Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief van 26 februari 2004
gepubliceerd op 01 maart 2004

Omzendbrief nr. 543. - Nieuwe maatregelen inzake tegemoetkoming in treinkaarten en abonnementen voor de federale personeelsleden

bron
federale overheidsdienst personeel en organisatie
numac
2004002013
pub.
01/03/2004
prom.
26/02/2004
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST PERSONEEL EN ORGANISATIE


26 FEBRUARI 2004. - Omzendbrief nr. 543. - Nieuwe maatregelen inzake tegemoetkoming in treinkaarten en abonnementen voor de federale personeelsleden


Aan de besturen en andere diensten van de federale overheidsdiensten en het Ministerie van landsverdediging, alsook aan de federale openbare instellingen die onder het gezag, de controle of het toezicht van de Staat staan, evenals de andere federale instellingen die onder de toepassing vallen van het koninklijk besluit van 3 september 2000 inzake de tegemoetkoming in de vervoerskosten van de federale personeelsleden.

Mevrouw de Minister, Mijnheer de Minister, Mevrouw de Staatssecretaris, Mijnheer de Staatssecretaris, Hierna volgen nieuwe richtlijnen inzake het gebruik van treinkaarten en abonnementen van de maatschappijen voor gemeenschappelijk openbaar vervoer. 1. NMBS (treinvervoer) : tussen de NMBS en de federale overheid werd op 11 februari 2004 een aanhangsel bij de conventie van 28 januari 1998 inzake het afleveren van treinkaarten verminderd met de werkgeversbijdrage ondertekend. Op grond hiervan zullen de personeelsleden, op wie het koninklijk besluit van 3 september 2000 inzake de tegemoetkoming in de vervoerskosten van de federale personeelsleden, van toepassing is vanaf 1 maart 2004 volledig gratis spoorvervoer in tweede klasse genieten in het woon-werkverkeer. Wie in eerste klasse wenst te reizen betaalt zelf het verschil tussen de normale prijs in eerste en tweede klasse.

Voor de gecombineerde treinkaarten (+ De Lijn en/of MIVB en/of TEC) blijft de werknemersbijdrage (20 % bij netabonnementen - De Lijn, MIVB en TEC - en 12 % bij abonnementen over een beperkte afstand - TEC) ten laste van het personeelslid.

De bestaande treinkaarten, al dan niet in combinatie met de regionale netten, blijven behouden en kunnen verder verlengd worden temeer daar de geldigheid van de moederkaart voortaan op 10 jaar wordt gebracht vanaf de uitreiking ervan.

De valideringen die door de NMBS werden afgeleverd vóór 1 maart 2004 worden niet terugbetaald maar het fideliseringsvoordeel bij de NMBS voor de reiziger blijft behouden voor de volledige geldigheidsperiode.

Voor de valideringen vanaf 1 maart 2004, waarvoor niets meer hoeft betaald te worden voor het treinvervoer, wordt ook geen fideliseringsvoordeel meer toegekend.

Speciaal dient vermeld dat er geen voorverkoop is van validaties die ingaan op 1 maart 2004 : het systeem treedt pas in werking op deze datum (dus geen aanvragen in februari).

De aanvragen voor nieuwe treinkaarten gebeuren vanaf 1 maart 2004 mits afgifte van het blauwkleurig attest afgeleverd door de federale overheid, vergezeld van een pasfoto en na betaling van het voorziene maakloon van 3,90 euro . 2. De Lijn en MIVB (tram, metro, bus) : bij De Lijn werd een nieuw abonnement ingevoerd namelijk de Omnipas De Lijn + MIVB, die geldig is op de netten van deze twee regionale vervoersmaatschappijen.Deze abonnementen zijn alleen verkrijgbaar bij De Lijn en de kostprijs is dezelfde als de som van de beide abonnementen afzonderlijk.

Hierop is eveneens het derde betalersysteem van toepassing wanneer de bevoegde stafdienst of personeelsdienst een nieuwe overeenkomst onderschrijft.

De Minister van Ambtenarenzaken, Mevr. M. ARENA

^