Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief van 08 augustus 2002
gepubliceerd op 26 september 2002

Ministeriële omzendbrief omtrent de erelonen bedoeld in artikel 462 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium

bron
ministerie van het waalse gewest
numac
2002027854
pub.
26/09/2002
prom.
08/08/2002
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

8 AUGUSTUS 2002. - Ministeriële omzendbrief omtrent de erelonen bedoeld in artikel 462 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium


Artikel 1.Doel Deze omzendbrief bepaalt de gewestelijke subsidie voor de publiekrechtelijke rechtspersonen, hierna "operator" genoemd, zoals bedoeld in de artikelen 461 en 462 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium, ter dekking van de studie-, leidings- en toezichtskosten van de sanerings- of vernieuwingsoperaties krachtens artikel 167, 2°, van het wetboek.

Art. 2.Kosten van de haalbaarheidsstudie § 1. Op verzoek van het Gewest of met instemming hiervan vraagt de operator één of verscheidene dienstverleners (architect, burgerlijk ingenieur, landmeter-expert, architect-urbanist, economist of een multidisciplinair studiebureau) een haalbaarheidsstudie door te voeren om de opties voor de sanerings- of vernieuwingsoperatie voor te stellen.

Deze studie vormt een opdracht voor de aanneming van diensten overeenkomstig de wet van 24 december 1993 betreffende de overheidsopdrachten en sommige opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en de uitvoeringsbesluiten. Ze wordt vóór de beslissing omtrent de voor de operatie toegekende subsidie verricht. § 2. Deze studie waarvan de inhoud gezamenlijk door het Gewest en de operator wordt bepaald betreft o.m. : 1° de expertise van gebouwen en werken; 2° het overzicht van de verplichtingen ter plaatse (oude bouwwerken, funderingen, onderzoek van de netwerken, besmetting van de bodem en van de gebouwen, opmetingen, studies over de aard van de bodem, enz...) 3° de nadruk op de mogelijkheden van de site;4° het onderzoek naar de adequatie tussen de door de operator geformuleerde behoeften en deze mogelijkheden;5° het voorstellen van een schets;6° het vaststellen van een financiële ruimte op grond van de kostenmethode naar verhouding tot de oppervlakte of het volume. § 3. De subsidie wordt bepaald als volgt : - vast basisbedrag per operatie : 1000 euro - per are grond : tot 5 ha : 5 euro - meer dan 5 ha : 0,5 euro - per m2 bebouwd stuk grond : 1 euro - meer dan 5000 m2 : 0,1 euro § 4. Het contract waarbij de uitvoering van deze studie wordt opgedragen is beperkt tot de studie, met uitzondering van iedere andere prestatie. Voor het verdere optreden van de dienstverlener is de instemming van het Gewest nodig. § 5. De subsidie wordt uitbetaald na de instemming van het Gewest met de resultaten van de haalbaarheidsstudie. § 6. Naast deze opdracht voor de aanneming van diensten komen de voor deze studie nodige werken (opgravingen, graafwerken, vrijmakingen, grondboringen, grondonderzoeken, enz...) in aanmerking voor subsidies op grond van de voor de werken geldende subsidiepercentages.

Art. 3.Studie en leidingskosten § 1. De subsidie die de studie- en leidingskosten dekt wordt per categorie bepaald op grond van de aard van de werken waartoe het bedoelde ontwerp of de bedoelde ontwerpfase hoofdzakelijk behoort. Ze wordt geacht de gehele in het contract omschreven opdracht te dekken, met inbegrip van alle rechtstreekse en onrechtstreekse kosten.

De categorieën zijn vastgesteld als volgt : - vlakmaken categorie 1 - andere saneringswerken categorie 2 Ter nadere informatie omvatten deze werken : dringende maatregelen, sloopwerken, afvalophaling en -verwijdering, bodemontsmetting, opruimen van struikgewas en grondreiniging, ontwatering en herstelling van de bouwwerken voor de opvang van water, herstellingen, bescherming en stabilisatie voor vrijgemaakte gronden en bouwwerken, begroening en hekken. - renovatiewerken om industriehallen in te richten categorie 3 - renovatiewerken in andere gevallen categorie 4 § 2. In volgende tabel worden de percentages aangegeven waarbij de subsidie vastgesteld kan worden op grond van de tranche van de kosten (excl. BTW) van de betrokken ontwerpfase.

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld § 3. De subsidie maakt het voorwerp uit van drie uitbetalingen ter dekking van : 1° de prestaties die verricht zijn na de instemming van het Gewest met het ontwerp, normaliter : - opmeting (en schets) 10 % - voorontwerpen 15 % - ontwerpplannen 10 % die 35 % bedragen van de op grond van de schatting van het ontwerp berekende erelonen;2° de prestaties die verricht zijn na de instemming van het Gewest met de gunning van de opdracht, normaliter : - bestek en opmeting-begroting 15 % - gunning van de opdracht 10 % die 60 % bedragen van de erelonen berekend op grond van de kosten van de werken, met aftrek van de eerste uitbetaling;3° het saldo na de instemming van het Gewest met de voorlopige oplevering, normaliter : - details van uitvoering, leiding van de werken en toezicht van de vorderingsstaat 30 % - voorlopige opleveringen en vaststelling van de eindafrekening 10 % - definitieve oplevering PM die 100 % bedragen van de erelonen berekend op grond van de eindafrekening, met aftrek van de eerste uitbetalingen.

Art. 4.Kosten van de stabiliteitsstudie Indien een stabiliteitsstudie doorgevoerd wordt, behoort de subsidie tot de categorie S van de tabel in artikel 3, waarin de percentages worden aangegeven voor de vaststelling van de subsidie op grond van de tranche van de kosten (excl. BTW) van de werken waarop deze studie betrekking heeft.

De subsidie maakt het voorwerp uit van drie uitbetalingen onder dezelfde voorwaarden als die in artikel 3 voor de studie- en leidingskosten.

Art. 5.Coördinatiekosten Indien een coördinatie voor de taak "ontwerp" wordt verricht, is de subsidie vastgesteld op een vast bedrag van 1000 euro , verhoogd met 0,3 % van de kosten van de werken.

De subsidie wordt uitbetaald na de instemming van het Gewest met het ontwerp.

Indien een coördinatie voor de taak "verwezenlijking" wordt verricht, is de subsidie vastgesteld op een vast bedrag van 1000 euro , verhoogd met 0,7 % van de kosten van de werken.

De subsidie wordt uitbetaald na de instemming van het Gewest met de voorlopige oplevering.

Art. 6.Toezichtskosten In geval van dagelijks toezicht dat bij overeenkomst aan een zelfstandige bewaker wordt toevertrouwd, is de subsidie vastgesteld op een vast bedrag van 4000 euro , verhoogd met 2 % van de kosten van de werken.

De subsidie wordt uitbetaald na de instemming van het Gewest met de gunning van de opdracht voor het vaste bedrag en bij iedere vorderingsstaat ten belope van 2 % van de kosten van de werken voor het variabele gedeelte.

Art. 7.Voorwaarden voor de toekenning van de subsidie Indien het Gewest slechts één gedeelte van het ontwerp subsidieert, worden de hierboven vastgestelde subsidies in gelijke mate verminderd.

Alleen vervulde taken geven aanleiding tot een subsidie.

De subsidies worden uitbetaald op voorlegging van een aangifte van schuldvordering waarbij bevestigd wordt dat de prestatie effectief verricht is en ten laste valt van de operator.

Indien de dienstverlener tot de diensten van de operator behoort, wordt de steun forfaitair vastgesteld op de helft van de in de artikelen 2, 3 en 4 bepaalde barema's.

Art. 8.Opheffings- en overgangsbepalingen De omzendbrief 92/1 van 2 december 1992 betreffende de in artikel 340 van het Waalse Wetboek van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Patrimonium bepaalde studie-, leidings-, controle- en toezichtskosten, gewijzigd op 21 november 1995, wordt opgeheven.

Deze omzendbrief treedt in werking op 1 januari 2002.

Hij is van toepassing op de operaties waarvoor geen subsidie overeenkomstig bovenvermelde omzendbrief 92/1 van 2 december 1992 werd uitbetaald.

De Minister van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Leefmilieu, M. FORET

^