Etaamb.openjustice.be
Protocol van 11 maart 2008
gepubliceerd op 07 mei 2008

Protocol gesloten tussen de Federale Overheid en de overheden bedoeld in artikelen 128, 130 en 135 van de Grondwet, betreffende de internationale notificatie door België in het kader van het Internationaal Gezondheidsreglement

bron
federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu
numac
2008024165
pub.
07/05/2008
prom.
11/03/2008
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

11 MAART 2008. - Protocol gesloten tussen de Federale Overheid en de overheden bedoeld in artikelen 128, 130 en 135 van de Grondwet, betreffende de internationale notificatie door België in het kader van het Internationaal Gezondheidsreglement (IHR)


Tussen de Federale Overheid enerzijds, en de Vlaamse, Franse en Duitstalige Gemeenschap, de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie (GGC) van Brussel Hoofdstad en het Brussels, Waalse en Vlaamse Gewest anderzijds wordt het volgende overeengekomen : Overwegende dat dit protocolakkoord tot stand kwam na gezamenlijk overleg tussen de Federale Staat, de Gemeenschappen en de Gewesten, Overwegende dat voorliggend akkoord ertoe strekt de verbintenis aan te gaan om, in uitvoering van de beslissing genomen op de interministeriële conferentie voor de Volksgezondheid, het National Focal Point Internationaal Gezondheidsreglement te organiseren, Wordt beslist :

Artikel 1.HET AANDUIDEN VAN HET BELGISCHE NFP In overeenkomstig met de vereisten van het IHR en op vraag van de EU heeft België één enkel national focal point aangesteld voor het IHR/EWRS : Daniel REYNDERS FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu Directoraat-generaal Basisgezondheidszorg en Crisisbeheer.

Eurostation, blok 2 Victor Hortaplein 40, bus 10 1060 Brussel tel : + 32 2 524 97 99 fax + 32 2 524 97 98 Gsm : +32 478 88 22 61 e- mail : daniel.reynders@health.fgov.be 24/24 contact : + 32 476 605 605 e-mail : cmve@health.fgov.be Rol van het NFP : Volgens het IHR (art 4) moet het National Focal Point ten allen tijde bereikbaar zijn voor communicatie met de WHO-IHR-contactpunten Het Nationale focal Point heeft tot taak : a) zenden van dringende mededelingen betreffende de implementatie van deze Regeling, in het bijzonder ingevolge de artikelen 6 tot en met 12 van het IHR;namens de Belgische Staat aan de WHO-IHR-contactpunten te zenden en b) het verspreiden van informatie aan en het samenvoegen van de inbreng van relevante overheidsdiensten van de Belgische Staat, met inbegrip van de diensten verantwoordelijk voor toezicht en verslaggeving, plaatsen van binnenkomst, volksgezondheidsdiensten, klinieken en ziekenhuizen en overige overheidsinstanties. Teneinde zijn opdracht te vervullen, zal het national focal point werken met twee groepen, met name de risico assessment groep (RAG) en de risico management groep (RMG) (zie annex 1, het functioneren van NFP, RMG en RAG).

Voor het EWRS is het National Focal point de enige die een notificatie kan doen voor België (zie annex 2, de actuele lijst van EWRS contactpunten).

Art. 2.RISICO MANAGEMENT GROEP (RMG) Doelstellingen van de Risico Management Groep De Risico Management Groep is het Belgische beslissingsforum voor noodsituaties op het gebied van de volksgezondheid van internationaal belang (volgens het IHR) en voor EWRS- notificaties (overeenkomstig Beschikking 2119/98/EG ) en werkt nauw samen met het national focal point.

Definitie binnen het IHR (art 1) : "noodsituatie van internationaal belang op het gebied van de volksgezondheid" een buitengewone gebeurtenis ten aanzien waarvan wordt bepaald dat (1) deze een volksgezondheidsrisico vormt in andere Staten door het risico op internationale verspreiding van ziekte en (2) dat hierbij mogelijks een gecoördineerde internationale aanpak nodig is;

Artikel 4 van Beschikking 2119/98/EG van het Europees Parlement vereist van de lidstaten dat ze de Europese Commissie en elkaar via het Communicable Disease Early Warning and Response System op de hoogte brengen van alle relevante bedreigingen door besmettelijke ziekten die implicaties inhouden voor de volksgezondheid voor andere lidstaten en de controlemaatregelen die werden toegepast. De beslissing vereist eveneens van de lidstaten en de Commissie dat ze samenwerken bij de controle van bedreigingen door overdraagbare ziekten.

Rol van de Risico Management Groep De rol van de Risico Management Groep omvat onder andere het ontvangen van het "signaal", het verspreiden (notificatie) en de beslissing aangaande controlemaatregelen. -wat betreft de notificatie (zowel van de gebeurtenis als van de genomen maatregelen) De RMG zal worden geraadpleegd door het NFP meteen na het ontvangen van een notificatie door de WHO/EWRS. Het NFP stuurt de ontvangen informatie meteen per mail naar de leden van de RMG en stelt in functie van de dringendheid de raadplegingsprocedure voor (zie annex 1).

In geval van een notificatie door België aan de WHO of/en het EWRS, zal de RMG de notificatie goedkeuren vooraleer ze door het NFP wordt verstuurd. De gebruikte procedure hangt af van de dringendheid. - in verband met het beheer De RMG zal voorstellen doen/beslissingen nemen over volksgezondheidsmaatregelen in geval van een noodsituatie op het gebied van de volksgezondheid.

Ieder lid van de RMG zal maatregelen voorstellen binnen de bevoegdheden van de entiteit die hij vertegenwoordigt. De RMG zal gezamenlijk beslissen over de notificatie van de genomen maatregelen aan de WHO of/en het EWRS. Rol van de coördinator van de RMG Is verantwoordelijk voor het goede verloop van de consultaties van de RMG, voor de duidelijkheid in de genomen beslissing, en voor de uiteindelijke notificatie.

Deelnemers aan de Risico Management Groep Samenstelling van de groep : ? het National Focal Point als vertegenwoordiger van de federale overheid, ? één vertegenwoordiger van de Vlaamse Gemeenschap, ? één vertegenwoordiger van de Franse Gemeenschap, ? één vertegenwoordiger van de Duitse Gemeenschap, ? één vertegenwoordiger van het Vlaamse Gewest, ? één vertegenwoordiger van het Waalse Gewest, ? één vertegenwoordiger van het Brusselse Gewest, ? twee vertegenwoordigers van het GGC met één stem, ? de coordinator van de groep risico assessment.

De vertegenwoordigers in deze groep worden beschouwd als focal point binnen hun respectievelijke entiteit en verspreiden de informatie binnen deze entiteit.

De coördinator van de groep risico assessment garandeert de directe link met de groep risico assessment. Deze kan, afhankelijk van het onderwerp, zich door een expert laten bijstaan voor de vergadering van de RMG

Art. 3.RISICO ASSESSMENT GROEP (RAG) Rol van de Risico Assessment Groep volgens het epidemic intelligence framework van het ECDC De risico assessment groep zal betrokken worden bij twee stappen : 1) het beoordelen van het signaal en 2) het analyseren van het risico voor de volksgezondheid. De RAG kan maatregelen voorstellen om de verspreiding van de dreiging te beperken. Beslissingen aangaande controlemaatregelen en alles wat daarmee samenhangt, behoort echter tot de verantwoordelijkheden van de Risico Management Groep (RMG).

Rol van de RAG volgens het IHR (2005) Beslissingsinstrument annex 2 van het IHR Doel van het Beslissingsinstrument : "Elke Staat die Partij is, beoordeelt de gebeurtenissen die plaatsvinden op zijn grondgebied door gebruik te maken van het beslissingsinstrument". Volgens het beslissingsinstrument mag een gebeurtenis worden gemeld wanneer is voldaan aan minstens twee WHO-criteria : een ernstige impact op de volksgezondheid, een onverwachte of ongewone gebeurtenis, een significant risico voor internationale verspreiding of een significant risico voor beperking van het internationaal reis- of handelsverkeer.

Volgens het Beslissingsinstrument kan de risico assessment groep betrokken worden in drie stappen : 1) de impact op de volksgezondheid inschatten, 2) het catalogeren van de gebeurtenis als ongewoon, en 3) evalueren van de risico's en routes voor internationale verspreiding.

Doelstellingen van de Risico Assessment Groep a) In relatie met de notificatie (voor of na de notificatie) : ? Bevestigen van het voorvallen en de aard van het gebeurtenis; ? Identificeren van de risicofactoren die eraan verbonden zijn; ? Inschatten van de impact op de volksgezondheid. ? Inschatten van de kans op nationale en internationale verspreiding en anticiperen van de mogelijke verspreidingsroutes; b) In relatie met het beheer van het risico : ? Steunen van de Risico Management Groep met aanbevelingen gebaseerd op epidemiologische en wetenschappelijke gegevens;c) In relatie met de opvolging van het risico : ? Opvolgen van de acute impact op de volksgezondheid; ? Opvolgen van de acute risicofactoren die samenhangen met de gebeurtenis. d) In relatie met de beoordeling van de interventie ? De doeltreffendheid van de controlemaatregelen wetenschappelijk evalueren; ? De interventie documenteren (lessons learned).

Samenstelling van de Risico Assessment Groep Er zullen twee categorieën leden deelnemen aan de RAG : a) De permanente experts zijn : 1.De coördinator (WIV), 2. Een expert van de Vlaamse Gemeenschap 3.Een expert van de Franse Gemeenschap 4. Een expert van de Duitse Gemeenschap 5.Een expert van het Brussels Gewest 6. Een expert van het GGC 7.Een expert van het Vlaamse Gewest 8. Een expert van het Waals Gewest 9.Het National Focal Point; b) De specifieke experts worden uit het netwerk experts geselecteerd op basis van de aard van de gebeurtenis.Specifieke experts zouden alle domeinen van de bedreigingen voor de volksgezondheid moeten bestrijken. Het WIV is verantwoordelijk voor de inventaris van de experts.

De specifieke experts zullen worden geselecteerd op basis van hun expertisedomein binnen de Gewestelijke, Gemeenschaps- en de Federale Directoraten, de Wetenschappelijke Instellingen of nationale agentschappen. Andere experts kunnen afkomstig zijn van privé-instellingen of instellingen voor gezondheidszorg.

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld VOORSTEL VAN BESLISSING : 1. De Interministeriële conferentie geeft via dit akkoord en zijn anexen, haar goedkeuring voor de aanduiding van het National Focal Point en werking van de RMG en RAG voor de toepassing van het internationaal gezondheidsreglement.2. De werkgroep Internationaal Gezondheidsreglement zal de opvolging en evaluatie van dit akkoord doen en hierover rapporteren naar de volgende Interministeriële Conferentie. Dit Protocol werd opgemaakt en ondertekend te Brussel, op 11 maart 2008.

Voor de Federale Overheid : De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, Mevr. L. ONKELINX Voor de Vlaamse Regering : De Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, S. VANACKERE Voor de Waalse Gewestregering : De Minister van gezondheid, Sociale Actie en Gelijkheid van Kansen, D. DONFUT Voor de Franse Gemeenschapsregering : De Minister van Gezondheid, Kinderen en Jeugdhulp, Mevr. C. FONCK Voor de Duitstalige Gemeenschapsregering : De Minister van Vorming en Tewerkstelling, Sociale Aangelegenheden en Toerisme, B. GENTGES Voor het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest : Het lid van het Verenigd College, bevoegd voor het Gezondheidsbeleid, G. VANHENGEL Voor het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest : Het lid van het Verenigd College, bevoegd voor het Gezondheidsbeleid, B. CEREXHE

^