Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief van 11 maart 2009
gepubliceerd op 17 maart 2009

Omzendbrief nr. 594. - Toepassing van artikel 20octies van de wet van 3 juli 1967 betreffende de preventie van of de schadevergoeding voor arbeidsongevallen, voor ongevallen op de weg naar en van het werk en voor beroepsziekten in de overheidssector

bron
federale overheidsdienst personeel en organisatie
numac
2009002016
pub.
17/03/2009
prom.
11/03/2009
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST PERSONEEL EN ORGANISATIE


11 MAART 2009. - Omzendbrief nr. 594. - Toepassing van artikel 20octies van de wet van 3 juli 1967 betreffende de preventie van of de schadevergoeding voor arbeidsongevallen, voor ongevallen op de weg naar en van het werk en voor beroepsziekten in de overheidssector


Aan alle federale, gemeenschaps-, gewestelijke, provinciale of plaatselijke overheidsbesturen, -instellingen of -diensten die onderworpen zijn aan de wet van 3 juli 1967 betreffende de preventie van of de schadevergoeding voor arbeidsongevallen, voor ongevallen op de weg naar en van het werk en voor beroepsziekten in de overheidssector.

Mevr. de Minister, Mijnheer de Minister, Mevr. de Staatssecretaris, Mijnheer de Staatssecretaris, Artikel 20octies, eerste en tweede leden, van de wet van 3 juli 1967, ingevoegd door de wet van 17 mei 2007 (Belgisch Staatsblad 14 juni 2007) bepaalt dat : « Wanneer de overheid die door de Koning werd aangeduid voor de aangiften van ongevallen weigert om het ongeval als een arbeidsongeval te erkennen, informeert zij daarover tegelijkertijd het Fonds voor arbeidsongevallen en het slachtoffer of zijn rechthebbenden.Het Fonds voor arbeidsongevallen kan een onderzoek naar de oorzaken en omstandigheden van het ongeval uitvoeren; in voorkomend geval kan een proces-verbaal worden opgesteld. ».

Die bepaling trad op 1 juli 2007 in werking.

Opdat het Fonds voor arbeidsongevallen zijn taak zou kunnen uitvoeren, is het aangewezen het Fonds, wat betreft de beslissingen tot weigering genomen vanaf 1 januari 2009, de volgende documenten zo vlug mogelijk te bezorgen : - een kopie van de « aangifte van arbeidsongeval »; - kopie van de brief tot weigering van erkenning.

Bovendien, krachtens artikel 7, eerste lid, en artikel 13, eerste lid, van de wet van 11 april 1995 tot invoering van het « handvest » van de sociaal verzekerde en krachtens de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen, dient de brief tot weigering het volgende te vermelden : - de reden van weigering; - de mogelijkheid voor het slachtoffer om een aanvraag te doen tot onderzoek van zijn dossier door het Fonds voor arbeidsongevallen; - de beroepsmogelijkheden en de te respecteren vormvoorschriften en termijnen.

Wanneer het Fonds voor arbeidsongevallen een geweigerd ongeval onderzoekt, dient de overheid alle informatie waarover ze beschikt mee te delen zodra het Fonds daarom vraagt.

Het Fonds kan eveneens een onderzoek ter plaatse uitvoeren. Krachtens de wet van 16 november 1972 op de arbeidsinspectie kan het de personen die eventueel bij het ongeval zijn betrokken ondervragen.

Om overbodige briefwisseling te vermijden, zonder evenwel het recht op informatie van de slachtoffers en de rechthebbenden in gevaar te brengen, moet de volgende alinea worden opgenomen in de brief ter kennisgeving van de weigering geadresseerd aan de slachtoffers of de rechthebbenden : « Deze weigering wordt meegedeeld aan het Fonds voor arbeidsongevallen, Troonstraat 100, in 1050 Brussel. Op uw aanvraag kan het Fonds onder meer een onderzoek instellen naar de oorzaken en de omstandigheden van het ongeval. ».

De Minister van Ambtenarenzaken, S. VANACKERE De Minister van Werk, Mevr. J. MILQUET

^