Etaamb.openjustice.be
Samenstelling
gepubliceerd op 31 maart 2008

Samenstelling van een personeelsreserve van tweetalige assistenten-documentalisten (m/v) De Quaestuur van de Senaat organiseert eerlang een vergelijkend examen voor de samenstelling van een personeelsreserve (...) I. Functieprofiel De functie van assistant-documentalist wordt bij de Senaat organiek-hiërarchis(...)

bron
wetgevende kamers senaat
numac
2008018064
pub.
31/03/2008
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

WETGEVENDE KAMERS SENAAT


Samenstelling van een personeelsreserve van tweetalige assistenten-documentalisten (niveau graduaat - bachelor) (m/v) De Quaestuur van de Senaat organiseert eerlang een vergelijkend examen voor de samenstelling van een personeelsreserve van assistenten-documentalisten (m/v).

I. Functieprofiel De functie van assistant-documentalist wordt bij de Senaat organiek-hiërarchisch ingeschaald op het niveau dat overeenstemt met het niveau B (2+) bij het Rijk.

Het is een administratieve functie die niet alleen voorkomt in Senaatsdiensten die rechtstreeks instaan voor archiveringstaken of taken in verband met documentenbeheer; assistenten-documentalisten kunnen ook in andere diensten worden ingezet. De titularis (m/v) staat, steeds onder leiding en verantwoordelijkheid van een ambtenaar van universitair niveau, in eerste instantie in voor archief- en documentatietaken in de ruime zin; daarnaast behandelt de titularis naargelang van de behoeften ook andere administratief-inhoudelijke dossiers eigen aan de dienst.

Naast de kennis die de titularis heeft verworven tijdens zijn studies, bezit hij tevens een brede algemene kennis. Hij is communicatievaardig en resultaatgericht, werkt stipt en zorgvuldig en heeft zin voor initiatief. De betrokkene bezit analytische en synthetische vaardigheden, kan zelfstandig werken binnen zijn domein en schakelt zich vlot in in een op teamwerk ingestelde omgeving. Ten slotte is een zeer goede kennis van het Nederlands en het Frans onontbeerlijk, zowel schriftelijk als gesproken.

II. Toelatingsvoorwaarden Kandidaten moeten op 16 april 2008 houder zijn van een graduaatsdiploma « bibliotheekwezen en documentaire informatiekunde » (sociaal hoger onderwijs van het korte type - de kandidaten dienen tevens in het bezit te zijn van een diploma van hoger secundair onderwijs).

Worden eveneens aanvaard : in het buitenland behaalde diploma's of studiegetuigschriften die, krachtens internationale overeenkomsten of verdragen of in toepassing van de wet of het decreet, als gelijkwaardig worden verklaard met de voornoemde diploma's, alsmede de diploma's die, overeenkomstig de bepalingen van de Europese richtlijnen betreffende een algemeen erkenningssysteem van diploma's, door de examencommissie erkend worden, na voorafgaand advies van de bevoegde onderwijsoverheden.

Laatstejaarsstudenten die afstuderen tijdens het schooljaar 2007-2008 worden eveneens toegelaten tot het examen, indien zij het bewijs leveren dat zij als regelmatige student zijn ingeschreven in het laatste jaar; indien zij slagen voor het vergelijkend examen, kunnen zij slechts in de personeelsreserve worden opgenomen op voorwaarde dat zij een afschrift van hun diploma aan het examensecretariaat bezorgen (dat diploma moet uiterlijk behaald worden op 30 september 2008).

III. Examenprogramma Eerste gedeelte - Vragenlijst waarin wordt gepeild naar de algemene kennis van de kandidaten. De meerkeuzevragen worden afwisselend in het Nederlands en in het Frans gesteld; - Vragenlijst ter beoordeling van de kennis van het Nederlands; - Vragenlijst ter beoordeling van de kennis van het Frans.

Vereist minimum om te slagen : 60 % van de punten in het totaal, en 50 % van de punten voor elk van de drie onderdelen.

Tweede gedeelte Schriftelijke test waarbij een aantal competenties worden getoetst die vereist zijn voor de functie (zelfstandig werken, analytische en synthetische vaardigheden, stiptheid en zorgvuldigheid, talenkennis, schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,...).

Vereist minimum om te slagen : 60 % van de punten in het totaal.

Derde gedeelte Gestructureerd interview (in het Nederlands en in het Frans).

Vereist minimum om te slagen : 60 % van de punten.

Ieder examengedeelte geldt als een schifting; de geslaagde kandidaten worden in de reserve gerangschikt op basis van het gemiddelde van de resultaten die zij voor het tweede en het derde examengedeelte hebben behaald.

IV. Indiensttreding Op de datum van hun indiensttreding moeten de geslaagde kandidaten - door de bevoegde diensten medisch geschikt worden bevonden voor de functie van assistent-documentalist; - burger zijn van de Europese Unie; - van goed zedelijk gedrag zijn; - de burgerlijke en politieke rechten genieten.

Indien er zich vacatures voordoen, worden de kandidaten in de volgorde van hun rangschikking in de reserve opgeroepen voor indiensttreding; zij worden op proef benoemd voor de duur van een jaar, waarna zij in aanmerking kunnen komen voor een benoeming in vast verband. Indien de behoeften van de dienst het vereisen, kunnen de geslaagde kandidaten eventueel ook met een arbeidsovereenkomst in dienst worden genomen.

V. Prestaties en bezoldiging Het betreft een voltijdse functie, waarbij het einde van de dagprestaties wordt bepaald volgens de vereisten van de dienst.

De brutobeginwedde varieert van 3.227,26 euro tot 4.253,76 euro per maand (huidige index), naar gelang van de leeftijd van de belanghebbende op het ogenblik van de indiensttreding.

De loopbaan van assistant-documentalist voorziet in rangverhogingen na 8 en 15 jaar (verhogingen in de vlakke loopbaan - de maximale brutowedde op het einde van de vlakke loopbaan bedraagt 5.628,54 euro per maand tegen de huidige index).

VI. Inschrijving Het inschrijvingsformulier : - vindt u op de website www.senaat.be - rubriek « vacatures »; - kunt u per post aanvragen bij de Quaestuur van de Senaat, Examensecretariaat - vergelijkend examen assistent-documentalist, Paleis der Natie, 1009 Brussel.

Het ingevulde inschrijvingsformulier stuurt u vervolgens samen met een kopie van uw diploma per post terug naar de Quaestuur van de Senaat, Examensecretariaat - vergelijkend examen assistent-documentalist, Paleis der Natie, 1009 Brussel, ten laatste op 16 april 2008 (poststempel geldt als bewijs).

^