Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 17 november 2003
gepubliceerd op 02 december 2003

Ministerieel besluit tot vaststelling van sommige bijzondere bepalingen om de uitvoering, binnen het Fonds voor Arbeidsongevallen, van het statuut van het personeel van de openbare instellingen van sociale zekerheid te waarborgen

bron
federale overheidsdienst sociale zekerheid
numac
2003023021
pub.
02/12/2003
prom.
17/11/2003
ELI
eli/besluit/2003/11/17/2003023021/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

17 NOVEMBER 2003. - Ministerieel besluit tot vaststelling van sommige bijzondere bepalingen om de uitvoering, binnen het Fonds voor Arbeidsongevallen, van het statuut van het personeel van de openbare instellingen van sociale zekerheid te waarborgen


De Minister van Werk en Pensioenen, Gelet op het koninklijk besluit van 3 april 1997 houdende maatregelen met het oog op de responsabilisering van de openbare instellingen van sociale zekerheid, met toepassing van artikel 47 van de wet van 26 juli 1996 tot modernisering van de sociale zekerheid en tot vrijwaring van de leefbaarheid van de wettelijke pensioenstelsels, bekrachtigd bij de wet van 12 december 1997, inzonderheid op het artikel 19, § 1, gewijzigd bij de programmawet (I) van 24 december 2002 en op het artikel 21, § 1;

Gelet op het koninklijk besluit van 24 januari 2002 houdende vaststelling van het statuut van het personeel van de openbare instellingen van sociale zekerheid;

Gelet op het ministerieel besluit van 22 oktober 1997 tot vaststelling van sommige bijzondere bepalingen om de uitvoering, binnen het Fonds voor Arbeidsongevallen, van het statuut van het personeel van sommige instellingen van openbaar nut te waarborgen, gewijzigd bij de ministeriele besluiten van 14 juni 1999 en 5 mei 2000;

Gelet op het advies van de Directieraad van het Fonds voor Arbeidsongevallen;

Gelet op het advies van het Beheerscomité van het Fonds voor Arbeidsongevallen;

Gelet op het advies van de afgevaardigd bestuurder van SELOR, gegeven op 20 maart 2003;

Gelet op het akkoord van de Minister van Ambtenarenzaken, gegeven op 15 april 2003;

Gelet op het protocol van 19 september 2003 waarin de conclusies van de onderhandeling gevoerd binnen het sectorcomité XX werden vermeld;

Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, inzonderheid op artikel 3, § 1, vervangen bij de wet van 4 juli 1989 en gewijzigd bij de wet van 4 augustus 1996;

Gelet op de dringende noodzakelijkheid;

Overwegende dat het aangewezen is onverwijld het personeelsreglement aan te passen aan de nieuwe personeelsformatie, zodat sommige bepalingen van het statuut zonder uitstel kunnen worden toegepast, Besluit : HOOFDSTUK. - Algemene bepalingen

Artikel 1.§ 1. Onverminderd de verordeningsbepalingen van algemene aard betreffende de loopbaan van het personeel van de openbare instellingen van sociale zekerheid, gebeurt de benoeming tot elk van de graden welke de ambtenaren van het Fonds voor Arbeidsongevallen kunnen bekleden, onder de voorwaarden die bepaald zijn in de bijlagen I en II bij dit besluit. § 2. De voorwaarden voor benoeming of bevordering moeten in hoofde van de gegadigde vervuld zijn op de datum van de benoeming. § 3. Voor de toepassing van dit besluit worden niet als werkdagen beschouwd de zaterdag, de zondag of een wettelijke feestdag.

Art. 2.§ 1. De jury belast met het onderzoek naar de beroepsgeschiktheid ingesteld voor de benoeming bij verandering van graden tot de graden van niveaus B of D bestaat uit minstens twee personen aangeduid door de administrateur-generaal. § 2. Voor elke graad bepaalt de administrateur-generaal de inhoud waarop de controle van de beroepsgeschiktheid draagt, na advies van het betrokken directiehoofd. HOOFDSTUK II. - Kennisgeving van de vacatures en van de voorstellen tot bevordering en tot verandering van graad

Art. 3.§ 1. Wat niveau 1 betreft, wordt het vacant zijn van betrekkingen die toegewezen worden door verandering van graad of bevordering per bekendmaking van vacante betrekking ter kennis gebracht van de ambtenaren die benoemd kunnen worden.

Een gedateerd visum wordt aan de betrokkenen gevraagd.

Wanneer de ambtenaar om welke reden ook tijdelijk uit de dienst is verwijderd, wordt hem de bekendmaking van vacante betrekking bij een ter post aangetekend schrijven gezonden aan het door hem laatst opgegeven adres.

De hierboven bedoelde bekendmaking vermeldt de aard van de betrekking, de voorwaarden waaraan de ambtenaren moeten voldoen om mee te dingen naar de vacante betrekking, alsmede de nadere regelen voor de sollicitatie. § 2. Worden enkel in aanmerking genomen de titels van de ambtenaren die hun kandidatuur bij een ter post aangetekend schrijven hebben gericht aan de administrateur-generaal binnen een termijn van tien werkdagen die ingaat op de eerste werkdag volgend op die van het overhandigen aan de betrokkene of van het aanbieden door de post van de bekendmaking in § 1. Wanneer de laastste dag van de termijn een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag is, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.

Het staat de ambtenaren vrij voorafgaandelijk bij een ter post aangetekend schrijven naar elke betrekking te dingen die eventueel vacant zou worden verklaard tijdens hun afwezigheid. De geldigheid van dergelijke kandidatuur is beperkt tot een maand die aanvangt op de postdatum van het aangetekend schrijven. § 3. In afwijking van de §§ 1 en 2 zijn de ambtenaren die de reglementaire voorwaarden vervullen ambtshalve kandidaat voor de vacante betrekkingen die door verhoging in weddenschaal in niveau D of in rang 10 te verlenen zijn.

In deze gevallen worden de voorstellen tot bevordering hun ter kennis gebracht onder dezelfde voorwaarden als die welke in § 1 zijn vastgesteld.

De in het eerste lid bedoelde ambtenaren kunnen de bevordering bij een ter post aangetekende brief gericht aan de administrateur-generaal, weigeren binnen een termijn van tien werkdagen die ingaat op de eerste werkdag volgend op die van de kennisgeving der voorstellen. Wanneer de laastste dag van de termijn een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag is, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgend werkdag.

De in het vorig lid bedoelde ambtenaren kunnen vooraf, eveneens per aangetekende brief gericht aan de administrateur-generaal, de bevordering weigeren in betrekkingen die vacant zouden worden verklaard tijdens hun afwezigheid. Deze weigering blijft geldig tot tegenbericht. § 4. Van de voorstellen tot verandering van graad of bevordering door verhoging in graad of weddenschaal, wordt eveneens aan de belanghebbende ambtenaren kennis gegeven via een bekendmaking van vacante betrekking. Een gedateerd visum van de betrokkenen is eveneens vereist.

Wanneer de ambtenaar om welke reden ook tijdelijk uit de dienst is verwijderd wordt hem de nota bij een ter post aangetekend schrijven gezonden aan het door hem laatst opgegeven adres. § 5. De in § 4 bedoelde bekendmaking van vacante betrekking bevat de nadere regelen om bezwaar in te dienen en om gehoord te worden. § 6. De termijn waarover de ambtenaar die zich benadeeld acht beschikt om bezwaar in te dienen, loopt hetzij vanaf de dag waarop hij de bekendmaking van vacante betrekking voor gezien heeft getekend, hetzij vanaf de dag waarop de aangetekende brief met de bekendmaking door de post werd aangeboden op het door hem laatst opgegeven adres. HOOFDSTUK III. - Slotbepalingen

Art. 4.Het ministerieel besluit van 22 oktober 1997 tot vaststelling van sommige bijzondere bepalingen om de uitvoering, binnen het Fonds voor Arbeidsongevallen, van het statuut van het personeel van sommige instellingen van openbaar nut te waarborgen wordt opgeheven.

Art. 5.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2003.

Brussel, 17 november 2003.

F. VANDENBROUCKE

Bijlage I Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om te worden gevoegd bij het ministerieel besluit van 17 november 2003.

De Minister van Werk en Pensioenen, F. VANDENBROUCKE

Bijlage II Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om te worden gevoegd bij het ministerieel besluit van 17 november 2003.

De Minister van Werk en Pensioenen, F. VANDENBROUCKE

^