Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief van 11 januari 2006
gepubliceerd op 29 januari 2008

Omzendbrief betreffende het berekenen van de uurkost van aannemersmaterieel volgens de kostenschaal CMK-2003

bron
ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2008031028
pub.
29/01/2008
prom.
11/01/2006
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

11 JANUARI 2006. - Omzendbrief betreffende het berekenen van de uurkost van aannemersmaterieel volgens de kostenschaal CMK-2003


Inleiding

Artikel 1.De Confederatie Bouw publiceerde in 2005 de « Kostenschaal aannemersmaterieel CMK-2003 », voor het bepalen van de gebruikslasten van dit materieel.

Deze kostenschaal vervangt de « Kostenschaal aannemersmaterieel CMK-93 », die van toepassing is tot aan de inwerkingtreding van deze omzendbrief, alsook de bepalingen van de omzendbrief « Kostenschaal voor aannemersmaterieel - Toepassing bij overheidsopdrachten voor aanneming van werken » van het Ministerie van Verkeerswezen en Infrastructuur.

De CMK-2003, een aan de Belgische markt aangepaste vertaling van de Duitse « Baugeräteliste 2001 », is het meest recente en meest volledige document terzake.

Toepassing van de CMK-2003

Art. 2.Bij opdrachten van werken gebeurt de betaling van de werken op basis van de inschrijvingsprijzen voor de verschillende posten van de opmeting. Er is in dat geval voor de aanbestedende overheid dus geen behoefte aan een kostenschaal CMK. Doch bij verrekeningen en schadeclaims als gevolg van het stilleggen van de werken of vertraging bij de uitvoering van de opdracht door feiten ten laste van het Bestuur, of bij dringende werkzaamheden zoals sneeuwruimen, zullen de materieelkosten moeten begroot worden, omdat zij een onderdeel van de prijsvorming zijn, ofwel omdat een schade-eis werd ingediend.

In deze gevallen is het belangrijk dat vooraf de voorwaarden en regels bepaald worden waarop de berekening van de prijs of vergoeding voor machinestilstand (of rendementsverlies) kan steunen.

Door de technische evolutie van het materieel en de evolutie van de waarde ervan is het echter noodzakelijk de kostenschalen regelmatig aan te passen.

De CMK-2003 en de Duitse « Baugeräteliste » zijn de meest recente kostenschalen.

De administratie zal niet kunnen voorbijgaan aan het bestaan van deze nieuwe editie van de kostenschaal voor aannemersmaterieel daar de aannemers en de experts deze zeker bij schadeclaims zullen aanvoeren voor de rechtbanken.

Het is dus een absolute noodzaak dat, zoals het voor de CMK-93 het geval was, aanvaardbare toepassingsregels vastgelegd worden voor deze kostenschaal.

De toepassingsregels opgenomen in de bijlage werden besproken in overleg met de afgevaardigden van de federale overheid, het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, het « Ministère de l'Equipement et des Transports » (MET), het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en met de Confederatie Bouw. Bij het tot stand komen van deze omzendbrief werden ook het Rekenhof en de Inspectie van Financiën betrokken.

Financiële weerslag

Art. 3.Deze omzendbrief heeft geen rechtstreekse budgettaire uitgave voor gevolg en regelt enkel de berekeningswijze van bepaalde uitgaven waartoe de opdrachtgever in elk geval reeds gebonden is (op basis van een berekening waarover betwisting kan bestaan) en dit met het doel de uitgaven tot een minimum te beperken.

Indien het hierbij tot geen overeenkomst aannemer-bestuur komt, wordt de gerechtelijke procedure ingezet.

Bij gebrek aan andere gegevens zullen de rechtbanken de CMK-2003 onverminderd toepassen.

De ontwikkeling van de kostprijs van aannemersmaterieel in de periode 1993-2003, zoals blijkt uit de edities 1993 en 2003 van de CMK, werd onderzocht met de medewerking van het OCW. Deze analyse toont een daling aan die meer dan 10 % bedraagt.

Besluit

Art. 4.De kostenschaal CMK 2003 : « CMK-kostenschaal aannemersmaterieel » en de schikkingen terzake als bijlage van deze omzendbrief worden goedgekeurd. De openbare opdrachtgevers worden uitgenodigd deze omzendbrief in toepassing te brengen bij de uitvoering van werken.

De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Mobiliteit en Openbare Werken, P. SMET

^