Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief van 20 december 2002
gepubliceerd op 17 januari 2003

Omzendbrief betreffende de toekenning en de uitbetaling van een vakbondspremie aan sommige personeelsleden van de overheidssector

bron
federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister
numac
2003021003
pub.
17/01/2003
prom.
20/12/2002
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST KANSELARIJ VAN DE EERSTE MINISTER


20 DECEMBER 2002. - Omzendbrief betreffende de toekenning en de uitbetaling van een vakbondspremie aan sommige personeelsleden van de overheidssector


Aan de leden van de Federale Regering;

Aan de Beheersorganen van de Instellingen van Openbaar Nut;

Aan de Provinciegouverneurs;

Aan de Voorzitters en de Leden van de Regeringen van de Gemeenschappen en van de Gewesten;

Aan de Arrondissementscommissarissen;

Aan de Burgemeesters en Schepenen;

Aan de Voorzitters van de Raden van de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn;

Aan de Voorzitters van de Raden van Bestuur van de Intercommunales, van de Verenigingen voor de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn en van de Autonome Gemeentebedrijven.

Betreft : - Uitreiking van de aanvraagformulieren voor de vakbondspremies; - Betaling van de jaarlijkse bijdragen voor de vakbondspremies.

Reglementering : - Wet van 1 september 1980 betreffende de toekenning en de uitbetaling van een vakbondspremie aan sommige personeelsleden van de overheidssector. - Koninklijke besluiten van 26 september 1980 houdende uitvoering van de artikelen 1, b , en 4, 2°, van de wet van 1 september 1980 betreffende de toekenning en de uitbetaling van een vakbondspremie aan sommige personeelsleden van de overheidssector en van 30 september 1980 betreffende de toekenning en de uitbetaling van een vakbondspremie aan sommige personeelsleden van de overheidssector. - Ministerieel besluit van 18 december 2002 betreffende de vakbondspremie in de overheidssector voor de referentiejaren 2001 en 2002. 1. Openbare diensten betrokken bij het uitreiken van aanvraagformulieren tot het bekomen van een vakbondspremie a) de Rijksbesturen en andere Rijksdiensten, met inbegrip van de diensten die de rechterlijke macht terzijde staan, maar met uitzondering van de magistraten en griffiers van de rechterlijke orde en de ambtsdragers bij de Raad van State;b) de publiekrechtelijke rechtspersonen die afhangen van de Staat, de Gemeenschappen of de Gewesten waarvan de lijst als bijlage gevoegd is bij het koninklijk besluit van 26 september 1980;c) de provincies, de agglomeraties, de Nederlandse Commissie voor de Cultuur, de Franse Commissie voor de Cultuur en de Verenigde Commissies voor de Cultuur van de Brusselse agglomeratie, de federaties van gemeenten, de verenigingen van gemeenten, de gemeenten, de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, de intercommunale openbare centra voor maatschappelijk welzijn, de verenigingen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de openbare instellingen ondergeschikt aan de provincies en aan de gemeenten;d) de polders en wateringen;e) de gesubsidieerde diensten voor school- en beroepsoriëntering, de gesubsidieerde psychisch-medisch-sociale diensten, de gesubsidieerde onderwijsinrichtingen, met inbegrip van de inrichtingen van het gesubsidieerd niet-universitair hoger onderwijs, in de mate dat de betrokkenen rechtstreeks bezoldigd worden door een weddetoelage;f) de Gemeenschappen en de Gewesten en de onderwijsinstellingen georganiseerd door de Gemeenschappen. Deze diensten zijn in een lijst opgenomen als bijlage bij deze omzendbrief. De besturen, diensten of instellingen die onder toepassing vallen van de wet van 1 september 1980, en die om één of andere reden niet voorkomen op de lijst die als bijlage bij deze omzendbrief is gevoegd, zijn niet ontslaan van hun verplichtingen inzake het uitreiken van de formulieren (en moeten de Commissie voor vakbondspremies verwittigen). 2. Algemene bepalingen In overeenstemming met artikel 12, § 1, van het koninklijk besluit van 30 september 1980, zullen de afgiftediensten de aanvraagformulieren voor de vakbondspremies voor de referentiejaren 2001 en 2002 vanaf 1 januari 2003 tot uiterlijk 31 maart 2003 moeten uitreiken. De besturen, instellingen en diensten welke totnogtoe de beide aanvraagformulieren tot het bekomen van een vakbondspremie met betrekking tot de referentiejaren 1999 en 2000 niet hebben uitgereikt, dienen hiertoe over te gaan uiterlijk op 31 maart 2003. 3. Voorbereiding aanvraagformulieren vakbondspremie 3.1. Model aanvraagformulier voor de vakbondspremie Het aanvraagformulier voor de vakbondspremie moet gedrukt worden op de voorzijde van een blad van A4-formaat conform het model en de uitleg die volgen.

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 4. Verzendingsdatum van het formulier 4.1. Wie moet een formulier ontvangen? Elk personeelslid dat, tijdens de referentiejaren 2001 en 2002, voltijds of deeltijds, deel uitgemaakt heeft van het personeelsbestand van een overheidsdienst die onder de toepassing van de wet valt. Duur van het contract, rang en administratieve positie komen hier niet in aanmerking. Dit betreft ook elk personeelslid die zijn aanvraagformulieren voor 1999 en 2000 niet zou ontvangen hebben. 4.2. Hoe de formulieren uitreiken? De afgiftedienst moet de aanvraagformulieren voor een vakbondspremie sturen naar het privé-adres van het personeelslid.

Deze mogen dus niet uitgereikt worden op de plaats(en) waar de personeelsleden tewerkgesteld zijn.

De verzending geldt als uitreiking. 5. Diskette 3 duim 1/2 en specimen 5.1. Realisatie van de diskette 3 duim 1/2 De afgiftedienst moet, per referentiejaar, een informaticabestand opmaken dat een lijst van alle personeelsleden herneemt die een formulier ontvangen hebben (opgelet! één bestand per jaar).

Elke lijst is een cumulatieve lijst : iedere persoon die in de administratie gewerkt heeft tussen 1 januari en 31 december van het referentiejaar moet in het bestand voorkomen.

Werkwijze a) Informaticadrager : geformatteerde diskette (compatibel PC) 3 duim 1/2 b) Bestandstype : bestand dos met formaat.txt (extensie txt) c) Schikking van de gegevens : alle gegevens voor één en dezelfde persoon moeten na elkaar geplaatst worden, door de posities te respecteren zoals die in onderstaande tabel gedefinieerd worden. Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld 5.2. De afgiftedienst moet dit bestand ter beschikking houden van de Commissie. Hij moet dit bestand slechts overmaken op vraag van de Commissie. 6. De betaling van de jaarlijkse bijdrage voor de vakbondspremies Ter herinnering en overeenkomstig het koninklijk besluit van 17 december 2002 wordt het bedrag van de bijdrage voor het referentiejaar 2001 en voor elk van de volgende jaren vastgelegd op 43,06 euro. De verhogingen van de bijdragen met betrekking tot het referentiejaar 2001 en de bijdragen voor het referentiejaar 2002 moeten ten laatste op 31 januari 2003 gestort worden.

De bijdragen moeten overgeschreven worden op het rekeningnummer 679-2005817-51 van de Kanselarij van de Eerste Minister, Ontvangsten, Wetstraat 16, 1000 Brussel. 7. Bijkomende inlichtingen Bijkomende inlichtingen in verband met deze omzendbrief kunnen bekomen worden bij de Commissie voor de vakbondspremies, Inlichtingen betreffende de vakbondspremies :(02) 501 05 33 (NL) (02) 501 04 95 (F) (02) 501 03 49 (F) Inlichtingen betreffende de bijdragen : (02) 501 03 60 De Eerste Minister, G.VERHOFSTADT

De verantwoordelijke voor de Personeelsdiensten van de Besturen, Diensten en Instellingen die van oordeel zijn dat zij ten onrechte opgenomen zijn in deze lijst of die vaststellen dat hun Bestuur, Instelling of Dienst niet is opgenomen in de lijst, dienen schriftelijk de voorzitter van de Commissie voor de Vakbondspremies, Wetstraat 16 te 1000 Brussel, hiervan op de hoogte te brengen Uitgiftediensten 2001 - 2002 Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

XXI. Provinciale en plaatselijke overheidsdiensten Administrations provinciales et locales Brussels Hoofdstedelijk Gewest Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Région Bruxelles-Capitale Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld IRIS Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Brusselse Ziekenhuisinstellingen Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Institutions hospitalières bruxelloises Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Hautes Ecoles Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Administrations provinciales - Provinciale besturen Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Administrations locales - Plaatselijke besturen Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

XXII. LISTE DES INTERCOMMUNALES - LIJST VAN DE INTERCOMMUNALES Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^