Etaamb.openjustice.be
Protocol van 19 oktober 2015
gepubliceerd op 11 december 2015

Protocolakkoord tussen de Federale Regering en de in artikel 128, 130, 135 en 138 van de Grondwet bedoelde overheden betreffende het beheer en de financiering van de applicatie voor het beheren van de erkenningen en de praktijkvergunningen van de gezondheidszorgbeoefenaars

bron
federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu
numac
2015024273
pub.
11/12/2015
prom.
19/10/2015
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU


19 OKTOBER 2015. - Protocolakkoord tussen de Federale Regering en de in artikel 128, 130, 135 en 138 van de Grondwet bedoelde overheden betreffende het beheer en de financiering van de applicatie (e-Cad) voor het beheren van de erkenningen en de praktijkvergunningen van de gezondheidszorgbeoefenaars


Gelet op de respectieve bevoegdheden waarover de Federale Staat en de in artikel 128, 128, 130, 135 en 138 van de Grondwet bedoelde overheden, hierna de Gemeenschappen, genoemd, op het vlak van het gezondheidsbeleid beschikken;

Gelet op de persoonsgebonden bevoegdheden inzake erkenning van de gezondheidszorgbeoefenaars bedoeld in artikel 5 § 1;

Overwegende dat in het kader van de zesde Staatshervorming nieuwe bevoegdheden op het vlak van gezondheid (krachtens de Bijzondere wet van 6 januari 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 06/01/2014 pub. 31/01/2014 numac 2014021007 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet met betrekking tot de Zesde Staatshervorming inzake de aangelegenheden bedoeld in artikel 77 van de Grondwet type wet prom. 06/01/2014 pub. 31/01/2014 numac 2014200332 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet met betrekking tot de Zesde Staatshervorming inzake de aangelegenheden bedoeld in artikel 78 van de Grondwet type wet prom. 06/01/2014 pub. 31/01/2014 numac 2014200341 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Bijzondere wet met betrekking tot de Zesde Staatshervorming sluiten met betrekking tot de Zesde Staatshervorming) naar de deelstaten werden overgedragen;

Overwegende dat bepaalde materies betreffende het gezondheidsbeleid (krachtens de Bijzondere wet van 6 januari 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 06/01/2014 pub. 31/01/2014 numac 2014021007 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet met betrekking tot de Zesde Staatshervorming inzake de aangelegenheden bedoeld in artikel 77 van de Grondwet type wet prom. 06/01/2014 pub. 31/01/2014 numac 2014200332 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet met betrekking tot de Zesde Staatshervorming inzake de aangelegenheden bedoeld in artikel 78 van de Grondwet type wet prom. 06/01/2014 pub. 31/01/2014 numac 2014200341 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Bijzondere wet met betrekking tot de Zesde Staatshervorming sluiten met betrekking tot de Zesde Staatshervorming) onder de bevoegdheid van de federale overheid blijven ressorteren;

Overwegende dat uit dit overleg blijkt dat, gezien de einddatum van de overgangsperiode, het technisch niet haalbaar is om een samenwerkingsakkoord af te sluiten, en het raadzaam is om voor de komende jaren als voorlopige oplossing over te gaan tot een protocolakkoord;

Overwegende dat e-Cad een informaticatoepassing is voor het beheren van de processen voor de uitreiking van de visa en de erkenningen van de gezondheidszorgbeoefenaars die voortvloeien uit de gecoördineerde wet van 10 mei 2015Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/05/2015 pub. 01/07/2015 numac 2015009276 bron federale overheidsdienst justitie Wet die naturalisaties verleent type wet prom. 10/05/2015 pub. 01/07/2015 numac 2015009275 bron federale overheidsdienst justitie Wet die naturalisaties verleent type wet prom. 10/05/2015 pub. 01/07/2015 numac 2015009277 bron federale overheidsdienst justitie Wet die naturalisaties verleent sluiten betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen;

Overwegende dat dit akkoord bedoeld is om te bepalen hoe het onderhoud, de exploitatie en de ontwikkelingen van de door de ondertekenende partijen gebruikte informaticatoepassing e-Cad beheerd en gefinancierd worden;

Is er het volgende beslist : 1. Algemeen De ondertekenende partijen beslissen om na 31 december 2015 gebruik te maken van een unieke en gemeenschappelijke versie van de applicatie e-Cad, gehost door de FOD Volksgezondheid, Veiligheid en de Voedselketen en Leefmilieu (FOD VVVL).Indien een van de partijen beslist om niet langer gebruik te maken van de applicatie e-Cad, moet een schriftelijke opzegging van 1 jaar worden voorgelegd aan de andere ondertekenende partijen vooraleer deze opzegging van kracht kan worden.

De opzegperiode vangt aan op 1 januari van het jaar volgend op de datum waarop de beslissing om niet langer gebruik te maken van de applicatie e-Cad werd betekend.

Alle ondertekenende partijen zijn medegebruiker van de applicatie e-Cad en medeverantwoordelijk voor de goede werking ervan.

Er moet een akkoord bereikt worden tussen de Duitstalige Gemeenschap en een of twee andere Gemeenschapen om de uitvoering van de applicatie e-Cad op het grondgebied van de Duitstalige Gemeenschap te verzekeren.

Als een ondertekenende partij beslist om de unieke en gemeenschappelijke versie van de applicatie e-CAD niet meer te gebruiken, zal ze een volledige kopie van de applicatie e-CAD van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid en de Voedselketen en Leefmilieu (FOD VVVL) en de gegevens die nodig zijn voor de uitoefening van haar bevoegdheden, verkrijgen.

Naast de broncode en de databank worden ook de volgende gegevens doorgegeven : - Volledige en actuele documentatie waaronder de functionele en technische analyse, de software-architectuurdocumenten, het logisch datamodel, de testscenario's, de release notes, de installatiehandleiding en de scripts die de herinstallatie in detail beschrijven, en de testdata. - De evolutieve en correctieve wijzigingen moeten ook gedocumenteerd worden. De broncode moet voldoende commentaar bevatten om de wijzigingen duidelijk aan te duiden en te link te leggen met bovengenoemde documenten. Er moet ook een oplijsting zijn van alle verschillende versies en hun functionaliteiten en van de bug-fixes sinds de initiële bouw van de applicatie. - De instellingen om in te loggen op de applicatie en een overzicht van de veiligheidscertificaten die noodzakelijk zijn voor een goede werking ervan; een beschrijving van de infrastructuur en van de nodige softwarelicenties; de ontwikkeltools en de kenmerken van de ontwikkel- en exploitatieomgevingen.

Indien bovenstaande elementen onvoldoende aanwezig zijn, krijgt de ondertekenende partij die een einde wil maken aan het gebruik van e-CAD tot maximaal 40 dagen kosteloze technische ondersteuning om die informatie aan te vullen.

De gegevens uit e-Cad voeden de "Federale databank van de beoefenaars van de gezondheidszorgberoepen" (kadaster), gehost door de FOD VVVL. De databank CoBRHA op het e-Healthplatform wordt gevoed door de voormelde federale databank van de gezondheidszorgberoepen.

Indien een van de ondertekenende partijen beslist om niet langer gebruik te maken van e-Cad, verbindt zij zich ertoe om, in overleg met de andere ondertekenende partijen, in haar informaticaomgeving een systeem op te zetten dat het mogelijk maakt om de gegevens (gekoppeld aan de zorgverleners) uit te wisselen die nodig zijn voor de werking van de verschillende administratieve processen van alle ondertekenende partijen. De andere ondertekenende partijen zullen de nodige maatregelen moeten treffen om zich te kunnen verbinden, om gegevens te kunnen sturen en om de gegevens afkomstig van het voornoemde systeem te kunnen ontvangen. Die laatste maatregelen vallen buiten de verantwoordelijkheid van de partij die beslist e-CAD niet langer te gebruiken.

Dit systeem moet een zelfde kwaliteit van dienstverlening garanderen en de continuïteit in het procesbeheer van de verschillende ondertekenende partijen verzekeren. 2. Opvolging van een nieuwe ontwikkeling Er wordt een Stuurgroep van het e-Cad-project opgericht om de applicatie e-Cad te beheren. Elke ondertekenende partij beschikt binnen deze Stuurgroep over maximaal twee vertegenwoordigers en plaatsvervangers.

De Stuurgroep zal minstens één keer per maand bijeenkomen.

De Stuurgroep wordt voorgezeten door een coördinator.

De coördinator bezorgt de agenda en de te behandelen documenten minstens 3 werkdagen vóór de vergaderingen, stelt een verslag op van elke vergadering van de Stuurgroep, afwisselend in het Nederlands en in het Frans, en bezorgt dit aan de vertegenwoordigers van de ondertekenende partijen. 2.1. Ontvangst van een ontwikkelingsaanvraag Alle aanvragen voor ontwikkeling of correctie van de applicatie e-Cad geformuleerd door een van de ondertekenende partijen moeten worden gericht aan de coördinator.

De coördinator houdt een permanente inventaris bij van de aanvragen die in elektronisch formaat toegankelijk is voor alle ondertekenende partijen.

Ontwikkelingen van gemeenschappelijke functionaliteiten voor alle ondertekenende partijen moeten gestimuleerd worden.

Ontwikkelingen van specifieke functionaliteiten door een of meer van de ondertekenende partijen moeten mogelijk zijn. Zie punt 2.6 van dit protocol. 2.2. Analyse van een aanvraag De coördinator en de IT-projectleider bepalen de impact en de coherentie van de aanvraag voor de ganse applicatie e-Cad en voor de verschillende ondertekenende partijen.

De IT-projectleider en zijn team evalueren : - de technishe haalbaarheid, rekening houdend met het feit dat de applicatie e-cad geëxploiteerd wordt als unieke versie, wat een aantal beperkingen qua instandhouding impliceert, - de vereiste middelen voor de ontwikkeling en een planning, - de impact op de exploitatiekosten of op de nodige investeringen in materiaal. 2.3. Beslissing voorafgaand aan nieuwe ontwikkelingen De analyses worden vervolgens voorgelegd aan en besproken in functionele werkgroepen waartoe alle ondertekenende partijen uitgenodigd zijn en worden ten slotte formeel goedgekeurd in de Stuurgroep.

Indien de ontwikkeling een impact heeft op de andere ondertekenende partijen is hun voorafgaande instemming vereist.

De verdeling van de financiering van de ontwikkelingen tussen de ondertekenende partijen wordt bepaald in de Stuurgroep. 2.4. Planning van de ontwikkeling De ontwikkelingen van de applicatie worden onderverdeeld in "releases" die gepland worden in de Stuurgroep.

De Stuurgroep zal de globale planning van de ontwikkelingen aanpassen om zo nodig de nieuwe ontwikkelingen in te lassen.

De Stuurgroep zal de data bepalen voor de acceptatietesten, de validatie en de releases. 2.5. Testen, validatie en ingebruikname Na elke ontwikkeling en vóór de applicatie ter beschikking wordt gesteld van de ondertekenende partijen voert het ICT-projectteam testen uit, op basis van een vooraf opgesteld en aangeleverd testplan, om na te gaan of de applicatie conform de functionele analyse is en of het geheel nog correct functioneert.

Vervolgens zullen de ondertekenende partijen de business acceptatietesten uitvoeren en een verslag van die testen bezorgen aan de coördinator. Na de testfase en het corrigeren van de knelpunten die tijdens deze testfase aan het licht kwamen, zullen de ondertekenende partijen de ingebruikname van de applicatie valideren.

De Stuurgroep en de Stafdienst ICT zullen samen het moment bepalen waarop de nieuwe versie van de applicatie in gebruik zal worden genomen, ervoor zorgend dat er zo weinig mogelijk impact is op de continuïteit van de processen van de ondertekenende partijen. 2.6. Specifieke ontwikkelingen Voor ontwikkelingen die specifiek bedoeld zijn voor een van de betrokken partijen, kan een deelproject voor deze ontwikkeling worden opgestart. Dit soort project wordt opgevolgd door een Projectgroep met de ondertekenende partijen die bij dit project betrokken zijn.

Op geregelde tijdstippen wordt hierover verslag uitgebracht aan de Stuurgroep van de applicatie e-Cad.

Indien het project een impact heeft op de andere ondertekenende partijen (werking van de applicatie, planning van de ontwikkelingen,...), moeten de andere ondertekenende partijen geraadpleegd worden en moeten ze de ingebruikname en de wijzigingen aan de planning van de ontwikkelingen valideren. 3. Specifieke verantwoordelijkheden met betrekking tot de kwaliteit van de ontwikkelingen 3.1. Verantwoordelijkheid van de e-Cad-projectleider Beheer van het informaticateam en naleven van de vereisten (requirements) bepaald door de Stuurgroep. 3.2. Verantwoordelijkheid van de Coördinator - Controleren van de coherentie van de ontwikkelingen. - Verantwoordelijk voor de coördinatie van de business acceptatietesten. Een Business acceptatietest is een validatie van de werking van de applicatie die na iedere nieuwe ontwikkeling gewijzigd wordt. 3.3. Verantwoordelijkheid van de e-Cad Stuurgroep (van de vertegenwoordigers van alle ondertekenende partijen) : - Eindverantwoordelijkheid over de applicatie e-CAD. - Goedkeuring van de inhoud van de releases. - Controle van het feit of de projecten op koers liggen om de doelstellingen te bereiken (validatie voortgangsrapporten en beheren van de risico's en issues). - Goedkeuring van de goede werking van de applicatie na de fase van acceptatietesten door alle partners ingevolge een nieuwe ontwikkeling of een onderhoud in de applicatie. De toestemming geven voor het in gebruik nemen van de nieuwe ontwikkelingen en overgaan tot de analyse, de opvolging en het beheer van de risico's. - Keurt het einde en afsluiten van een release goed. 4. Service Level Agreement/huishoudelijk reglement, documentatie en geschillenbeheer 4.1. Huishoudelijk reglement/Service Level Agreement De Stafdienst ICT zal vóór 1 januari 2016 in overleg met het Stuurgroep een huishoudelijk reglement en een Service Level Agreement opstellen (met inachtneming van de voorschriften van dit protocolakkoord) waarin volgende zaken worden omschreven : - de gedetailleerde procedure voor het indienen van een aanvraag voor een nieuwe ontwikkeling - de wijze waarop beslissingen worden genomen - de procedure voor het corrigeren van een knelpunt - de methode en de timing voor het uitvoeren van de tests en de validatie - de kwaliteit van de dienstverlening - het beheer van de exploitatieomgevingen van de applicatie e-Cad - de manier van opvolging van het budget en de voortgang van de projecten - de maandelijkse rapportering over de beschikbaarheid en performantie van de applicatie. 4.2. Documentatie Het IT-projectteam houdt de documentatie over de wijzigingen aan de applicatie e-Cad bij en documenteert de broncode.

Deze documentatie staat ter beschikking van de organisaties van de ondertekenende partijen in een gedeelde IT-bibliotheek.

Een kopie van de laatste versie van de templates zal ook ter lezing ter beschikking worden gesteld in een gedeelde IT-bibliotheek. 4.3. Beheer van de geschillen en meningsverschillen In geval van een meningsverschil of een geschil (over de planning, de ontwikkelingen,...) binnen de Stuurgroep, moet een bijeenkomst van de verantwoordelijken van de verschillende administraties van de ondertekenende partijen worden gepland om een oplossing te vinden. 5. Andere activiteiten van de coördinator De coördinator is verantwoordelijk voor de opleiding van nieuwe gebruikers van de ondertekenende partijen (met uitzondering van de specifieke ontwikkelingen bedoeld in punt 2.6. van dit protocol).

De coördinator is verantwoordelijk voor de opleiding van de gebruikers ingevolge wijzigingen aan de applicatie e-Cad.

De coördinator ondersteunt de ondertekenende partijen bij het beheren van de wijzigingen indien die worden aangebracht aan de applicatie e-Cad.

Andere verantwoordelijkheden van de Coördinator : - de coherentie van de ontwikkelingen controleren en het beschikbare budget bewaken en hier regelmatig over rapporteren - de opstartfase van projecten begeleiden en onder andere de deliverables zoals projectcharters, scope documenten, enz. controleren - de planning van de releases en de planningen van de projecten binnen een release opvolgen - de communicatie tussen de diverse actoren faciliteren - ervoor zorgen dat de lessen die geleerd zijn en de oplossingen van projecten die al gerealiseerd zijn, opnieuw gebruikt worden - toezien op het gebruik van de overeengekomen normen en standaarden - de business analyse begeleiden en controleren, onder andere input bij die analyse leveren - de business acceptatietesten coördineren.

De coördinator wordt aangeworven door de FOD VVVL en staat onder de hiërarchische verantwoordelijkheid van de Directeur-generaal van het Directoraat-generaal Gezondheidszorg.

De coördinator moet voldoende kunnen communiceren in het Nederlands en in het Frans. 6. IT-team 6.1. Het informaticateam belast met de ontwikkeling van de applicatie e-Cad maakt deel uit van de Stafdienst ICT van de FOD VVVL. De samenstelling ervan zal variëren in functie van het aantal en de aard van de aanvragen voor ontwikkelingen (analist, ontwerper, ontwikkelaar, projectleider). 6.2. De IT-projectleider : - is verantwoordelijk voor het afleveren van de afgesproken producten, met de afgesproken kwaliteit, binnen de afgesproken tijd en voor de afgesproken kost - verzekert zich ervan dat de afgeleverde producten de verwachte baten zullen opleveren - bewaakt en controleert de voortgang van het project binnen de toleranties, zoals vastgelegd door het Stuurgroep - ziet erop toe dat alles rond risico's, kwaliteit en resultaten wordt geregistreerd en beheerst - stelt rapporten op over situaties die de vastgestelde toleranties kunnen bedreigen - stelt een afwijkingsplan op indien noodzakelijk. 6.3. De leden van het informaticateam die betrokken zijn bij het project vullen "timesheets" in die door de projectleider en de coördinator gebruikt zullen worden om ten minste maandelijks aan de ondertekenende partijen verslag uit te brengen over het aantal gepresteerde mandagen en ook voor elk project.

Deze rapportering zal ook betrekking hebben op de verdeling van de mandagen tussen de ondertekenende partijen. 6.4. De stafdienst ICT stelt een maandelijkse rapportering voor over : - de onderhouds- en exploitatiebudgetten - de ondervonden en opgeloste (IT-)problemen. 7. Helpdesk Voor elke partneradministratie wordt een gebruikersaccount gecreëerd in het Service-Now-platform van de IT ServiceDesk van de FOD VVVL. Service-Now is een platform voor het beheren van de IT-processen, de incidenten en de aanvragen voor een tussenkomst vanwege de ambtenaren van de ondertekenende partijen die gebruik maken van de informaticatools.

Eén persoon in elke administratie zal de unieke verantwoordelijke zijn voor het coderen van de vragen of aanvragen in Service-Now van de FOD VVVL. Deze persoon zal kunnen beschikken over een back-up in geval van afwezigheid.

Het informaticateam zal per mail of via Service-Now antwoorden.

De stafdienst ICT zal zo spoedig mogelijk (best effort) de vragen beantwoorden of een oplossing vinden. De Stafdienst ICT is operationeel tussen 8 uur en 17 uuur van maandag tot vrijdag. 8. Financiering De ondertekenende partijen dragen bij tot de financiering van de exploitatie, het onderhoud en de nieuwe ontwikkelingen van de applicatie e-Cad volgens de onderstaande modaliteiten : 8.1. Coördinator De FOD VVVL neemt de kosten verbonden aan de coördinator voor zijn rekening. 8.2. Onderhouds- en exploitatiekosten De verwachte kosten verbonden aan het onderhoud en de exploitatie van de applicatie e-Cad voor 2016 bedragen € 177 000 en worden verdeeld onder de ondertekenende partijen volgens onderstaande verdeelsleutel : Federale Regering 1/3 Vlaamse Gemeenschap 1/3 Franse Gemeenschap 1/3. 8.3. Ontwikkelingskosten De geraamde kosten voor 2016 die nodig zijn voor de ontwikkelingen van de apllicatie bedragen 573.000 euro en worden verdeeld onder de ondertekenende partijen volgens onderstaande verdeelsleutel : Federale Regering 1/3 Vlaamse Gemeenschap 1/3 Franse Gemeenschap 1/3.

Indien een bijkomend budget vereist is in de loop van dat jaar, dan zal er een voorstel tot budgetaanpassing aan de Stuurgroep worden voorgelegd.

De verdeling van de financiering van de specifieke ontwikkelingen vermeld in punt 2.6. van dit protocol wordt per geval bepaald door het Stuurgroep : - ofwel een financiering door het budget voor gemeenschappelijke ontwikkelingen; - ofwel een financiering door een budget dat ter beschikking wordt gesteld door de administratie(s) betrokken bij die specifieke ontwikkelingen. 8.4. Financiering na 2016 De Federale Overheid moet de Gemeenschappen, de coördinator en het informaticateam te gelegener tijd op de hoogte brengen van de geplande wettelijke wijzigingen voor het komende jaar (X+1) die een impact zullen hebben op de applicatie e-Cad met het oog op het budgetteren van de ontwikkelingen die het daaropvolgende jaar (X+1) nodig zullen zijn.

Elk jaar X vóór april, zullen de stafdienst ICT van de FOD VVVL en de coördinator, in overleg met de ondertekenende partijen binnen het Stuurgroep bepalen welke de nodige ontwikkelings- en Onderhouds- en exploitatiekosten zijn voor het komende jaar (X+1).

Voor de ontwikkelings- en Onderhouds- en exploitatiekosten zal de verdeling van de geraamde kosten voor elk jaar gebaseerd zijn op de voormelde verdeelsleutel : Federale Regering 1/3 Vlaamse Gemeenschap 1/3 Franse Gemeenschap 1/3.

Indien een bijkomend budget vereist is in de loop van dat jaar, dan zal er een voorstel tot budgetaanpassing aan de Stuurgroep worden voorgelegd.

De verdeling van de financiering van de specifieke ontwikkelingen vermeld in punt 2.6. van dit protocol wordt per geval bepaald door de Stuurgroep : - ofwel een financiering door het budget voor gemeenschappelijke ontwikkelingen; - ofwel een financiering door een budget dat ter beschikking wordt gesteld door de administratie(s) betrokken bij die specifieke ontwikkelingen. 8.5. Financieringmechanisme (nog te verifiëren door Budget) De door de Stuurgroep geraamde bedragen zullen worden opgenomen in de budgetvoorstellen van de FOD VVVL bij de opmaak van de begroting in april van het jaar X dat voorafgaat aan de verwezenlijking van de ontwikkelingen.

De Stafdiensten B&Bc en ICT van de FOD VVVL zullen een analytische boekhouding bijhouden.

Bij het begin van het jaar X+1, stuurt de FOD VVVL een factuur naar de Vlaamse Gemeenschap en Franse Gemeenschap om hen te verzoeken de vaste kosten en de ontwikkelingskosten voor de eerste 6 maanden te betalen.

Vervolgens zal de FOD VVVL een factuur in juni en september naar de Vlaamse Gemeenschap en de Franse Gemeenschap sturen om hen te verzoeken de kosten voor telkens 3 maanden te betalen. Er zal pas gestart worden met de ontwikkeling na ontvangst van de verschuldigde bedragen.

Indien de initieel voorziene kredieten voor e-CAD ingeschreven in de begroting van de FOD VVVL ontoereikend zijn, zal een budgettaire herschikking overwogen moeten worden. Een aanpassing van de begroting gebeurt over het algemeen in februari van elk jaar en de goedgekeurde kredieten worden ter beschikking gesteld van de FOD VVVL na de stemming over de aanpassingswet door de Kamer en na ondertekening van de wet door de Koning (normaliter begin juli).

Indien de initieel voorziene kredieten voor e-CAD ingeschreven in de begroting van de FOD VVVL niet volledig worden aangewend ingevolge een beslissing van het Stuurgroep (bijvoorbeeld om bepaalde ontwikkelingen niet uit te voeren), zal voor dit niet aangewende krediet, geen factuur naar de Vlaamse Gemeenschap en de Franse Gemeenschap verstuurd worden. 9. Bescherming van de privacy en aansprakelijkheid voor de verwerking van de gegevens De Stuurgroep zal toezien op de naleving van de wetgeving betreffende de bescherming van de privacy en de verwerking van persoonsgegevens. Opgemaakt te Brussel, op 19 oktober 2015, in 6 originele exemplaren.

Voor de Federale Staat : De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, Mevr. M. DE BLOCK Voor de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaams Gewest : De Vlaams Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, J. VANDEURZEN Pour la Communauté française : Le Ministre-Président de la Fédération Wallonie-Bruxelles, R. DEMOTTE La Vice-Présidente du Gouvernement de la Fédération Wallonie-Bruxelles, Ministre de l'Education, de la Culture et de l'Enfance, Mme J. MILQUET Für die Deutschsprachige Gemeinschaft: Pour la Communauté germanophone : Der Minister der Deutschsprachigen Gemeinschaft für Familie, Gesundheit und Soziales, A. ANTONIADIS

^