Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief van 21 februari 2006
gepubliceerd op 01 maart 2006

Omzendbrief OOP 34 houdende specificaties bij de uitvoering van het koninklijk besluit van 20 juli 2005 houdende de regels voor het ticketbeheer ter gelegenheid van voetbalwedstrijden

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
numac
2006000172
pub.
01/03/2006
prom.
21/02/2006
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST BINNENLANDSE ZAKEN


21 FEBRUARI 2006. - Omzendbrief OOP 34 houdende specificaties bij de uitvoering van het koninklijk besluit van 20 juli 2005 houdende de regels voor het ticketbeheer ter gelegenheid van voetbalwedstrijden


Aan de Dames en Heren Provinciegouverneurs Ter kennisgeving aan de Dames en Heren Burgemeesters en Arrondissementscommissarissen.

Referentie : OOP 34 Doelpubliek : - Burgemeesters en politiediensten met een voetbalclub van (hoofdzakelijk) eerste, tweede, derde of vierde klasse op hun grondgebied; - Voetbalclubs uit (hoofdzakelijk) eerste, tweede, derde en vierde klasse en de overkoepelende sportbonden; - Voetbalsupporters en supportersverenigingen.

Vernieuwing : Wijziging van de omzendbrief OOP 34 van 13 november 2001.

Verduidelijking bij het koninklijk besluit van 20 juli 2005 houdende de regels voor het ticketbeheer ter gelegenheid van voetbalwedstrijden.

Samenvatting : Deze omzendbrief verduidelijkt de bepalingen van het koninklijk besluit van 20 juli 2005 houdende de regels voor het ticketbeheer ter gelegenheid van voetbalwedstrijden. De verantwoordelijkheden van de organisator worden gedetailleerd weergegeven.

Daarnaast worden de burgemeesters en politiediensten gesensibiliseerd aangaande de toepassing van de combiregeling.

De nadruk wordt tenslotte gelegd op het belang van een strikt en consequent verbaliseringsbeleid op basis van de wet van 21 december 1998 betreffende de veiligheid bij voetbalwedstrijden, gewijzigd bij wet van 10 maart 2003 en 27 december 2004.

Te ondernemen acties : De burgemeesters wordt gevraagd om de principes in deze omzendbrief toe te (laten) passen en via de politiediensten een controle op de naleving van de wettelijke en reglementaire bepalingen te laten uitvoeren, en desgevallend verbaliserend op te treden.

Aan de burgemeesters wordt in het bijzonder gevraagd de nodige aandacht te hebben voor het punt aangaande de combiregeling.

Sleutelbegrippen : Ticketbeleid bij voetbalwedstrijden - verantwoordelijkheden organisator - aanmaak en distributie van toegangsbewijzen en van abonnementen - toegangscontrole - scheiding van supporters - naleving stadionverboden - getrouwheidssysteem - combiregeling - verbaliseringsbeleid.

Contact : Algemene Directie Veiligheids- en Preventiebeleid Voetbalcel Waterloolaan 76 1000 Brussel Auteur : NL : Jo Vanhecke (02-557 34 10 - jo.vanhecke@ibz.fgov.be) FR : Sandrine Honnay (02-557 34 04 - sandrine.honnay@ibz.fgov.be) Mevrouw, Mijnheer de Gouverneur, 1. Inleiding Na de inwerkingtreding van de wet van 21 december 1998 betreffende de veiligheid bij voetbalwedstrijden (hierna : voetbalwet), werd voor de aanmaak en distributie van toegangsbewijzen en abonnementen, alsook voor de toegangscontrole, beroep gedaan op het koninklijk besluit van 3 juni 1999 houdende de regels voor het ticketbeheer ter gelegenheid van voetbalwedstrijden, gewijzigd bij koninklijk besluit van 3 november 2001. De praktijk heeft echter aangetoond dat de uitvoering op het terrein van bovenstaand koninklijk besluit niet de gewenste resultaten opleverde vanuit veiligheidsoogpunt. Daarnaast vormden de opgelegde regels een ernstig obstakel voor de gewone, goedmenende supporter om nog langer een voetbalwedstrijd bij te wonen, wat niet strookt met het streefdoel om van voetbal opnieuw een veilig, doch ook aangenaam en familiaal evenement te maken. Deze vaststellingen hebben geleid tot een aantal aanpassingen aan bovenvermeld koninklijk besluit, waarbij de verantwoordelijkheid van de organisator centraal wordt geplaatst.

Het nieuwe koninklijk besluit dateert van 20 juli 2005 en verscheen, met onmiddellijke inwerkingtreding, in het Belgisch Staatsblad op 3 augustus 2005.

Deze omzendbrief vervangt volledig de omzendbrief OOP 34 van 13 november 2001 houdende specificaties bij de uitvoering van het koninklijk besluit van 3 november 2001 tot wijziging van het koninklijk besluit van 3 juni 1999 houdende de regels voor het ticketbeheer ter gelegenheid van voetbalwedstrijden, die wordt afgeschaft. 2. De nieuwe regeling Het nieuwe koninklijk besluit van 20 juli 2005 is in zijn algemeenheid van toepassing op alle wedstrijden waarop de voetbalwet van toepassing is.Dit betekent dat de regels voor het ticketbeheer zonder uitzondering gelden voor nationale en internationale wedstrijden, ook wanneer deze worden georganiseerd door een club of overkoepelende sportbond die uitkomt in een lagere afdeling dan de hoogste twee nationale afdelingen (zoals bijvoorbeeld : vriendschappelijke wedstrijden en wedstrijden in het kader van de Beker van België).

De nieuwe regeling spreekt niet langer over een middel ter legitimatie als mogelijks identificatiemiddel. Dit houdt in dat de zogenaamde « fankaart » als verplicht identificatiemiddel wordt afgeschaft. a) Algemeen De responsabilisering van de organisatoren stelt zich, wat betreft de aanmaak en de distributie van toegangsbewijzen en van abonnementen, en wat betreft de toegangscontrole, op het vlak van : - het respecteren van de veiligheidscapaciteit van het stadion; - de correcte scheiding van de supporters in harmonie met de infrastructuur; - het situeren van de toeschouwers binnen het stadion; - het ontzeggen van een toegangsbewijs of een abonnement aan personen onderworpen aan een stadionverbod; - de identificatie van de wedstrijd of de geldigheidsduur van het abonnement; - de identificatie en de verantwoordelijkheid van de distributeur van toegangsbewijzen en abonnementen; - de verantwoordelijkheid van de organisator in zijn relatie tot de distributeur; - het responsabiliseren van de supporters en supportersclubs; - de nodige kwalitatieve waarborgen waaraan toegangsbewijzen en abonnementen op zich dienen te voldoen en de gegevens die erop gedrukt moeten worden; - een doeltreffende toegangscontrole; - de informatie aan het publiek.

Het ticketbeheer is samen met de stadioninfrastructuur en de stewardwerking, één van de basispijlers van het veiligheidsbeleid bij voetbalwedstrijden. In dat kader is de veiligheidsverantwoordelijke ook een spilfiguur aangaande het ticketbeheer en bekleedt bijgevolg een centrale superviserende functie in dit domein. b) Aanmaken van toegangsbewijzen en abonnementen Toegangsbewijzen en abonnementen moeten voldoende garantie bieden tegen namaak of vervalsing.Daarnaast dienen deze een aantal gegevens te vermelden die zowel van belang zijn voor de toeschouwer als voor de veiligheid, zoals een grondplan van het stadion, de identificatie van de wedstrijd, de toegewezen plaats in het stadion, etc. Zonder een aantal van deze bepalingen is het onmogelijk bepaalde sanctioneerbare gedragingen op basis van de voetbalwet, zoals deze opgenomen in artikel 22 van deze wet, te bewijzen. De verwijzing naar het reglement van inwendige orde maakt het voor de organisator bovendien mogelijk de procedure van burgerrechtelijke uitsluiting te hanteren.

Het moet steeds mogelijk zijn de eerste koper te achterhalen voor de abonnementen en de toegangsbewijzen verdeeld in voorverkoop. Elk toegangsbewijs moet in voorverkoop een uniek kenmerk bevatten, zoals bijvoorbeeld de naam van de koper of een voor deze wedstrijd uniek nummer. De abonnementen vermelden de naam en voornaam van diegene aan wie het abonnement als houder werd toegewezen.

Indien de toegangsbewijzen, verdeeld in voorverkoop, bestemd zijn voor een supportersclub, dient ook de naam van de supportersclub op het toegangsbewijs te worden vermeld. Op die manier valt makkelijk te achterhalen van welke supportersclub iemand deel uitmaakt ingeval van problemen, zodat ook deze supportersclubs mede geresponsabliseerd kunnen worden.

Voor toegangsbewijzen en abonnementen die door de organisator niet in vrije verkoop voor alle toeschouwers worden aangeboden (commerciële partners, scheidsrechters, uitnodigingen via bestuur of door spelers, etc.) wordt de categorie van personen via of aan wie het toegangsbewijs werd verdeeld vermeld op dit toegangsbewijs (bijvoorbeeld : « scheidsrechter », « uitnodiging bestuur », « spelerskaart », of bij een commerciële partner de naam van deze commerciële partner). Ingeval van problemen kan op die manier snel en efficiënt nagegaan worden via welk kanaal bepaalde personen toegangsbewijzen in handen hebben gekregen, en kunnen de betrokken partners ook gesensibiliseerd worden.

Het principe van de solidaire verantwoordelijkheid van de « eerste koper » en van elke verdere overdrager van het toegangsbewijs of het abonnement met de uiteindelijke gebruiker ervan, voor schade die deze laatste in het stadion zou aanrichten, wordt behouden. Het toegangsbewijs en het abonnement zijn dus enkel overdraagbaar « op eigen risico ». Het gaat uiteraard enkel om een burgerrechtelijke verantwoordelijkheid. c) Distributie van toegangsbewijzen en abonnementen Veiligheidscapaciteit Het totaal aantal toegangsbewijzen, abonnementen of andere machtigingen mag de veiligheidscapaciteit, in totaal of per compartiment, nooit overschrijden.In geen enkel compartiment mag er sprake zijn van overbevolking. De veiligheidscapaciteit, vastgelegd in de jaarlijkse overeenkomst bedoeld in artikel 5 van de voetbalwet, wordt per compartiment berekend, onder meer in functie van de totale nuttige breedte van de evacuatiewegen.

Scheiding supporters en controle stadionverboden De organisator dient alle noodzakelijke voorzorgsmaatregelen te nemen om de rivaliserende supporters te scheiden en personen met een stadionverbod te weren. Het gaat in beide gevallen om een middelenverbintenis, die op basis van de concrete feiten geval per geval zal worden beoordeeld. Aangaande de scheiding van de rivaliserende supporters, gaat het om de scheiding van de supportersgroepen van de aan de wedstrijd deelnemende clubs. De organisator dient alle noodzakelijke voorzorgsmaatregelen te nemen om deze supporters te scheiden, hetgeen betekent dat geen toegangsbewijzen kunnen worden toebedeeld voor de compartimenten van de ene ploeg, aan toeschouwers waarvan men wist of moet weten dat deze supporter zijn van de andere ploeg. De organisator kan hiervoor afgaan op bepaalde uiterlijke kenmerken, bepaalde gedragingen van supporters dan wel, ingeval van twijfel, het vragen van de supporterskeuze. Een discriminatie inzake de toegangsprijzen voor thuissupporters en bezoekende supporters kan tevens een supportersvermenging tot gevolg hebben, en zou bijgevolg eveneens een element kunnen vormen om te bepalen of de organisator al dan niet zijn middelenverbintenis heeft nageleefd. Voor wat betreft de verdeling van toegangsbewijzen in voorverkoop en abonnementen, dient er een controle te gebeuren van diegenen die zich dienen te identificeren met de lijst van stadionverboden. Het abonnement van personen met een stadionverbod dient daarenboven te worden ingetrokken. Voor wat betreft de verkoop aan de loketten in de drie uur voorafgaand aan de wedstrijd dient de controle met de lijst van stadionverboden niet te gebeuren aangezien er, overeenkomstig het koninklijk besluit, geen identificatie wordt gevraagd. Indien de organisator toch beslist over te gaan tot identificatie, dan dient deze wel over te gaan tot deze controle. Hoe dan ook kunnen geen toegangsbewijzen worden toebedeeld aan personen van wie de verkoper wist of had moeten weten dat deze een stadionverbod had.

Distributeurs In elk geval is de organisator ook verantwoordelijk voor de naleving van het koninklijk besluit door de door andere distributeurs, zoals bijvoorbeeld commerciële partners of externe gedecentraliseerde verkooppunten. Met elke distributeur dient een overeenkomst te worden afgesloten waarin de voorwaarden van distributie worden opgenomen, hetgeen uiteraard minstens de naleving van de voetbalwet en diens uitvoeringsbesluiten impliceert. De veiligheidsverantwoordelijke tekent minstens mede deze overeenkomst.

De commerciële partners dienen daarnaast aan de organisator de manier mee te delen waarop deze de toegangsbewijzen of abonnementen zal toewijzen of toegewezen heeft (interne verdeling aan het personeel, tombola, andere openbare acties, plaats waar de actie plaatsvond, etc.). Dit dient te gebeuren ten laatste één week voor de wedstrijd, dan wel bij bekendmaking van de wedstrijd indien deze bekendmaking geschiedt minder dan een week voor de betrokken wedstrijd. Dit dient de organisator en de politiediensten toe te laten na te gaan of er in de vakken waarvoor de commerciële partners toegangsbewijzen verkregen hebben, mogelijks sprake kan zijn van supportersvermenging, waarbij desgevallend de nodige alternatieve maatregelen moeten worden genomen (extra stewards, verscherpte camerabewaking, etc.).

Ticketverdeling bezoekende supporters - getrouwheidssysteem Het is de bezoekende ploeg die voor nationale voetbalwedstrijden als organisator instaat en verantwoordelijk is voor de verdeling van de toegangsbewijzen onder de eigen supporters in voorverkoop. De thuisploeg is opnieuw verantwoordelijk wanneer het gaat om loketverkoop in de drie uur voorafgaand aan de wedstrijd. Indien ook de thuisploeg in voorverkoop tickets verdeeld onder de bezoekende supporters, dan wordt deze beschouwd als distributeur en gedecentraliseerd verkooppunt van de bezoekende ploeg, waarmee dan ook een hiervoor vermelde overeenkomst dient te worden afgesloten. In elk geval dienen bij voorrang toegangsbewijzen te worden verdeeld onder de supporters en supportersclubs die in het verleden geen aanleiding hebben gegeven tot problemen (getrouwheidssysteem). Deze problemen kunnen verstoringen van de openbare orde betreffen, inbreuken op de voetbalwet, misdrijven of algemeen wangedrag van een supporter of een supportersclub. Overmatig alcoholgebruik op de bussen met problematisch gedrag tot gevolg kan één van de in aanmerking te nemen criteria zijn. Op die manier kunnen de supportersclubs dan ook gesensibiliseerd en geresponsabiliseerd worden om het alcoholverbruik op de bussen binnen de perken te houden. Teneinde het getrouwheidsysteem zo goed mogelijk uit te bouwen, wordt er idealiter een supporterscharter afgesloten (en ondertekend) tussen de club en de supportersclub. Voor de club is het ten zeerste aangewezen dat de veiligheidsverantwoordelijke dit charter op zijn minst mee ondertekend. Dit supporterscharter behelst onder meer een gedragscode waaraan de supporters en de supportersclubs zich dienen te houden (hetgeen ook kan worden uitgebreid tot de spelers, de trainers en de entourage van de club) teneinde het image van de club niet te bezoedelen. Het is mogelijk om binnen elke supportersclub ook aan elke aangesloten supporter te vragen dergelijke gedragscode te ondertekenen. In elk geval is de veiligheidsverantwoordelijke één van de spilfiguren in dit ganse systeem. Het getrouwheidssysteem dient verplichtend te worden toegepast indien de vraag naar tickets het aanbod overtreft, doch kan ook worden toegepast mocht dit niet het geval zijn. Via dit systeem worden de supportersclubs enerzijds voor de eerste maal mede geresponsabiliseerd, aangezien wangedrag door één of meerdere leden van de supportersclub negatieve gevolgen kan hebben voor de ganse supportersclub voor wat betreft het aantal ter beschikking gestelde toegangsbewijzen bij volgende wedstrijden. Met dit systeem wordt de supportersclubs dus een middel aangereikt om binnen de eigen leden een selectie in positieve zin uit te voeren van diegenen die wedstrijden mogen bijwonen. Anderzijds beschikken de supportersclubs nu eveneens over de mogelijkheid om zelf de eigen club te interpelleren wanneer deze stelselmatig toegangsbewijzen blijft toebedelen aan supporters of supportersclubs die voor problemen zorgen. Indien zij bij de club geen gehoor vinden, kunnen de supporters(clubs) hiervan de Voetbalcel van de FOD Binnenlandse Zaken op de hoogte brengen (Algemene Directie Veiligheids- en Preventiebeleid, Voetbalcel, Waterloolaan 76, 1000 Brussel).

Communicatie aan de supporters De organisator dient het publiek in ruime mate en duidelijk te informeren over de verkoopsvoorwaarden en -termijnen (hetgeen zeker geldt wanneer de organisator de bestaande regelgeving strenger toepast), maar ook over de voortgang van de ticketverkoop wanneer het stadion of bepaalde compartimenten volzet zouden zijn. Deze informatie gebeurt bijvoorbeeld via de media en, in voorkomend geval, via de eigen website.

Voorwaarden verdeling abonnementen Abonnementen kunnen worden verkregen op het centrale secretariaat van de organisator of op enig ander gedecentraliseerd punt erkend door de organisator en waar een controle met de lijst van de stadionverboden mogelijk is. Een abonnement kan enkel worden toegekend aan iemand die zich identificeert aan de hand van een document ter identificatie (identiteitskaart, paspoort, etc.). Er kan geen abonnement worden verleend aan iemand die zich enkel en alleen aanbiedt door middel van een middel ter legitimatie, zoals de fankaart. Een persoon kan meerdere abonnementen aankopen voorzover elke uiteindelijke houder geïdentificeerd wordt aan de hand van een document ter identificatie.

Voor elke uiteindelijke houder gebeurt een controle aan de hand van de lijst van stadionverboden.

Voorwaarden verdeling toegangsbewijzen Het is mogelijk toegangsbewijzen te verkrijgen op het centrale secretariaat van de organisator, in enig ander gedecentraliseerd punt erkend door de organisator, aan de loketten van het stadion of via de commerciële partners van de organisator.

In voorverkoop kunnen maximum 50 toegangsbewijzen verkregen worden door iemand die zich identificeert aan de hand van een document ter identificatie (identiteitskaart, paspoort, etc.) Er kan geen enkel toegangsbewijs worden verleend aan iemand die zich enkel en alleen aanbiedt door middel van een middel ter legitimatie, zoals de fankaart. Zonder identificatie via een document ter identificatie kunnen immers geen tickets verkregen worden in voorverkoop. Voor wat betreft de koper gebeurt er een controle met de lijst van stadionverboden. Dit dient tevens te gebeuren voor elke andere identiteit die de organisator desgevallend vereist ingeval van strengere toepassing dan de regelgeving voorschrijft. Indien de toegangsbewijzen bestemd zijn voor verdeling onder de leden van een supportersclub, dan dient de naam van deze supportersclub meegedeeld te worden (en op het toegangsbewijs vermeld worden).

Aan de loketten vanaf 3 uur voorafgaand aan de wedstrijd kunnen zonder identificatie maximum vier toegangsbewijzen verkregen worden. Meer toegangsbewijzen kunnen aan de loketten niet worden verkregen, ook niet met identificatie. Indien de organisator opteert voor een strengere toepassing dan de regelgeving voorschrijft, en ook aan de loketten een identificatie vereist, dan dient er per gevraagde identificatie een controle te gebeuren met de lijst van stadionverboden. In elk geval dient de verdeling van toegangsbewijzen aan de loketten zo vloeiend mogelijk te verlopen. Dit betekent dat de organisator ervoor instaat een efficiënt systeem van ticketverdeling aan de loketten te voorzien, voldoende loketten te openen, voldoende personeel in te schakelen, de verkoopsvoorwaarden- en prijzen duidelijk te afficheren, etc. Teneinde lange wachttijden aan de loketten te vermijden, dring ik er sterk op aan dat de voorverkoop zoveel mogelijk daadwerkelijk zou gestimuleerd worden zodat de voorverkoop van toegangsbewijzen de regel wordt en de verkoop aan de loketten in de drie uren die de wedstrijd voorafgaan de uitzondering.

Ik reken hiervoor op de creativiteit van iedere club om terzake alle nuttige en noodzakelijke maatregelen te nemen om hieraan tegemoet te komen.

Permanent overzicht De organisator dient permanent een overzicht te kunnen voorleggen van alle verspreide toegangsbewijzen en abonnementen. Dit overzicht omvat minstens het aantal verspreide toegangsbewijzen en abonnementen per compartiment, alsmede de wijze waarop deze werden verspreid en via welke distributeur. Voor zover de identificatieplicht van toepassing is, bevat dit overzicht de nominatieve gegevens (en geboortedatum) die op basis van het koninklijk besluit moeten worden geregistreerd, en de daaraan gelinkte plaats of plaatsen in het stadion. Daarnaast dient in voorkomend geval het reeds vermelde unieke kenmerk, de naam van de supportersclub of de nominatieve gegevens van de aanvrager van het abonnement te worden vermeld. Tenslotte omvat het overzicht voor welke plaatsen er buiten de vrije verkoop toegangsbewijzen ter beschikking werden gesteld. Deze gegevens moeten steeds beschikbaar zijn voor de personen die de toepassing van de wet moeten controleren, alsook voor de veiligheidsverantwoordelijke. d) Toegangscontrole De toegangscontrole dient efficiënt en effectief te gebeuren.Dit betekent dat er een daadwerkelijke controle van het toegangsbewijs of het abonnement en de daarop vermelde gegevens kan plaatsvinden en ook effectief plaatsvindt. Deze effectieve en efficiënte toegangscontrole mag er echter niet toe leiden dat de toegang tot het stadion niet langer vloeiend zou verlopen. In dat kader dient de organisator onder andere voldoende toegangspoorten te benuttigen en voldoende personeel in te zetten.

De organisator kan voor de toegangscontrole beroep doen op de bijstand van politieambtenaren. In dit geval worden de artikelen 90 en 115, § 4, van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, toegepast, hetgeen betekent dat hiervoor een vergoeding geïnd wordt.

Dit team van politieambtenaren kan tevens « spotters » bevatten van andere politiekorpsen, die de leden van de politiedienst belast met de ordehandhaving in het stadion assisteren bij hun identificatieopdracht. Deze bepalingen verhinderen niet dat de burgemeester andere, meer ingrijpende, maatregelen zou kunnen nemen, zoals het verbieden van de wedstrijd. 3. Combiregeling Eén van de beperkende maatregelen in het kader van de handhaving van de openbare orde is het gebruik op lokaal vlak van de zogenaamde combiregeling.Via deze combiregeling worden de bezoekende supporters verplicht om op voorhand een toegangsbewijs te kopen en met de bus naar de wedstrijd te komen. In België wordt hoofdzakelijk gebruik gemaakt van de buscombi, terwijl in andere landen (hoofdzakelijk Nederland) ook gebruik gemaakt wordt van de treincombi of de autocombi. Het opleggen van de combiregeling is een exclusief lokale bevoegdheid in het kader van de handhaving van de openbare orde.

Het systeem van de combiregeling kent enkele belangrijke, hoofdzakelijk politionele, voordelen, waaronder : - het gegroepeerd binnenkomen en wegrijden van de bezoekende supporters; - een betere supportersscheiding langs de autosnelwegen via het toebedelen van bepaalde parkings aan bepaalde supportersgroepen; - het verminderen van de mogelijkheden tot confrontatie tussen beide kernen rond het stadion; - het beschermen van goedmenende bezoekende supporters tegen onruststokers onder de thuissupporters; - geen parkeerproblemen voor bezoekende supporters; - geen problemen inzake loketverkoop van toegangsbewijzen; - de buurtbewoners blijven meer gevrijwaard van vandalisme.

Daarnaast kent de combiregeling ook verschillende nadelen, waaronder : - het ontduiken van de regels inzake supportersscheiding door diegenen die niet met de bus willen komen; - overmatig alcoholgebruik op de bus, met allerlei wangedrag tot gevolg naar aanleiding van de voetbalwedstrijd zelf; - de bussen van de bezoekende supporters worden een mogelijks target voor de thuissupporters; - het gooien van allerlei voorwerpen uit de bus; - het beperken van de bewegingsvrijheid van de supporters. Deze supporters dienen zich meestal verplicht aan te sluiten bij een supportersclub om de verplaatsing te kunnen meemaken, en dienen geregeld grote verplaatsingen te maken om met dergelijke bus mee te gaan; - het feit dan ook een combiregeling niet garandeert dat vechtpartijen in het stadion of in de omgeving van het stadion niet meer zouden plaatsvinden.

Het spreekt voor zich dat vooral de goedmenende supporters worden getroffen door deze combiregeling omwille van het gedrag van enkelingen. Het is dan ook van het grootste belang om deze enkelingen te verbaliseren ingeval van wangedrag, eerder dan telkens alle andere supporters mee te sanctioneren via algemeen geldende maatregelen veroorzaakt door het gedrag van deze beperkte groep onruststokers. Een consequent verbaliseringsbeleid door de politiediensten garandeert op dat vlak dat de combiregeling niet of nauwelijks zou moeten worden opgelegd.

De combiregeling vormt onder de supporters een hoogst onpopulaire maatregel, die haaks staat op mijn streven naar het organiseren van een aangenaam, familiaal voetbalevenement. In vele gevallen dient te worden vastgesteld dat bij het opleggen van de combiregeling heel wat goedmenende supporters en mensen die in familieverband een wedstrijd bijwonen, afhaken. De combiregeling dreigt in dat kader zelfs contraproductief te werken, juist omdat deze goedmenende supporters afhaken en vaak vervangen worden door supporters met minder goede intenties, waardoor de groep potentiële onruststokers groter wordt (zeker in combinatie met het overmatig alcoholgebruik op deze bussen).

Bovendien stellen zich vaak fundamentele problemen bij het opleggen van de combiregeling. Zo wordt soms pas beslist tot opleggen van de combiregeling nadat de ticketverkoop reeds is opengesteld, wat moeilijkheden oplevert om elkeen nog in te lichten van de opgelegde maatregel. Soms verloopt ook de communicatie inzake het opleggen van de combiregeling, en de daarmee samenhangende maatregelen, zoals aanrijdroutes, heel slecht. Daarnaast worden de risicosupporters van de bezoekende ploeg vaak toegelaten in het stadion, zelfs al zijn deze met de auto en/of hebben ze geen geldig toegangsbewijs, en dit teneinde mogelijke problemen rond het stadion te vermijden. Het spreekt voor zich dat dergelijke zaken het reeds bestaande ongenoegen bij de goedmenende supporters over deze combiregeling enkel doet toenemen.

Hoewel het opleggen van de combiregeling een lokale bevoegdheid is in het kader van de handhaving van de openbare orde, acht ik het wenselijk dat als deze al wordt opgelegd, dit dan enkel zou toegepast worden voor grote risicowedstrijden, waarbij de bepaling van dit laatste heel strikt dient te gebeuren. Ik zou elkeen willen sensibiliseren de combiregeling slechts op te leggen na een bijzonder grondige risicoanalyse, op basis van concreet beschikbare informatie over mogelijke problemen ingeval van het niet opleggen van een combiregeling. Ten tweede zou men de mogelijkheid moeten hebben de combiregeling te controleren, zijnde door een afgesloten parking te hebben bij het stadion, dan wel een perimeter (tijdig) te materialiseren. Daarenboven zou de combiregeling ook in al zijn consequenties moeten worden toegepast als ze wordt opgelegd. Tenslotte zouden er voor de supporters opstapplaatsen voorzien moeten zijn op de aanrijdroute naar het stadion, teneinde voor de supporters zoveel als mogelijk overbodige verplaatsingen te vermijden. Deze aanrijdroute dient in elk geval tijdig en duidelijk te worden gecommuniceerd aan de bezoekende ploeg, die deze informatie verspreid onder zijn supporters. 4. Besluit De gewijzigde regels inzake het ticketbeheer bij voetbalwedstrijden moeten toelaten dat goedmenende toeschouwers opnieuw op een aangename, familiale doch ook veilige manier voetbalwedstrijden kunnen bijwonen. De verantwoordelijkheid voor een efficiënte ticketverdeling en een efficiënte toegangscontrole wordt volledig bij de organisator gelegd.

De toepasselijke regels zijn soepeler dan hetgeen was voorzien in het vorige koninklijk besluit, aangezien duidelijk gebleken is dat de indertijd voorziene controlemechanismen hun doel volledig voorbij schoten. Deze soepelere regeling mag er echter niet toe leiden dat de organisatoren van voetbalwedstrijden zouden verzaken aan hun verplichtingen en verantwoordelijkheden om voetbalwedstrijden op een veilige manier te organiseren. Een efficiënt ticketbeleid is hiervoor één van de basispijlers, en de naleving van hetgeen voorzien is in het huidige koninklijk besluit zal door mijn diensten nauwlettend worden gecontroleerd. Ook de politiediensten dienen voor dit aspect de nodige aandacht te hebben en dienen bij overtredingen van deze bepalingen door de organisator een proces-verbaal op te stellen. Ik zou er willen op wijzen dat organisatoren die de opgelegde bepalingen niet respecteren, zich blootstellen aan administratieve sancties van 500 euro tot 250.000 euro. Mocht daarenboven uit een evaluatie blijken dat (bepaalde) organisatoren al te laks zouden omspringen met het naleven van de nieuwe regels inzake het ticketbeheer en mocht dit resulteren in een vereiste politionele meerinzet, dan zal ik in elk geval de nodige maatregelen nemen ten aanzien van de organisatoren van voetbalwedstrijden om deze meerkost in de toekomst op hen te verhalen.

Ik zou er tenslotte willen op wijzen dat de nieuwe regels inzake het ticketbeheer nogmaals het belang van een consequent verbaliseringsbeleid op basis van de voetbalwet onderlijnen. Personen onderworpen aan een stadionverbod kunnen op eigen risico proberen het stadion te betreden, maar ingeval van betrapping dient onmiddellijk proces-verbaal te worden opgesteld. De controle op de naleving van de stadionverboden dient één van de prioriteiten van de spotters te zijn, terwijl ook de camerabewaking hier dienstig kan zijn. Daarnaast wijs ik tevens op het belang van artikel 22 van de voetbalwet. Elkeen die het stadion of een zone van het stadion betreedt of poogt te betreden zonder geldig toegangsbewijs voor het stadion of die zone, kan een sanctie oplopen zoals voorzien in de voetbalwet. Daarnaast blijft uiteraard ook artikel 23 van de voetbalwet van belang. Elkeen die, alleen of in groep, door zijn gedrag het verloop van een voetbalwedstrijd verstoort door het aanzetten tot slagen en verwondingen, haat of woede ten opzichte van een of meer personen die zich in het stadion bevinden, kan eveneens een sanctie oplopen zoals voorzien in de voetbalwet. Voor beide artikelen dient de allerlaagste tolerantiegrens te gelden. Dit laatste geldt zeker wanneer bepaalde toeschouwers de scheiding van de rivaliserende supporters niet respecteren en een gedrag vertonen dat onder artikel 23 van de voetbalwet valt, of wanneer toeschouwers dergelijk gedrag vertonen ten aanzien van andere toeschouwers die de scheiding van de rivaliserende supporters niet hebben gerespecteerd. Een andere supporterskeuze kan immers nooit een gerechtvaardigde reden zijn om problemen te veroorzaken in of buiten het stadion.

Tenslotte zou ik tevens willen wijzen op de artikelen 38, 39 en 40 van de voetbalwet, die betrekking hebben op misdrijven aangaande de onrechtmatige verdeling van toegangsbewijzen bij voetbalwedstrijden.

Onderhavige omzendbrief is onmiddellijk van toepassing.

Gelieve, Mevrouw, Mijnheer de Gouverneur, deze omzendbrief te willen overmaken aan de Dames en Heren Burgemeesters en Arrondissementcommissarissen van uw provincie.

De Minister van Binnenlandse Zaken, P. DEWAEL

^