Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief van 17 juli 1997
gepubliceerd op 12 september 1997

Omzendbrief betreffende de structuur van het kandidatuurdossier met het oog op het verkrijgen van een vergunning voor het opzetten en exploiteren van een semafoonnet in België volgens de ERMES-norm

bron
ministerie van verkeer en infrastructuur
numac
1997014198
pub.
12/09/1997
prom.
17/07/1997
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

MINISTERIE VAN VERKEER EN INFRASTRUCTUUR


17 JULI 1997. Omzendbrief betreffende de structuur van het kandidatuurdossier met het oog op het verkrijgen van een vergunning voor het opzetten en exploiteren van een semafoonnet in België volgens de ERMES-norm


Overeenkomstig artikel 23, § 1 van het Koninklijk besluit van 17 juli 1997 betreffende het opzetten en exploiteren van ERMES-semafoonnetten ("het koninklijk besluit"), moeten de dossiers die bij het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (B.I.P.T.) worden ingediend om een dergelijke vergunning te bekomen ten minste de volgende elementen bevatten en gestructureerd zijn volgens het hierna beschreven schema. 0. Algemene beschouwingen 0.1. Formaat en voorstelling van het kandidatuurdossier Het kandidatuurdossier telt niet meer dan 200 bladzijden in A4-formaat, jaarverslagen en informatiebrochures niet meegerekend.

Het kandidatuurdossier moet noodzakelijk nauwgezet de structuur volgen die in deze omzendbrief beschreven staat, met name wat betreft de onderverdeling van het document in hoofdstukken (A), afdelingen (A,B), paragrafen (A,B,C) en subparagrafen (A,B,C,D) : alle eventuele afwijkingen van deze structuur moet de kandidaat volledig motiveren.

De aandacht van de kandidaten wordt gevestigd op het feit dat het ontbreken van voorstellen van een kandidaat voor een van de onderwerpen die in deze omzendbrief worden aangekaart, en meer in het bijzonder het niet-verstrekken van een van de gevraagde prognosetabellen, een motief kan vormen voor diskwalificatie krachtens artikel 19, § 2 van het koninklijk besluit. 0.2. Taal Overeenkomstig de van toepassing zijnde wetgeving ter zake, moeten de kandidatuurdossiers opgesteld worden in de Franse of Nederlandse taal.

Teneinde de analyse van de kandidatuurdossiers door het B.I.P.T. met de hulp van een externe consulent te vergemakkelijken, wordt de kandidaten gevraagd een vertaling in de Engelse taal van hun dossier bij te voegen. 0.3. Vertrouwelijkheid Vooraan in hun kandidatuurdossier vermelden de kandidaten duidelijk de delen die als vertrouwelijk moeten worden beschouwd. 0.4. Allerlei Indien een kandidaat relevante stukken informatie wil verstrekken die niet overeenstemmen met een van de hieronder aangegeven rubrieken, mag hij die opnemen in een deel acht van zijn dossier met de titel "Allerlei". 0.5. Einddata Voor alle vooruitzichten die van de kandidaat worden gevraagd, met name wat zijn ondernemingsplan betreft, wordt onder de einddatum 31 december van het lopende jaar verstaan : de kandidaat moet ervan uitgaan dat zijn eventuele vergunning op 1 januari 1998 zal zijn toegekend. 0.6. Te verstrekken tabellen Alle gevraagde prognoses moeten de gehele aanvangsduur dekken van de tienjarige vergunning.

De verschillende tabellen die in deze omzendbrief worden gevraagd moeten verplicht als volgt worden voorgesteld : - een kolom voor elk van de tien jaren in de prognose; - een regel voor elk van de gevraagde elementen van de prognose.

Elke tabel mag uiteraard vergezeld zijn van uitleg die voor de interpretatie nodig wordt geacht. 0.7. Geldbedragen Alle in het kandidatuurdossier vermelde geldbedragen (tarieven, ondernemingsplan, enz) moeten in courante Belgische franken worden uitgedrukt, exclusief BTW. 1. Samenvatting De samenvatting van het kandidatuurdossier mag niet meer bedragen dan twintig bladzijden in A4-formaat.Die samenvatting moet ten minste de volgende onderwerpen dekken : 1.1. de ontwikkeling van de Belgische semafoonmarkt en het aandeel dat de kandidaat van plan is daarvan in te nemen; 1.2. de financiële aspecten, in het bijzonder met betrekking tot de nodige investeringen, alsook de financiering en verhoopte rendabiliteit van het project; 1.3. de configuratie en de prestaties van het netwerk, met name wat de ontplooiing betreft; 1.4. de beoogde handelsstrategie, meer in het bijzonder wat betreft de tarieven die zullen worden voorgesteld; 1.5. eventuele commentaar op de inhoud van de toekomstige vergunning.

Bovendien bevat de samenvatting de volgende stukken : 1.6. de vermelding van de naam van de kandidaat en van de personen namens wie hij optreedt, alsook het volledige postadres en de telecommunicatienummers (telefoon en telefaxnummer) van het contactpunt waaraan het Instituut zich kan richten om bijkomende informatie en verduidelijking te krijgen; 1.7. voor het exemplaar van het kandidatuurdossier dat als origineel is aangewezen, een blad dat medeondertekend is door alle personen namens wie de kandidaat optreedt, overeenkomstig artikel 24, § 2 van het koninklijk besluit; 1.8. het bewijs van betaling van het recht dat in artikel 22, § 1 van het koninklijk besluit is vastgelegd. 2. Juridische aspecten 2.1. De partners Het dossier beschrijft de aard van de entiteiten die de toekomstige operator controleren, en meer in het bijzonder de strategische, economische en financiële gevolgen voor elk van de leden van de toekomstige nog op te richten maatschappij. Een kopie van de statuten van elk van de leden van de vereniging wordt bij het kandidatuurdossier gevoegd alsook een afschrift van hun laatste drie jaarverslagen. 2.2. Participatie Het dossier maakt melding van : 2.2.1. het participatie-niveau van elk van de leden van de vereniging alsook de graad van invloed van elk van de leden in de verschillende gebieden die verbonden zijn met de aanleg en exploitatie van een semafoonnet; 2.2.2. de vooruitzichten op latere openstelling voor nieuwe partners. 2.3. Statuten van de toekomstige maatschappij Het dossier omvat de volgende elementen : 2.3.1. het ontwerp van statuten van de toekomstige nog op te richten maatschappij waarin haar rechtsvorm beschreven staat, mocht zij de vergunning krijgen; 2.3.2. de werkwijze bij eventuele terugtrekking van één van de leden; 2.3.3. de vertegenwoordiging van de verschillende leden van de vereniging in de samenstellende organen van de maatschappij. 2.4. Structuur van de controle en besluitvorming Het kandidatuurdossier beschrijft het controle- en besluitvormingsproces binnen de toekomstige maatchappij, met name wat betreft : 2.4.1. de betrekkingen tussen de verschillende leden van de vereniging; 2.4.2. de verdeling van de verantwoordelijkheden; 2.4.3. de eventuele banden via strategische allianties. 3. Commerciële aspecten 3.1. Commerciële ontwikkeling van de semafoondienst 3.1.1. Vooruitzichten inzake aantal abonnees De kandidaat geeft zijn voorspellingen weer wat betreft de toekomstige ontwikkeling van de semafoonmarkt in België door middel van een tabel nr. 3.1 die de volgende elementen bevat : a. het totale aantal semafoonabonnees in België;b. het marktaandeel (uitgedrukt in aantal abonnees en in procent) die voor elk van de operatoren wordt voorzien, namelijk de huidige SMF-3-dienst van BELGACOM en de drie ERMES-netten die overeenkomstig dit koninklijk besluit worden toegelaten;c. het jaarlijkse percentage van de opzeggingen ("churn") van elke operator;d. de verhouding professionele abonnees/privé-abonnees die voorzien wordt op de gehele Belgische markt;e. de verhouding professionele abonnees/privé-abonnees die de operator voorziet op zijn eigen semafoonnet. 3.1.2. Vooruitzichten met betrekking tot het semafoongebruik De kandidaat stelt zijn verwachtingen voor wat betreft het gebruik van de semafoondiensten op zijn eigen net door middel van drie tabellen nr. 3.2 met de volgende elementen : a. het gemiddelde aantal berichten per abonnee en per maand;b. de totale gemiddelde hoeveelheid informatie (in bits) die in de berichten vervat is, per abonnee en per maand;c. het maximumaantal berichten per abonnee tijdens het piekuur;d. de maximumhoeveelheid informatie (in bits) per abonnee op het piekuur. Tabel nr. 3.2 wordt gegeven voor drie hypotheses : * tabel nr. 3.2a : alle abonnees zijn professionele gebruikers; * tabel nr. 3.2b : alle abonnees zijn privé-personen; * tabel nr. 3.2c : de verhouding professionele abonnees/privé-abonnees stemt overeen met de evolutie die in tabel nr. 3.1 is voorzien. 3.1.3. Elasticiteit van de semafoonmarkt 3.1.3.1. Globale kosten van de dienst Op grond van de door hem gemaakte marktanalyses geeft de kandidaat in de vorm van een curve de betrekking tussen de voorzienbare penetratiegraad van de semafoondiensten in België en de gemiddelde jaarlijkse kosten van de betrokken diensten. 3.1.3.2. Prijzen van de eindapparatuur Bovendien geeft de kandidaat door middel van tabel nr. 3.3 de voorziene ontwikkeling aan van de prijs van de eindapparatuur voor ERMES-semafonie. 3.1.4. Segmentering van de markt De kandidaat identifieert op grond van zijn marktanalyse de verschillende categorieën van gebruikers die mogelijk geïnteresseerd kunnen zijn in de diverse semafoondiensten en geeft voor elk van die segmenten het volgende aan : 3.1.4.1. de commerciële aanpak die hij op het oog heeft; 3.1.4.2. het tariefplan dat hij voorstelt; 3.1.4.3. het gemiddelde volume uitgedrukt in de vorm van het maandelijkse gemiddelde aantal verstuurde berichten voor elk van de drie categorieën van berichten (met toon, numeriek en alfanumeriek). 3.2. Voorgesteld tariefbeleid 3.2.1. Formules voor de tarifering van de basisdiensten De kandidaat geeft zijn vooruitzichten aan met betrekking tot het maximumniveau van de tarieven die hij overweegt toe te passen waarbij hij voor elke beoogde tariferingsformule een tabel nr. 3.4 voorstelt met de volgende elementen : a. de eenmalige kosten voor activering (of voor aansluiting);b. het maandabonnement;c. de communicatiekosten (dat wil zeggen de interconnectielasten die aan de operator van de oproeper worden gevraagd, zoals bijvoorbeeld BELGACOM in het geval van het PSTN) voor verschillende soorten berichten voor de volgende achttien gevallen : * tijdens de piekuren ("peak") en de daluren respectievelijk tegen verminderd tarief ("off-peak"); * voor drie verschillende graden van prioriteit wat betreft de verzendingstijd van het bericht, te weten : - prioriteit 1 : < 1 minuut; - prioriteit 2 : < 10 minuten; - prioriteit 3 : < 24 uren; * voor drie afzonderlijke soorten van berichten, te weten : - eenvoudige toon; - numeriek bericht van 15 karakters; - alfanumeriek bericht van 200 karakters.

De vastgelegde afbakening tussen piek- en daluren wordt voor de verschillende tariferingsformules aangegeven.

Onder maximumniveau van de tarieven verstaat men de prijs die de abonnee betaalt vooraleer eventuele kortingen te genieten.

De aandacht van de kandidaten wordt gevestigd op het feit dat de beoogde tariefstructuur een van de selectiecriteria zal vormen, overeenkomstig artikel 27, § 1, van het koninklijk besluit. 3.2.2. Berekening van een tariefkorf Voor elke in afdeling 3.2.1. beschreven tariferingsformule verstrekt tabel nr. 3.5 de vooruitzichten inzake het niveau van een vereenvoudigde tariefkorf, uitgedrukt op maandbasis en samengesteld, uitgaande van de volgende veronderstellingen : - afschrijving van de activeringskosten op 36 maanden; - maandabonnement; - verzending van één numeriek bericht per dag (lengte = 15 cijfers); - verzending van één alfanumeriek bericht per dag (lengte = 200 karakters).

Beide berichten worden verondersteld verstuurd te zijn tijdens de piekuren met een verzendingstijd die overeenstemt met prioriteitsgraad nr. 2. 3.2.3. Ristorno's De kandidaat beschrijft zijn plannen in verband met de toepassing van ristorno's en promoties, bijvoorbeeld op basis van het aantal verzonden berichten en/of het aantal genomen abonnementen. 3.2.4. Tarieven van de bijkomende diensten De kandidaat zet zijn plannen uiteen in verband met de praktische voorwaarden, de toegangsprocedures en de tarifering van de volgende bijkomende diensten die dankzij de ERMES-norm kunnen worden aangeboden (niet beperkende lijst) : 3.2.4.1. nummering van de berichten ("message numbering"); 3.2.4.2. opslag en raadpleging van de berichten ("message storage and retrieval"); 3.2.4.3. uitgestelde aflevering ("deferred delivery"); 3.2.4.4. oproepafleiding ("call diversion"); 3.2.4.5. internationale "roaming"; 3.2.4.6. eventuele andere bijkomende diensten. 3.3. Strategie voor de verspreiding van de diensten De kandidaat beschrijft zijn aanpak met betrekking tot : 3.3.1. de selectie van de distributiekanalen en kanalen voor commercialisering; 3.3.2. het eventuele beroep op "service providers".

De kandidaat preciseert de aard van de voorziene overeenkomsten met de dienstenleveranciers, de doorverkopers en de verschillende kanalen voor de commercialisering.

Indien de kandidaat het voornemen heeft om zijn diensten op de markt te brengen via "service providers" voegt hij bij zijn kandidatuurdossier een exemplaar van het "type-contract" dat hij van plan is voor te stellen en beschrijft hij de maatregelen die hij voornemens is toe te passen om zich te vergewissen van de betrouwbaarheid van de commerciële houding van de betrokken ondernemingen tegenover hun klanten. 3.4. Sub-addressing De kandidaat beschrijft zijn bedoelingen in verband met de eventuele toepassing van sub-addressingtechnieken op zijn ERMES-semafoonnet en de maatregelen die hij van plan is toe te passen ten opzichte van gebruikers die dergelijke technieken hanteren. 4. Financiële aspecten 4.1. Financieel vermogen van de kandidaat 4.1.1. Financiering Op grond van het in afdeling 4.2 beschreven ondernemingsplan beschrijft de kandidaat zijn plannen met betrekking tot de financiering van zijn project en geeft hij door middel van tabel nr. 4.1 de ontwikkeling aan van de verschillende parameters die hierna volgen : a. de inbreng van eigen middelen door de verschillende partners;b. de behoeften inzake externe financiering;c. het beroep op extern kapitaal via bank- en obligatieleningen;d. de eventuele beursgang van een deel van de maatschappij. De kandidaat beschrijft bovendien : 4.1.2. de mogelijkheden en voorwaarden inzake kapitalisatie op de beurs van de toekomstige maatschappij; 4.1.3. zijn geschiktheid om op de kapitaalmarkt geld vrij te maken; 4.1.4. de nuttige bekwaamheid waarover hij beschikt in het beheer van gelijkaardige investeringen; 4.1.5. de aard van de financiële waarborgen (eventuele bankwaarborg, alsook waarborgen die door de aandeelhouders of de moeder-onderneming worden geboden); 4.1.6. een beoordeling van de financiële risico's die door de leden van het consortium worden aangegaan. 4.1.7. Financiële toestand van de partners Het kandidatuurdossier bevat een tabel nr. 4.2 waarin voor elk van de leden van de vereniging melding wordt gemaakt van : a. zijn kapitaalinbreng in de nieuwe maatschappij;b. zijn netto-resultaat van het laatste boekjaar;c. zijn eigen middelen;d. zijn nettoschulden;e. zijn banknotering. 4.2. Ondernemingsplan ("business plan") Het ondernemingsplan is gebaseerd op de volgende financiële veronderstellingen : a. inflatiecijfer op lange termijn = 2,5 % per jaar;b. bedragen uitgedrukt in courante franken;c. stabiliteit van de wisselkoersen;d. gelijkblijvend niveau van vennootschapsbelasting;e. lineaire afschrijving van de investeringen met de volgende percentages : - 4 % per jaar voor onroerende goederen (25 jaar); - 12,5 % per jaar voor netwerkuitrusting (8 jaar); - 20 % per jaar voor materiaal op het gebied van informatica en kantoorautomatisering, alsook voor de voertuigen (5 jaar). 4.2.1. Investeringen Tabel nr. 4.3 beschrijft de voorziene investeringen met de volgende rubrieken : a. schakelsysteem en systeem voor database (PNC & PAC);b. systeem voor netwerkbeheer;c. radioapparatuur;d. transmissieapparatuur;e. inrichting van de antennesites;f. onroerend goed (terreinen en gebouwen);g. facturatie- en andere computersystemen;h. meetapparatuur;i. voertuigen;j. vervangingsinvesteringen;k. overige investeringen (te verduidelijken);l. totaal van de investeringen. 4.2.2. Vooruitzichten met betrekking tot de balans Tabel nr. 4.4 beschrijft de evolutie van de balans met de volgende rubrieken : a. lichamelijke vaste activa;b. voorraden, schuldvorderingen en overige activa in omloop;c. totaal van de activa (c = a + b);d. bedrijfskapitaal;e. reserves;f. netto-resultaat van het boekjaar;g. eigen vermogen (g = d + e + f);h. voorzieningen voor risico's en lasten;i. bankleningen;j. schulden op korte termijn;k. vlottende schuld;l. totaal van de passiva (l = g + h + i + j + k). 4.2.3. Exploitatiekosten Tabel nr. 4.5 beschrijft de voorziene exploitatiekosten : a. huren van aansluitingslijnen;b. eventuele interconnectiekosten;c. roamingkosten;d. personeelskosten;e. sociale en werkgeverslasten;f. commissie op de distributiekanalen;g. kosten voor marketing en reclame; h. huren van sites en andere kosten van onroerende aard (verwarming, elektriciteit, enz.); i. kosten voor het onderhoud van het netwerk;j. rechten aan het BIPT;k. administratieve en algemene kosten;l. voorzieningen voor dubieuze vorderingen;m. allerlei (te verduidelijken);n. totaal van de exploitatiekosten. 4.2.4. Omzet (structuur van de inkomsten) Tabel nr. 4.6 geeft de evolutie weer van de verwachte inkomsten : a. activeringskosten;b. abonnementen;c. inkomsten uit oproepen;d. inkomsten uit roaming;e. bijkomende diensten en diensten met toegevoegde waarde;f. verkoop van eindtoestellen;g. andere inkomsten (te verduidelijken);h. totale omzet. 4.2.5. Winst- en verliesrekening Tabel nr. 4.7 neemt de cijfers over met betrekking tot de resultatenrekening van het lopende boekjaar : a. omzet;b. exploitatiekosten;c. resultaat vóór afschrijvingen, financiële lasten en belastingen(c = a - b);d. afschrijvingen;e. financiële lasten;f. vennootschapsbelasting;g. netto-resultaat (g = c - d - e - f);h. gecumuleerd netto-resultaat. 4.2.6. Analyse van de jaarlijkse en gecumuleerde cash-flow Tabel nr. 4.8 verduidelijkt de evolutie van de parameters die de cash-flow van de onderneming bepalen : a. totale investeringsuitgaven;b. schommelingen in het bedrijfskapitaal;c. resultaten vóór afschrijvingen, financiële lasten en belastingen;d. financiële lasten en belastingen;e. kapitaalinbreng;f. leningen;g. terugbetalingen van leningen;h. netto-cash-flow (h = - a + b + c - d + e + f - g);f. gecumuleerde netto-cash-flow. 4.2.7. Termijnen voor rentabilisering De kandidaat preciseert de termijnen die in zijn project vereist zijn om te komen tot : a. het "break-even point" waarop de "cash-flow" van het lopende boekjaar positief wordt;b. het grote evenwicht van het project wanneer de gecumuleerde "cash-flow" positief wordt;c. de terugverdientijd inzake investeringen ("payback"). 4.2.8. Coëfficiënten inzake beheer Tabel nr. 4.9 vat de ontwikkeling doorheen de tijd samen van de verschillende hierna volgende coëfficiënten waarmee het financiële beheer van het project kan worden samengevat : a. solvabiliteitscoëfficiënt = eigen vermogen/totale activa;b. liquiditeitscoëfficiënt = (voorraden + realiseerbare of beschikbare waarden)/opvorderbare passiva (schulden op korte termijn);c. rentabiliteitscoëfficiënt van eigen kapitaal = netto-winst na belastingen/eigen kapitaal; d. "Return On Investment" (R.O.I.) = netto-resultaat van het boekjaar/totaal van de activa. 4.2.9. Rentabiliteitsindicatoren De kandidaat geeft de waarden aan van de verschillende parameters waarmee de rentabiliteit van zijn project kan worden ingeschat : a. nettoactuele waarde (N.P.V.) voor een actualiseringsgraad van 10 %; b. interne rendementsgraad (I.R.R.). 4.3. Gevoeligheid van het ondernemingsplan 4.3.1. Analyses inzake de gevoeligheid van het ondernemingsplan De kandidaat geeft de invloed aan op de netto-geactualiseerde waarde en op de interne rendementsgraad van de afwijkingen van de volgende parameters ten opzichte van de veronderstellingen die hij in zijn ondernemingsplan heeft gedaan : 4.3.1.1. aantal abonnees van de operator = - 10 % ten opzichte van de prognoses; 4.3.1.2. kosten van de apparatuur voor het netwerk = + 10 %; 4.3.1.3. kosten van de kapitalen = + 5 %; 4.3.1.4. vertraging in het opstarten van de dienst = zes maanden; 4.3.1.5. gemiddeld gebruik per abonnee = + 20 % et - 20 %; 4.3.1.6. exploitatiekosten = + 10 %; 4.3.1.7. verlaging met 10 % van het gemiddelde tariefniveau ten opzichte van de prognoses. 4.3.2. Wijzigingen op de markt De kandidaat zet de gevolgen uiteen op zijn hypotheses en zijn ondernemingsplan van mogelijke aanzienlijke wijzigingen van de concurrentiesituatie op de semafoniemarkt, met name : 4.3.2.1. eventuele intrede van nieuwe operatoren op de Belgische semafoniemarkt; 4.3.2.2. toegenomen concurrentie van de cellulaire netten (cf. GSM - SMS) met een gepaste en concurrentiële tarifering voor semafoontoepassingen; 4.3.2.3. eventuele introductie van tweerichtingssemafonie (« two way paging »); 4.3.2.4. opkomst van andere nieuwe technologieën (met name nieuwe satellietsystemen); 4.3.2.5. mogelijke wijzigingen in het regelgevingskader, met name wat betreft de infrastructuur, de interconnectievoorwaarden en de « service providers"; 4.3.2.6. andere mogelijke invloeden. 5. Technische aspecten 5.1. Architectuur van het netwerk De kandidaat geeft een gedetailleerde beschrijving van de beoogde architectuur van zijn netwerk. Hij preciseert door middel van een tabel nr. 5.1 de ontwikkeling van het aantal aangewende uitrustingen in zijn netwerk, wat betreft : a. de basisstations (BS);b. de "Paging Area Controllers" (PAC);c. de "Paging Network Controllers" (PNC);d. de eigen transmissieapparatuur;e. de bij derden gehuurde aansluitingslijnen. Voor elk soort uitrusting die met de categorieën a tot d hierboven overeenstemt worden de geschatte kosten per eenheid vermeld. 5.2. Dekking Tabel nr. 5.2 geeft de evolutie weer van de in procent uitgedrukte dekkingsgraad van : a. het oppervlak van het Belgische grondgebied;b. de Belgische residente bevolking;c. het oppervlak van elk van de tien Belgische provincies en van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De kandidaat voegt kaarten van België op schaal 1/300.000 bij waarop de dekkingsgraad van het grondgebied is aangegeven na respectievelijk één, twee en drie jaar (te rekenen vanaf de datum waarop de vergunning is toegekend). 5.3. Tijdschema voor de ontplooiing De kandidaat verduidelijkt de beoogde planning voor de verschillende etappes in de ontplooiing van zijn netwerk en in de commercialisering van zijn diensten.

In het bijzonder geeft de kandidaat de voorziene termijn op voor de commerciële opening van zijn dienst te rekenen vanaf de dag waarop de Minister hem de vergunning meedeelt. 5.4. Dimensionering van het netwerk De kandidaat zet de methode uiteen die hij voornemens is toe te passen om de verschillende bestanddelen van het netwerk op basis van zijn commerciële vooruitzichten correct te dimensioneren teneinde een gepaste kwaliteit van de dienst te waarborgen.

Tabel nr. 5.3 geeft de evolutie aan van de volgende parameters met betrekking tot het totale verkeer dat het netwerk correct zal kunnen verwerken op het piekuur : a. aantal berichten (alle soorten dooreen);b. totale volume van de gegevens (in Mbit). 5.5. Bijkomende diensten De voorwaarden in verband met de eventuele aanbieding van bijkomende diensten worden door de kandidaat uiteengezet, alsook de technische implicaties voor het netwerk. De veronderstelde gevolgen voor de ontwikkeling van het afgewikkelde verkeer worden voorgesteld. 5.6. Gebruik van de frequenties De kandidaat beschrijft de technische voorwaarden voor het gebruik van de toegewezen radiofrequenties, in het bijzonder wat betreft de internationale coördinatie met de buurlanden van België en de storingen. Hij vermeldt met name zijn eventuele prognoses met betrekking tot de noodzaak om een of meer bijkomende frequenties te krijgen. 5.7. Bediening van de wegtunnels De kandidaat geeft zijn plannen op met betrekking tot de dekking van de wegtunnels in België voor zijn semafoondienst. 5.8. Transmissienet De kandidaat beschrijft zijn plannen met betrekking tot de onderlinge aansluiting van de verschillende uitrustingen die zijn semafoonnet vormen, waarbij hij met name een onderscheid maakt tussen : 5.8.1. de vaste verbindingen die hij voornemens is van BELGACOM te huren; 5.8.2. de vaste verbindingen die hij voornemens is te huren van leveranciers van alternatieve infrastructuren; 5.8.3. de verbindingen die hij van plan is tot stand te brengen door middel van eigen infrastructuur.

In dat laatste geval verduidelijkt de kandidaat desnoods zijn bedoelingen en behoeften op het stuk van : 5.8.3.1. straalverbindingen, waarbij hij met name de uitrusting die hij wenst aan te leggen en de behoeften inzake radiofrequenties vermeldt; 5.8.3.2. satellietcommunicatie, waarbij hij de ruimtesector vermeldt die hij hoopt te gebruiken, de uitrusting van de geplande grond-stations en de behoeften inzake het radiospectrum. 5.9. Technische interconnectie Wat betreft de interconnectie van zijn semafoonnet met andere telecommunicatienetten, in het bijzonder met het PSTN en het DCS-net van BELGACOM, geeft de kandidaat een beschrijving van : 5.9.1. de technische interfaces en protocols van zijn apparatuur die onderling met die telecommunicatienetten gekoppeld is; 5.9.2. de maatregelen die hij van plan is te treffen om een optimale interoperabiliteit te garanderen met de interfaces van de betrokken netwerken; 5.9.3. de menselijke middelen, en hun deskundigheid, die hij voornemens is in te zetten om zijn betrekkingen met BELGACOM te beheren op het stuk van interconnectie. 5.10. Nummeringsplan De kandidaat formuleert gepaste beschouwingen in verband met de integratie van zijn diensten in het nationale nummeringsplan en aangaande de toekomstige evolutie van zijn behoeften op dat gebied. 5.11. Technische criteria inzake kwaliteit van de dienst De kandidaat verduidelijkt zijn doelstellingen in verband met de technische kwaliteit van zijn net en van de diensten die hij in België wil aanbieden. Daartoe geeft tabel nr. 5.4 de voorziene evolutie aan van de volgende kwaliteitsparameters die gemeten zijn overeenkomstig de relevante normen van het ETSI op het piekuur : a. de faalkans van de berichtverzending;b. de verzendingstermijn van de berichten voor prioriteitsniveau 2 (termijn h 10 minuten) bij de drie soorten berichten (met toon, numeriek, alfanumeriek); c.de algemene graad van beschikbaarheid van het net en van zijn diensten. 5.12. Levering van de apparatuur De kandidaat geeft een beknopte beschrijving van de apparatuur die hij overweegt aan te kopen om zijn ERMES-semafoonnet tot stand te brengen, in het bijzonder wat betreft de mogelijke leveranciers, de procedure voor de selectie van die leveranciers en de technische karakteristieken.

De kandidaat vermeldt duidelijk de maatregelen die hij van plan is te nemen om zich te vergewissen van de perfecte overeenstemming van de uitrusting van zijn net die hij zal aankopen met de door het ETSI vastgestelde technische specificaties van het ERMES-systeem. 5.13. Technisch vermogen van het netwerk De aandacht van de kandidaten wordt gevestigd op het feit dat de technische kwaliteit van het netwerk, en meer bepaald het tijdschema voor de ontplooiing ervan en de verwezenlijkte dekking van het grondgebied en van de bevolking, een van de selectiecriteria zal vormen, overeenkomstig artikel 27, § 1, van het koninklijk besluit.

Daartoe evalueert de kandidaat zijn geschiktheid om de kwaliteitsdoelstellingen te behalen die hij in zijn kandidatuurdossier zal hebben voorgesteld, alsook de eventuele implicaties ingeval hij die doelstellingen niet verwezenlijkt. 6. Organisatorische aspecten 6.1. Beheer van human resources 6.1.1. Organisatie van de human resources De kandidaat geeft in zijn dossier : 6.1.1.1. een gedetailleerde beschrijving van het voorziene orga-nigram voor de toekomstige entiteit van de operator en van de mechanismen met betrekking tot de besluitvorming; 6.1.1.2. een aanwijzing van de evolutie van het aantal personen die rechtstreeks worden tewerkgesteld op grond van hun kwalificatie- en specialisatieniveau; 6.1.1.3. een beschrijving van de human resources, die gekwalificeerd zijn op technisch, commercieel en operationeel vlak, die de leden van de vereniging zullen kunnen ter beschikking stellen van de operator om hem bij te staan bij de ontplooiing van zijn activiteiten; 6.1.1.4. een schatting van zijn vermogen om bijkomend personeel aan te werven en de daartoe beoogde procedure; 6.1.1.5. een opgave van de vormingsprogramma's die hij zijn personeel wil laten volgen in de verschillende domeinen die verband houden met de aanleg en de exploitatie van een semafoonnetwerk; 6.1.1.6. een demonstratie van het feit dat zijn organisatie het hem mogelijk zal maken om zijn verbintenissen na te komen in verband met de ontplooiing van zijn netwerk, alsook inzake de kwaliteit en betrouwbaarheid van de aangeboden dienst door de eventuele onder-brekingen in de werking zoveel mogelijk te beperken. 6.1.2. Tewerkstelling De kandidaat geeft in de vorm van "manjaren" een raming van de werkgelegenheid die in België door zijn bedrijvigheid wordt geschapen door middel van een tabel nr. 6.1 met daarin de volgende gegevens : a. rechtstreekse tewerkstelling (personeel dat rechtstreeks afhangt van de operator);b. kanalen voor commercialisatie en distributie;c. fabrikanten en invoerders van apparatuur;d. installatiewerkzaamheden in verband met het net;e. allerlei (te preciseren);f. totaal. 6.2. Commercialisering van de diensten 6.2.1. Marketing De kandidaat beschrijft zijn plannen in verband met : 6.2.1.1. de organisatie van de promotie- en reclamecampagnes en de promotie van zijn imago; 6.2.1.2. de methode voor de identificatie van de abonnees waarop wordt gedoeld en voor de ontwikkeling van de aangepaste handels-strategieën (dienstenpakketten, tarieven, distributiekanalen, enz.); 6.2.1.3. de analyse van de opportuniteit van de regionale markten. 6.2.2. Diensten aan de cliënteel De kandidaat beschrijft zijn aanpak van de organisatie en de dienstverlening van zijn dienst voor bijstand aan de cliënteel, met name wat betreft : 6.2.2.1. de termijn voor de activering van de nieuwe abonnees; 6.2.2.2. de nadere regels in verband met de toegang tot de hulpdienst, de antwoordtermijnen van die dienst, de openingsuren en de taalkennis van het personeel; 6.2.2.3. de behandeling van de klachten van de gebruikers; 6.2.2.4. het beheer van de fraude en slechte betalers; 6.2.2.5. zijn benadering van de publicatie van gidsen met betrekking tot de aangeboden diensten. 6.2.3. Internationale roaming De kandidaat beschrijft zijn strategie en de middelen die hij van plan is te ontplooien om "roaming"-akkoorden af te sluiten met andere ERMES-operatoren in België en in het buitenland, alsmede de voorwaarden die zullen worden aangeboden aan de reizende abonnees van andere ERMES-netten dan het net van de operator. 6.3. Planning en ontplooiing van het net De kandidaat beschrijft de middelen die hij van plan is te ontplooien om een efficiënte planning en ontplooiing van zijn netwerk te garanderen, met name wat betreft : 6.3.1. het informaticamiddel waarmee de planning kan worden opgesteld, in het bijzonder op het stuk van de radio-elektrische dekking van zijn ERMES-net; 6.3.2. de organisatie van de selectie van radiosites, van hun verwerving en van de nodige administratieve stappen voor het gebruik ervan. Het eventuele beroep op onderaannemers voor de identificatie en verwerving van antennesites moet worden vermeld samen met een korte beschrijving van de bekwaamheid van de beoogde maatschap-pijen; 6.3.3. de deskundigheid van de human resources die zijn ingezet voor de verschillende taken inzake planning en ontplooiing. 6.4. Onderhoud en technisch beheer De kandidaat beschrijft zijn plannen met name in verband met : 6.4.1. de controle van de verschillende parameters met betrekking tot de werking van het net; 6.4.2. de organisatie van het technische onderhoud van het net en van de diensten (systeem voor gecentraliseerd toezicht, technische inter-ventieploegen, procedures en termijnen); 6.4.3. het verzamelen en verwerken van de gegevens in verband met het afgewikkelde verkeer met het oog op de instandhouding en verbetering van de kwaliteit van het net; 6.4.4. de beoogde meetapparatuur; 6.4.5. het beheer van de voorraad reserve-materiaal. 6.5. Facturering De kandidaat geeft een aanwijzing van het beoogde computersysteem voor het beheer van de database met betrekking tot de cliënteel en voor de facturering van zijn diensten. 7. Aspecten in verband met ervaring De kandidaat beschrijft zijn ervaring of die van zijn partners wat de technische, commerciële of operationele aspecten betreft op de volgende gebieden : 7.1. het opzetten en het beheer van mobiele telecommunicatiediensten, en van semafonie in het bijzonder; 7.2. het opzetten en het beheer van andere telecommunicatiediensten die op vaste netten worden verricht; 7.3. de mededinging op een voor concurrentie opengestelde markt; 7.4. de kennis van de ontwikkeling van de Belgische en de Europese markt op het gebied van semafonie; 7.5. de beheersing van de specificiteiten van het paneuropese ERMES-semafoniesysteem; 7.6. de vooruitzichten inzake technische en/of commerciële vernieuwing op grond van de ervaring die de leden van de vereniging hebben opgedaan.

De Minister van Economie en Telecommunicatie, E. Di Rupo.

^