Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief van 21 december 2012
gepubliceerd op 04 maart 2013

Ministeriële omzendbrief tot bepaling van de begrippen van sociale urgentie en sociale cohesie bedoeld in artikel 23 van het besluit van de Waalse Regering van 6 september 2007 tot organisatie van de verhuur van woningen beheerd door de "Société wallonne du Logement" of de openbare huisvestingsmaatschappijen

bron
waalse overheidsdienst
numac
2013201214
pub.
04/03/2013
prom.
21/12/2012
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

WAALSE OVERHEIDSDIENST


21 DECEMBER 2012. - Ministeriële omzendbrief tot bepaling van de begrippen van sociale urgentie en sociale cohesie bedoeld in artikel 23 van het besluit van de Waalse Regering van 6 september 2007Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 06/09/2007 pub. 07/11/2007 numac 2007203285 bron ministerie van het waalse gewest Besluit van de Waalse Regering tot organisatie van de verhuur van woningen beheerd door de "Société wallonne du Logement" of de openbare huisvestingsmaatschappijen sluiten tot organisatie van de verhuur van woningen beheerd door de "Société wallonne du Logement" (Waalse Huisvestingsmaatschappij) of de openbare huisvestingsmaatschappijen


Mevrouwen en Heren directeurs-zaakvoerders, I. De begrippen sociale urgentie en sociale cohesie Op 19 juli 2012 heeft de Waalse Regering een besluit aangenomen tot wijziging van het besluit van 6 september 2007 tot organisatie van de verhuur van woningen beheerd door de "Société wallonne du Logement" (Waalse Huisvestingsmaatschappij) of de openbare huisvestingsmaatschappijen, en heeft er de begrippen van sociale urgentie en sociale cohesie in opgenomen die in een bepaalde reglementaire vastgelegde mate de mogelijkheid bieden om af te wijken van het toewijzingssysteem van sociale woningen op basis van gewestelijke prioriteitspunten.

Ter herinnering, de mogelijkheid voor het Toewijzingscomité om een woning toe te kennen wegens redenen van sociale urgentie of sociale cohesie in afwijking van de gewestelijke prioriteitspunten wordt beperkt tot maximum 10 % van de toewijzingen uitgevoerd tijdens eenzelfde kalenderjaar in elke gemeente. Dit maximum percentage wordt echter op 15 % gebracht voor de gemeenten die over minstens 5 % van sociale woningen op hun grondgebied beschikken alsook voor de gemeenten die over minder dan 5 % van sociale woningen op hun grondgebied beschikken maar waarvan de verhouding van sociale woningen opgericht op hun grondgebied verhoogd is met 20 % gedurende vijf jaar voor het op twee na laatste jaar, en op 20 % voor de gemeenten die over minder dan 15 % van sociale woningen op hun grondgebied [1] beschikken.

Het overwogen percentage moet voor twee derde bestemd worden voor de kandidaturen die een sociale urgentie vereisen en voor een derde voor de kandidaturen die gerechtvaardigd zijn uit hoofde van de sociale cohesie, behalve wanneer de gemeente over minstens 20 % van sociale woningen op haar grondgebied beschikt, gebeurt de verdeling per helften.

Bij de aanneming van dit besluit heeft de Waalse Regering bepaald dat "aangezien de bijzonderheden van de bedoelde toestanden zeer verschillend kunnen zijn en moeilijk vastgelegd kunnen worden in een reglementaire tekst, lijkt het opportuun om het gebruik van deze afwijkingen die gerechtvaardigd zijn uit hoofde van de sociale urgentie of de sociale cohesie, te laten regelen door een omzendbrief die zonder moeite aan de verschillende gevallen kan aangepast worden", dit is het doel van deze omzendbrief. 1. Sociale urgentie Zoals de Waalse Regering het reeds bepaald heeft, kunnen de toestanden van sociale urgentie worden beschouwd als toestanden die niet in aanmerking komen voor de gewestelijke prioriteitspunten of als toestanden die in aanmerking komen voor de gewestelijke prioriteitspunten.Onder deze toestanden die in aanmerking komen voor de prioriteitspunten zijn er sommigen die echter een bijzonderheid vertonen die de sociale urgentie verhogen. Het is dus nodig om sneller te kunnen handelen als het gaat om "bijzondere" toestanden.

De toestanden die aanleiding kunnen geven tot de toewijzing van een woning wegens sociale urgentie kunnen niet louter te maken hebben met de betrokkene.

Om van sociale urgentie te spreken inzake woning : 1. moet de door de kandidaat-huurder aangehaalde toestand recent zijn;2. moet de kandidaat-huurder aan een onmiddellijk en zelfs bestaand gevaar blootgesteld zijn;3. moet de toestand een zo spoedig mogelijke oplossing vereisen. Worden hiermee bedoeld, de personen die onlangs hun woning verlaten hebben wegens familiaal geweld of die hun woning verloren hebben wegens een ramp of brand of personen die een medische of sociale instelling hebben verlaten en die momenteel niet bij verwanten of in een transitwoning gehuisvest kunnen worden. 2. Sociale cohesie : Voor de Waalse Regering wordt de sociale cohesie omschreven als betrekking hebbend op de gezinnen, kandidaat-huurders, die over geen enkel prioriteitspunt beschikken maar wel over anciënniteitpunten en die een deelname aan het maatschappelijk leven van de gemeente kunnen bewijzen. In dat verband moeten we eraan herinneren dat de plannen voor sociale cohesie uit gecoördineerde acties bestaan die betrekking hebben op vier beleidslijnen : 1. de toegang tot een recente woning;2. de inschakeling in de maatschappij en het arbeidscircuit;3. de toegang tot de gezondheid en de behandeling van de verslavingen;4. het opnieuw aanhalen van de maatschappelijke banden en de banden tussen de generaties en de culturen. In dit opzicht moet de toewijzing van een woning wegens sociale cohesie worden gerechtvaardigd door een noodzakelijk verband tussen de woning en de vooruitgang van de kandidaat-huurder in één van de drie hierboven vermelde beleidslijnen.

In een bepaalde gemeente kan een woning bijgevolg worden toegewezen aan een kandidaat-huurder die zowel beroepshalve als persoonlijk actief is in de gemeente, aan een kandidaat-huurder die medische of therapeutisch wordt opgevolgd in deze gemeente of aan een kandidaat-huurder die een woning wenst in deze gemeente om familiale redenen of waarvan een gezinslid sinds minstens één jaar in de gemeente woonstkeuze heeft gemaakt.

Worden hiermee bedoeld : - de persoon die door een medische of therapeutische inrichting gelegen op het grondgebied van de gemeente wordt opgevolgd en die zijn behandeling wegens het bijzonder karakter van de zorgen nergens anders kan volgen; - de persoon die naast een bloedverwante wil wonen die een begeleiding van lange duur nodig heeft; - de persoon die actief deelneemt aan het verenigingsleven van de gemeente sinds verschillende jaren en op regelmatige basis; - de persoon die op het grondgebied van de gemeente werkt en meer bepaald als het beroep vereist dat de woonplaats dicht bij de werkplaats moet gelegen zijn. 3. Procedure De kandidaten die in aanmerking wensen te komen voor de toewijzing van een woning wegens sociale urgentie of sociale cohesie dienen een dossier in bij elke openbare huisvestingsmaatschappij die bij hun kandidatuur betrokken is. Elke beslissing genomen door het Toewijzingscomité van de huisvestingsmaatschappij wordt gemotiveerd en genomen na eensluidend advies van de commissaris van de "Société wallonne du Logement", met inachtneming van het non-discriminatie en gelijkheidsbeginsel van de kandidaat-huurders.

II. Overgangsperiode De toekenningen voor sociale urgentie en sociale cohesie gaan pas in op 1 april 2013, en dat is eveneens het geval voor de toekenningen volgens de puntenroosters van gewestelijke prioriteiten, daar de hernieuwing van de kandidaturen met als bijlagen de nieuwe vereiste documenten en de berekening van de punten van de gewestelijke prioriteiten volgens die nieuwe roosters veel tijd vergt van de huisvestingsmaatschappijen.

In afwijking van de artikelen 9 en 23 van het besluit van 6 september 2007 tot organisatie van de verhuur van de woningen beheerd door de Waalse Huisvestingsmaatschappij of door de openbare huisvestingsmaatschappijen zoals gewijzigd bij het besluit van 19 juli 2012 gebeuren de toekenningen bijgevolg van 1 januari 2013 tot en met 31 maart 2013, naast redenen van overgang of overmacht, op grond van de lijsten van de kandidaten die enkel anciënniteitspunten hebben op 1 juli 2012 en op grond van de lijst van de kandidaten die gewestelijke prioriteitspunten verzamelen zoals vastgelegd op 31 december 2012 overeenkomstig artikel 17, § 2, die op die datum van kracht was.

Namen, 21 december 2012.

De Minister van Binnenlandse Aangelegenheden en Ambtenarenzaken, J.-M. NOLLET [1] De percentages van sociale woningen die in aanmerking worden genomen, zijn de percentages vastgesteld op 1 januari van het op twee na laatste jaar, afgerond naar boven.

^