Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief van 04 oktober 2000
gepubliceerd op 01 november 2000

Omzendbrief PLP 1 enig informaticasysteem

bron
ministerie van binnenlandse zaken
numac
2000000840
pub.
01/11/2000
prom.
04/10/2000
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

MINISTERIE VAN BINNENLANDSE ZAKEN


4 OKTOBER 2000. - Omzendbrief PLP 1 enig informaticasysteem


Aan Mevrouw en Heren Provinciegouverneurs Aan Mevrouw de Gouverneur van het administratief arrondissement Brussel-Hoofdstad Aan de Dames en Heren Burgemeesters Ter informatie : Aan de Dames en Heren Arrondissementscommissarissen Aan de Heer Commandant van de Rijkswacht Aan de Heer Commissaris-generaal van de Gerechtelijke Politie;

Aan de Voorzitter van de Vaste Commissie van de Gemeentepolitie Mevrouw, Mijnheer de Gouverneur, Mevrouw, Mijnheer de Burgemeester, Sinds 5 januari 1999, publicatiedatum van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, is het proces van de politiehervorming in een stroomversnelling geraakt.

Opdat de integratie van de nieuwe politie vlekkeloos zou verlopen, is het absoluut noodzakelijk dat er een vlotte informatiestroom is tussen de twee nieuwe niveaus. Zowel de federale politie als de lokale politie moeten worden uitgerust met betrouwbare en geïntegreerde informaticasystemen. In dit raam heb ik besloten om, voor alle korpsen van de toekomstige lokale politie, te kiezen voor het informaticasysteem ISLP, dat staat voor Integrated System for the Local Police.

Zoals de benaming al laat vermoeden, gaat het om een geïntegreerd systeem met eenmalige registratie van de gegevens, die in de verschillende modules gebruikt kunnen worden.

Aan de basis van dit nieuwe systeem ligt het huidige P.I.P-systeem, dat zal worden aangepast aan de behoeften van de nieuwe lokale politiediensten, meer bepaald om in politiezones te kunnen werken en om te beantwoorden aan de in de Col 6/99 geformuleerde eisen. Als bijlage vindt u een beschrijving van de functionaliteiten die opgenomen zijn in het ISLP. Deze beslissing bevestigt enerzijds de naleving van de overeenkomsten en beginselen van het gerechtelijk telematicaproject (enig netwerk, één enkele database, één enkele codering, vereenvoudiging op het niveau van de eindgebruiker, . ) en waarborgt tegelijkertijd de maximale recuperatie van vroegere investeringen in informaticamateriaal en -opleidingen.

De installatie van het informaticasysteem ISLP zal gebaseerd zijn op een centrale server (UNIX) per zone, met de centrale database (enige) voor de hele zone. De andere « politieposten » zullen, naargelang van de behoeften en mogelijkheden, aan die centrale server gelinkt worden door middel van een snelle (Belgacom) -lijn of door een verbinding met het netwerk HILDE. De kostprijs hangt af van het aantal politieposten die opgericht of in stand worden gehouden.

Vooraleer het ISLP in een politiezone geïnstalleerd wordt, moet de administratieve overheid van de zone beslissingen treffen over de keuze van de centrale site en de satellietsites. De centrale site zou het grootste aantal gebruikers (daar waar zich de belangrijkste activiteit bevindt) alsook de functionele en technische beheerders, moeten bevatten. De centrale server en de centrale database voor de hele zone, zullen op deze centrale site worden geïnstalleerd. Deze site zal tevens een concentratiepunt vormen voor de subcommissariaten en/of eventuele politieposten van de zone.

Op operationeel vlak, moet de zone de functie van de controle op de kwaliteit van de gegevens garanderen. Het gaat om gegevens die van het lokale naar het federale vlak overgedragen worden. Die overdracht geldt trouwens als een verplichting waarvoor sancties voorzien zijn.

ISLP zal door duizende politiemensen (ex-rijkswachters en ex-gemeentepolitieagenten) gebruikt worden. Er zullen maatregelen worden genomen opdat de opleiding van dat personeel, ter gelegener tijd, verzekerd zou worden door speciaal hiervoor opgeleide lesgevers.

Wie vooraf vragen heeft over het ISLP, kan deze richten aan de ARP (Koningsstraat 56, 1000 Brussel), ter attentie van de coördinatrice van de werkgroep Telematica. Zij zal de vragen vervolgens ter analyse voorleggen aan de subgroep.

In de loop van de volgende weken zal er door mijn diensten een informatiesessie georganiseerd worden voor de 22 pilootzones. De keuze van de oplossing ISLP alsook de planning van de installatie kunnen dan meer in detail besproken worden.

Ik zou het ten zeerste op prijs stellen indien u het voorgaande zou mededelen aan alle burgemeesters die tot uw provincie behoren en dat u zou toezien op de naleving van deze omzendbrief en mij, in voorkomend geval, de omstreden gevallen zou mededelen.

Gelieve, Mevrouw, Mijnheer de Gouverneur, de datum waarop deze omzendbrief in het Belgisch Staatsblad wordt gepubliceerd, in het Bestuursmemoriaal te willen vermelden.

De Minister, A. DUQUESNE

I.S.L.P. FUNCTIONALITEITEN/MODULES 1. « Kennisname » 1.1. Melding In deze module worden alle oproepen geregistreerd die een korps bereiken, ongeacht de wijze waarop, en die een vraag tot interventie inhouden. 1.2. Kantschrift In deze module worden de opdrachten van parketten of van andere politiediensten (APA) geregistreerd. Er kan met een streepjescode gewerkt worden. 1.3. Briefwisseling In deze module worden zowel de binnenkomende als uitgaande correspondentie in de ruime zin van het woord geregistreerd. 1.4. Interventie Door deze functionaliteit kunnen de interventies die door de interventieteams worden uitgevoerd geregistreerd worden en kunnen er interventies aan andere eenheden worden toegewezen op basis van de programma's IPOG-PIPOG. Er is een integratie voorzien met het project Astrid. 2. « Afhandeling » In deze module kunnen de volgende gegevens (soms door middel van een vereenvoudigde codering) geregistreerd worden : - gerechtelijke processen-verbaal (Strafwetboek, bijzondere wetten, gemeentelijke verordeningen) - processen-verbaal voor verkeersovertredingen - processen-verbaal voor overdreven snelheid - processen-verbaal voor verkeersongevallen - onmiddellijke inningen - waarschuwingen - gecontroleerde opmerkingen - administratieve dossiers 3.« Beheer » 3.1. Het opstellen van documenten Deze functionaliteit beoogt de processen-verbaal, de verslagen, de brieven, de fiches, enz. Deze functionaliteit maakt het beheer van de documenten mogelijk en begeleidt de gebruiker bij het opstellen van de bovengenoemde documenten en bij het coderen van de gegevens. 3.2. Het opstellen van lijsten Door deze functionaliteit kunnen verschillende soorten lijsten worden opgesteld : - dagverslag - pv-register - lijsten voor het Parket - diverse lijsten 3.3. Lokale opzoekingen Door deze functionaliteit kunnen verregaand gespecialiseerde opzoekingen uitgevoerd worden met betrekking tot alle gecodeerde gegevens op lokaal vlak. 3.4. Lokaal beheer Door deze functionaliteit kunnen de zaken lokaal beheerd worden. 4. Groep « Overdracht naar het federale niveau » 4.1. Bekrachtiging van gegevens De bekrachtiging van de lokale gegevens gebeurt op lokaal vlak volgens dezelfde regels als op federaal vlak. 4.2. Gegevensoverdracht Door deze functionaliteit kunnen zowel gerechtelijke als statistische gegevens van het lokaal politiekorps naar het federaal niveau overgedragen worden. 5. « Raadpleging van federale toepassingen » - Nationale criminaliteitsdatabank - Nationale fototheek - Rijksregister - D.I.V. - Strafinrichtingen - Belgisch Staatsblad 6. « Col 6/99 » Door deze functionaliteit kan aan de in de Col 6/99 geformuleerde eisen beantwoord worden. 7. « Diverse » 7.1. Diverse registers - alarminstallaties - lokaal wapenregister - register van interne nota's - diverse registers zoals : gevangenisregister, verloren voorwerpen, register van cafés, enz. 7.2. Mail Door deze functionaliteit kunnen er boodschappen van één persoon naar een andere worden gestuurd, ofwel binnen hetzelfde korps, ofwel van één korps naar een ander. Er is eveneens communicatie mogelijk naar de andere korpsen en naar de A.R.P. toe. 7.3. Planning activiteiten en opdrachten Door deze functionaliteit kunnen de activiteiten en de opdrachten van het korps, waaronder het beheer van het personeel, het vervoer, het materieel, . , gepland worden. 7.4. Lokale fototheek Wanneer de nationale fototheek operationeel zal zijn, zullen de foto's van personen moeten ingevoerd worden via de nationale fototheek. Wat de andere elementen betreft (voorwerpen, voertuigen, wapens, enz . .), zal de invoering lokaal kunnen blijven geschieden. 7.5.Telematica Er worden in standaard telematica functionaliteiten voorzien.

^