Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief van 10 april 2000
gepubliceerd op 16 mei 2000

Ministeriele Omzendbrief : PZ 1 : Opstart lokale politie. - Verdere uitwerking geïntegreerde politie gestructureerd op twee niveaus

bron
ministerie van binnenlandse zaken
numac
2000000366
pub.
16/05/2000
prom.
10/04/2000
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

MINISTERIE VAN BINNENLANDSE ZAKEN


10 APRIL 2000. - Ministeriele Omzendbrief : PZ 1 : Opstart lokale politie. - Verdere uitwerking geïntegreerde politie gestructureerd op twee niveaus


Aan Mevr. en de Heren Provinciegouverneurs, Ter informatie : Aan de dames en heren Arrondissementscommissarissen, Aan de dames en heren burgemeesters Mevr. de Gouverneur, De heer de Gouverneur, I. Algemeen Het akkoord dat in de Senaat ondertekend werd op 24 mei 1998 tussen de acht democratische partijen - beter gekend als het Octopusakkoord - was het startschot voor een diepgaande hervorming van het Belgisch politiesysteem.

Het was noodzakelijk om een radicale wijziging te realiseren in de organisatie van de politiediensten. De huidige structuren waren niet langer in staat om aan de talloze politionele opdrachten, inherent aan een héél complexe en mobiele samenleving, het hoofd te bieden.

Het Octopusakkoord heeft met het feit rekening gehouden dat een moderne politiestructuur voornamelijk moet beantwoorden aan de verwachtingen van de bevolking inzake veiligheid.

Het bleek uit de debatten dienaangaande dat enkel een geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, tegemoet kon komen aan de socio-maatschappelijke problemen en meer bepaald aan de problemen van rechtshandhaving en handhaving van de openbare orde. Deze formule heeft tevens de verdienste een einde te maken aan een aantal spanningen en conflicten tussen de verschillende politiediensten.

Een politie op twee niveaus is geboren. Op lokaal vlak zal er nog slechts één politie zijn, namelijk de lokale politie en op nationaal vlak een federale politie. Deze twee niveaus zijn autonoom en hangen af van verschillende overheden. Tussen beide niveaus wordt wel een performante functionele band ingesteld. Die band steunt op werkingsregels en structuren.

Onder de vorige Regering heeft het parlement met een heel grote meerderheid het Octopusakkoord vertaald naar een wet, namelijk de wet tot organisatie van een geïntegreerde politie gestructureerd op twee niveaus van 7 december 1998 (Belgisch Staatsblad 05.01.1999).

Deze Regering heeft de vaste wil om de uitvoering van de Octopusakkoorden en van de 260 artikels van de betreffende wet tot een goed einde te brengen (zie Regeerakkoord : een brug naar de éénentwintigste eeuw).

De hervormingen en de structuren die ik hiervoor heb uitgetekend, kennen een vlot verloop. De Regering respecteert de voorziene timing.

Op 01.01.2000 zijn een aantal artikels van de voornoemde wet in werking getreden. Deze artikels voorzien de nodige regelgeving voor de verdere uitvoering van de wet.

II. Het concept Ik acht de tijd rijp voor de eerste zichtbare stappen voor de bevolking van een geïntegreerde werking. De streefdatum voor het opstarten van de federale politie is gekend, deze staat in de wet zelf. Voor wat de lokale politie betreft, werd in de wet geen streefdatum voorop gesteld.

Terwijl de rijkswacht en de gerechtelijke politie bij de Parketten worden omgevormd tot een federale politie, acht ik het noodzakelijk om, voor wat de lokale politie betreft, ook een aantal initiatieven te nemen.

Ik wens dat ook de lokale politie zo snel als mogelijk wordt gevormd.

Pas dan zal een geïntegreerde politie, die de keuze en het verlangen is van onze bevolking, een feit worden. Ik ben mij ervan bewust dat de gemeenteraadsverkiezingen dit proces tijdelijk zullen afremmen.

Teneinde het opstarten van de lokale politie te versnellen, zal ik werken in drie fases, t.t.z. (1) vanaf nu reeds starten met lokale pilootpolitiezones waarbij de plaatselijke politiediensten een lokale politie zullen vormen avant la lettre, (2) een gefaseerde planning vooropstellen voor wat betreft het effectief opstarten van de ééngemeentezones en hun omvorming naar lokale politiediensten, (concrete werking vanaf 01.01.2001) (3) tevens een aan de eigenheid van de meergemeentenzones aangepaste en gefaseerde planning vooropstellen voor wat betreft het opstarten en hun omvorming naar lokale politiediensten. Deze Omzendbrief heeft tot doel volgende aspecten toe te lichten : (1) de begeleidingsstructuur (federaal en provinciaal);(2) de te bereiken doelstellingen in de geest van de Wet op de geïntegreerde politie gestructureerd op twee niveaus;(3) de pilootpolitiezones;(4) de voorlopige lijst van pilootzones. Voor de werking van de pilootpolitiezones, evenals voor de werking van de begeleidingsstructuur, zal de Regering ongeveer 200 miljoen BEF. ter beschikking stellen.

III. De begeleidingsstructuur 1. Het federaal opvolgings- en ondersteuningsteam Voor het uittekenen van een algemeen werkschema zal een federaal opvolgings- en ondersteuningsteam worden opgericht.Dit zal het algemeen raam- en werkingskader bepalen met betrekking tot (1) de pilootpolitiezones, (2) de gefaseerde reële opstart van enerzijds de ééngemeentezones en anderzijds (3) de meergemeentenzones. Ook de praktische invulling op het terrein van dit algemeen kader zal door dit team opgevolgd, begeleid en gecoördineerd worden. a. Het federale opvolgings- en ondersteuningsteam is samengesteld uit : 1.niet-permanente leden : - een magistraat aangeduid door de Minister van Justitie op voordracht van het College van Procureurs-generaal - de Commandant van de rijkswacht, of zijn vertegenwoordiger - de voorzitter van de Vaste Commissie van de gemeentepolitie, of zijn vertegenwoordiger - de commissaris-generaal van de gerechtelijke politie bij de Parketten, of zijn vertegenwoordiger - de leden van de werkgroep 10 - politiehervorming - de coaches van de werkgroepen politiehervorming, betrokken bij dit project. In functie van de agendapunten nodigt de voorzitter die coaches uit die hij nuttig acht. - het diensthoofd van de dienst Vijfhoeksoverleg van de Algemene Politiesteundienst.

Het federale opvolgings- en ondersteuningsteam kan zich laten bijstaan door deskundigen. 2. permanente leden : De permanente leden van een op te richten steunteam politiezones, zijn : - de twee medewerkers van de dienst Vijfhoeksoverleg van de Algemene Politiesteundienst - twee leden van de gemeentepolitie aangeduid door de voorzitter van de Vaste Commissie van de gemeentepolitie - twee leden van de rijkswacht aangeduid door de Commandant van de rijkswacht - één lid van de gerechtelijke politie aangeduid door de commissaris-generaal van de gerechtelijke politie bij de Parketten. Dit steunteam wordt gehuisvest binnen de afdeling politiebeleidsondersteuning van de Algemene PolitieSteunDienst (Koningsstraat 47, 1000 Brussel - tel. 02.500.26.29 (Nl.) en 02.500.26.31 (Fr.)). Zij zal instaan voor de voorbereiding, uitvoering en ondersteuning van de beslissingen genomen door het federaal opvolgings- en ondersteuningsteam. a. Het federale opvolgings- en ondersteuningsteam fungeert rechtstreeks onder het gezag van de Minister van Binnenlandse Zaken. Het zal worden voorgezeten door de adjunct-kabinetschef van de Minister van Binnenlandse Zaken, of door zijn vertegenwoordiger.

In zijn dagelijkse bezigheden zal het steunteam rechtstreeks verslag uitbrengen aan de pilootgroep politiehervorming van het kabinet van de Minister van Binnenlandse Zaken. b. Het federale opvolgings- en ondersteuningsteam zal een huishoudelijk reglement opstellen en voor goedkeuring voorleggen aan de Minister van Binnenlandse Zaken.Dit reglement dient onder andere te voorzien in de plaats van vergaderen, de frequentie van de vergaderingen, de wijze van besluitvorming, de rapportering aan de Minister van Binnenlandse Zaken e.d.m.. c. Het federale opvolgings- en ondersteuningsteam zal voorzien in gedegen opvolgingsinstrumentaria zodat te allen tijde een voortgangsrapportering of een evaluatie kan worden opgemaakt.d. Het federale opvolgings- en ondersteuningsteam zal geregeld rapporteren aan de Minister van Binnenlandse Zaken.Het rapport dient : de geboekte vooruitgang te beschrijven, de problemen of nog te verwachten problemen aan te geven, een overzicht te geven van goede en slechte ervaringen, en van lessen die kunnen worden getrokken naarmate de projecten vorderen. Dit zal achteraf in een vademecum aan de betrokken actoren ter beschikking worden gesteld. e. Het federale opvolgings- en ondersteuningsteam zal de coördinatie en opvolging verzorgen van de provinciale ondersteuningsteams.f. Het federale opvolgings- en ondersteuningsteam zal het door de Regering ter beschikking gestelde budget, inherent aan de werking van de pilootpolitiezones, beheren.Het zal eerstdaags een specifieke omzendbrief betreffende deze problematiek opstellen. 2. provinciaal ondersteuningsteam In dit ondersteuningsteam is een specifieke rol weggelegd voor de provinciegouverneur.Hij/Zij zal de leiding nemen van enerzijds de ondersteuning en opvolging van de pilootpolitiezones en anderzijds van de gefaseerde inwerkingstelling van de een- en meergemeentenzones.

Voor de behandeling van materies die een impact hebben op de bevoegdheidssfeer van het parket, is het aangewezen dat de gouverneur systematisch een vertegenwoordiger van het parket uitnodigt. a. Samenstelling Onder het voorzitterschap van de gouverneur zullen volgende personen op het terrein voor de daadwerkelijke ondersteuning, opvolging en begeleiding van de voornoemde drie fases instaan : - de arrondissementscommissaris(sen) - twee korpschefs van gemeentepolitie aangeduid door de voorzitter van de Vaste Commissie onder de effectieve kandidaten of hun plaatsvervangers die lid zijn van de Vaste Commissie van de gemeentepolitie en die behoren tot de betrokken provincie, hetzij in voorkomend geval door andere politieofficieren van de desbetreffende provincie - twee brigadecommandanten van de rijkswacht afkomstig uit de provincie - een vertegenwoordiger van de rijkswacht aangeduid door de commandant van de rijkswacht - een vertegenwoordiger van de gerechtelijke politie bij de Parketten, aangeduid door de commissaris-generaal van de gerechtelijke politie bij de Parketten. - één of meerdere deskundigen aangesteld door of op vraag van de gouverneur. b. afbakening werkingskader van de provinciale ondersteuningsteams 1.Volgens de principes vastgelegd door het federale opvolgings- en ondersteuningsteam, de nodige directe ondersteuning bieden aan de pilootpolitiezones, en in een latere fase directe ondersteuning bieden bij het inwerkingstellen van de lokale politie. (één- en meergemeentenzones). 2. Rekening houdende met de algemeen opgelegde timing voor de inwerkingstelling van de lokale politie, een concrete timing opmaken van de diverse politiezones en deze voorleggen aan het federaal opvolgings- en ondersteuningsteam, dat het op zijn beurt ter validatie voorlegt aan de Minister van Binnenlandse Zaken.3. Hier zal duidelijk worden welke maatregelen er nog dienen genomen te worden voor de reële opstart van de ééngemeentezones en de meergemeentenzones.De ervaring die zowel het federaal als de provinciale ondersteuningsteams zullen opdoen, dient te worden doorgegeven aan de lokale actoren (communicatie-uitwisseling). 4. Een maandelijks voortgangsrapport opstellen en overmaken aan het federaal opvolgings- en ondersteuningsteam.5. Alle concrete problemen die de voortzetting van de pilootpolitiezones of van de huidige werking van de politiediensten hypothekeren, moeten onverwijld ter kennis gebracht worden van de pilootgroep politiehervorming van het kabinet Binnenlandse Zaken, die de nodige richtlijnen zal verschaffen en/of het federale opvolgings- en ondersteuningsteam zal samenroepen. IV. De pilootpolitiezones (PPZ's) 1. Doel Teneinde de resolute wijziging van ons politielandschap tot een goed einde te brengen, wordt geopteerd om te werken met pilootpolitiezones. Deze keuze moet het mogelijk maken om de in de pilootpolitiezones opgedane ervaringen nuttig aan te wenden ten voordele van alle andere politiezones.

Deze demarche kan het omschakelingsproces naar een lokale politie versnellen en zal bijdragen tot de verdere optimalisering van de geïntegreerde werking. 2. Uitgangspunten a.In het verleden heeft Binnenlandse Zaken al enige ervaring opgedaan met het werken met pilootinterpolitiezones (1). Dit concept was echter van tijdelijke aard en had de bedoeling om de operationele samenwerking van de gemeentepolitie en de territoriale brigades van de rijkswacht te verbeteren. b. Het is mijn bedoeling om ook nu enkele politiezones te laten fungeren als piloot voor de geïntegreerde werking van de politiediensten.c. De pilootpolitiezones worden hierna door mij aangeduid.In een eerste fase streven we naar minstens twee pilootpolitiezones per provincie en één pilootpolitiezone voor het administratief arrondissement van Brussel-Hoofdstad. d. Ook andere politiezones zullen in een latere fase de kans krijgen zich in het proces in te schrijven.3. Wettelijke basis De wettelijke basis voor de ontwikkeling van deze pilootpolitiezones ligt vervat in : a.artikel 8 in fine van de wet op het politieambt van 5 augustus 1992; b. artikels 16, 44, 51 en 51 bis van de wet op de rijkswacht van 2 december 1957.4. Aanduiding van de zones a.Voor wat betreft Vlaanderen : Oost-Vlaanderen : PZ Gent en PZ Lokeren West-Vlaanderen : PZ Blankenberge/Zuienkerke en PZ Oostende Antwerpen : PZ Antwerpen en PZ Lier Limburg : PZ Hasselt/Diepenbeek/Zonhoven en PZ Tongeren/ Herstappe Vlaams-Brabant : PZ Leuven; PZ Affligem/Roosdaal/ Ternat/Liedekerke en PZ Vilvoorde/Machelen b. Voor wat betreft Wallonië : Henegouwen : PZ Charleroi en PZ Silly/Brugelette/ Lens/Chièvres/Jurbise/Enghien Waals-Brabant : PZ Ottignies-Louvain-la-Neuve en PZ Jodoigne/Ramillies/Hélécine/Orp-Jauche/Perwez Luxemburg : PZ Durbuy/Hotton/Erezée/Rendeux/Marche-en-Famenne/Nassogne/ Tenneville/Manhay/La Roche-en-Ardenne/Houffalize/Gouvy/Vielsalm en PZ Libramont/ Neufchâteau/Bastogne/Bertogne/Sainte-Ode/Vaux-Sur-Sûre/Fauvillers/Léglise Luik : PZ Soumagne/Fléron/Beyne-Heusay en PZ Seraing/Neupré Namur : PZ Namur en PZ Ciney/Hamois/Havelange/Somme-Leuze c.Voor wat betreft het administratief arrondissement van Brussel-Hoofdstad : PZ Etterbeek/Sint-Pieters-Woluwe/Sint-Lambrechts-Woluwe 5. Methodologie a.In de voormelde zones zullen de betrokken partners, binnen het algemene raam- en werkingskader zoals uitgewerkt door het federaal opvolgings- en ondersteuningsteam, zich engageren om binnen de kortste keren een geïntegreerde werking tot stand te brengen tussen de aanwezige politiediensten. b. Een maximaal geïntegreerde werking van de bestaande politiediensten wordt nagestreefd met inbegrip van alle facetten van deze werking, t.t.z. gezamenlijk optreden, cohabitatie, . c. Voor het operationeel beheer kan gedacht worden aan de groep operationeel overleg, zoals nu gekend in de bestaande veiligheidscharters of aan een specifiek directiecomité bestaande uit verantwoordelijken van de gemeentepolitie en de rijkswacht. Een vertegenwoordiger van de (toekomstige) federale politie maakt deel uit van het directiecomité, omwille van de federale aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid, en omwille van de functionele band tussen de (toekomstige) lokale en federale politie.

Het spreekt voor zich dat dit directiecomité verantwoording aflegt aan de burgemeester(s).

Naast dit directiecomité kan één operationele verantwoordelijke worden aangesteld, conform art. 8 WPA. Dit is evenwel geen voorafkondiging van de eerste aanstelling van de zonechef (zie art. 247 WGP). d. De pilootpolitiezones brengen geregeld verslag uit aan het provinciaal ondersteuningsteam, dat op zijn beurt rapporteert aan het federaal opvolgings- en ondersteuningsteam.e. De materies waarbij de syndicaten betrokken zijn, zullen op het BasisOverlegComité (BOC) of in het BOC-ad hoc op niveau van de politiezone worden besproken.6. Concrete werking a.De groep operationeel overleg of het directiecomité dient de geïntegreerde werking te organiseren in de geest van de wet van 7 december 1998.

De huidige veiligheidscharters moeten worden herwerkt, rekening houdend met punt 7 hierna. b. Bovendien kan werk worden gemaakt van : het voorbereiden van de door de gemeente- of politieraad te bepalen personeelsformatie lokale politie.Hierbij zal rekening moeten worden gehouden met de door de Koning vast te stellen minimumnormen (art. 47 WGP). het verstrekken van opleidingen zowel aan leden van de rijkswacht als aan leden van de gemeentepolitie het inplaatsstellen van een gemeenschappelijke infrastructuur het inwerkingstellen van gemengde dispositieven het afstemmen van de interne directieven het migreren naar een gezamenlijk informaticasysteem de organisatie van o.m. onthaal, dispatching, interventie, afstemming concepten wijkwerking en sectorwerking, opsporingsdienst, slachtofferbejegening, . c. Het nieuwe uniform zal worden gedragen vanaf de beschikbaarheid ervan. Het nieuwe logo zal worden aangebracht wanneer beschikbaar.

Een progressieve en gefaseerde inplaatsstelling lijkt in deze aangewezen. 7. Aandachtspunten De diverse verantwoordelijkheden binnen de pilootpolitiezones enerzijds, en tussen de pilootpolitiezones en het tussenniveau anderzijds, dienen duidelijk vastgelegd te worden in protocollen of contracten.(functionele verantwoordelijkheid, operationele verantwoordelijkheid, burgerlijke aansprakelijkheid, verantwoordelijkheid inzake beheer...) De evenredige verdeling van de gezagsfuncties, zoals vermeld in art. 248, laatste lid WGP, moet worden gewaarborgd.

Voor wat de inbreng van de rijkswacht betreft, moeten volgende principes worden nageleefd : a. De geïntegreerde werking van de bestaande politiediensten moet, voor wat de rijkswacht betreft, een budgettaire neutrale operatie zijn.De budgettaire enveloppe van de rijkswacht voor het jaar 2000 ligt vast en er is dan ook geen speelruimte; b. De geïntegreerde werking mag de uitvoering van opdrachten van federale aard niet in het gedrang brengen.Zo mag zij o.a. de inzet van de huidige marseenheden in het kader van Euro 2000 niet hypothekeren. c. Er dient rekening te worden gehouden met de door de Regering genomen en nog te nemen beslissingen inzake de transfer van rijkswacht-effectieven naar het lokaal niveau. V. Slot Dit schrijven betreft een eerste Omzendbrief inzake het opstarten van de lokale politie.

Aan de provinciegouverneurs vraag ik om deze Omzendbrief te verspreiden en de nodige schikkingen te treffen opdat het provinciaal ondersteuningsteam zou worden opgestart.

Aan de pilootzones vraag ik om de besprekingen ter uitvoering van de hoger beschreven geïntegreerde werking aan te vatten en om nu reeds een overzicht te bezorgen aan het steunteam politiezones van eventuele vragen en problemen die zouden rijzen. Deze zullen in de eerstvolgende vergadering van het FOOTteam worden behandeld.

VI. Aanpassing interpolitiezonewerking Vanaf de datum van publicatie van het Koninklijk Besluit omtrent de indeling van het grondgebied in politiezones, zal de interpolitiezonewerking aangepast worden aan de omschrijvingen van de toekomstige politiezones (vb. aanpassing van de samenstelling van het lokaal vijfhoeksoverleg aan de nieuwe omschrijving). Het is echter evident dat in deze materie een continuïteit is vereist; er dient ervoor gezorgd te worden dat ook de ex-partners een adequate dienstverlening aan de bevolking kunnen verschaffen. De aanpassing van de zone-omschrijving kan slechts ten volle van toepassing zijn indien aan deze voorwaarde is voldaan.

Het provinciaal ondersteuningsteam dient te waken over de werking van de nieuw gevormde interpolitiezones, en tevens ondersteuning te verlenen aan de gefaseerde afbouw van de vorige engagementen vastgelegd in de veiligheidscharters.

Minister van Binnenlandse Zaken, A. Duquesne. _______ Nota (1) Zie Ministeriële Omzendbrieven IPZ1 tot en met IPZ 9. Bijlage VERTEGENWOORDIGING POLITIEDIENSTEN IN DE PROVINCIALE ONDERSTEUNINGSTEAMS Provincie Antwerpen Gemeentepolitie : - de heer Lamine (korpschef Antwerpen) - de heer Buelens (korpschef Mechelen) Rijkswacht : - de heer Dommicent (brigadecommandant Mechelen) - de heer Boonen (brigadecommandant Brecht) - de heer Leys (districtscommandant Turnhout) Gerechtelijke Politie : - de heer Van Achter (hoofdcommissaris brigade Antwerpen) Provincie Limburg Gemeentepolitie : - de heer Beckers (korpschef Hasselt) - de heer Voordeckers (korpschef Tessenderlo) Rijkswacht : - de heer Grootaers (brigadecommandant Herk-de-Stad) - de heer Neyens (brigadecommandant Meeuwen-Gruitrode) - de heer Jacobs (districtscommandant Hasselt) Gerechtelijke Politie : - de heer Van Achter (hoofdcommissaris brigade Antwerpen) Provincie Oost-Vlaanderen Gemeentepolitie : - de heer Carlier (korpschef Gent) - de heer Collier (korpschef Sint-Niklaas) Rijkswacht : - de heer Schiettekatte (brigadecommandant Ronse) - de heer De Vos (brigadecommandant Ninove) - de heer Bergmans (districtscommandant Gent) Gerechtelijke Politie : - de heer Maes (hoofdcommissaris brigade Gent) Provincie West-Vlaanderen Gemeentepolitie : - de heer Dupuis (korpschef Oostende) - de heer Schoonjans (korpschef De Panne) Rijkswacht : - de heer Samyn (brigadecommandant Dentergem) - de heer Oyen (brigadecommandant Ieper) - de heer Demey (districtscommandant Brugge) Gerechtelijke Politie : - de heer Maes (hoofdcommissaris brigade Gent) Provincie Vlaams-Brabant Gemeentepolitie : - de heer Michiels (korpschef Leuven) - de heer Debruyn (korpschef Dilbeek) Rijkswacht : - de heer Surinx (brigadecommandant Zaventem) - de heer Rondas (brigadecommandant Oud-Heverlee) - de heer Van Thielen (districtscommandant Leuven) Gerechtelijke Politie : - Mevr. Beeckman (commissaris brigade Brussel) Administratief arrondissement Brussel-Hoofdstad Gemeentepolitie : - de heer Van Geem (korpschef Sint-Jans-Molenbeek) - de heer Decafmeyer (korpschef Sint-Lambrechts-Woluwe) Rijkswacht : - de heer Devos (brigadecommandant Etterbeek) - de heer Leclere (brigadecommandant Vorst) - de heer Torrez (districtscommandant Brussel) Gerechtelijke Politie : - Mevr. Beeckman (commissaris brigade Brussel) - de heer Allemeersch (commissaris brigade Brussel) Provincie Waals-Brabant Gemeentepolitie : - de heer Van De Walle (korpschef Waterloo) - de heer Castermans (korpschef Ottignies-Louvain-la-Neuve) Rijkswacht : - de heer Cherpion (brigadecommandant Nijvel) - de heer Delvenne (brigadecommandant Bevekom) - de heer Deridder (districtscommandant Waver) Gerechtelijke Politie : - de heer Allemeersch (commissaris brigade Brussel) Provincie Luik Gemeentepolitie : - de heer Beaupere (politie Luik) - de heer Rener (korpschef Seraing) Rijkswacht : - de heer Herminne (brigadecommandant Herve) - de heer Groven (brigadecommandant Braives) - de heer Desenfants (districtscommandant Eupen) Gerechtelijke Politie : - de heer Ponthiere (afdelingscommissaris brigade Luik) Provincie Namen Gemeentepolitie : - de heer Warny (korpschef Namen) - de heer Goukens (korpschef Sambreville) Rijkswacht : - de heer Waltzing (brigadecommandant Floreffe) - de heer Genonceaux (brigadecommandant Houyet) - de heer Dehon (districtscommandant Dinant) Gerechtelijke Politie : - de heer Ponthiere (afdelingscommissaris brigade Luik) Provincie Henegouwen Gemeentepolitie : - de heer De Winter (korpschef Moeskroen) - Mevr. Biot (politie Charleroi) Rijkswacht : - de heer Acton (brigadecommandant Erquelinnes) - de heer Estievenart (brigadecommandant Colfontaine) - de heer Kubiak (districtscommandant Bergen) Gerechtelijke Politie : - de heer Elise (afdelingscommissaris Commissariaat-generaal) Provincie Luxemburg Gemeentepolitie : - de heer Baquet (korpschef Bastogne) - de heer De Vreese (korpschef Aubange) Rijkswacht : - de heer Chetter (brigadecommandant Neufchâteau) - de heer Arend (brigadecommandant Aubange-Athus) - de heer Stockmans (districtscommandant Marche-en-Famenne) Gerechtelijke Politie : - de heer Ponthiere (afdelingscommissaris brigade Luik).

^