Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief van 19 november 2018
gepubliceerd op 23 november 2018

Omzendbrief betreffende de inschrijving van de burgers van de lidstaten van de Europese Unie, die in België verblijven, als kiezers en, in voorkomend geval, als kandidaten voor de verkiezing van het Europees Parlement op zondag 26 mei 2019

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
numac
2018014682
pub.
23/11/2018
prom.
19/11/2018
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN


19 NOVEMBER 2018. - Omzendbrief betreffende de inschrijving van de burgers van de lidstaten van de Europese Unie, die in België verblijven, als kiezers en, in voorkomend geval, als kandidaten voor de verkiezing van het Europees Parlement op zondag 26 mei 2019


INDEX I. Inleiding.- II. Procedure van inschrijving als kiezer.- A. Indienen van de aanvraag B. Voorwaarden van kiesbevoegdheid C. Beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen D. Mededeling van gegevens tussen de lidstaten van de Europese Unie E. Informatiecampagne.

BIJLAGEN * Formulier C/1 : Aanvraag om inschrijving op de kiezerslijst. * Formulier C/2 : Betekening van de aanvaarding van de aanvraag om inschrijving op de kiezerslijst. * Formulier C/3 : Betekening van de weigering van inschrijving op de kiezerslijst.

I. INLEIDING.- BELANGRIJKE OPMERKING - Iedere burger van een lidstaat van de Europese Unie heeft het actief kiesrecht (= recht om kiezer te zijn) en het passief kiesrecht (= recht om kandidaat te zijn) bij de verkiezingen voor het Europees Parlement in de lidstaat waar hij/zij verblijft, onder dezelfde voorwaarden als de onderdanen van die Staat (artikel 39, lid 1 van het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie, Europees Publicatieblad - C 364 - van 18 december 2000). - Het actief en passief kiesrecht bij de verkiezingen voor het Europees Parlement wordt uitgevoerd door de Richtlijn 93/109/EG dd. 6 december 1993 van de Raad van de Europese Unie tot vaststelling van de wijze van uitoefening van het actief en passief kiesrecht bij de verkiezingen voor het Europees Parlement ten behoeve van de burgers van de Unie die verblijven in een huidige of toekomstige lidstaat waarvan zij geen onderdaan zijn (Europees Publicatieblad - L 329 - van 30 december 1993).

Deze richtlijn is omgezet in de Belgische kieswetgeving bij de wet van 11 april 1994 tot wijziging van de wet van 23 maart 1989 betreffende de verkiezing van het Europees Parlement (zie de artikelen 1 tot 3bis).

Deze richtlijn werd zelf gewijzigd door de richtlijn 2013/1/EU van de Raad van de Europese Unie van 20 december 2012, met als doel om de deelname van de burgers van de Unie als kandidaten voor de verkiezingen van het Europese Parlement in hun Lidstaat van verblijf te bevorderen (Publicatieblad van de Europese Unie van 26 januari 2013).

Ter herinnering, de zevenentwintig andere huidige lidstaten van de Europese Unie zijn de volgende: Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië, Spanje, Polen, Roemenië, Nederland, Portugal, Griekenland, Tsjechië, Hongarije, Zweden, Bulgarije, Oostenrijk, Slovakije, Denemarken, Finland, Ierland, Litouwen, Letland, Slovenië, Cyprus, Estland, Luxemburg, Malta en Kroatië. - De principes van bovengenoemde richtlijn zijn de volgende : 1° Iedere burger van een lidstaat van de Europese Unie, die zijn hoofdverblijfplaats heeft in België op 1 maart 2019 (= referentiedag), voldoet aan de voorwaarden van de Belgische kieswetgeving om kiezer te zijn en zijn kiesrecht in zijn eigen vaderland niet heeft verloren, heeft actief kiesrecht in België bij de verkiezing van het Europees Parlement. N.B. o Onder referentiedag verstaat de richtlijn "de dag/de dagen waarop de burgers van een lidstaat van de Unie volgens het recht van de lidstaat van verblijf moeten voldoen aan de voorwaarden om aldaar kiesgerechtigd te zijn". * Om als burger van een lidstaat van de Europese Unie tevens het passief kiesrecht in België te kunnen uitoefenen moet hij voldoen aan artikel 21 van de wet van 23 maart 1989 betreffende de verkiezing van het Europees Parlement (voorwaarden van kandidaatstelling - zie punt 8° hieronder).2° De burger van een lidstaat van de Europese Unie oefent zijn actief kiesrecht uit, hetzij in de lidstaat van verblijf (België), hetzij in de lidstaat van herkomst.Niemand mag meer dan eenmaal zijn stem uitbrengen bij eenzelfde verkiezing. 3° De burger van een lidstaat van de Europese Unie wordt in de Staat waar hij verblijft, van het kiesrecht uitgesloten indien hij dit recht in zijn Staat van herkomst verloren heeft (door een individuele rechterlijke of administratieve beslissing waartegen hoger beroep mogelijk is) of indien hij onder de toepassing valt van de vervallenverklaring bepaald in de kieswetgeving van de Staat van verblijf.De lidstaat van verblijf kan zich ervan vergewissen dat de burger die blijk heeft gegeven van zijn wil om zijn actief kiesrecht aldaar uit te oefenen, dat recht in de lidstaat van herkomst niet heeft verloren. De lidstaat van herkomst kan op passende wijze en binnen een passende termijn alle gegevens die in dat verband nuttig zijn, verstrekken aan de lidstaat van verblijf. 4° De burger van een lidstaat van de Europese Unie moet uitdrukkelijk blijk geven van zijn wil om zijn actief kiesrecht uit te oefenen in de lidstaat van verblijf.Indien daar stemplicht bestaat, geldt deze ook voor de burger van de Europese Unie.

Het blijk geven van de wil om te stemmen gebeurt tijdig vóór de stemming en impliceert een formele verklaring waarin de burger van de Europese Unie zijn nationaliteit en adres moet vermelden, alsook op welke kiezerslijst hij de laatste maal was ingeschreven in zijn Staat van herkomst. Hij moet er eveneens in vermelden dat het stemrecht enkel in België zal worden uitgeoefend.

De lidstaat van verblijf kan bovendien eisen dat de kiezer in deze verklaring aangeeft dat hij het actief kiesrecht in zijn Staat van herkomst niet verloren heeft en dat hij een nog geldig identiteitsbewijs voorlegt.

De inschrijving als kiezer blijft gelden voor de volgende verkiezingen voor het Europees Parlement, op voorwaarde dat de betrokkene steeds aan de kiesbevoegdheidsvoorwaarden voldoet. 5° De lidstaat van verblijf betekent aan de betrokkene zijn beslissing in verband met zijn inschrijving op de kiezerslijst.In geval van weigering beschikt de aanvrager over dezelfde mogelijkheden tot beroep als de eigen onderdanen. 6° De lidstaat van verblijf stelt de burger van de Europese Unie tijdig en op passende wijze in kennis van de voorwaarden en nadere bepalingen die gelden voor de uitoefening van het actief kiesrecht (informatieplicht).7° De lidstaat van verblijf zendt binnen een redelijke termijn vóór de stemming aan de lidstaat van herkomst de gegevens toe betreffende de onderdanen van deze laatste lidstaat die op de kiezerslijst zijn ingeschreven.8° Hoe een burger van een lidstaat van de Europese Unie zich kandidaat moet stellen voor de verkiezing van het Europees Parlement, wordt geregeld door de wet van 23 maart 1989 betreffende de verkiezing van het Europees Parlement (zie in het bijzonder artikel 21). Om in België zijn passief kiesrecht te kunnen uitoefenen en verkozen te kunnen worden voor het Europees Parlement, moet men : * Zijn woonplaats hebben in één van de lidstaten van de Europese Unie en onderdaan zijn van een lidstaat van deze Unie; * Opgenomen zijn als kandidaat op een Belgische voordrachtsakte, die wordt aanvaard door een Belgisch kieshoofdbureau na indiening bij dit bureau op 29 of 30 maart 2019; * Een schriftelijke en ondertekende verklaring aan het kieshoofdbureau afgeven: > met vermelding van zijn nationaliteit, zijn geboorteplaats en -datum, zijn laatste adres in de lidstaat van herkomst alsook zijn hoofdverblijfplaats > met de bevestiging dat hij geen kandidaat is in een andere lidstaat > met de bevestiging dat zijn recht op kandidaatstelling hem in de lidstaat van herkomst niet is ontnomen door middel van een individuele rechterlijke of administratieve beslissing waartegen hoger beroep mogelijk is * De leeftijd van 21 jaar bereikt hebben op 26 mei 2019; * De burgerlijke en politieke rechten genieten op 26 mei 2019.

Het modelformulier voor kandidaatstelling wordt geplaatst op de website Verkiezingen (www.verkiezingen.fgov.be).

II. PROCEDURE VAN INSCHRIJVING ALS KIEZER.- A. Indienen van de aanvraag. - Iedere onderdaan van een lidstaat van de Europese Unie, die verblijft in België, kan een aanvraag om inschrijving op de kiezerslijst voor de verkiezing van het Europees Parlement indienen via het formulier C/1 (zie bijlage). Er mag echter geen enkele aanvraag worden ingediend tussen 1 maart 2019, de datum waarop de kiezerslijst wordt opgemaakt, en 26 mei 2019, de datum van de verkiezing. Na 26 mei 2019 mogen er opnieuw aanvragen worden ingediend. - De burger van de Europese Unie kan zich ofwel persoonlijk aanmelden bij het gemeentebestuur van zijn verblijfplaats om er het aanvraagformulier C/1 in te vullen, ofwel kan deze burger zijn aanvraag schriftelijk via postzending of via e-mail indienen.

Het verzoek tot inschrijving van een burger van de Europese Unie is een vrijwillig en persoonlijk verzoek. Gezien het persoonlijke karakter van dit verzoek, kunnen de gemeentebesturen, zoals voor elke gemeentelijke dienst, vragen dat de burger van de Europese Unie die zich aanmeldt zijn identiteit kan bewijzen bij de indiening van zijn aanvraag tot inschrijving. De vraag om een identiteitsdocument voor te leggen is in deze zin dus gerechtvaardigd, hoewel niet beoogd door wetgeving.

In dezelfde lijn van het persoonlijk karakter van het verzoek, is de voorlegging van een kopie van het identiteitsdocument eveneens vereist bij een inschrijving via de post (of e-mail). In geval van niet- voorlegging van een dergelijke kopie door een buitenlandse onderdaan, moeten de diensten van het gemeentebestuur deze kopie opnieuw aanvragen teneinde het dossier te vervolledigen met het oog op de definitieve inschrijving van de buitenlandse onderdaan.

Door het persoonlijk karakter van het verzoek kunnen de gezamenlijke zendingen (via de post of e-mail) van verschillende aanvragen tot inschrijving eveneens niet aanvaard worden, met uitzondering van de Europese burgers die deel uitmaken van hetzelfde gezin.

Het dient eveneens onderstreept te worden dat, aangezien de hele inschrijvingsprocedure van een vreemde onderdaan per post (e-mail) kan gebeuren, een aanvraag tot persoonlijke aanbieding bij het gemeentebestuur ongerechtvaardigd is. Deze kan echter in bepaalde bijzondere gevallen wel uitgelegd worden, omwille van praktische redenen en administratieve doeltreffendheid (bijvoorbeeld bij een onleesbaar formulier), maar deze gevallen moeten een uitzondering blijven.

Tot slot moet vermeld worden dat het inschrijvingsformulier ondertekend moet worden. Juridisch gezien is een handtekening geldig als het om een schriftelijke handtekening "op papier" gaat (via een formulier dat per post verstuurd wordt of fysiek afgegeven wordt bij de administratie) of om een elektronische handtekening aangebracht op een elektronisch verzonden formulier. Een gescand formulier (d.w.z. een papieren formulier dat schriftelijk ondertekend en daarna ingescand wordt) kan beschouwd worden als een pragmatische oplossing voor de Europese burger. In dit opzicht moet de gemeente (en meer in het bijzonder het College van burgemeester en schepenen) uiteindelijk beslissen om deze gescande handtekening al dan niet goed te keuren. - Indien de burger van de Europese Unie het inschrijvingsformulier C/1 nog niet in zijn bezit heeft, kan hij/zij dit schriftelijk of telefonisch aanvragen bij zijn gemeentebestuur, dat dit formulier onmiddellijk bezorgt of kan hij/zijn dit afhalen van de federale website verkiezingen (www.verkiezingen.fgov.be). De burger van de Europese Unie zal dit formulier thuis invullen en het vervolgens, naar behoren ingevuld en ondertekend, terugsturen naar zijn gemeentebestuur. - De burgers van de Europese Unie die reeds kiezer waren bij de verkiezing van het Europees Parlement op 25 mei 2014 komen automatisch terug op de kiezerslijst van 1 maart 2019, alsook de burgers van de Europese Unie die na 25 mei 2014 een desbetreffende aanvraag hebben ingediend en in zoverre zij de kiesbevoegdheidsvoorwaarden blijven vervullen. Deze burgers van de Europese Unie dienen dus geen nieuwe aanvraag in te dienen. De controle van deze kiesbevoegdheids-voorwaarden geschiedt op dezelfde wijze als bij de nieuwe aanvragen (zie verder punt C).

B. Voorwaarden van kiesbevoegdheid. 1° Om als kiezer te worden erkend, moet de aanvrager in de eerste plaats de nationaliteit kunnen bewijzen van een lidstaat van de Europese Unie, die uiteraard niet de Belgische nationaliteit is.In geval van dubbele nationaliteit, waaronder de Belgische nationaliteit, moet de betrokkene, indien hij/zij aan de andere kiesbevoegdheidsvoorwaarden voldoet, als een Belgische kiezer worden beschouwd.

Belangrijke precisering voor de onderdanen van het Verenigd Koninkrijk: zolang de "Brexit" niet officieel goedgekeurd is op het niveau van de Europese instanties, behouden deze onderdanen de hoedanigheid van burger van de Europese Unie. Zij hebben dus het recht om zich in te schrijven als kiezer voor de verkiezing van het Europees Parlement. Mocht de "Brexit" vervolgens werkelijkheid worden tussen de dag van de vaststelling van de kiezerslijsten (1 maart 2019) en vóór de dag van de verkiezing (26 mei 2019), dan zouden deze personen geschrapt worden van de kiezerslijsten, omdat zij dan niet langer voldoen aan de nationaliteitsvoorwaarde om onderdaan te zijn van een Lidstaat van de Europese Unie. 2° De burger van een lidstaat van de Europese Unie moet ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van de Belgische gemeente waar de kiezer zijn aanvraag indient, alsook in het Rijksregister van de natuurlijke personen. Indien de aanvraag door het College van burgemeester en schepenen wordt erkend vóór de datum van opmaak van de kiezerslijst (= 1 maart 2019) en de aanvrager intussen van verblijfplaats verandert, wordt de beslissing tot erkenning toegezonden aan de nieuwe Belgische gemeente van verblijf waar hij/zij als kiezer zal worden ingeschreven. Algemeen wordt hierbij opgemerkt dat het aanvraagformulier C/1, alsmede de formulieren C/2 (= bevestiging aanvraag) of C/3 (= weigering aanvraag) behoren tot het persoonlijk dossier van betrokkene bij een inschrijving in de bevolkingsregisters.

Met een inschrijving in de bevolkingsregisters wordt gelijkgesteld, de vermelding van de Europese ambtenaren en hun gezin die hun hoofdverblijfplaats in de gemeente hebben, in het Rijksregister (in voorkomend geval de personen vermeld in het Rijksregister - IT 210, code 3 of 4). 3° De aanvrager moet op de dag van de verkiezing de leeftijd van 18 jaar bereikt hebben. Ook wie uiterlijk op 26 mei 2019 de leeftijd van 18 jaar bereikt, kan als kiezer ingeschreven worden. 4° De aanvrager mag zijn actief en passief kiesrecht niet verloren hebben in zijn Staat van herkomst (door een individuele rechterlijke of administratieve beslissing waartegen hoger beroep mogelijk is).De verklaring die hij over de aanvraag om inschrijving aflegt, geldt tot bewijs van het tegendeel.

De aanvrager mag ook niet onder de toepassing vallen van de artikelen 6 tot 9bis van het Kieswetboek inzake de uitsluiting van en de schorsing uit het Belgisch kiesrecht (zie verder, punt C).

De Staat van verblijf, in dit geval België, moet niet nagaan of de kiezer als kiezer is ingeschreven in zijn Staat van herkomst. Door uitdrukkelijk blijk te geven van zijn wil om te stemmen voor lijsten en/of kandidaten die volgens de Belgische kieswetgeving zijn opgemaakt, wordt de aanvrager geacht aan zijn kiesrecht te verzaken in zijn Staat van herkomst. Deze Staat zal hem/haar in voorkomend geval als kiezer moeten schrappen op basis van gegevens die door de Belgische overheid worden medegedeeld.

C. Beslissing van het College van burgemeester en schepenen. - Het gemeentebestuur doet, naast de controle van de nationaliteit, de leeftijd en de inschrijving in het bevolkingsregister van de aanvrager, eveneens een controle op de niet-uitsluiting of niet-schorsing van het actief kiesrecht in België. Voor deze laatste controle zijn de artikelen 6 tot 9bis en 13 van het Kieswetboek inzake de uitsluiting van en de schorsing uit het kiesrecht volledig van toepassing. - Op basis van de aanvraag van de betrokkene, de eigen of ingewonnen gegevens en de controle van het gemeentebestuur, erkent of weigert het College van burgemeester en schepenen de inschrijving op de kiezerslijst. - De erkenning wordt onverwijld aan de betrokkene betekend via het formulier C/2 dat hierbij als bijlage is gevoegd en wordt vermeld in de bevolkingsregisters waarbij de datum van de beslissing wordt aangegeven en, in voorkomend geval, de lokale of territoriale overheid waarbij de betrokkene voor de laatste maal werd ingeschreven in zijn Staat van herkomst.

Deze informatie moet worden vastgelegd in het Rijksregister van de natuurlijke personen met toepassing van artikel 3, derde lid, van de wet van 8 augustus 1983 onder het informatietype 131.

Het is immers door de registratie van de erkenning van de burgers van de lidstaten van de Europese Unie als kiezers in het IT 131 van het Rijksregister, dat deze burgers automatisch zullen vermeld worden op de kiezerslijst voor de verkiezing van het Europees Parlement en dat eveneens de controlelijsten terzake (zie verder punt D) door de Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken of zijn gemachtigde kunnen worden bezorgd aan de andere lidstaten van de Europese Unie. - De weigering van inschrijving wordt per aangetekende zending eveneens aan de betrokkene betekend via het formulier C/3 dat hierbij als bijlage is gevoegd. Deze weigering geeft geen aanleiding tot een bijwerking van het IT 131.

De persoon wiens inschrijving op de kiezerslijst werd geweigerd, beschikt over de mogelijkheden tot beroep waarin is voorzien in de artikelen 18 tot 39 van het Kieswetboek.

Indien een ingeschreven burger van een lidstaat van de Europese Unie, nadat de kiezerslijst is opgemaakt, niet meer aan de kiesbevoegdheidsvoorwaarden voldoet, hetzij dat hij de nationaliteit van een lidstaat van de Europese Unie verloren heeft (de toepassing van art. 50 van het Verdrag van Lissabon - de voormelde "Brexit" - houdt een verlies van één van de kiesbaarheidsvoorwaarden in - en geen verlies van nationaliteit - in voorkomend geval burger zijn van een lidstaat van de Europese Unie, en heeft als gevolg dat de persoon geschrapt wordt van de kiezerslijst), hetzij dat hij uit de bevolkingsregisters geschrapt werd naar aanleiding van een schrapping van ambtswege of voor het buitenland, hetzij dat hij het actief en passief kiesrecht heeft verloren ten opzichte van de Belgische wetgeving of die van zijn land van herkomst, wordt hij van de kiezerslijst geschrapt en wordt de vermelding in de bevolkingsregisters èn in het Rijksregister verwijderd (IT 131).

D. Mededeling van gegevens tussen de lidstaten van de Europese Unie. 1° Mededeling van gegevens aan de andere lidstaten door België. - Het koninklijk besluit van 18 april 1994 tot uitvoering van artikel 3bis, tweede lid, van de wet van 23 maart 1989 betreffende de verkiezing van het Europees Parlement (Belgisch Staatsblad van 23 april 1994) bepaalt welke gegevens van de aanvrager verplicht via het Rijksregister (IT 131) moeten worden medegedeeld door de gemeentebesturen.

Dit betreft de volgende gegevens van de aanvrager : 1° de naam en de voornamen ;2° de geboortedatum en -plaats ;3° het geslacht ;4° de nationaliteit ;5° het adres van de hoofdverblijfplaats ;6° de datum waarop het College van burgemeester en schepenen de aanvraag om inschrijving op de kiezerslijst heeft erkend ;7° in voorkomend geval, de gemeente, de kieskring, de diplomatieke of consulaire post van de lidstaat van herkomst, waar de persoon voor het laatst ingeschreven was als kiezer. - Ingevolge de bijwerking van het IT 131 in het Rijksregister (= registratie van de erkende aanvraag om kiezer te zijn door een burger van de Europese Unie) hebben de gemeentebesturen aan bovenvermelde wettelijke verplichting voldaan. Op basis van het IT 131 in het Rijksregister kan de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken de nodige controlelijsten, per nationaliteit, voor de andere lidstaten van de Europese Unie opmaken. - Zodra de kiezerslijst is opgemaakt, stuurt de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken immers aan de betrokken buitenlandse overheden (Staten van herkomst) de lijst van hun onderdanen die op een Belgische kiezerslijst werden ingeschreven. Deze lijst maakt het mogelijk in de Staat van herkomst te controleren of deze kiezers hun actief kiesrecht niet verloren hebben. Het land van herkomst kan een eventuele vervallenverklaring meedelen aan de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, die deze informatie doorstuurt aan het College van burgemeester en schepenen van de betrokken gemeente, die de kiezer van de lijst schrapt. Deze schrapping wordt aan de betrokkene medegedeeld met de aangepaste motivering door het College van burgemeester en schepenen.

Deze uitwisseling van gegevens tussen de lidstaten van de Europese Unie geschiedt op geautomatiseerde wijze volgens onderrichtingen terzake van de Europese Commissie. 2° Mededeling van gegevens aan België door de andere lidstaten. - De Belgische onderdanen, die in een lidstaat van de Europese Unie verblijven, kunnen in die Staat hun inschrijving als kiezer voor de verkiezing van het Europees Parlement vragen. - Deze Staten van verblijf delen aan de Belgische Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken op geautomatiseerde wijze de lijst mee van de Belgen die daarvoor gekozen hebben. Op deze lijst zal ook de Belgische gemeente vermeld staan waar zij voor de laatste maal als kiezers waren ingeschreven. De Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken of zijn gemachtigde zal op dat ogenblik de gemeenten verzoeken na te gaan of die personen hun actief kiesrecht niet verloren hebben.

De Minister wordt onmiddellijk ingelicht door de gemeente wanneer een Belgische kiezer die verblijft in een lidstaat van de Europese Unie zijn kiesrecht in België heeft verloren. - Aan de betrokken gemeenten wordt eveneens de lijst toegezonden van de Belgische onderdanen die gevraagd hebben hun passief kiesrecht te mogen uitoefenen in een lidstaat van de Europese Unie. Hier geschiedt eveneens een controle op het kiesrecht van betrokkene.

E. Informatiecampagne. - Artikel 12 van voormelde richtlijn legt de overheden van iedere lidstaat van de Europese Unie de verplichting op de burgers die zich wensen in te schrijven als kiezers en, in voorkomend geval, als kandidaten "tijdig en op passende wijze in kennis te stellen van de voorwaarden en nadere bepalingen die gelden voor de uitoefening van het actief en het passief kiesrecht". - Door de Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken zullen diverse informatiekanalen worden gebruikt om de burgers van de Europese Unie, die verblijven in België, als kiezers te sensibiliseren voor de verkiezing van het Europees Parlement. Hij zal ze bovendien inlichten over de wijze waarop zij zich kandidaat kunnen stellen voor de Belgische lijsten. - Naast deze omzendbrief met de desbetreffende formulieren, zullen de gemeentebesturen eveneens de url van een website ontvangen - www.europeanelections.belgium.be; deze website bestaat in de 24 officiële talen van de Europese Unie en strekt ertoe aan de Europese burgers de nodige informatie te verstrekken over de uitoefening van hun stemrecht en verkiesbaarheidsrecht. De gemeentebesturen worden verzocht deze website, samen met het inschrijvingsformulier (formulier C/1), actief te promoten bij hun potentiële kiezers van de Europese Unie. Hiertoe krijgen de gemeenten eveneens een lijst van hun ingeschreven inwoners van de lidstaten uit de Europese Unie met naam en adres. - De gemeentebesturen worden verder verzocht om nog voor andere publiciteit te zorgen, zoals de opname van de inhoud van deze omzendbrief en/of van een link naar de informatiewebsite "www.europeanelections.belgium.be" in het lokale informatie-aanbod (gemeentelijk informatieblad, aanplakking, gemeentelijk e-loket...).

Het is ten slotte aangewezen dat de gemeenten een beroep doen op de lokale media. - Naast de publicatie van deze omzendbrief met de formulieren in het Belgisch Staatsblad, wordt deze omzendbrief, samen met de formulieren, eveneens op onze website: www.verkiezingen.fgov.be geplaatst. Op deze website vinden de gemeentebesturen en de burgers allerlei informatie over de verkiezingen van het Europees Parlement, de Kamer en de Parlementen van Gewest en Gemeenschap op zondag 26 mei 2019.

Alle bijkomende toelichtingen in verband met deze omzendbrief kunnen worden verkregen bij de Dienst Verkiezingen van het departement (Tel. : 02/518.21.41 of 02/518.20.91 (N) - 02/518.20.58 (F)).

Ik verzoek de Dames en Heren Provinciegouverneurs een verwijzing naar deze omzendbrief en naar de datum van de bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad, in het memoriaal van de provincie op te nemen.

De omzendbrief van 18 oktober 2013Relevante gevonden documenten type omzendbrief prom. 18/10/2013 pub. 22/10/2013 numac 2013000643 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Omzendbrief betreffende de inschrijving van de burgers van de Lidstaten van de Europese Unie, die in België verblijven, als kiezers en, in voorkomend geval, als kandidaten voor de verkiezing van het Europees Parlement op zondag 25 mei 2014 type omzendbrief prom. 18/10/2013 pub. 21/11/2013 numac 2013000722 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Omzendbrief betreffende de inschrijving van de burgers van de lidstaten van de Europese Unie, die in België verblijven, als kiezers en, in voorkomend geval, als kandidaten voor de verkiezing van het Europees Parlement op zondag 25 mei 2014. - Duitse vertaling sluiten wordt opgeheven.

De Minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, J. JAMBON

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^