Etaamb.openjustice.be
Protocol
gepubliceerd op 29 april 2014

Aanvullend protocolakkoord aan het Protocolakkoord van 11 maart 2008 tussen de Federale Overheid en de overheden bedoeld in artikelen 128, 130 en 135 van de Grondwet, betreffende het focal point voor het Internationaal Gezondheidsreglement

bron
federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu
numac
2014024109
pub.
29/04/2014
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

Aanvullend protocolakkoord aan het Protocolakkoord van 11 maart 2008 tussen de Federale Overheid en de overheden bedoeld in artikelen 128, 130 en 135 van de Grondwet, betreffende het focal point voor het Internationaal Gezondheidsreglement (IHR) Gelet op de respectievelijke bevoegdheden waarover de Federale Staat en de in artikelen 128, 130 en 135 van de Grondwet bedoelde overheden, hierna de Gemeenschappen en Gewesten genoemd, op vlak van het gezondheidsbeleid beschikken, Gelet op het Protocolakkoord van 11 december 2006 tussen de Federale Regering en de in artikelen 128, 130 en 135 van de Grondwet bedoelde overheden inzake : Focal Point voor het Internationaal Gezondheidsreglement, Gelet op het Protocolakkoord van 11 maart 2008 gesloten tussen de Federale Overheid en de overheden bedoeld in artikelen 128, 130 en 135 van de Grondwet, betreffende de internationale notificatie door België in het kader van het Internationaal Gezondheidsreglement (IHR), Overwegende dat het huidige akkoord beoogt om, rekening houdend met de resultaten van de evaluatie van de werking van het National Focal Point voor het Internationaal Gezondheidsreglement, de beslissing van de Interministeriële conferentie van 30 september 2013 te concretiseren, namelijk "om aan de interkabinettenwerkgroep "internationaal" de taak toe te vertrouwen om een nieuwe tekst op te stellen die de aanbevelingen van bovenvermelde evaluatie en de mogelijkheden van een uitbreiding van de structuren om het beheer van crisissen voor de volksgezondheid in België te vergemakkelijken, integreert", Werd beslist :

Artikel 1.De interkabinettenwerkgroep RSI wordt afgeschaft. De opdrachten van deze werkgroep worden overgenomen door de Risk management Group (RMG) en hebben betrekking op : - Het uitvoeren van het Internationaal Gezondheidsreglement in België en de opvolging van de uitvoering van het aanvullend protocolakkoord aan het Protocolakkoord betreffende het Internationaal Gezondheidsreglement. - Het superviseren van de uitwerking van plannen ter voorbereiding van urgenties voor de volksgezondheid zoals bijvoorbeeld voedingsintoxicaties, pandemieën, nieuwe bedreigingen enz.

Art. 2.De structuren zoals gedefinieerd in het Protocolakkoord van 11 maart 2008 blijven ongewijzigd wat betreft de opdrachten met betrekking tot de toepassing van het Internationaal Gezondheidsreglement.

Het huidig aanvullend Protocolakkoord vervolledigt de opdrachten van de structuren bepaald in het Protocolakkoord van 11 maart 2008 en breidt hun bevoegdheden uit naar de opsporing, analyse en het beheer van crisissen voor de volksgezondheid in België. Als gevolg hiervan worden de "Risk Assessment Group" en de "Risk Management Group" eveneens de generische structuren voor het gezondheid sectoraal beheer van crisissen in België zonder afbreuk te doen aan de genomen maatregelen voor het beheer van een multisectoriële nationale crisis die gecoördineerd wordt door de FOD Binnenlandse zaken (DGCC).

Art. 3.De Interministeriële conferentie keurt, via dit akkoord, de volgende opdrachten goed voor de nationale evaluatiestructuur van gezondheidsrisico's (Risk Assessment Group) waarvan de samenstelling ongewijzigd blijft ten opzichte van het Protocolakkoord van 11 maart 2008 : Criteria voor de activering van de RAG : De beslissing om een RAG bijeen te roepen hangt af van de oorsprong van het alarm : ? Alarm geïnitieerd vanuit internationaal niveau : de beslissing wordt consensueel genomen door het National Focal Point EWRS/RSI en de coördinator van de RAG; (EWRS : Early Warning Response System) ? Alarm geïnitieerd vanuit nationaal niveau : de beslissing wordt genomen door de cel medische bewaking van de FOD Volksgezondheid en de coördinator van de RAG in nauwe samenwerking met de betrokken entiteiten.

Werking : De evaluatie van een risico kan gebeuren door middel van fysieke vergaderingen of door consultatie via e-mail.

Het rapport van de RAG dat een analyse van het risico bevat, alsook een evaluatie van de impact op de Belgische bevolking en op de doelmatigheid van de voorgestelde maatregelen wordt zo snel mogelijk doorgestuurd naar de RMG door de coördinator van de RAG (WIV/ISP).

Opvolgactiviteiten : Op basis van een beslissing van de RMG, kan de RAG belast worden met de wetenschappelijke opvolging van de evolutie van het risico of van de crisis voor de volksgezondheid en in het bijzonder met : - De opvolging van de risico's : ? Continue evaluatie van de impact van de gebeurtenis op de volksgezondheid; ? Evaluatie van de risicofactoren geassocieerd met de gebeurtenis - De evaluatie van de interventie : ? Wetenschappelijke evaluatie van de doelmatigheid van de controlemaatregelen ? Het documenteren van de interventie (lessons learned).

Art. 4.De Interministeriële conferentie keurt via dit akkoord de volgende opdrachten goed van de nationale structuur voor het beheer van gezondheidsrisico's (Risk Management Group) waarvan de samenstelling onveranderd blijft ten opzichte van deze vastgelegd in het Protocolakkoord van 11 maart 2008 : De Risk Management Group is de entiteit die belast is met : ? de beslissing in verband met het al dan niet erkennen van een crisis voor de volksgezondheid op nationaal niveau; ? het opzetten van maatregelen in het kader van de volksgezondheid bestemd om de impact van de crisis te beperken voor de bevolking en dit op eigen initiatief of als toepassing van sanitaire maatregelen beslist door het Algemeen Coördinatiecomité; ? de beslissing in verband met de beëindiging van de crisisperiode voor de gezondheidssector.

Art. 5.Het voorzitterschap van de RMG wordt doorlopend verzekerd, overeenkomstig het Protocolakkoord van 11 maart 2008, door het National Focal Point RSI. Als de RMG of het crisiscentrum van de FOD binnenlandse zaken (DGCC) beslist over het bestaan van een crisis voor de volksgezondheid, dan zal het voorzitterschap verzekerd worden door de crisisbeheerder aangewezen door de federale overheid.

Art. 6.De Interministeriële Conferentie Gezondheid zal op regelmatige wijze op de hoogte worden gehouden van de uitvoering van dit aanvullend Protocolakkoord door de interkabinettenwerkgroep « internationaal ».

Gelezen en goedgekeurd te Brussel, op 24 februari 2014.

Pour l'Etat fédéral - Voor de Federale Staat : Mme L. ONKELINX, Ministre des Affaires sociales et de la Santé publique Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid Voor de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaams Gewest : J. VANDEURZEN Vlaams Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Pour la Région wallonne : Mme E. TILLIEUX Ministre de la Santé, de l'Action sociale et de l'Egalité des chances Pour la Communauté française : Mme F. LAANAN Ministre de la Culture, de l'Audiovisuel, de Santé et de l'Egalité des chances Pour le Collège réuni de la commission Communautaire française de Bruxelles-Capitale : Voor het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest : Mme C. FREMAULT Membre du Collège réuni de la Commission communautaire commune, comptétent pour de la Politique de Santé Membre du Collège de la Commission communautaire française, compétent pour la Politique de la Santé Pour la Commission Communautaire commune de Bruxelles-Capitale : Voor de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad : G. VANHENGEL, Lid van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, belast met Gezondheidsbeleid Für die Deutschsprachige Gemeinschaft : Pour la Communauté germanophone : H. MOLLERS Minister der Deutschsprachigen Gemeinschaft für Familie, Gesundheit und Soziales,

^