Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief van 15 oktober 2012
gepubliceerd op 26 oktober 2012

Omzendbrief met betrekking tot de voorbereiding op de invoering van IPv6 in de federale administraties

bron
federale overheidsdienst informatie- en communicatietechnologie
numac
2012002062
pub.
26/10/2012
prom.
15/10/2012
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST INFORMATIE- EN COMMUNICATIETECHNOLOGIE


15 OKTOBER 2012. - Omzendbrief met betrekking tot de voorbereiding op de invoering van IPv6 in de federale administraties


Aan de federale overheidsdiensten, de programmatorische overheidsdiensten en aan de diensten die afhangen van de federale Staat zoals gedefinieerd in artikel 1 van de wet van 22 juli 1993 houdende bepaalde maatregelen inzake ambtenarenzaken, Mevr. de Minister, Mijnheer de Minister, Mevr. de Staatssecretaris, Mijnheer de Staatssecretaris, Dames en heren, I. INLEIDING A. Algemeen overzicht Op 22 juni ll. heeft de Ministerraad het plan voor de invoering van IPv6 in België goedgekeurd. De Ministerraad heeft alle regeringsleden gevraagd om aandacht te schenken aan de aanbevelingen en aan het essentieel en onvermijdelijke karakter van dit plan en belastte de Minister van Economie, Consumenten en Noordzee alsook de Staatssecretaris voor Ambtenarenzaken en Modernisering van de Openbare Diensten met de verwezenlijking van de voorgestelde maatregelen.

B. Belang van IPv6 De Internetarchitectuur berust op het Internet Protocol (IP) en op IP-adressen die toestellen in verbinding met het internet toelaat om met elkaar te communiceren. Met het oog op het tekort aan beschikbare IP-adressen onder versie IPv4 van dit protocol, werd er vijftien jaar geleden een nieuwe IPv6-versie ontwikkeld. Iedereen dacht toen dat er een progressieve migratie zou plaatsvinden, maar deze is bij gebrek aan stimulering uitgebleven.

De laatste voorraad IPv4-adressen voor Europa zou in de loop van 2012 uitgeput raken. Op termijn zullen alle Internet gebruikers producten en diensten moeten aanschaffen die compatibel zijn met het nieuwe protocol, en dit protocol in hun interne netwerken implementeren. De overgang naar IPv6 zorgt eveneens voor problemen inzake netwerkveiligheid.

Het tekort aan IPv4-adressen heeft een rechtstreekse impact op alle internetgebruikers, met name de ondernemingen en de publieke diensten die het internet als communicatiemiddel gebruiken. De content providers en de leveranciers van online diensten zullen de IPv6 moeten implementeren op hun servers om bereikbaar te blijven. De twee protocollen zijn immers niet rechtstreeks inter-operabel. Zo zou het kunnen gebeuren dat de Belgische ondernemingen die enkel met IPv4 werken niet meer efficiënt kunnen communiceren met bv. Amerikaanse of Chinese organisaties indien deze organisaties beslissen om enkel te communiceren met IPv6. De invoering van IPv6 is dus essentieel, wil men een duurzame groei van de digitale economie verzekeren en van de bijhorende sociaaleconomische voordelen genieten.

De invoering van het nieuwe IPv6-protocol wordt overigens beoogd door de mededeling van de Europese Commissie van 27 mei 2008, « Het Internet bevorderen. Actieplan voor de toepassing van Internet Protocol versie 6 (IPv6) in Europa », en door de Digitale Agenda van de Europese Commissie.

C. Rol van de openbare besturen De overgang naar IPv6 heeft een rechtstreekse impact op de ondernemingen, de overheid en alle internetgebruikers. Elke vorm van vertraging bij de invoering kan schade teweegbrengen aan de digitale economie. Het staat echter vast dat de markt alleen geen graduele en natuurlijke overgang naar het nieuwe protocol. De overheid en de administraties hebben hierin dus een rol te spelen. Overeenkomstig de aanbevelingen van de Europese Commissie en naar het voorbeeld van de andere Europese staten moeten er op nationaal niveau maatregelen getroffen worden om de overgang naar IPv6 te versnellen. De administraties dienen tevens dit nieuwe protocol toe te passen om de operationele functionering van de overheidsdiensten te garanderen.

In december 2011 maakte FEDICT een vragenlijst betreffende de invoering van IPv6 over aan de administraties. Uit deze enquête blijkt dat geen enkel bestuur momenteel websites of toepassingen aanbiedt die compatibel zijn, maar dat de meeste over plannen beschikken om hierin te voorzien. Over het algemeen ondersteunt de bestaande infrastructuur IPv6 ten minste gedeeltelijk, maar beschikken weinig deelstaten over compatibele interne toepassingen (intranet, Virtual Private Network).

Alle besturen nemen IPv6 op in hun bestekken voor de aankoop van toestellen en diensten, op zijn minst wat de veiligheidsaspecten betreft. De besturen wensen ten slotte beter geïnformeerd te worden over IPv6 (workshops, opleidingen).

II. INSTRUMENTEN - ACTIEPLAN IPv6 A. Door de administratie ten laatste tegen 17 december 2012 toe te passen maatregelen Naast een reeks van communicatie- en bewustmakingsacties bestemd voor de telecomoperatoren en de bedrijven omvat het plan voor de invoering van IPv6 in België acties die gericht zijn op de administraties.

Deze omzendbrief heeft als doel het uitvoeren van de eerste van deze acties, namelijk het opmaken van tijdschema's, strategieën en modaliteiten voor de overgang naar IPv6. Fedict heeft een plan tot invoering van IPv6 opgesteld voor de federale administraties, dit plan werd goedgekeurd door de permanente stuurgroep ICT (PICTS). Er worden twee fases voorzien : een voorbereidende fase gaande van september 2012 tot juni 2013 en een implementatiefase gaande van juni 2013 tot juni 2015.

Concreet vragen wij u om binnen uw administratie de volgende maatregelen te treffen : 1. een IPv6-verantwoordelijke aan te duiden, die de invoering van IPv6 zal begeleiden en contactpersoon zal zijn voor Fedict;2. te bekijken of de voorgestelde algemene planning van het invoeringsplan voor IPv6 voor de federale administraties haalbaar is;3. een detailplanning op te stellen voor de invoering van IPv6 binnen uw dienst, waarbij prioriteit moet worden gegeven aan online diensten voor burgers, bedrijven en andere overheidsdiensten;4. een inschatting te maken van het budget en het aantal mandagen dat hiervoor nodig is;5. de informatie en de opmerkingen met betrekking tot de maatregelen 1 tot 4 aan Fedict mee te delen tegen ten laatste 17 december 2012. B. Verdere maatregelen Op basis van de resultaten zullen de voorwaarden voor de toepassing van de invoering vastgelegd worden in een tweede omzendbrief.

III. MONITORING Fedict zal hierbij als dienstenintegrator een coördinerende rol spelen. Elke overheidsdienst zal echter zelf verantwoordelijk zijn voor het budget, de planning en implementatie van IPv6.

De invoering van IPv6 is een belangrijk stap voor de toekomst van het internet, die ook door de overheden van andere landen en door grote bedrijven gezet wordt. Met uw hulp zullen ook de Belgische federale overheidsdiensten hierin slagen.

De Staatssecretaris voor Ambtenarenzaken en Modernisering van de Openbare Diensten, H. BOGAERT

^