Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief van 26 november 2009
gepubliceerd op 23 december 2009

Omzendbrief betreffende de toepassing van artikel 6, § 1, 5°, van het fiscaal decreet van 22 maart 2007 met het oog op de toekenning van een verlaagde belastingsvoet op het storten van afval voortgebracht door bepaalde bodemsaneringshandelingen

bron
waalse overheidsdienst
numac
2009205892
pub.
23/12/2009
prom.
26/11/2009
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

WAALSE OVERHEIDSDIENST


26 NOVEMBER 2009. - Omzendbrief betreffende de toepassing van artikel 6, § 1, 5°, van het fiscaal decreet van 22 maart 2007 met het oog op de toekenning van een verlaagde belastingsvoet op het storten van afval voortgebracht door bepaalde bodemsaneringshandelingen


1. Inleiding In sommige gevallen wordt bij de rehabilitatie/sanering van een site het transport van een hoeveelheid afval - uitgegraven grond, afval uit de afbraak van infrastructuren,... overwogen of voorzien naar een centrum technische ingraving. Artikel 6, § 1, 5°, van het fiscaal decreet van 22 maart 2007 tot bevordering van afvalpreventie en -valorisatie in het Waalse Gewest bepaalt dat de belastingplichtige (CET) onder bepaalde voorwaarden waarvan de naleving gecontroleerd wordt door de "Office wallon des déchets (Waalse afvaldienst) (OWD), aanspraak kan maken op een verlaagde belastingsvoet - 3 euro/ton - op het storten in een "CET".

Deze omzendbrief beoogt de vastlegging van de voorwaarden tot toepassing van die bepaling, alsook de procedure tot toekenning van die voet.

De saneringen die bij beslissing van de Regering of bij ministeriële beslissing aan de "SPAQuE" opgedragen worden, worden aan dezelfde bepalingen onderworpen. 2. Bedoelde handelingen De sanering van een site kan uitgevoerd worden bij beslissing van : - de "Office wallon des déchets (OWD)"; - de Minister van Leefmilieu (de Minister); - de Waalse Regering (bijv. : dossier toevertrouwd aan de SPAQuE in het kader van het plan Marshall); - het "Département de la Police et des Contrôles (DPC)" (Departement Politie en Controles).

Afgezien van de beslissing genomen door het "DPC" in het kader van de bepalingen van artikel 43 van het decreet van 27 juni 1996 betreffende de afvalstoffen - conservatoire maatregelen -, wordt die beslissing genomen op basis van een technisch dossier - rehabilitatieplan, saneringsplan, karakteriseringsonderzoek - dat door de "OWD" behandeld wordt.

Al naar gelang van het geval zijn die dossiers het gevolg van : - de bepalingen van het decreet van 5 december 2008 betreffende het bodembeheer; - de bepalingen van het besluit van de Waalse Regering van 20 december 2007 betreffende de rehabilitatieplannen of voor de dossiers ingediend en ontvankelijk bevonden voor 1 januari 2008, van het besluit van de Waalse Regering van 24 juni 1993 tot uitvoering van artikel 7, § 3, van het decreet van 25 juli 1991 betreffende de belasting op de afvalstoffen in het Waalse Gewest"; - van bepalingen van het besluit van de Waalse Regering van 4 maart 1999 tot wijziging van titel III van het Algemeen reglement voor de arbeidsbescherming door de invoeging van specifieke bepalingen die toepasselijk zijn op de installatie en de uitbating van benzinestations; - een vereenvoudigde rehabilitatieprocedure - "administratieve" toepassing van de bepalingen van het besluit van de Waalse Regering van 20 december 2007 of van het besluit van de Waalse Regering van 24 juni 1993 tot uitvoering van artikel 7, § 3, van het decreet van 25 juli 1991 betreffende de belasting op de afvalstoffen in het Waalse Gewest; - van artikel 43 van het decreet van 27 juni 1996 betreffende de afvalstoffen. Dit geldt voor de beslissingen die de Waalse Regering neemt in het kader van sanering van de verontreinigde sites opgenomen in het plan Marshall (actie toevertrouwd aan de "SPAQuE").

Na afloop van die onderzoeksprocedure wordt een goedkeuring van het rehabilitatie/saneringsproject hetzij door de Minister, hetzij door de "OWD" afgegeven, al naar gelang van de basis. 3. Toekenningsvoorwaarden Artikel 6, § 1, 5°, van het fiscaal decreet bepaalt dat de toekenning van de verlaagde belastingsvoet onderworpen is aan twee voorwaarden, namelijk : - de rechtvaardiging van de noodzaak om bedoelde afval in centra voor technische ingraving te storten, waarbij blijkt dat alle andere beheerstechnieken onbruikbaar zijn of dat ze bovenmatige uitgaven met zich meebrengen; - de rehabilitatie/de sanering van de site moet goedgekeurd worden door de Regering of door de ambtenaren die zij aanwijst - zie punt 2 hierboven. 4. Procedure Om de toepassing van de verlaagde voet bij de "OWD" aan te vragen, vult de houder van de verplichting tot rehabilitatie/sanering of de "SPAQuE", al naar gelang van het geval, bijgaand typeformulier in, waarbij de adequatie van de aanbevolen wijze van beheer van de grond vastgelegd kan worden.Bij de aanvraag wordt ook elk bewijselement gevoegd op grond waarvan de "OWD" de conformiteit van de uitgevoerde werken kan nagaan, tenzij die elementen al aan de "OWD" zijn overgemaakt.

Op basis van dat formulier kan de "OWD" om een niet dwingend extern advies bij de "Association des Entreprises et Entrepreneurs en Assainissement des Sols de Wallonie et de Bruxelles (ASENAS)" verzoeken krachtens een akkoordprotocol opgemaakt tussen beide partijen op 25 juni 2009.

De beslissing wordt dan ook door de "OWD" genomen onverminderd de voorrechten inzake de goedkeuring van de werken voorbehouden aan de Minister of aan de Waalse Regering in het kader van sommige van genoemde procedures, waarbij de toekenning van de verlaagde voet bijgevolg eveneens aan een dergelijke goedkeuring onderworpen wordt.

Alles moet in het werk gesteld worden om de in de centra voor technische ingraving te storten hoeveelheden tot een minimum te beperken.

Namen, 26 november 2009.

Voor de leidend ambtenaar van de "Office wallon des déchets", J. DEFOUX, directeur

In te vullen door de "Office wallon des déchets" : Nr van het dossier : In te vullen door "ASENAS" : Nr. van de aanvraag : Aanvraagformulier voor de beoordeling van de beheerswijze voorgesteld door de saneringsplichtige Decretale grond : artikel, § 1, punt 5, van het decreet van 22 maart 2007 tot bevordering van afvalpreventie en -valorisatie in het Waalse Gewest In te vullen door de houder van de verplichting :

Datum van de aanvraag : . . /. . /....

Identiteit van de houder : ---Aard van de afval waarop de aanvraag betrekking heeft :


Hoeveelheid afval waarop de aanvraag betrekking heeft :


Herkomst van de afval waarop de aanvraag betrekking heeft :

Identificatie van de site waar de afval vandaan komt : 1. Adres : 2.

Lambert-coördinaten van een centraal plan : 3. Kadastrale percelen :


Als bijlage bij te voegen nuttige gegevens (check-list), waarbij de nummeringen nauwkeurig in acht genomen moeten worden :


1 - resultaten van analyses :


2 - beschrijving van de boringen :


3 - granulometrieën (63 µm, 500 µm, 1 mm, 2 mm) :


4 - % organische stof :


5 - beschrijving van de verontreinigingsbron (historisch onderzoek t.o.v. de site) :


6 - % exogene stoffen :


7 - % > 50 mm (gruis) :


8 - gehalte aan droge stoffen :


9 - motivering van de aanvraag :


10 - geraamde prijs, excl. belasting op het storten in een centrum voor technische ingraving :


Handtekening van de houder Visum van de "OWD"

^