Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 22 oktober 1997
gepubliceerd op 28 november 1997

Ministerieel besluit tot vaststelling van sommige bijzondere bepalingen om de uitvoering, binnen het Fonds voor Arbeidsongevallen, van het statuut van het personeel van sommige instellingen van openbaar nut te waarborgen

bron
ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu
numac
1997022786
pub.
28/11/1997
prom.
22/10/1997
ELI
eli/besluit/1997/10/22/1997022786/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

22 OKTOBER 1997. Ministerieel besluit tot vaststelling van sommige bijzondere bepalingen om de uitvoering, binnen het Fonds voor Arbeidsongevallen, van het statuut van het personeel van sommige instellingen van openbaar nut te waarborgen


De Minister van Sociale Zaken, Gelet op de wet van 16 maart 1954 betreffende de controle op sommige instellingen van openbaar nut, inzonderheid op artikel 11, § 1, vervangen bij de wet van 22 juli 1993;

Gelet op het koninklijk besluit van 8 januari 1973 tot vaststelling van het statuut van het personeel van sommige instellingen van openbaar nut, inzonderheid op artikel 1, § 1, I, 8° en op artikel 3;

Gelet op het koninklijk besluit van 7 juli 1997 tot vaststelling van de personeelsformatie van het Fonds voor Arbeidsongevallen;

Gelet op het advies van de Directieraad van het Fonds voor Arbeidsgevallen;

Gelet op het advies van het beheerscomité van het Fonds voor Arbeidsongevallen;

Gelet op het akkoord van de Minister van Ambtenarenzaken gegeven op 2 september 1996;

Gelet op het protocol van 26 juni 1997 waarin de conclusies van de onderhandeling gevoerd binnen het sectorcomité XII werden vermeld;

Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, inzonderheid op artikel 3, § 1, vervangen bij de wet van 4 juli 1989;

Gelet op de dringende noodzakelijkheid;

Overwegende dat het aangewezen is onverwijld het personeelsreglement aan te passen aan de nieuwe personeelsformatie, zodat sommige bepalingen van het statuut zonder uitstel kunnen worden toegepast, Besluit : HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen

Artikel 1.§ 1. Onverminderd de verordeningsbepalingen van algemene aard betreffende de loopbaan van het personeel van sommige instellingen van openbaar nut, heeft de benoeming tot elk van de graden welke de ambtenaren van het Fonds voor Arbeidsongevallen kunnen bekleden, plaats onder de voorwaarden die bepaald zijn in de bijlage I en II bij dit besluit. § 2. De voorwaarden voor benoeming of bevordering moeten in hoofde van de gegadigde vervuld zijn op de datum van de benoeming. HOOFDSTUK II. - Kennisgeving van de vacatures en van de voorstellen tot bevordering en tot verandering van graad

Art. 2.§ 1. Wat het niveau 1 betreft, wordt het vacant zijn van betrekkingen die toegewezen kunnen worden door verandering van graad of bevordering per « bericht aan het personeel » ter kennis gebracht van de ambtenaren die bevorderd kunnen worden.

Een gedateerd visum wordt aan de betrokkenen gevraagd.

Wanneer de ambtenaar om welke reden ook tijdelijk uit de dienst is verwijderd wordt hem het « bericht aan het personeel » bij een ter post aangetekend schrijven gezonden aan het door hem laatst opgegeven adres.

Het hierboven bedoelde bericht vermeldt de aard van de betrekking, de voorwaarden waaraan de ambtenaren moeten voldoen om mee te dingen naar de vacante betrekking, alsmede de sollicitatiemodaliteiten. § 2. Worden enkel in aanmerking genomen de titels van de ambtenaren die hun kandidatuur bij een ter post aangetekend schrijven hebben gericht aan de administrateur-generaal binnen een termijn van tien werkdagen die ingaat op de eerste werkdag volgend op die van het overhandigen aan de betrokkene of van het aanbieden door de post van het bericht van het vacant zijn van een betrekking. Wanneer de laatste dag van de termijn een zaterdag, zondag of wettelijke feestdag is, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.

Worden niet als werkdagen beschouwd, de zaterdag, de zondag of een wettelijke feestdag.

Het staat de ambtenaren vrij voorafgaandelijk bij een ter post aangetekend schrijven naar elke betrekking te dingen die eventueel vacant zou worden verklaard tijdens hun afwezigheid. De geldigheid van dergelijke kandidatuur is beperkt tot één maand die aanvangt op de postdatum van het aangetekend schrijven. § 3. De ambtenaren van de niveaus 2+, 2, 3 en 4 die de reglementaire voorwaarden vervullen, zijn ambtshalve kandidaat voor de vacante betrekkingen in de niveaus 2+, 2, 3 en 4. In dat geval worden de voorstellen tot benoeming en bevordering hun ter kennis gebracht onder dezelfde voorwaarden als die welke vastgesteld zijn voor de kennisgeving van een vacante betrekking van niveau 1.

De in het vorige lid bedoelde ambtenaren kunnen de benoeming of bevordering bij een ter post aangetekende brief gericht aan de administrateur-generaal, weigeren binnen een termijn van tien werkdagen die ingaat op de eerste werkdag volgend op die van de kennisgeving der voorstellen. Wanneer de laatste dag van de termijn een zaterdag, zondag of wettelijke feestdag is, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.

De in het vorig lid bedoelde ambtenaren kunnen vooraf, eveneens per aangetekende brief gericht aan de administrateur-generaal, de benoeming weigeren in betrekkingen die vacant zouden worden verklaard tijdens hun afwezigheid. Deze weigering blijft geldig tot tegenbericht. § 4. Van de voorstellen tot verandering van graad of bevordering door verhoging in graad of weddeschaal, wordt eveneens aan de belanghebbende ambtenaren kennis gegeven via een « bericht aan het personeel ». Een gedateerd visum van de betrokkenen is eveneens vereist.

Een exemplaar van het « bericht aan het personeel » wordt bij een ter post aangetekende brief gestuurd naar het laatst door de betrokken ambtenaar opgegeven adres indien deze ambtenaar om welke reden ook tijdelijk uit de dienst is verwijderd. § 5. Het in § 4 bedoelde « bericht aan het personeel » bevat de modaliteiten om bezwaar in te dienen en om gehoord te worden. § 6. De termijn waarover de ambtenaar die zich benadeeld acht beschikt om bezwaar in te dienen, loopt hetzij vanaf de dag waarop hij het « bericht aan het personeel » voor gezien heeft getekend, hetzij vanaf de dag waarop de aangetekende brief met het bericht door de post werd aangeboden op het door hem laatst opgegeven adres. HOOFDSTUK III. - Slotbepalingen

Art. 3.Het ministerieel besluit van 12 februari 1997 tot vaststelling voor het Fonds voor arbeidsongevallen, van de bijzondere bepalingen die er voorzien in de uitvoering van het statuut van het personeel van sommige instellingen van openbaar nut, wordt opgeheven.

Art. 4.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 oktober 1977.

Brussel, 22 oktober 1997.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Sociale Zaken, Mevr. M. DE GALAN BIJLAGE I Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om te worden gevoegd bij het Ministerieel besluit van 22 oktober 1997.

De Minister van Sociale Zaken, Mevr. M. DE GALAN BIJLAGE II Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om te worden gevoegd bij het ministerieel besluit van 22 oktober 1997.

De Minister van Sociale Zaken, Mevr. M. DE GALAN

^