Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief
gepubliceerd op 19 april 2012

Omzendbrief betreffende de organisatie van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2012 Mijnheer de Gouverneur, Dames en Heren Burgemeesters en Schepenen, Mijnheer de Voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg van Brussel, Dames Mijnheer de Voorzitter van het Rechtscollege, De volgende gemeenteraadsverkiezingen vinden plaat(...)

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2012031142
pub.
19/04/2012
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST


Omzendbrief betreffende de organisatie van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2012 Mijnheer de Gouverneur, Dames en Heren Burgemeesters en Schepenen, Mijnheer de Voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg van Brussel, Dames en Heren Voorzitters van de Hoofdstembureaus, Mijnheer de Voorzitter van het Rechtscollege, De volgende gemeenteraadsverkiezingen vinden plaats op 14 oktober 2012.

Gelieve hieronder een overzicht te vinden van de initiatieven die werden genomen betreffende de verkiezingen van 14 oktober 2012.

I. OP GEWESTELIJK NIVEAU : COORDINATIE VAN DE ORGANISATIE DOOR HET BESTUUR PLAATSELIJKE BESTUREN Het Bestuur Plaatselijke Besturen van het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is belast met de organisatie van de gemeenteraadsverkiezingen, alsook met de coördinatie van de activiteiten die betrekking hebben op deze verkiezingen.

Hiertoe werden 3 werkgroepen binnen deze administratie opgericht : 1) Een juridische en administratieve werkgroep : in het bijzonder belast met het opstellen van het geheel van juridische teksten (ordonnanties, uitvoeringsbesluiten, technische en administratieve onderrichtingen, omzendbrieven, formulieren,...) met het oog op de algemene organisatie van de verkiezingen en het informeren van de gemeenten en andere betrokkenen.

Deze werkgroep zal eveneens tot taak hebben overeenkomsten met derden op te stellen (NMBS, postdiensten, verzekeringen), het aantal raadsleden en schepenen per gemeente vast te leggen, het maximumbedrag van verkiezingsuitgaven te bepalen die de partijen en de kandidaten mogen uitgeven, alsook vragen beantwoorden die door de verschillende betrokkenen zullen gesteld worden.

Contactpersonen : Fabienne BURY : 02-800 32 36, fbury@mrbc.irisnet.be Christine VAN LIEDEKERKE : 02-800 32 28, cvanliedekerke@mbhg.irisnet.be 2) Een technisch en informaticateam waarvan het werk bestaat uit de voorbereiding en de opvolging van de technische organisatie van de geautomatiseerde stemming. In samenwerking met de Directie Overheidsopdrachten van het BPB stelt het, onder meer, bijzondere bestekken op voor : - de voorbereiding van de verkiezingen, - het stemsysteem, - de devolutie, - de bekendmaking van de resultaten, - bijhorend materiaal (diskettes, beveiligingsstrips, andere,...), - bijstand op de dag van de verkiezingen (Stésud, Wincor Nixdorf) en, - de helpdesk (materiaal en software).

Het controleert en neemt deel aan het opzetten van de website.

Het controleert de bestellingen van klein materiaal.

Het controleert ook het proces van het maken van de software voor de : - voorbereiding, - stemming, - devolutie, - bekendmaking.

Het staat ook in contact met het College van Experten.

Het wordt geïnformeerd door de certificatiedienst (die een certificaat aflevert dat de goede werking van het programma bevestigd door verschillende testen te doen).

Het gaat over tot verificatie en controle tijdens de fase van de voorlopige en definitieve afsluiting van de kandidatenlijsten (informatisering van het proces door middel van software die toelaat de kandidaturen te registeren en te behandelen).

Contactpersonen : Patrick TROUVEROY : 02-800 38 77, ptrouveroy@mrbc.irisnet.be Alain VENANCE : 02-800 33 71, avenance@mrbc.irisnet.be 3) Een communicatieteam : belast met het ontwerp en het beheer van een website die sinds december 2011 operationeel is.Deze laat toe aan verschillende betrokkenen om noodzakelijke informatie te verzamelen, wetgeving te raadplegen, documenten en formulieren die voor de voorzitters van de stem- en hoofdbureaus van nut zijn te raadplegen en af te drukken en men kan er terecht met alle vragen over de verkiezingen.

Bovendien moet dit team instaan voor de coördinatie van de gewestelijke en plaatselijke initiatieven, van plaatselijke verenigingen, alsook van maatregelen van andere Brusselse, Europese en internationale instellingen.

Het communicatieteam zal zowel alle noodzakelijke informatie verschaffen aan de personen die zich wensen in te schrijven om deel te nemen aan de verkiezingen, alsook de Belgische en niet-Belgische kiezers sensibiliseren om aan de stemming deel te nemen en alle inlichtingen verschaffen die de uitoefening van de stemplicht zoveel als mogelijk kunnen vergemakkelijken.

Website = www.brusselverkiezingen2012.irisnet.be Contactpersonen : Paul-Henri PHILIPS : 02-800 32 77, phphilips@mrbc.irisnet.be Marc XENOPHONTOS : 02-800 33 02, mxenophontos@mrbc.irisnet.be II. INITIATIEVEN INZAKE REGELGEVING Er zijn een aantal wijzigingen aan de regelgeving aangebracht.

Het Brussels Gemeentelijk Kieswetboek (BGKWB), zoals opgesteld in 2006, vereiste enkele grondige aanpassingen, ongeacht de keuze van het stemsysteem ter zake.

De bedoelde aanpassingen zijn enerzijds geïnspireerd door het verslag opgesteld door de Directie Juridische Zaken van het Bestuur Plaatselijke Besturen naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen van 2006, en anderzijds door de wijzigingen aan de kieswetgeving die gedaan zijn door de federale wetgever voor de organisatie van de federale verkiezingen in 2007 en de regionale en Europese verkiezingen in 2009, en tevens door de regels vastgesteld door de Waalse wetgever.

Het verslag opgesteld door het Bestuur Plaatselijke Besturen wees op een reeks punten waarbij tussenkomst van de wetgever noodzakelijk was, dit om de regels samenhangender te maken, alsook om de wetgeving te vervolledigen door regels toe te voegen die enkel in de Provinciekieswet stonden, en tenslotte om enkele regels die als te streng beschouwd werden, te versoepelen. 1. De herindeling van het Brussels Gemeentelijk Kieswetboek De eerste belangrijke wijziging aangebracht aan het Brussels Gemeentelijk Kieswetboek door de ordonnantie van 16 december 2011 is de invoeging van hoofdstukken en afdelingen binnen de titels teneinde een klaardere kijk te hebben op de inhoud en opzoekingen van artikels betreffende een bepaald onderwerp te vergemakkelijken, wat vroeger bijzonder moeilijk was wegens het ontbreken van enige structuur. De indeling ziet er als volgt uit : Titel I : Kiezerslijst (art. 1 - art. 6) Hoofdstuk I. Hoedanigheid van de kiezer (art. 1 - art. 1ter) Hoofdstuk II. Opmaak van de kiezerslijst (art. 2 - art. 3) Hoofdstuk III. Bezwaar met betrekking tot de kiezerslijst (art. 3bis) Hoofdstuk IV. Afgifte van de kiezerslijst (art. 4) Hoofdstuk V. Verzending en controle van de kiezerslijst (art. 5 - art. 6) Titel II : Verdeling van kiezers en kiesbureaus (art. 7 - art. 21) Hoofdstuk I. Principes (art. 7) Hoofdstuk II. Stemafdelingen (art. 8) Hoofdstuk III. Aanwijzing van de leden van de kiesbureaus (art. 9 - art. 19) Hoofdstuk IV. Presentiegeld voor de leden van de stembureaus (art. 20) Hoofdstuk V. Oproeping (art. 21) Titel III : Kiesverrichtingen (art. 22 - art. 61) Hoofdstuk I. Kandidaatstelling en stembiljetten Afdeling I. Principes (art. 22) Afdeling II. Bescherming en verbod tot gebruik van letterwoorden en logo's (art. 22bis) Afdeling III. Vorm van de voordrachten van kandidaten (art. 23 - art. 24ter) Afdeling IV. Getuigen (art. 25) Afdeling V. Controle van de kandidaturen (art. 26 - art. 28) Afdeling VI. Definitieve afsluiting van de lijsten (art. 29 - art. 30ter) Afdeling VII. Stembiljetten (art. 31- art. 32) Hoofdstuk II. Inrichting van de stemlokalen en stemming Afdeling I. Stembureaus (art. 33 - art. 35quater) Afdeling II. Verloop van de stemming (art. 35quinquies - art. 37) Afdeling III. Verkiezingsuitgaven (art. 38 - art. 39) Afdeling IV. Stemmingswijze (art. 40) Afdeling V. Sluiting van de stemming (art. 41 - art. 42) Afdeling VI. Stemming bij volmacht (art. 42bis) Hoofdstuk III. Stemopneming Afdeling I. Samenstelling van de stemopnemingsbureaus (art. 43 - art. 47) Afdeling II. Stemopnemingsproces (art. 48 - art. 51) Afdeling III. Afsluiting van de stemopnemingsverrichtingen (art. 52) Afdeling IV. Algemene telling van de stemmen en zetelverdeling (art. 53 - art. 61) Titel IV : Stemplicht en straffen (art. 62 - art. 64) Titel V : Verkiesbaarheid (art. 65 - art. 73) Titel VI : Organieke bepalingen (art. 74 - art. 85) Titel VII : Bepalingen betreffende de controle van de verkiezingsuitgaven (art. 86) Titel VII : Bepalingen betreffende de indexering van de boetes (art. 87) Titel IX : Overgangsbepaling (art. 88) 2. De wijzigingen betreffende de kiezerslijst * Opmaak en verzending van de lijst WW Het rijksregisternummer van de natuurlijke personen moet voor elke kiezer vermeld worden op de kiezerslijst.Zo kan de Regering de lijst controleren op dubbele inschrijvingen. In geval van dubbele inschrijving raadpleegt de Regering de twee betrokken colleges om vast te stellen welke gemeente de inschrijving moet behouden. (art. 3 en art. 5 BGKWB) ? De Regering kan beslissen dat de verzending van de kiezerslijst door de gemeente aan de Regering elektronisch gebeurt met behulp van een door de Regering ter beschikking gesteld programma. (art. 5 BGKWB) * Afschrift van de lijst ? De uiterste datum, 1 augustus, om een afschrift van de kiezerslijst aan te vragen is afgeschaft. (art. 4 BGKWB) ? De kiezerslijsten die aan de kandidaten worden bezorgd, mogen het identificatienummer bij het Rijksregister van de natuurlijke personen niet vermelden, om redenen die verband houden met de bescherming van de persoonlijke levenssfeer. (art. 4, § 3, derde lid, BGKWB) * Bezwaren ? Er wordt in het BGKWB een bepaling opgenomen van de provinciekieswet die bepaalt dat ten minste dertig dagen voor de verkiezing de Regering of haar gemachtigde in het Belgisch Staatsblad een bericht laat verschijnen waarin de datum van de verkiezing wordt meegedeeld, alsook de opening- en sluitingsuren van de stembureaus. Dit bericht vermeldt ook de mogelijkheid tot bezwaar bij het gemeentebestuur tot twaalf dagen voor de verkiezing voor elke burger die niet op de kiezerslijst voorkomt maar die meent te voldoen aan de kiesvoorwaarden. (art. 7, § 2, BGKWB) 3. De aanpassingen betreffende de hoofdbureaus * Rol en samenstelling ? Net zoals bepaald in artikel 95bis van het Kieswetboek, moeten de voorzitters van de hoofdbureaus per elektronische verzending hun contactgegevens meedelen aan de Regering.Onder contactgegevens worden verstaan de naam en voornaam, telefoonnummer, e-mailadres en adres van het bureau (art. 10bis BGKWB). ? De samenstelling van het hoofdbureau wordt verduidelijkt : het hoofdbureau bestaat uit een voorzitter, eventueel een plaatsvervangende voorzitter, vier bijzitters, vier plaatsvervangende bijzitters en een secretaris. De voorzitter duidt de bijzitters en plaatsvervangende bijzitters aan uit de kiezers van de gemeente die kunnen lezen en schrijven. De voorzitter duidt de secretaris aan uit de kiezers van het administratief arrondissement Brussel-Hoofdstad.

Kandidaten mogen geen deel uitmaken van het hoofdbureau. (art. 10, § 1, BGKWB) Het hoofdbureau is belast met de aan de stemming voorafgaande verrichtingen en met de algemene telling van de stemmen.

Bovendien is er een nieuwe lijst van beroepen die prioritair in aanmerking komen voor de toewijzing van de functie van voorzitter van of bijzitter in een stembureau. Gemeenten kunnen nu ook reserves opstellen van vrijwilligers om een functie uit te oefenen in een stembureau. De kiezers kunnen zich vrijwillig aanmelden bij hun gemeenteadministratie en zich kandidaat stellen om lid van een stembureau te worden (art. 10, § 2, BGKWB). 1° de magistraten van de Rechterlijke Orde;2° de gerechtelijke stagiairs;3° de advocaten en de advocatenstagiairs volgens hun inschrijving op het tableau of de lijst van stagiairs;4° de notarissen;5° de gerechtsdeurwaarders;6° de bekleders van een ambt van niveau A of B die onder de Staat, de gemeenschappen en de gewesten ressorteren en de bekleders van een gelijkwaardige graad die ressorteren onder provincies, gemeenten en openbare centra voor maatschappelijk welzijn, onder enige instelling van openbaar nut al dan niet bedoeld in de wet van 16 maart 1954 betreffende de controle op sommige instellingen van openbaar nut of onder de autonome overheidsbedrijven bedoeld in de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven;7° het onderwijzend personeel;8° de vrijwilligers;9° de kiezers van de gemeente. ? Gemeenten, openbare centra voor maatschappelijk welzijn, instellingen van openbaar nut en autonome overheidsbedrijven die bekleders van een ambt van niveau A of B tewerkstellen, delen de naam, de voornamen, het adres en het beroep van die personen mee aan de gemeentebesturen waar zij hun hoofdverblijfplaats hebben (art. 10, § 2, lid 4, BGKWB). * Versnelling van de procedure voor verzending van documenten ? Artikel 59 van het BGKWB werd gewijzigd om te voorzien in de elektronische verzending van de resultaten. ? Artikel 60 van het BGKWB werd aangepast in de zin dat de processen-verbaal, stembiljetten en alle andere stukken niet binnen drie dagen, maar nu binnen vierentwintig uren door de voorzitter van het hoofdstembureau aan de Voorzitter van het Rechtscollege, worden toegezonden. Ze worden niet meer naar de gouverneur verzonden. 4. De wijzigingen betreffende de stembureaus * Samenstelling ? Artikel 10ter van het BGKWB introduceert een bepaling uit de Provinciekieswet : tijdens de tweede maand die voorafgaat aan die tijdens welke de verkiezing plaatsvindt, maakt het college van burgemeester en schepenen twee lijsten op : 1° de eerste bevat de personen die kunnen worden bekleed met een functie van voorzitter van een stem- of stemopnemingsbureau of van bijzitter of plaatsvervangend bijzitter van een stemopnemingsbureau;2° de tweede bevat de kiezers die aangewezen zouden kunnen worden als bijzitter of plaatsvervangend bijzitter van een stembureau.Deze lijst omvat vierentwintig namen per bureau, gekozen uit de kiezers van de afdeling. Deze lijst mag de in 1° bedoelde personen niet bevatten.

De twee lijsten worden uiterlijk de drieëndertigste dag voor de verkiezing naar de voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau gezonden. De lijsten worden dus niet meer naar de voorzitters van de stembureaus gezonden (art. 10ter BGKWB). ? De voorzitter van het hoofdbureau wijst zelf de bijzitters en vervangende bijzitters aan. Het zijn dus niet meer de voorzitters van de stembureaus die deze aanduiden.

De voorzitter van het hoofdbureau wijst uiterlijk de dertigste dag vóór die van de verkiezing de voorzitters van de stembureaus aan en uiterlijk de twintigste dag vóór die van de verkiezing de bijzitters en plaatsvervangende bijzitters. Dit wil zeggen dat de aanduiding van de bijzitters en plaatsvervangende bijzitters nu veel vroeger dient te gebeuren dan tijdens de vorige verkiezingen. (art. 11 BGKWB) ? De minimumleeftijd van dertig jaar die vereist was om de functie van bijzitter van een stembureau uit te oefenen, is verlaagd naar achttien jaar. (art. 19 BGKWB) ? Artikel 17 van het BGKWB bepaalt dat de gemeenten de prijs van een exemplaar van de lijst met de leden van de kiesbureaus mag bepalen, maar dat deze de kostprijs evenwel niet mag overschrijden. * Opleiding ? De opleiding gegeven door de hoofdbureaus voor de voorzitters en secretarissen van de stembureaus moet verplicht worden georganiseerd. (art. 11bis BGKWB) * Organisatie ? De Regering stelt de regels vast voor de inrichting van de stemlokalen en stemhokjes. (art. 33 BGKWB) ? Artikel 18 van het BGKWB introduceert een gelijkaardige regel zoals in artikel 3decies van de wet tot regeling van de provincieraadsverkiezingen. Voortaan mag het stembureau niet gevormd worden vóór zeven uur dertig. Zo wordt de opgeroepen bijzitters de tijd gegund op het stembureau te geraken en gaat men niet zomaar bijzitters werven. ? Alleen de leden van het stembureau, de kiezers van de stemafdelingen, hun gevolmachtigde of begeleider worden in het wachtlokaal toegelaten. De getuigen worden in het stemlokaal toegelaten op vertoon van hun oproepingsbrief. Kandidaten die niet ingeschreven zijn in het betreffende stembureau mogen dit stemlokaal niet betreden. (art. 4 en art. 35bis, derde lid, BGKWB) 5. De wijzigingen betreffende de bescherming van letterwoorden en logo's ? In artikel 22bis BGKWB wordt het begrip logo ingevoerd. ? Enkel de in het Brussels Parlement vertegenwoordigde politieke partijen kunnen de bescherming van hun letterwoord of logo aanvragen. (art. 22bis BGKWB) ? Zij die een lijst hebben ingeleverd, of bij hun ontstentenis, een van de kandidaten op deze lijst, die werd afgewezen wegens niet-nakoming van de regels omtrent het letterwoord of logo kunnen een verbeterings- of aanvullingsakte indienen. (art. 26quinquies, derde lid, BGKWB) ? Op het stembiljet of op het -scherm met alle lijsten van kandidaten hebben de letterwoorden en logo's van de lijsten dezelfde hoogte (art. 30, § 2, tweede lid, BGKWB). 6. De wijzigingen betreffende de lijsten en de kandidaten. ? Voor wat betreft het opstellen van de voordrachtsakte, bepaalt het BGKWB dat de hoedanigheid van de kiezers die de voordracht doen en die van voorgestelde kandidaat, wordt vastgesteld door de gemeente waar zij ingeschreven zijn door het aanbrengen van het gemeentezegel op de voordrachtsakte. Zo is de voorzitter van het hoofdbureau niet met deze controle belast. (art. 23, § 1, vijfde lid, BGKWB). ? De voordrachtsakte vermeldt de naam, de voornamen, de geboortedatum, het geslacht, het beroep, het rijksregisternummer en de hoofdverblijfplaats van de kandidaten en, in voorkomend geval, van de kiezers die hen voordragen en ze vermeldt eveneens het letterwoord, of logo waarin is voorzien bij artikel 22bis, en dat bovenaan de kandidatenlijst op het stembiljet moet staan. Het letterwoord of logo van de lijst staat eveneens duidelijk vermeld op elke bladzijde waarop handtekeningen van voordragende kiezers voorkomen. (art. 23, § 2, BGKWB). ? In de voordrachtsakte zijn de kandidaten genummerd in de volgorde waarop ze voorgedragen worden. Deze nummering, zoals die bepaald is op het ogenblik van de definitieve afsluiting van de lijsten, wordt overgenomen op de stembiljetten of stemschermen. (art. 24 BGKWB) ? Bij het opstellen van de voordrachtsakte kunnen kandidaten beslissen om zich op te geven onder een andere benaming dan hun officiële identiteit. Het staat hen vrij een andere voornaam te kiezen dan hun eerste voornaam, indien die andere voornaam hun gebruikelijke voornaam is. Hetzelfde geldt voor de naam. De Regering bepaalt de regeling ter zake. (art. 24ter BGKWB) ? Het gemeentebestuur gaat over tot aanplakking van de kandidatenlijst zodra deze definitief is afgesloten. Vroeger moest dit gebeuren zodra de kandidaten voorgedragen waren. (art. 29 BGKWB) ? Artikel 54bis introduceert in het wetboek de te volgen regels in geval van overlijden van een kandidaat : wanneer een kandidaat die op een definitief afgesloten lijst is vermeld vóór de dag van de verkiezing overlijdt of uit zijn politieke rechten wordt ontzet, gaat het hoofdbureau tewerk alsof deze kandidaat niet op de lijst gestaan had waarop hij zich kandidaat gesteld had.

Wanneer een kandidaat op de dag van de stemming of daarna overlijdt of uit zijn politieke rechten wordt ontzet, maar voor de openbare afkondiging van de verkiezingsuitslagen, gaat het bureau tewerk alsof de betrokkene nog in leven was. Indien hij verkozen is, zetelt de eerste niet verkozen kandidaat in zijn plaats. (art. 54bis BGKWB) 7. De wijzigingen betreffende de controle op de verkiezinguitgaven ? Artikel 23ter, derde lid, bepaalt voortaan dat documenten inzake verkiezingsuitgaven die niet zijn afgehaald binnen 151 dagen na de datum van de verkiezingen worden vernietigd. ? Het BGKWB preciseert dat het Rechtscollege uitspraak doet over de bezwaren gebaseerd op art. 74, § 1, van het BGKWB binnen de dertig dagen na hun indiening (rechtsprocedure tot nietigverklaring van de verkiezing). Deze bezwaren moeten ingediend worden binnen de tien dagen na opmaak van het proces-verbaal.

Een bezwaar dat steunt op een overtreding van artikelen 3, §§ 1 en 2, of 7 van de wet van 7 juli 1994 betreffende de beperking en de controle van de verkiezingsuitgaven voor de verkiezing van de provincieraden en de gemeenteraden en de districtsraden en voor de rechtstreekse verkiezing van de raden voor maatschappelijk welzijn of van artikel 23, § 2, wordt ingediend bij het Rechtscollege binnen vijfenveertig dagen na de datum van de verkiezing. Het Rechtscollege doet uitspraak over dit bezwaar binnen negentig dagen na de indiening ervan. (art. 74 BGKWB) 8. De wijzigingen betreffende de getuigen ? Voor wat betreft de functie van getuige wordt er verduidelijkt dat de ambten van minister, staatssecretaris, parlementslid, burgemeester, schepen, gemeenteraadslid en O.C.M.W.-voorzitter hiermee onverenigbaar zijn (art. 25, vijfde lid, BGKWB). ? De getuigen worden in het aan hen toegewezen stemlokaal toegelaten op vertoon van hun oproepingsbrief aan de voorzitter van het stembureau. (art. 35bis, vierde lid, BGKWB). 9. De wijzigingen betreffende de oproeping ? Mensen die op hetzelfde adres wonen, dienen in hetzelfde stemcentrum te worden opgeroepen.(art. 3, § 1, derde lid, BGKWB) 10. De wijzigingen betreffende de stemming bij volmacht ? Kiezers die op de dag van de stemming in het buitenland op vakantie zijn kunnen dit aantonen op grond van een verklaring op erewoord, als ze niet in staat zijn om een bewijsstuk te tonen dat getuigt dat ze op datum van de stemming niet in het Koninkrijk aanwezig zijn.(art. 42bis, 7°, BGKWB) ? De termijn waarbinnen het attest afgegeven door de burgemeester in geval van verblijf in het buitenland werd verlengd : het kan aangevraagd worden tot op de dag die de dag van de verkiezing voorafgaat. (art. 42bis BGKWB) III. VASTSTELLING VAN DE MAXIMUMBEDRAGEN VAN DE VERKIEZINGSUITGAVEN. In toepassing van artikel 5 van de wet van 7 juli 1994 betreffende de beperking en de controle van de verkiezingsuitgaven voor de verkiezing van de provincieraden, de gemeenteraden en de districtsraden en voor de rechtstreekse verkiezing van de raden voor maatschappelijk welzijn, zal ik ten laatste op 4 september 2012 de maximaal toegelaten bedragen bekendmaken die zijn toegewezen voor de verkiezingspropaganda van de lijsten en kandidaten van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2012.

IV. VERZEKERING VAN DE LEDEN VAN DE KIESBUREAUS. Zoals in 2006, zal het Gewest een verzekeringspolis afsluiten in plaats van de gemeenten teneinde de leden van de kiesbureaus te verzekeren in de uitoefening van hun opdracht. Het Gewest zal nadien bij iedere gemeente haar aandeel terugvorderen pro rata van het aantal ingeschreven kiezers.

V. STEMMING VAN DE EUROPESE EN NIET-EUROPESE VREEMDELINGEN Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft eveneens tot doel aan iedere potentiële niet-Belgische kiezer een schrijven te richten waarbij deze ingelicht wordt over zijn recht om deel te nemen aan de gemeenteraadsverkiezingen en over de dienaangaande praktische bepalingen, vergezeld van een kopie van het formulier dat naar de gemeenten moet worden teruggestuurd en een brochure. Het Gewest zal bovendien een sensibilisatiescampagne opstarten die zal gevoerd worden via verenigingen actief in het intercultureel domein.

VI. PRESENTIEGELDEN Zoals in 2006, staat het de gemeenten vrij om het bedrag van de presentiegelden voor de leden van de kiesbureaus vast te leggen binnen de grenzen gesteld door de Regering in het besluit van 30 maart 2006 tot vaststelling van het bedrag van het presentiegeld en de reisvergoeding van de leden van de kiesbureaus voor de gemeenteraadsverkiezingen. De maxima voor de presentiegelden zijn de volgende : - voorzitter hoofdbureau : 150 euro; - secretaris hoofdbureau : 120 euro; - bijzitters hoofdbureau : 115 euro; - voorzitters stem- en stemopnemingsbureaus : 90 euro; - secretarissen, aanvullende secretarissen en bijzitters stem- en stemopnemingsbureaus : 85 euro.

Overeenkomstig dit besluit staan de gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zelf in voor de uitvoering van de betalingen van de presentiegelden betreffende de gemeenteraadsverkiezingen of ze kunnen beslissen zelf een contract af te sluiten met de Post voor de uitvoering van de betaling van de presentiegelden.

Overeenkomstig hetzelfde besluit kunnen presentiegelden toegekend worden aan de leden van het hoofdbureau voor de voorbereidende vergaderingen (maximaal 8 vergaderingen). Voor deze vergaderingen is het presentiegeld beperkt tot maximaal : - voorzitter : 80 euro; - secretaris : 70 euro; - bijzitters : 65 euro.

VII. REGLEMENTERING BETREFFENDE DE VERKIEZINGSAANPLAKKING Deze materie valt onder de bevoegdheid van de gouverneur, maar eveneens onder de bevoegdheid van de gemeenteraden op basis van artikel 119 van de Nieuwe Gemeentewet en hun algemene politiebevoegdheid.

De gouverneur van het administratief arrondissement Brussel-Hoofdstad neemt traditiegetrouw een politiebesluit vóór elke verkiezing (bijvoorbeeld het politiebesluit van 28 juni 2006 voor de laatste gemeenteverkiezingen). Deze laatste bevat enkele maatregelen teneinde de openbare orde te verzekeren : - Verbod om de verkiezingsaffiches 's nachts aan te plakken. - Verbod om in het kader van de verkiezingen gemotoriseerde optochten op de openbare weg te organiseren, behalve mits toelating. - Openingsuren van de stembureaus. - Herinnering aan wat verboden is door de voormelde wet van 7 juli 1994 : verbod gadgets te verspreiden, verbod campagne te voeren via telefoon, sms enz.

Wat betreft de gemeentelijke reglementering op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest blijkt dat niet alle Brusselse gemeenten beschikken over een gemeentereglement betreffende deze materie. Ik nodig u dus uit om de nodige regelingen te treffen die u het meest doeltreffend lijken teneinde de problematiek van de verkiezingsaanplakking te omkaderen.

De Minister-President, Ch. PICQUE

^