Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 20 februari 2014
gepubliceerd op 09 april 2014

Ministerieel besluit houdende vaststelling van de loodscoëfficiënten voor de berekening van de loodstoelage van de operationele loodsen

bron
vlaamse overheid
numac
2014035299
pub.
09/04/2014
prom.
20/02/2014
ELI
eli/besluit/2014/02/20/2014035299/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

VLAAMSE OVERHEID

Bestuurszaken


20 FEBRUARI 2014. - Ministerieel besluit houdende vaststelling van de loodscoëfficiënten voor de berekening van de loodstoelage van de operationele loodsen


De Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand, Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen, artikel 87, § 3, vervangen bij de wet van 8 augustus 1988;

Gelet op het kaderdecreet bestuurlijk beleid van 18 juli 2003, artikel 5;

Gelet op het Vlaams personeelsstatuut van 13 januari 2006, artikel VII 61, ingevoegd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 16 maart 2007Relevante gevonden documenten type besluit van de vlaamse regering prom. 16/03/2007 pub. 24/04/2007 numac 2007035586 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de subsidiëring van stadsvernieuwingsprojecten type besluit van de vlaamse regering prom. 16/03/2007 pub. 04/07/2007 numac 2007035981 bron vlaamse overheid Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het Vlaams personeelsstatuut van 13 januari 2006, wat betreft de integratie van de administratieve loopbaan en het geldelijk statuut sluiten;

Gelet op het ministerieel besluit van 30 april 2012 houdende vaststelling van de loodscoëfficiënten voor de berekening van de loodstoelage van de operationele loodsen;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 24 oktober 2013;

Gelet op protocol nr. 331.1061 van 10 januari 2014 van het Sectorcomité XVIII Vlaamse Gemeenschap - Vlaams Gewest;

Gelet op advies nr.54.936/3 van de Raad van State, gegeven op 5 februari 2014, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, Besluit :

Artikel 1.§ 1. De loodstoelagen, vermeld in artikel VII 60, § 1, van het Vlaams personeelsstatuut van 13 januari 2006, worden op de volgende wijze toegekend voor elke loodsprestatie in verhouding tot de volgende coëfficiënt van het uitgevoerde traject: 1° rivierloodsen

traject

coëfficiënt

Vlissingen rede - Terneuzen/Everingen

0,25

Terneuzen/Hansweert - Antwerpen

0,85

Antwerpen (Nederlandse grens tot maar niet inclusief Deurganckdok) - Vlissingen rede

1,0

Antwerpen rede - stroomopwaarts (Boven-Schelde)

0,6

in- en uitvaren van het Deurganckdok met aanmeer - of losgooimanoeuvre

0,3

Boven-Schelde - Antwerpen haven alle sectoren

0,8

Vlissingen rede - Antwerpen voorbij Deurganckdok tot Boudewijn van Cauwelaert- en Kalloo-sluis met de tussenliggende steigers

1,2

Vlissingen rede - Antwerpen rede - Royers - S1013 - Polysar

1,5

Antwerpen naar Everingen

1,3

Terneuzen - Antwerpen voorbij Deurganckdok tot Boudewijn van Cauwelaert- en Kalloo-sluis met de tussenliggende steigers

1,05

Terneuzen - Antwerpen rede - Royers - S1013 - Polysar

1,35

Vlissingen rede - Deurganckdok

1,3

vervoer via de pendel van Antwerpen naar Vlissingen en vice versa, op voorwaarde van bereidheid tot verblijf in Vlissingen van minstens 3 uur, met uitzondering van de vrijwillige pendels

0,2

verhaling in de haven van Antwerpen

0,5


2° kanaalloodsen

traject

coëfficiënt

Vlissingen rede - Terneuzen sluizen, put van Terneuzen en Everingen

0,25

put van Terneuzen - Terneuzen sluizen

0,25

Everingen - put van Terneuzen/Terneuzen sluizen

0,25

Terneuzen - Gent

0,9

Gent - Vlissingen rede

1,2

Vlissingen rede - Kluizendok

1,3

in- en uitvaren Kluizendok met aanmeer- of losgooimanoeuvre

0,3

kalibreren, compenseren en verhalen op het kanaalloodsen-traject

0,5

vervoer via de pendel van Gent naar Vlissingen en vice versa, op voorwaarde van bereidheid tot verblijf in Vlissingen van minstens 3 uur, met uitzondering van de vrijwillige pendels

0,2


3° scheldemondenloodsen

traject

coëfficiënt

A1-boei - Vlissingen

1,2

A1-boei - rede kusthavens

0,5

Noord in - Oostgat - Vlissingen

1

Noord in - Westrond - Vlissingen

1,7

Vlissingen - Terneuzen/Everingen

0,5

Vlissingen - rede Zeebrugge

0,75

Vlissingen - rede Oostende

1

verhalen, kalibreren en compenseren op de rede van Vlissingen

0,5

A1-boei - Kwintebank

0,2


4° kustloodsen

traject

coëfficiënt

A1-boei - rede kusthavens

0,65

A1-boei - rede Vlissingen

1,0

haventraject kust

0,5 (0,35 traject rede haven + 0,15)

lng- schepen en andere schepen met uitzonderlijke status qua afmeting of lading (waarvoor in beheersmaatregelen of vastgelegde aanloopinstructies is voorzien) die invarend en rechtstreeks bemand worden ter hoogte van de AZ-boei

0,5

rede Zeebrugge - rede Oostende

0,35

rede Zeebrugge - rede Nieuwpoort

0,65

rede Zeebrugge - Duinkerke

1,0

rede Zeebrugge - rede Vlissingen

0,95

rede Oostende - rede Nieuwpoort

0,35

rede Nieuwpoort - Duinkerke

0,35

A1-boei - Kwintebank

0,3

NE- Akkaert - Zeebrugge rede na haalreis of bij meevaren

0,95

verhalen, kalibreren, compenseren op de rede van Zeebrugge

0,5


§ 2.De coëfficiënt rede Zeebrugge - rede Vlissingen wordt ook toegekend als de loods fungeert als tweede loods naast een Nederlandse loods. In dat geval wordt de extra- prestatie "passagieren", vermeld in artikel 2, § 1, niet toegekend. § 3. De coëfficiënten, vermeld in paragraaf 1, gelden, tenzij het anders bepaald is, zowel voor het aangegeven traject als in de omgekeerde richting. § 4. Als een loodsprestatie over verschillende trajecten verloopt, worden die als deeltrajecten beschouwd en wordt de loodsprestatie bezoldigd door de som te maken van de coëfficiënten van die deeltrajecten, op voorwaarde dat het hele traject niet expliciet wordt aangegeven.

Art. 2.§ 1. De volgende extra -prestaties, opgelegd door de loodsdienst, en trajecten met één beloning voor alle korpsen, bij effectieve beloodsing, worden bezoldigd door een loodstoelage in verhouding tot de ernaast vermelde coëfficiënt:

traject

coëfficiënt

meevaren buiten de loodskruispost (A1 of Steenbank) per 12 uur immobilisatie of gedeelte daarvan

1,0

haalreizen per 12 uur immobilisatie of gedeelte daarvan

1,0

tenderen of passagieren kustloodsen

0,5

tender + passagier West-Scheldemondenloodsen

1,2

tenderen of passagieren Scheldemondenloodsen Noord

1,0

L.O.A.-wacht van 3 uur of gedeelte ervan op de radarcentrale in Zeebrugge of wacht als chef-loods-dienstleider in Vlissingen van 3 uur of gedeelte ervan, chef-loods-coördinator VTSA per 3 uur of gedeelte ervan

0,75

ankerwacht op de rede van Vlissingen, Terneuzen of Everingen, opgelegd door de rijkshavenmeester in het Belgische gedeelte door de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit per 6 uur of gedeelte ervan

0,5

overige ankerwachten vanaf 1 uur per 6 uur of gedeelte ervan, op voorwaarde dat er commerciële operaties worden uitgevoerd of als de gezagvoerder het om veiligheidsredenen eist

0,5

inspring stuurman tender Scheldemondenloodsen-West

1,2

inspring stuurman tender Scheldemondenloodsen-Noord

1,0

peil- en proefreizen

1

voorloodsen vanaf een geloodst schip, ongeacht het aantal voorgeloodste schepen

0,4

nautisch advies in de radarcentrale in Zandvliet bij zicht < 2000 m, per4 uur

0,5

inspring stuurman kotter, per wacht

1,4

per 4 uur loods-lesgever

0,5

KB-Duinkerke Lanby via Vlaanderen route

3,5

A1-Duinkerke via Zuydcote pas

1,0


§ 2. Onder tenderen en passagieren vermeld in paragraaf 1, worden ook verstaan: het uitvoeren van trajecten over en weer tussen Zeebrugge en Vlissingen ten behoeve van L.O.A. voor de Scheldemondenloodsen en ten behoeve van beloodsingen voor de kustloodsen. Daarnaast wordt die prestatie ook toegekend als men met de tender van KB naar Oostende gebracht wordt en van daaruit via land naar Vlissingen (en omgekeerd).

Onder tenderen-Noord, als vermeld in paragraaf 1, wordt ook verstaan: het transport van Scheldemondenloodsen van Vlissingen naar Oostende en omgekeerd om te fungeren als stuurman of als loods aan boord van de loodsboot.

Art. 3.De extra prestatie voor meevaren en haalreizen, de L.O.A.-wacht, de wacht van de chef-loods-dienstleider, de chef-loods-coördinator VTSA, en de trajecten KB - Duinkerke, vermeld in artikel 2, § 1, van dit besluit, worden altijd vergoed naar rato van de toelagen die voor de kustloodsen gelden. Het traject A1-Duinkerke via Zuydcote-pas wordt vergoed naar rato van de toelagen voor zeeloodsen.

De extra- prestatie voor de loods-lesgever, vermeld in artikel 2, § 1, van dit besluit wordt altijd vergoed naar rato van de toelagen die voor de rivierloodsen gelden. Het aantal prestaties per loods wordt per etmaal beperkt tot 2 X 0,5 = 1,0 prestatie. Die beloning is niet cumuleerbaar met de toelage, vermeld in artikel VII 60, § 5, van het Vlaams personeelsstatuut van 13 januari 2006.

De extra- prestatie voor ankerwachten in de put van Terneuzen of Everingen, vermeld in artikel 2, § 1, van dit besluit wordt altijd vergoed naar rato van de toelagen die voor de kanaalloodsen gelden.

Art. 4.Het ministerieel besluit van 30 april 2012 houdende vaststelling van de loodscoëfficiënten voor de berekening van de loodstoelage van de operationele loodsen, wordt opgeheven.

Art. 5.Dit besluit treedt in werking op de eerste dag van de maand na de ondertekening ervan.

Brussel, 20 februari 2014.

De Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand, G. BOURGEOIS

^