Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 27 juli 2007
gepubliceerd op 14 augustus 2007

Ministerieel besluit houdende vaststelling van de luchthavenvergoedingen voor de luchthaven Antwerpen

bron
vlaamse overheid
numac
2007036384
pub.
14/08/2007
prom.
27/07/2007
ELI
eli/besluit/2007/07/27/2007036384/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

27 JULI 2007. - Ministerieel besluit houdende vaststelling van de luchthavenvergoedingen voor de luchthaven Antwerpen


De Vlaamse minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur, Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 8 juni 1994 betreffende het financiële en materiële beheer van de diensten met afzonderlijk beheer luchthaven Antwerpen en luchthaven Oostende, inzonderheid op artikel 22;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 28 juni 2007 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 juli 2004 tot bepaling van de bevoegdheden van de leden van de Vlaamse Regering;

Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, inzonderheid op artikel 3, § 1, vervangen bij de wet van 4 juli 1989 en gewijzigd bij de wet van 4 augustus 1996;

Overwegende dat het dringend noodzakelijk is om mogelijk oneigenlijk gebruik van de trainingcard op de luchthaven Antwerpen te voorkomen;

Overwegende dat het nodig is de luchthavenvergoedingen aan te passen zodat de bijzondere voorwaarden van de milieuvergunning van 30 december 2004 inzake de beperking van het aantal trainingsvluchten kunnen worden nageleefd, Besluit : I. Heffingen

Artikel 1.De luchthaven Antwerpen wordt ertoe gemachtigd de vergoedingen te heffen die vastgesteld zijn bij dit besluit.

Art. 2.De vergoeding voor landingen en opstijgingen bedraagt 2,60 euro per ton per landing en per opstijging tussen 6.30 uur en 23 uur lokale tijd (5.30 uur en 22 uur UTC winter/4.30 uur en 21 uur UTC zomer).

Als uur van landing geldt het ogenblik waarop het luchtvaartuig de grond raakt. Als uur van opstijging geldt het ogenblik waarop het luchtvaartuig de grond verlaat. De vergoeding bedraagt minimaal 7 euro per landing of opstijging.

De landings- en opstijgingsvergoeding wordt berekend op basis van het hoogst toegestane startgewicht (MTOW), vermeld in het bewijs van luchtwaardigheid, in de vlieghandleiding of in elk ander document dat bij het bewijs van luchtwaardigheid hoort.

Elk gedeelte van een ton wordt als een volle ton beschouwd. Elk gedeelte van een dag wordt als een volle dag beschouwd. Elk gedeelte van een uur wordt als een vol uur beschouwd.

De openingsuren van de Luchthaven Antwerpen kunnen uitzonderlijk worden uitgebreid voor medische vluchten, geregelde passagiersvluchten en uitwijkingen hiervan op voorwaarde van voorafgaand akkoord van de luchthavenautoriteit. Voor medische vluchten is een vergoeding van euro 750 per uur verschuldigd voor de extra kosten. De geregelde passagiersvluchten en uitwijkingen hiervan zijn vrijgesteld van betaling.

Art. 3.§ 1 Leerling-piloten kunnen voor hun trainingsvluchten met toestellen tot 2 ton genieten van een verminderd tarief van euro 1,50 per beweging, onder de volgende voorwaarden : 1° de leerling-piloot is ingeschreven bij een door het Directoraat-generaal Luchtvaart (DGL) erkende opleidingsinstantie;2° het toestel waarmee de training uitgevoerd wordt, is door het Directoraat-generaal Luchtvaart (DGL) erkend;3° het toestel waarmee de training uitgevoerd wordt, is gebaseerd op de Luchthaven Antwerpen en het hoogst toegestane startgewicht (MTOW) bedraagt maximum 2 ton. § 2. Per type bevoegdverklaring wordt een maximaal aantal bewegingen vastgelegd waarvoor de leerling-piloot kan genieten van het verminderde tarief : 1° geïntegreerde cursus lijnpiloot : 480 bewegingen;2° beroepsvliegtuigbestuurder (CPL) : 75 bewegingen;3° bevoegdheid instrumentvliegen (IFR) : 150 bewegingen;4° bevoegdheid meermotorig vliegtuig (ME) : 35 bewegingen;5° bevoegdheid vlieginstructeur (FI) : 90 bewegingen;6° privaat piloot (PPL) : 135 bewegingen;7° bevoegdheid vliegen bij nacht (Night VFR) : 15 bewegingen. De bijkomende bewegingen van trainingsvluchten na het bereiken van het vastgestelde maximum worden aangerekend volgens de bepalingen in artikel 2 en artikel 6.

Art. 4.De landingsvergoedingen voor het gebruik van het luchtvaartterrein Antwerpen door luchtvaartuigen die vluchten uitvoeren die uitsluitend de training van hun bemanning op het oog hebben (met inbegrip van de oefenlandingen, waarbij de wielen de grond niet raken) worden volledig aangerekend, behalve als de vluchtuitvoerder geniet van het trainingstarief volgens de voorwaarden bepaald in artikel 3.

Art. 5.De vergoeding voor het parkeren van luchtvaartuigen op de luchthaven bedraagt 2,20 euro per dag en per ton of tongedeelte, met een minimum van 11 euro.

Elk gedeelte van een ton wordt als een volle ton beschouwd. Elk gedeelte van een uur wordt als een vol uur beschouwd. Iedere dag eindigt om 24 uur lokale tijd.

Daarbij gelden de volgende voorwaarden, waarbij ATA staat voor actuele aankomsttijd : 1° luchtvaartuigen tot drie ton worden de eerste drie uur na ATA vrijgesteld van parkeervergoeding;2° luchtvaartuigen van drie tot vijf ton worden de eerste vier uur na ATA vrijgesteld van parkeervergoeding;3° luchtvaartuigen van vijf tot zeven ton worden de eerste vijf uur na ATA vrijgesteld van parkeervergoeding;4° luchtvaartuigen vanaf zeven ton worden de eerste zes uur na ATA vrijgesteld van parkeervergoeding.

Art. 6.§ 1. De vergoeding voor het gebruik van de installaties en de diensten voor passagiers bedraagt 12 euro per vertrekkende passagier (vrij van BTW). § 2. Voor rechtstreekse transitpassagiers die de transitzone van de luchthaven niet verlaten, bedraagt de vergoeding 6 euro per passagier.

Die vergoeding is vrij van BTW. § 3. Passagiers en leerling-piloten die deelnemen aan betaalde of niet-betaalde binnenlandse vluchten of trainingsvluchten betalen een vergoeding van 5 euro voor luchtvaartuigen tot 3 ton (vrij van BTW).

Het aantal passagiers waarvoor die vergoeding wordt aangerekend, staat vermeld op een daartoe bestemd verkeersformulier dat bij ministerieel besluit wordt vastgelegd. Hierbij worden alle leerling-piloten beschouwd als passagier.

Het verkeersformulier, vermeld in het eerste lid, wordt uiterlijk 24 uur na het opstijgen van het vliegtuig afgegeven aan de luchthavencommandant of zijn gemachtigde. De exploitant is verantwoordelijk voor de juistheid van de gegevens op het formulier.

De luchthavendirectie behoudt zich het recht voor om de gegevens van het verkeersformulier te verifiëren.

Als het verkeersformulier niet is afgegeven binnen de voorgeschreven tijd of onjuist of onvolledig is ingevuld, wordt de vergoeding aangerekend op basis van het aantal beschikbare passagiersplaatsen in het toestel. Als uit controle blijkt dat het verkeersformulier onjuist werd ingevuld ten nadele van de luchthaven, moet de exploitant van het vliegtuig bovendien een vergoeding betalen van 125 euro voor administratiekosten. Betalingen worden afgerekend volgens de registratie voor het vliegtuig in kwestie, tenzij vooraf een schriftelijke overeenkomst met de luchthavendirectie werd gesloten. § 4. De vergoeding wordt geheven door de exploitant van het luchtvaartuig. Het bedrag ervan wordt afzonderlijk vermeld op het vervoerbewijs. § 5. De vergoeding is niet verschuldigd voor : 1° kinderen die jonger zijn dan twee jaar;2° passagiers van luchtvaartuigen, als vermeld in artikel 12;3° bemanningsleden (cockpit en cabin crew) die de vlucht in kwestie uitvoeren.

Art. 7.De vergoedingen voor het bevoorraden met brandstof aan boord van luchtvaartuigen bedragen : 1° per aan boord geladen liter brandstof : 0,005 euro;2° per vast of verplaatsbaar bevoorradingstoestel : 400 euro per jaar.

Art. 8.De vergoedingen voor het privégebruik van onroerende goederen of van gedeelten van onroerende goederen worden vastgesteld bij de akte van de concessie. Ze worden berekend volgens de handelswaarde van de plaatsen.

Art. 9.Met behoud van de toepassing van de bepalingen van artikel 8, wordt de vergoeding voor het verlenen van luchthavenbijstand aan derden en zelfafhandeling vastgesteld bij de akte van concessie.

Art. 10.Voor het toevallig of tijdelijk stapelen van vracht in ruimten die toebehoren aan het Vlaamse Gewest, rekent de luchthavendirectie een vergoeding aan op basis van het gewicht of de gebruikte oppervlakte.

Art. 11.De vergoedingen voor de prestaties van arbeidskrachten, voor het gebruik van materiaal of installaties, of voor het leveren van goederen, worden geregeld in het contract met de luchthavendirectie.

II. Vrijstellingen en verminderingen

Art. 12.De volgende luchtvaartuigen zijn vrijgesteld van de vergoedingen voor het gebruik van het luchtvaartterrein, vermeld in artikelen 2, 5 en 6 : 1° luchtvaartuigen die gebruikt worden voor het exclusieve vervoer van staatshoofden of regeringsleden in functie met hun gevolg;2° luchtvaartuigen die vluchten uitvoeren waarvan het humanitaire, historische of promotionele karakter voor het luchtvaartterrein door de minister erkend wordt;3° luchtvaartuigen die vluchten uitvoeren op verzoek van de Vlaamse Regering;4° luchtvaartuigen die vluchten uitvoeren op verzoek van het directoraat-generaal van de Luchtvaart of Belgocontrol voor de controle van de installaties;5° luchtvaartuigen die, nadat ze van de luchthaven zijn opgestegen wegens slechte weersomstandigheden, motorstoring of andere onverwachte oorzaken, moeten terugkeren zonder dat ze een ander luchtvaartterrein hebben aangedaan;6° luchtvaartuigen die vluchten uitvoeren met aan boord personeelsleden die op de luchthaven werken en die in verband met hun werk bepaalde installaties willen controleren;7° luchtvaartuigen die in opdracht van het directoraat-generaal van de Luchtvaart testvluchten uitvoeren om hun Belgische luchtwaardigheid te verkrijgen of te vernieuwen, of om instrumenten te certificeren.

Art. 13.§ 1. Voor luchtvervoerders die een geregelde passagierslijn opstarten naar een bestemming buiten België met minstens één dagrandverbinding tijdens de werkdagen, worden de vergoedingen voor landen en opstijgen gedurende de eerste twaalf maanden met 100 % verminderd.

De toegekende korting wordt uitgekeerd na verloop van het kalenderjaar. § 2. Gemengde vluchten worden beschouwd als passagiersvluchten. § 3. Voor belangrijke programma's die de promotie en de ontwikkeling van de luchthaven ten goede komen, kunnen specifieke overeenkomsten worden gesloten.

III. Betalingsvoorwaarden

Art. 14.§ 1. Met behoud van de toepassing van de onderstaande bepalingen worden de vergoedingen betaald aan de luchthavendirectie.

De vergoedingen worden betaald in euro's, contant of met een elektronisch betaalmiddel. § 2. De vergoedingen, vermeld in hoofdstuk I, met uitzondering van het verminderd tarief voor training, kunnen op aanvraag van de gebruiker en na voorafgaand schriftelijk akkoord van de luchthavendirectie betaald worden binnen dertig dagen na de verzending van de factuur. De luchthavendirectie stelt de bedragen van de eventuele waarborgen vast.

De luchthavendirectie kan op gefactureerde bedragen die niet betaald zijn binnen de termijn die hierboven bepaald is, de wettelijke verwijlintresten toepassen. Elk gedeelte van een maand wordt als een volle maand beschouwd. § 3. Bij niet-betaling van de verschuldigde luchthavenvergoedingen binnen de 24 uur na landing, met uitzondering van diegenen die beschikken over een debetrekening, zal de gebruiker van het vliegtuig een vergoeding betalen van euro 125 voor administratiekosten. § 4. Voor de inning van de vergoedingen die verschuldigd zijn op grond van artikelen 2 en 6, overhandigt de exploitant van het luchtvaartuig of zijn vertegenwoordiger aan de luchthavendirectie een verklaring met het aantal passagiers dat in de loop van de dag wordt ingescheept. Die overhandiging vindt uiterlijk plaats op de daaropvolgende kalenderdag om 10 uur. Als het document niet binnen de voorgeschreven termijn is overhandigd, wordt de vergoeding vastgesteld volgens het totale aantal beschikbare zitplaatsen aan boord. § 5. Voor cargovluchten overhandigt de exploitant of zijn vertegenwoordiger een cargomanifest, uiterlijk 30 minuten voor de geplande vertrektijd van de vlucht. Als dat document niet binnen de voorgeschreven tijd overhandigd is, wordt de toestemming tot vertrek geweigerd tot de nodige documenten worden afgegeven. § 6. De vergoedingen die verschuldigd zijn voor akten van concessie of van contracten, bepaald in hoofdstuk I en II, zijn betaalbaar volgens de voorwaarden bepaald in de akte van concessie of in het contract. § 7. In de vermelde vergoedingen is de BTW niet inbegrepen.

Art. 15.De luchthavendirectie kan elk luchtvaartuig waarvoor de vergoedingen niet binnen de voorgeschreven termijn vereffend worden, verbieden te starten. Elke gezagvoerder van een luchtvaartuig die dat verbod overtreedt, alsook iedereen die zijn medewerking tot het plegen van een overtreding op dat verbod verleent, kan gestraft worden met de straffen, bepaald in artikel 32 van de wet van 27 juni 1937 houdende herziening van de wet van 16 november 1919 betreffende de regeling der luchtvaart.

IV. Slotbepalingen

Art. 16.De akten van concessie die voor de inwerkingtreding van dit besluit afgegeven zijn, blijven geldig tot de einddatum ervan.

Art. 17.Het ministerieel besluit van 1 juni 2006 houdende vaststelling van de luchthavenvergoedingen voor de luchthaven Antwerpen wordt opgeheven.

Art. 18.Dit besluit treedt in werking op 1 september 2007.

Brussel, 27 juli 2007.

H. CREVITS

^