werkzaamheden van de voogd. Deze termijn verstreken, vervalt het recht op vergoeding. » Brussel, 15 juli 1998.

De Minister-Voorzitter van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering bevoegd voor Plaatselijke Besturen, Werkgelegenheid, Huisvesting en Monumenten en Landschappen, Ch. PICQUE De Minister bevoegd voor Economie, Financiën, Begroting, Energie en Externe Betrekkingen, J. CHABERT

^