Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief van 12 augustus 1998
gepubliceerd op 02 september 1998

Ministeriële omzendbrief nr. 12 betreffende de organisatie, door de gemeenten, van de openbare onderzoeken omtrent de gewestelijke ontwerpen inzake stedenbouw en ruimtelijke ordening

bron
ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest
numac
1998031376
pub.
02/09/1998
prom.
12/08/1998
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

MINISTERIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST


12 AUGUSTUS 1998. - Ministeriële omzendbrief nr. 12 betreffende de organisatie, door de gemeenten, van de openbare onderzoeken omtrent de gewestelijke ontwerpen inzake stedenbouw en ruimtelijke ordening


Aan de Colleges van Burgemeester en Schepenen, INLEIDING Krachtens de ordonnantie van 29 augustus 1991 houdende organisatie van de planning en de stedenbouw zijn de gemeenten belast met een deel van de organisatie van de openbare onderzoeken voor gewestelijke stedenbouwkundige ontwerpen.

Dit is het geval voor : het gewestelijk ontwikkelingsplan (hierna GewOP genoemd), het gewestelijk bestemmingsplan (hierna GBP genoemd) en de gewestelijke stedenbouwkundige verordening (hierna GSV genoemd).

Tijdens de openbare onderzoeken van titels I tot V en van titel VI van de GSV, gehouden in maart-april 1997 en in januari 1998, werden meerdere vormvereisten niet volgens de wet vervuld en hebben sommige gemeenten zelfs niet deelgenomen aan het onderzoek, waardoor hun inwoners niet de mogelijkheid hebben gekregen zich uit te spreken over het gewestelijk ontwerp.

Deze omzendbrief heeft als doel de gemeenten een hulpmiddel te verschaffen, zodat alle vereiste vormvereisten correct kunnen worden vervuld.

WETTELIJKE BASIS VAN DE VORMVEREISTEN VAN HET ONDERZOEK GewOP : - artikelen 8 en 18 van de ordonnantie van 29 augustus 1991 houdende organisatie van de planning en de stedenbouw (hierna « OPS »); - artikelen 3 tot 8 en artikel 9 van het besluit van 23 november 1993 betreffende de openbare onderzoeken en de speciale regelen van openbaarmaking inzake de stedenbouw en het leefmilieu, gewijzigd door het besluit van de Regering van 10 juli 1997 (hierna het besluit genoemd).

GBP : - artikelen 8 en 28 van de OPS; - artikelen 3 tot 8 en artikel 9 van het besluit.

GSV : - artikelen 8 en 165 van de OPS; - artikelen 3 tot 8 en artikel 9 van het besluit.

VOORAFGAANDE OPMERKING Alle gemeenten zijn verplicht om deel te nemen aan de organisatie van het openbaar onderzoek over de hierboven vermelde gewestelijke ontwerpen.

Deze regel geldt eveneens wanneer het gewestelijk ontwerp niet van toepassing is op hun grondgebied.

Bijvoorbeeld : een wijziging van het GewOP die slechts betrekking heeft op twee gemeenten : alle 19 gemeenten moeten deelnemen aan het openbaar onderzoek.

Op deze regel is slechts één uitzondering : de gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen die slechts van toepassing zijn op een welbepaald deel van het gewestelijk grondgebied. In dit geval is het openbaar onderzoek beperkt tot de betrokken gemeenten en dit krachtens artikel 165, § 1, laatste lid, van de OPS. Alle gemeenten zijn wettelijk verplicht (OPS) deel te nemen aan de openbare onderzoeken die betrekking hebben op gewestelijke ontwerpen en dit is noodzakelijk voor het algemeen belang. Door deelname krijgen alle inwoners van het Gewest het gewestelijk ontwerp en kunnen zij dan ook hun bemerkingen formuleren.

DE FORMALITEITEN DIE DE GEMEENTEN MOETEN VERVULLEN Vóór de aanvang van het openbaar onderzoek 1. Op schriftelijk verzoek van de Minister, beslissen welke ambtenaar aangewezen kan worden om technische uitleg te geven en de Minister er ten gepaste tijde van op de hoogte brengen.2. De berichten van het openbaar onderzoek opstellen in het Nederlands en in het Frans.Deze worden later aangeplakt aan het gemeentehuis (artikel 3, § 1, van het besluit en bijlage 1 van deze omzendbrief).

Ter herinnering : op het aanplakbiljet dient verplicht vermeld : - het voorwerp van het openbaar onderzoek; - de data van de aanvang en het einde van het onderzoek - de plaats, de dagen en uren waarop het dossier kan worden ingekeken en de werkdag waarop dit kan tot 20.00 uur; - de naam van de ambtenaar die technische uitleg mag verstrekken en de plaatsen, dagen en uren waar de technische ambtenaar deze uitleg geeft (minstens 1 halve dag per week); - de overheid en het adres waaraan de bezwaarschriften moeten worden gericht; - de plaatsen, dagen en uren waarop bemerkingen of bezwaren mondeling kunnen worden meegedeeld.

Wanneer één van deze vermeldingen ontbreekt in één enkel van de 19 gemeenten, zal het openbaar onderzoek opnieuw moeten worden opgestart in alle 19 gemeenten ! Om iedere fout te vermijden, moeten de gemeenten zich baseren op de bijgevoegde modellen van aanplakbiljetten voor de GSV en het GBP (bijlagen 1 en 2). 3. De gemeente-ambtenaar die aangewezen is om technische uitleg te verschaffen, zal de informatievergaderingen bijwonen net als, indien mogelijk, de gemeenteverantwoordelijken inzake stedenbouw.4. De gemeente controleert of zij wel degelijk in het bezit is van het volledig dossier dat ter inzage ligt van de bevolking en voorziet voldoende exemplaren.Desgevallend vraagt zij de Minister om bijkomende exemplaren. 5. De aanplakbiljetten worden aangebracht op de gebruikelijke plaatsen, uiterlijk 48 uur (hetzij uiterlijk twee dagen) vóór de aanvang van het openbaar onderzoek (artikel 3, § 1, van het besluit). TIJDENS HET OPENBAAR ONDERZOEK 1. De aanplakbiljetten blijven tijdens de duur van het onderzoek op dezelfde plaats hangen (artikel 3, § 1, van het besluit) : er moet dus regelmatig gekeken worden of zij niet vervangen moeten worden;2. Het personeel van de gemeente moet worden ingelicht over de periode van het openbaar onderzoek, onthaalt de personen die het dossier wensen in te kijken en wijst hen hiervoor een lokaal aan;3. Het volledig en in perfecte staat gehouden dossier moet ingekeken kunnen worden iedere werkdag tussen 9 en 12 uur (artikel 4 van het besluit, gewijzigd op 10 juli 1997) en minstens 1 werkdag per week tot 20 uur (artikel 8, 3° van de OPS);4. De ambtenaar die is aangesteld om technische uitleg te verschaffen, moet aanwezig zijn op de plaatsen, dagen en uren die vermeld staan op het aanplakbiljet en minstens één halve dag per week (artikel 5 § 1 van het besluit);5. Dezelfde ambtenaar moet minstens een halve dag per week (artikel 6 van het besluit) ter beschikking staan om de indieners van mondelinge bemerkingen en bezwaren te ontvangen;hij stelt hiervan een proces-verbaal op die de indiener ondertekent en geeft ook onmiddellijk een afschrift van het proces-verbaal aan deze indiener.

OP HET EINDE VAN HET OPENBAAR ONDERZOEK 1° De gemeente stelt een proces-verbaal van sluiting van het openbaar onderzoek op.Dit vermeldt : - de datum en het uur van de sluiting van het onderzoek; - het aantal individuele processen-verbaal van de mondelinge bemerkingen en bezwaren; - de vermelding dat alle vormvereisten naar behoren werden vervuld.

Om iedere fout te vermijden, moeten de gemeenten zich baseren op de modellen GSV en GBP die vervat zitten in bijlagen 3 en 4. 2. De gemeente verzendt het afschrift van het proces-verbaal van sluiting van het openbaar onderzoek en, als bijlage, de eventuele processen-verbaal van de mondelinge bemerkingen en bezwaren naar het kabinet van de Minister en naar de Dienst Planning van het BROH.3. De gemeente verzendt haar advies over het ontwerp naar het kabinet van de Minister en naar de Dienst Planning van het BROH binnen de vereiste termijn: 30 dagen vanaf de sluiting van het onderzoek voor het ontwerp van GSV, 60 dagen vanaf de sluiting van het onderzoek voor het ontwerp van GBP of het ontwerp van GewOP. De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, bevoegd voor Ruimtelijke Ordening, Openbare Werken en Vervoer, H. Hasquin.

Bijlage 1 Model van aanplakbiljet GSV BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST GEMEENTE (naam gemeente toevoegen) BERICHT VAN OPENBAAR ONDERZOEK Het College van burgemeester en schepenen deelt mee dat onderworpen zijn aan een openbaar onderzoek : Het ontwerp van gewestelijke stedenbouwkundige verordening, titels I tot VI : Titel I : Kenmerken van de bouwwerken en hun naaste omgeving;

Titel II : Bewoonbaarheidsnormen van de woningen;

Titel III : Hinder bij de uitvoering van de werken en uitbatingsvoorwaarden van de bouwplaatsen;

Titel IV : Toegankelijkheid van de gebouwen voor personen met beperkte mobiliteit;

Titel V : Thermische isolatie van de gebouwen;

Titel VI : Reclame en uithangborden, van ...... 1998 tot ...... 1998. (begin- en einddatum van het openbaar onderzoek toevoegen : dag, maand, jaartal) Technische verduidelijkingen of inlichtingen kunnen verkregen worden bij het gemeentebestuur waar de documenten ter inzage liggen op volgend adres...... (aanvullen met adresgegevens van het gemeentehuis en het lokaal waar het dossier kan worden geraadpleegd), alle werkdagen van 9.00 uur tot 12.00 uur en op ...... (dag invullen) tot 20.00 uur. Voor de technische verduidelijkingen of inlichtingen kan men zich wenden tot de heer/mevrouw ...... (naam van de beambte die is aangesteld voor het verstrekken van de technische inlichtingen) op ...... (dag invullen) `s morgens/'s namiddags van 9.00 uur tot 13.00 uur/van 14.00 uur tot 18.00 uur (schrappen wat niet past zodanig dat er een halve werkdag per week overblijft).

Bemerkingen en bezwaarschriften dienen te worden gericht aan de Regering bij een ter post aangetekenden brief tegen of ontvangstbewijs op volgend adres : BROH (Bestuur voor Ruimtelijke Ordening en Huisvesting), CCN, Vooruitgangstraat 80, 1030 Brussel, uiterlijk op...... (einddatum van het onderzoek invullen : dag, maand, jaartal) Zonodig kunnen deze bemerkingen of bezwaren mondeling vóór deze datum worden overgebracht aan de beambte of persoon die daartoe is aangesteld en dit op volgend adres...... (aanvullen met adresgegevens van het gemeentehuis en het lokaal waar de bemerkingen of bezwaren mondeling kunnen worden overgebracht), op...... (dag invullen) 's morgens/'s namiddags van 9.00 uur tot 13.00 uur/van 14.00 uur tot 18.00 uur (schrappen wat niet past zodanig dat er een halve werkdag per week overblijft).

Te ...... (naam gemeente invullen), op...... (datum van de opmaak van het bericht van onderzoek invullen).

Namens het College : De Secretaris, De Burgemeester, (handtekeningen van de Secretaris en van de Burgemeester)

Bijlage 2 Model van aanplakbiljet ontwerp van GBP BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST GEMEENTE (naam gemeente toevoegen) BERICHT VAN OPENBAAR ONDERZOEK Het College van burgemeester en schepenen deelt mee dat onderworpen zijn aan een openbaar onderzoek : Het ontwerp van gewestelijk bestemmingsplan : van maandag 1 september 1998 tot maandag 2 november 1998.

Technische verduidelijkingen of inlichtingen kunnen verkregen worden bij het gemeentebestuur waar de documenten ter inzage liggen op volgend adres ...... (aanvullen met adresgegevens van het gemeentehuis en het lokaal waar het dossier kan worden geraadpleegd), alle werkdagen van 9.00 uur tot 12.00 uur en op ...... (dag invullen) tot 20.00 uur. Voor de technische verduidelijkingen of inlichtingen kan men zich wenden tot de heer/mevrouw ...... (naam van de beambte die is aangesteld voor het verstrekken van de technische inlichtingen) op...... (dag invullen) 's morgens/'s namiddags van 9.00 uur tot 13.00 uur/van 14.00 uur tot 18.00 uur (schrappen wat niet past zodanig dat er een halve werkdag per week overblijft).

Bemerkingen en bezwaarschriften dienen schriftelijk te worden gericht aan de Regering bij een ter post aangetekende brief of tegen ontvangstbewijs op volgend adres : BROH (Bestuur voor Ruimtelijke Ordening en Huisvesting), CCN, Vooruitgangstraat 80, 1030 Brussel, uiterlijk op 2 november 1998.

Zonodig kunnen deze bemerkingen of bezwaren mondeling vóór deze datum worden overgebracht aan de beambte of persoon die daartoe is aangesteld en dit op volgend adres ...... (aanvullen met adresgegevens van het gemeentehuis en het lokaal waar de bemerkingen of bezwaren mondeling kunnen worden overgebracht), op ...... (dag invullen) 's morgens/'s namiddags van 9.00 uur tot 13.00 uur/van 14.00 uur tot 18.00 uur (schrappen wat niet past zodanig dat er een halve werkdag per week overblijft).

Te ...... (naam gemeente invullen), op ...... (datum van de opmaak van het bericht van onderzoek invullen).

Namens het College: De Secretaris, De Burgemeester, (handtekeningen van de Secretaris en van de Burgemeester)

Bijlage 3 Model van proces-verbaal van sluiting van het onderzoek GSV PROCES-VERBAAL VAN SLUITING VAN OPENBAAR ONDERZOEK Het College van burgemeester en schepenen van de gemeente.... (naam gemeente invullen);

Gelet op het openbaar onderzoek betreffende de titels I tot VI van het ontwerp van gewestelijke stedenbouwkundige verordening;

Titel I : Kenmerken van de bouwwerken en hun naaste omgeving;

Titel II : Bewoonbaarheidsnormen van de woningen;

Titel III : Hinder bij de uitvoering van de werken en uitbatingsvoorwaarden van de bouwplaatsen;

Titel IV : Toegankelijkheid van de gebouwen voor personen met beperkte mobiliteit;

Titel V : Thermische isolatie van de gebouwen;

Titel VI : Reclame en uithangborden, aangekondigd via aanplakbiljetten van ...... tot ...... (begin- en einddatum van het onderzoek toevoegen : dag, maand, jaartal) Overwegende dat ...... (aanvullen met het aantal mondeling overgebrachte bezwaren of bemerkingen of met de vermelding « geen ») mondeling(e) bezwa(a)r(en) of bemerking(en) het voorwerp hebben (heeft) uitgemaakt van een proces-verbaal;

Overwegende dat alle vormvereisten en met name de aanplakking van een bericht van openbaar onderzoek op minstens 48 uur vóór de aanvang van het openbaar onderzoek naar behoren zijn vervuld;

Verklaart het openbaar onderzoek gesloten op ...... middernacht (einddatum van het openbaar onderzoek invullen) Te ...... (naam gemeente invullen), op ...... (datum van de opmaak van het proces-verbaal van de sluiting van het onderzoek invullen).

Namens het College : De Secretaris, De Burgemeester, (handtekeningen van de Secretaris en van de Burgemeester)

Bijlage 4 Model van proces-verbaal van sluiting van het onderzoek GBP PROCES-VERBAAL VAN SLUITING VAN OPENBAAR ONDERZOEK Het College van burgemeester en schepenen van de gemeente .... (naam gemeente invullen);

Gelet op het openbaar onderzoek betreffende het ontwerp van gewestelijk bestemmingsplan aangekondigd via aanplakbiljetten van maandag 1 september 1998 tot maandag 2 november 1998.

Overwegende dat ...... (aanvullen met het aantal mondeling overgebrachte bezwaren of bemerkingen of met de vermelding « geen ») mondeling(e) bezwa(a)r(en) of bemerking(en) het voorwerp hebben (heeft) uitgemaakt van een proces-verbaal;

Overwegende dat alle vormvereisten en met name de aanplakking van een bericht van openbaar onderzoek op minstens 48 uur vóór de aanvang van het openbaar onderzoek naar behoren zijn vervuld;

Verklaart het openbaar onderzoek gesloten op maandag 2 november 1998 om middernacht.

Te ...... (naam gemeente invullen), op ...... (datum van de opmaak van het proces-verbaal van de sluiting van het onderzoek invullen).

Namens het College : De Secretaris, De Burgemeester, (handtekeningen van de Secretaris en van de Burgemeester).

^