Etaamb.openjustice.be
Samenstelling
gepubliceerd op 13 juni 2008

Samenstelling van een personeelsreserve van secretarissen De Quaestuur van de Senaat organiseert eerlang een vergelijkend examen voor de samenstelling van een personeelsreserve van secretarissen (m/v). I. Functiebeschrijving Alle die(...) De secretaris staat in voor de briefwisseling, voor de andere administratieve taken eigen aan ieder(...)

bron
wetgevende kamers - senaat
numac
2008018122
pub.
13/06/2008
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

WETGEVENDE KAMERS - SENAAT


Samenstelling van een personeelsreserve van secretarissen (m/v) De Quaestuur van de Senaat organiseert eerlang een vergelijkend examen voor de samenstelling van een personeelsreserve van secretarissen (m/v).

I. Functiebeschrijving Alle diensten van de Senaat beschikken over een secretariaat dat instaat voor de administratieve ondersteuning.

De secretaris staat in voor de briefwisseling, voor de andere administratieve taken eigen aan iedere dienst (o.m. administratieve en inhoudelijke voorbereiding van dossiers) en voor het onthaal (telefonisch en persoonlijk) van al wie op de betrokken dienst een beroep doet.

De kandidaten voor het examen moeten de Nederlandse en de Franse taal grondig beheersen.

II. Toelatingsvoorwaarden Kandidaten moeten op 31 juli 2008 houder zijn van een diploma of getuigschrift dat toegang geeft tot de betrekkingen van het niveau C bij het Rijk (hoger secundair onderwijs of gelijkgesteld).

Eveneens worden aanvaard : in het buitenland behaalde diploma's of studiegetuigschriften die, krachtens internationale overeenkomsten of verdragen of in toepassing van de wet of het decreet, als gelijkwaardig worden verklaard met het voornoemde diploma of getuigschrift, alsmede de diploma's die, overeenkomstig de bepalingen van de Europese richtlijnen betreffende een algemeen erkenningssysteem van diploma's, door de Examencommissie erkend worden, na voorafgaand advies van de bevoegde onderwijsoverheden.

Laatstejaarsstudenten die afstuderen tijdens het schooljaar 2007-2008 worden eveneens toegelaten tot het examen, indien zij het bewijs leveren dat zij als regelmatige student zijn ingeschreven in het laatste jaar; indien zij slagen voor het vergelijkend examen, kunnen zij slechts in de personeelsreserve worden opgenomen op voorwaarde dat zij een afschrift van hun diploma aan het examensecretariaat bezorgen (dat diploma moet uiterlijk behaald worden op 30 september 2008).

III. Examenprogramma Eerste gedeelte : - Schriftelijke test m.b.t. de algemene kennis van de kandidaten d.m.v. een tweetalige vragenlijst; - Schriftelijke test m.b.t. de kennis van het Nederlands (meerkeuzevragen); - Schriftelijke test m.b.t. de kennis van het Frans (meerkeuzevragen).

Vereist minimum om te slagen : 50 % van de punten voor ieder onderdeel (algemene kennis, kennis van het Nederlands, kennis van het Frans), en 60 % in het totaal.

Kandidaten die op 31 juli 2008 in dienst zijn bij de Senaat (hetzij in statutair verband hetzij met een contract van onbepaalde duur), worden van dit eerste examengedeelte vrijgesteld indien ze na 31 juli 2003 geslaagd zijn voor een eerste gedeelte van een vergelijkend examen, ten minste op het niveau van secretaris, waarbij dezelfde kennis werd getest.

Tweede gedeelte : - Opstellen van brieven in het Nederlands en in het Frans; - Typen van teksten in het Nederlands en in het Frans.

Vereist minimum om te slagen : 50 % van de punten voor ieder onderdeel (opstellen van brieven, typen van teksten), en 60 % in het totaal.

Derde gedeelte : - Test in verband met de gevorderde buroticakennis (gevorderde kennis van tekstverwerking, basiskennis van rekenbladen, gebruik van e-mail en internet); - postbakoefening; - nauwkeurigheidstest.

Vereist minimum om te slagen : 60 % van de punten in het totaal.

Vierde gedeelte : Gestructureerd interview (in het Nederlands en in het Frans). Tijdens het interview zullen de volgende elementen worden getoetst : mondelinge kennis van het Nederlands en het Frans, persoonlijkheid en maturiteit, motivatie, algemene geschiktheid voor het uitoefenen van een betrekking van secretaris bij de Senaat.

Vereist minimum om te slagen : 60 % van de punten.

Ieder examengedeelte geldt als een schifting; de geslaagde kandidaten worden in de reserve gerangschikt op basis van het gemiddelde van de resultaten die zij voor het tweede, het derde en het vierde examengedeelte hebben behaald.

IV. Indiensttreding Op de datum van hun indiensttreding moeten de geslaagde kandidaten - door de bevoegde diensten medisch geschikt worden bevonden voor de functie van secretaris; - burger zijn van de Europese Unie; - van goed zedelijk gedrag zijn; - de burgerlijke en politieke rechten genieten.

Indien er zich vacatures voordoen, worden de kandidaten in de volgorde van hun rangschikking in de reserve opgeroepen voor indiensttreding; zij worden op proef benoemd voor de duur van een jaar, waarna zij in aanmerking kunnen komen voor een benoeming in vast verband. Indien de behoeften van de dienst het vereisen, kunnen de geslaagde kandidaten eventueel ook met een arbeidsovereenkomst in dienst worden genomen.

V. Prestaties en bezoldiging Het betreft een voltijdse functie, waarbij het einde van de dagprestaties wordt bepaald volgens de vereisten van de dienst.

De brutobeginwedde varieert van 2.685,25 euro tot 3.732,31 euro per maand (huidige index), naar gelang van de leeftijd van de belanghebbende op het ogenblik van de indiensttreding.

De loopbaan van secretaris voorziet in rangverhogingen na 8 en na 15 jaar dienst (bevorderingen in de vlakke loopbaan - de maximale brutowedde op het einde van de vlakke loopbaan bedraagt 5.036,40 euro per maand tegen de huidige index).

VI. Inschrijving Het inschrijvingsformulier - vindt u op de website www.senaat.be - rubriek vacatures; - kunt u per post aanvragen bij de Quaestuur van de Senaat, Examensecretariaat, Paleis der Natie, 1009 Brussel.

Het ingevulde inschrijvingsformulier stuurt u vervolgens samen met een kopie van uw diploma per post terug naar het Examensecretariaat - examen secretaris, Natieplein 1 te 1009 Brussel, ten laatste op 31 juli 2008 (poststempel geldt als bewijs).

^