Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 24 november 2020
gepubliceerd op 27 november 2020

Ministerieel besluit houdende een tijdelijk verbod op het verkeer in bossen om de verspreiding van Afrikaanse varkenspest te beperken

bron
waalse overheidsdienst
numac
2020043795
pub.
27/11/2020
prom.
24/11/2020
ELI
eli/besluit/2020/11/24/2020043795/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

24 NOVEMBER 2020. - Ministerieel besluit houdende een tijdelijk verbod op het verkeer in bossen om de verspreiding van Afrikaanse varkenspest te beperken


De Minister van Bossen, Gelet op het decreet van 15 juli 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 15/07/2008 pub. 12/09/2008 numac 2008203215 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het Boswetboek sluiten betreffende het Boswetboek, artikel 14;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 27 mei 2009Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 27/05/2009 pub. 04/09/2009 numac 2009027164 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering betreffende de inwerkingtreding en de uitvoering van het decreet van 15 juli 2008 betreffende het Boswetboek type besluit van de waalse regering prom. 27/05/2009 pub. 06/11/2009 numac 2009027188 bron waalse overheidsdienst Besluit van de Waalse Regering betreffende de inwerkingtreding en de uitvoering van het decreet van 15 juli 2008 betreffende het Boswetboek. - Addenda sluiten betreffende de inwerkingtreding en de uitvoering van het decreet van 15 juli 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 15/07/2008 pub. 12/09/2008 numac 2008203215 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende het Boswetboek sluiten betreffende het Boswetboek, inzonderheid op artikel 19, lid 1, 5° ;

Gelet op het ministerieel besluit van 10 augustus 2020Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 10/08/2020 pub. 17/08/2020 numac 2020042801 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit houdende een tijdelijk verbod op het verkeer in bossen om de verspreiding van Afrikaanse varkenspest te beperken sluiten houdende een tijdelijk verbod op het verkeer in bossen om de verspreiding van Afrikaanse varkenspest te beperken;

Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, inzonderheid op artikel 84, § 1, eerste lid, 3° ;

Overwegende dat de dringende noodzakelijkheid verantwoord is door het feit dat de sanitaire crisis die de Afrikaanse varkenspest is, een ernstige, zeer snel evoluerende crisis is, die vereist dat beslissingen onmiddellijk dienen te worden genomen rekening houdend met de situatie op het terrein;

Dat er, om de virale besmettelijke dierlijke ziekte doeltreffend te bestrijden, talrijke vroegtijdige maatregelen (uitgebreid net van omheiningen), proactieve maatregelen (intensieve prospectie in het geïnfecteerd gebied van 30.333 ha - vandaag goed voor iets meer dan 56.000 uren onderzoek, verwijdering van kadavers van gedode of dood aangetroffen dieren) en drastische maatregelen (intensieve inspanning voor vernietiging door het uitzetten van vallen en nachtschoten, intensivering van de jacht, installatie van aandrijf- en voederpunten, bioveiligheidsmaatregelen, gevoelige verhoging van het ter beschikking gesteld bestrijdings- en vernietigingsmateriaal : specifieke karabijnen, ontplooiing van een grootschalig net van uitgezette cameratraps, inzet van nachtkijkers) door het Waals Gewest zijn aangenomen in het geïnfecteerd gebied, het versterkte observatiegebied en in het waakzaamheidsgebied die zijn vastgesteld bij het besluit van de Waalse Regering van 16 juli 2020 houdende verscheidene tijdelijke maatregelen ter bestrijding van Afrikaanse varkenspest bij wilde zwijnen;

Dat door de deskundigen, voor het nastreven van het einddoel, namelijk de uitroeiing van de ziekte op Waals grondgebied, geoordeeld wordt dat deze veelvuldige maatregelen onmogelijk gepaard kunnen gaan met het onbevoegd betreden van de bossen, omdat dit zowel de veiligheid van het personeel zou bedriegen dat de ziekte bestrijdt of helpt te bestrijden en de uitroeiing ervan beoogt, zowel als de veiligheid van degenen die recreatieve boswandelingen of maken of wegens andere doelen dan het beheer van de ziekte daar vertoeven;

Dat er bovendien is geoordeeld dat het behoud van vrij verkeer in de bossen bovendien de verspreiding van de ziekte buiten het geïnfecteerde gebied zou kunnen vergroten, hetzij naar niet-geïnfecteerde beboste gebieden, hetzij door de ziekte in varkenshouderijen en verwante bedrijven of bij gedomesticeerde varkens te introduceren;

Overwegende dat er bijgevolg, bij opeenvolgende ministeriële besluiten, met als meest recente besluit het ministerieel besluit van 10 augustus 2020Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 10/08/2020 pub. 17/08/2020 numac 2020042801 bron waalse overheidsdienst Ministerieel besluit houdende een tijdelijk verbod op het verkeer in bossen om de verspreiding van Afrikaanse varkenspest te beperken sluiten houdende een tijdelijk verkeersverbod in de bossen om de verspreiding van Afrikaanse varkenspest te beperken, een beslissing tot verbod op verkeer in de bossen in het geïnfecteerd gebied is genomen;

Dat de combinatie van de aangenomen en uitgevoerde bestrijdingsmaatregelen met de opeenvolgende verbodsbepalingen voor het verkeer in de bossen in het in het geïnfecteerd gebied doeltreffend is aangezien uit de laatste veldonderzoeken blijkt dat de epidemie ten einde loopt en dat de ziekte de neiging heeft te verdwijnen;

Dat deze vaststellingen België in staat stelden om op 27 oktober 2020 een aanvraag in te dienen bij de Europese Commissie om zijn AVP-vrije status terug te krijgen;

Dat het uitvoeringsbesluit van de Europese Commissie op 20 november 2020 is uitgebracht en op 23 november 2020 bekendgemaakt is in het Publicatieblad van de Europese Unie;

Dat ondanks het herstel van de AVP-vrije status in België, er toch specifieke maatregelen moeten worden gehandhaafd in het hele geïnfecteerd gebied, maar ook in het hele waakzaamheidsgebied en het hele versterkte observatiegebied om elk risico van een heropleving van de ziekte te voorkomen, wat catastrofaal zou zijn gezien alle inspanningen van het Waalse Gewest om dit resultaat te bereiken;

Dat de uitbreiding van het verbod tot het waakzaamheidsgebied en het versterkte observatiegebied ten opzichte van de bepalingen die in de verschillende opeenvolgende ministeriële besluiten tot nu toe zijn aangenomen, gebaseerd is op het feit dat talrijke plekken in deze gebieden het mogelijk hebben gemaakt om veel rotten van wilde zwijnen te identificeren;

Dat bij het opheffen van de verkeersverboden, en zonder beheer van deze rotten van wilde zwijnen, het risico bestaat dat de ziekte zich verspreidt naar gebieden die voorheen beschermd waren;

Dat de wilde zwijnenpopulatie in het geïnfecteerd gebied, maar ook in het waakzaamheidsgebied en in het versterkte observatiegebied, op een zo laag mogelijk niveau moet worden gehouden en dat de meest effectieve methode om dit te bereiken het 's nachts schieten is van de laatste overgebleven exemplaren die nog zouden worden opgespoord;

Dat de voorkeursmaatregel op deze verschillende gebieden een prudentieel karakter heeft;

Dat de openbare veiligheid niet ten koste kan gaan van de veiligheid van de gebruikers van het bos;

Dat het, op grond van de openbare veiligheid en met het oog op het voorkomen van een nieuwe verspreiding van AVP in geval van heropleving ervan onder de overgebleven wilde zwijnen, passend is om het verkeersverbod in de bossen 's nachts (meer bepaald één uur voor zonsondergang tot één uur na zonsopgang volgens de dagelijkse uren van zonsopgang en zonsondergang), buiten de banen, buiten en op de wegen en paden in het geïnfecteerd gebied te handhaven en een dergelijk verbod in het waakzaamheidsgebied en het versterkte obstervatiegebied in te stellen;

Dat de andere verkeersmaatregelen die tot nu toe bij opeenvolgende ministeriële besluiten zijn genomen, gezien deze verschillende epidemiologische vaststellingen, niet meer nodig zijn;

Dat de ingeroepen dringende noodzakelijkheid om die redenen vervuld is;

Gelet op het verzoek om adviesverlening binnen een termijn van 5 dagen, gericht aan de Raad van State op 17 november 2020, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 3°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Gelet op het gebrek aan adviesverlening binnen die termijn;

Gelet op artikel 84, § 4, tweede lid, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende dat, overeenkomstig Richtlijn 2002/60 van de Raad van 27 juni 2002 houdende specifieke bepalingen voor de bestrijding van Afrikaanse varkenspest en houdende wijziging van Richtlijn 92/119/EEG met betrekking tot gecontamineerde varkensverlamming (Teschenerziekte) en Afrikaanse varkenspest, sinds de bevestiging, op 13 september 2018, van een primair geval van Afrikaanse varkenspest onder wilde zwijnen het Waalse Gewest ertoe verplicht werd, onmiddellijk meerdere drastische, vroegtijdige en proactieve maatregelen in het geïnfecteerde gebied te nemen om, in de eerste plaats, de verspreiding van de ziekte naar niet-geïnfecteerde bosgebieden en het introduceren van de ziekte in varkensfokkerijen af te remmen en te voorkomen, en daarna, het virus op zijn grondgebied uit te roeien;

Gelet op de positieve evolutie van de epidemiologische situatie van de Afrikaanse varkenspest in het Waalse Gewest die momenteel wordt waargenomen dankzij de verschillende regerings- en ministeriële maatregelen die zijn genomen;

Gelet op het verzoek van België bij de Europese Commissie om zijn AVP-vrije status terug te krijgen;

Gelet op Uitvoeringsbesluit (EU) 2020/1741 van de Commissie van 20 november 2020 tot wijziging van de bijlage bij Uitvoeringsbesluit 2014/709/EU betreffende maatregelen op het gebied van de diergezondheid in verband met Afrikaanse varkenspest in sommige lidstaten (PB, L 392/32 van 23 november 2020);

Dat in dat uitvoeringsbesluit met name in overweging (4) het vogende wordt gespecificeerd: "Rekening houdend met de doeltreffendheid van de algemene maatregelen die overeenkomstig Richtlijn 2002/60/EG in België worden toegepast, en met name de maatregelen die zijn neergelegd in artikel 15 van die richtlijn, en in overeenstemming met de risicobeperkende maatregelen ten aanzien van Afrikaanse varkenspest die zijn vermeld in de Gezondheidscode voor landdieren van de Wereldorganisatie voor diergezondheid (de OIE-code), moeten alle gebieden van België die momenteel in de lijsten in de delen I en II van de bijlage bij Uitvoeringsbesluit 2014/709/EU zijn opgenomen, in het licht van de gunstige epidemiologische situatie van de ziekte in die lidstaat nu uit de lijsten in de delen I en II van die bijlage worden geschrapt." ;

Dat bedoeld uitvoeringsbesluit de officiële bevestiging van de uitroeiing van de Afrikaanse varkenspest in België vormt;

Overwegende dat het in het licht van dat uitvoeringsbesluit nodig is om een heropleving van de ziekte in het Waalse Gewest te voorkomen;

Gelet dan ook op de noodzaak om nachtschoten te handhaven in het geïnfecteerd gebied om de aanwezige populatie aan wilde zwijnen te verminderen, maar ook om 's nachts te schieten in het waakzaamheidsgebied en in het versterkte observatiegebied, namelijk ziektevrije gebieden, om een heropleving van de ziekte onder de overgebleven wilde zwijnen te voorkomen door een toevallige verspreiding van de ziekte van deze wilde zwijnen naar de rotten van wilde zwijnen die in deze gebieden worden gezien;

Dat de nachtschoten in het waakzaamheidsgebied en in het versterkte observatiegebied een voorzichtige en proactieve maatregel is;

Gelet op de plicht van het Waalse Gewest om de veiligheid van de mensen te vrijwaren in potentiële interventiegebieden voor nachtschoten die nodig zijn om de ziekte volledig uit te roeien;

Dat, om dit te garanderen, het verkeer in de bossen 's nachts, buiten de banen, buiten en op de wegen en paden, verboden is in het waakzaamheidsgebied en het verstrekte observatiegebied;

Overwegende dat de bij dit ministerieel besluit aangenomen maatregelen van kracht blijven tot 31 maart 2021;

Overwegende dat dit wordt gerechtvaardigd door het feit dat de doeltreffendheid van de vernietiging door nachtschoten optimaal is vóór de voorjaarsuitbarsting van de vegetatie en vóór de afkalfpiek;

Dat het Waalse Gewest tegen die datum, afhankelijk van de verkregen jachtresultaten, nieuwe maatregelen inzake Afrikaanse varkenspest moet kunnen vaststellen, Besluit :

Artikel 1.Tijdens de periode vervat tussen het officieel uur van zonsondergang en het officieel uur van zonsopgang is het, in afwijking van de artikelen 19 tot 23 en 27 van het Boswetboek, éénieder verboden zich in de bossen en wouden in de zin van artikel 2 van het Boswetboek buiten de banen, buiten en op de wegen en paden te verplaatsen aan de binnenkant van de buitengrenzen van het geïnfecteerd gebied, van het waakzaamheidsgebied en van het versterkte observatiegebied zoals omschreven in het besluit van het Waals Gewest van 16 juli 2020 houdende verscheidene tijdelijke maatregelen ter bestrijding van Afrikaanse varkenspest bij wilde zwijnen.

De eventuele nachtelijke toegangsmachtigingen, buiten de banen, buiten en op de wegen en paden, verkregen op grond van voornoemde artikelen vóór de datum van bevestiging van het eerste geval van Afrikaanse varkenspest in het Waalse Gewest, namelijk 13 september 2018, worden opgeschort.

Gemachtigd tot afwijking van het verbod van lid 1 zijn: 1° de door de Waalse Overheidsdient gemandateerde personen om 's nachts te schieten voor de vernietiging van wilde zwijnen;2° in geval van nood, het personeel van de hulpdiensten, de burgerbescherming, de politiediensten, de beambten en beheerders van de watertoevoernetten of gas- of elektriciteitsnetten, de beambten van Infrabe, de werknemers van mobiele telefonie-operatoren, de beambten of afgevaardigden van gemeenschapsinfrastructuren of infrastructuren van openbaar nut en het personeel van het wegenonderhoud;3° personen die rechtstreeks toegang hebben tot hun woonst, een tweede verblijf, een camping, een vakantiewoning, een HoReCa instelling, een handel, een vrijetijdsinstelling of een erfgoedsite. Voor de in het derde lid, 1° en 2°, bedoelde personen is het verboden, een varkensfokkerij te betreden of in aanraking te komen met tamme varkens binnen de tweeënzeventig uur na iedere interventie in het geïnfecteerd gebied, in het waakzaamheidsgebied en in het versterkte observatiegebied.

Voor de in het derde lid, 3°, bedoelde personen is het verboden, een varkensfokkerij te betreden of in aanraking te komen met tamme varkens binnen de tweeënzeventig uur na elk vertrek uit het geïnfecteerd gebied, het waakzaamheidsgebied of het versterkte observatiegebied.

In afwijking van lid 5 geldt voor de in lid 3, 3°, bedoelde personen die hun woonplaats in het geïnfecteerde gebied, het waakzaamheidsgebied of het versterkte observatiegebied hebben, een permanent verbod om een varkensfokkerij te betreden of in aanraking te komen met tamme varkens, tenzij zij zich voor de uitoefening van hun beroepsactiviteit naar een dergelijk bedrijf moeten begeven.

Als het Departement Natuur en Bossen vaststelt dat één van bovenvermelde voorwaarden niet is nageleefd, kan betrokkenen de toegang ontzegd worden.

Art. 2.Het ministerieel besluit van 10 mei 2020 houdende een tijdelijk verkeersverbod in de bossen om de verspreiding van Afrikaanse varkenspest te beperken, wordt opgeheven.

Art. 3.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt en houdt van kracht te zijn op 31 maart 2021.

Namen, 24 november 2020.

C. TELLIER

^